Miten teette puuron maitoon ?
ja voiko noi valmispuurojauheet tehhä maitoon ? Pitäis jollain lailla saaha tota maitoa menemään enemmän kun imetys alkaaa loppumaan. Ikää reilut 7 kk.
Kommentit (9)
Itse teen pojalle puurot yleensä vauvojen puurojauheista, joissa maitojauhe on mukana. Tosi kätevää on myös tehdä puuro hiutaleista ja lisätä jauhe kuumaan, löysään, puuroon. Siis puuron teen veteen ja lisään maidon ikään kuin jälkikäteen. Usein surautan puuron sauvasekottimella hieman hienommaksi, jolloin jauhe sekoittuu kans.
Nan-jauhe maksaa muistaakseni jotain 4¿pkt ja siitä tulee 19x2dl vastaava määrä. Purkkia saa pitää auki n. 1 kk joten ainakin kuukauden maidot on taattu eikä tartte miettiä, kuinka kauan korvikepurkki on jääkaapissa ollut auki...
Oodi ja poju 7kk
eli syy siihen, ettei puuroa kannata tehdä maitoon, siis korvikkeeseen tai äm:ään, on että maidon ravintoaineet katoavat keitettäessä, siis kuumennettaessa kiehumispisteeseen.
Höyrykattilassahan maito kiehuu aivan samalla tavalla kuin tavallisessakin kattilassa, se ei vain ota niin pahasti kattilaan kiinni. Taas kasviksissa ja vihanneksissa ravinteet säilyvät höyryssä keitettäessä siksi, etteivät ne liukene keitinveteen. Eli sanotaan, että kun esim. perunat on keitetty vedessä, niin pitäisi käyttää se vesi, eikä niitä perunoita, koska kaikki ravinteet ovat liuenneet siihen.
Jos haluaa puurosta maidon /korvikkeen makuista, kannattaa tehdä tavallista tanakampi puuro veteen ja ohentaa se sitten kuumentamattomalla korvikkeella/rintamaidolla.
Me ollaan 2kk tehty iltapuuro Tutteliin (poika nyt 9kk), 1dl tuttelia mikroon (sen verran että lämpenee,ei kiehu) ja sit Muksun hiutaleet sekaan, helppoa! ja 2dl tetra riittää 2 illaksi (kun on käytettävä 1vrk sisällä). pitää nälän paremmin kuin veteen tehty, ja uskon että säilyy ravinteetkin, kun ei sentäs kiehu!
muuten meillä maito juodaan tissistä eikä korviketta huoli " paljaaltaan" .
ja neuvolatäti oli sitä mieltä että hyvä juttu! =)
Meillä on kans tehtävä puuro maitoon, että poitsu saisi tarpeeksi maitoa. Minä teen sen niin, että kiehautan veden vedenkeittimessä, annan jäähtyä lautasella sopivaksi jonka jälkeen sekoitan ensin maitojauheen (NAN) ja sen jälkeen puurojauheen. Hyvin maistuu ja helppo valmistaa.
Meillä on kans tehtävä puuro maitoon, että poitsu saisi tarpeeksi maitoa. Minä teen sen niin, että kiehautan veden vedenkeittimessä, annan jäähtyä lautasella sopivaksi jonka jälkeen sekoitan ensin maitojauheen (NAN) ja sen jälkeen puurojauheen. Hyvin maistuu ja helppo valmistaa.
Minä teen tavallisen hiutalepuuron veteen joko mikrossa tai kattilassa. Laitan hieman vähemmän vettä että puurosta tulisi hiukan tanakampaa;) Sitten vaan lautaselle annostellun puuron sekaan maitoa, puuro notkistuu ja jäähtyy sopivaksi samoin tein ja voila! Valmista syötäväksi:) Ruoan valmistus ja tarjoilulämpöiseksi jäähdytys onnistuu alta 3 min;)
Minä keitän ihan veteen ja lisään hieman jäähtyneeseen puuroon maitojauheen (NAN).
Kertoi tätini, joka työkseen testaan Tutteleita ja Muksun vellejä ja puuroja Valiolla. Mutta esim. kalsium ja muut kivennäisaineet säilyvät.
Itse teen puuron normi hiutaleista Tutteliin, siis ihan kiehuu se korvike. Kyllä siitä ne vitamiinit silloin lähtee, mutta tärkeintähän maidossa on lapselle tässä vaiheessa se kalsium ja neste, koska muita hivenaineita ja vitamiineja tulee sitten muusta ruoasta. Ennen kiinteitähän lapsi sai kaikki ravintoaineet vain siitä korvikkeesta (tai rintamaidosta), niin silloin oli erityisen tärkeää pitää huoli siitä, ettei maito päässyt liian kuumaksi.
Teen kuitenkin monesti muutenkin puurosta melko tuhtia, joten sekoittelen vielä ennen tarjoamista sekaan Tuttelia. Tällöin myös maidosta tulee ravintoaineita puuroon. Ja olen tehnyt myös valmispuurojauheista puuron Tutteliin. Lämmitin vain tarvittavan määrän maitoa mikrossa ja jauheet sekaan.
Minä teen pojan (8 kk) iltapuuron aina korvikkeeseen. En kylläkään käytä vauvojen valmispuurojauheita vaan ihan tavallista kaurapuuroa mutta ei kai siinä juuri eroa ole. Käytän höyrykattilaa ja siinä se on tosi näppärää kun ei tarvitse pelätä että palaisi pohjaan eli laitan 2 dl vastiketta ja sitten ohjeen mukaan (n. 1 dl) hiutaleita.
Täälläkin palstalla on ollut puhetta puuron keittämisestä korvikkeeseen ja joissakin neuvoloissa sitä ei ilmeisesti suositella kun maidosta katoaa jotain (mitä lie :) Meidän neuvolantäti sitä on kyllä suositellut ja itse ajattelen että höyrykattilan kanssa ravinteita (tai niitä mitä lie :) varmaan häviää vähemmän.
Näin meillä :)
Lillakka