Miten monta supistusta teillä päivässä rv 26 tienoilla?
Edellisyönä huomasin 3 supistusta ja eilen päivällä päätin laskea päivän saldon ja kyllä niitä vuorokaudessa tuli yli kymmenen. Ja mä kun luulin, että olisivat vähentyneet...
Onkohan toi määrä paljon vai ok, vähän nyt tuskin on. Ovat sellaisia puolinapakoita, välillä pystyy puhumaan samalla hiljaa, toisissa pitää odottaa, että menee ohi. Tulee keskimäärin tunnin välein, aamupäivisin vähiten, mutta siis todella yölläkin. Seuraava lääkäri on 1,5 viikon päästä eli rv 27+5.
Touhis
rv26+ ja tehokohtu
Kommentit (4)
Välillä tuli muutamia, toisinaan kymmeniä. Rv25+3 jäin niiden takia saikulle, enkä ole takaisin töihin kyennyt.
Mulla supparit kestää yleensä minuutista kahteen, ja niitä voi tulla useita tunnissa jopa muutaman tunnin ajan. Helpottaa kuitenkin lopulta levossa, eivätkä ole varsinaisesti kipeitä. Tai en itse pidä ainakaan sitä tunnetta kipuna, olo on kyllä tukala. Joskus niihin liittyy vihlovaa tunnetta tai paineen tunnetta alamahalla, muutaman kerran myös menkkamaista jomotusta lisänä.
Kohdunsuun ja -kaulan tilannetta on nyt tarkkailtu kolmen viikon välein lääkärissä ultralla, ja pehmentymistä sekä pienoista avautumista on tapahtunut. Ensin olin täysin vuodelevossa kolme viikkoa ja nyt sain luvan liikkua tuntemusten mukaan koska mitään hälyyttäviä muutoksia ei ollut tullut vaikka supparit jatkuivat lepoviikkojenkin aikana. Töihin eivät kuitenkaan enää laita. Viikon päästä menen taas lääkäriin, jossa tarkistetaan tilanne ja lääkäri kirjoittaa viimeisen kolme viikkoa saikkua. Sitten ansaitulle äippälomalle.
Kannattaa kuunnella kehoaan ja hiljentää vauhtia tuntemusten mukaan.
Joillakin supparit eivät aiheuta mitään sen kummempaa, toisilla taas nopeasti paikat pehmenee, avautuu ja lyhenee. Itse en ole nyt enää hätäillyt, alkuun itkeskelinkin paniikissa luullen vauvan syntyvän hetkenä minä hyvänsä. Vaan kun sitä ei tiedä vaikka menisi yliaikaiseksikin ;)
Voithan soittaa neuvolaan ja kysyä mikä määrä supistuksia päivässä on normaalia, jonkun verranhan niitä saa ollakin. Etenkin jos tulevat hyvinkin epäsäännöllisesti ja kivuttomina.
Tsemppiä!
Tutanna 31+0
ja neuvolan täti vähätellyt alusta asti. Epäili jopa viimeksi, että olin erehtynyt. Toinen tulossa, enkä todella ole erehtynyt, esikoinen tuli syöksyllä eli kohtu vaan todella voimakas.
Viikolla 18 oli hieman pehmentynyt, polilla vk21 oli sama juttu, ultralla kokonaismitta reilu 5cm eli ihan ok (noilla viikoilla ei pitäis tullakaan suuria muutoksia vaan nyt vasta lähempänä rv30). Rauhoittuivatkin hetkeksi, mutta kyllä niitä taas tulee. Ei ole ollut yhtään supistelematonta päivää ja joka päivä ainakin se 5 (mikä vähän mulla). Vk 24 ohimennen ultraaja sanoi, että vielä olis kokonaismittaa 4cm. En sitten tiedä, onko se paljon kolmelle viikolle. Oli ihan suht. tyytyväinen siihen, tosin ei tainnut tietää, että se kolme viikkoa aiemmin oli ollut reilu 5. Tästä siis nyt 2 viikkoa ja seuraava neuvola 27+5. Neuvolantäti ei odota mun puolesta puhelua, varoitti jo pari 1,5 vk sitten, että voivat taas äityä (mikäli supistuksia ovat!) ja käski olla huoletta.
No kai tässä vaan odotetaan sinne puolentoista viikon päähän. Olen kyllä vakuuttunut, että silloin on jotenkin enemmän edistynyt.
Opiskelen, enkä ole supistelujen takia mitään sairaslomaa saanut ja epäilen, että en tule saamaankaan, vaikka mitä olisi tapahtunut. Ajattelevat vain, että kyllä sitä pystyy lukemaan makuultaankin. No, eihän se opiskelu ihan niinkään mene eli on muutakin. Tässä vaan pitää jotenkin elää arkea näiden supistusten kanssa.
No mulla ei tullut yhtään supparia ennenkuin tokassa yliaikaistarkastuksessa :) Näin joillain..
tieda mista se johtuu, nain vain sanoivat sairaalassakin kun olin siella ennenaikaisen synnytyksen takia. herattiko supparit sut vai olitko jo hereilla? ts. ovatko niin kivuliaita etta niihin heraa? toi maara on siina ja siina, varsinkin jos olet ensisynnyttaja niin yli 10 paivassa (sellaisia etta tuntuu) kannattaa kayda kerran nayttamassa kohdukaulaa josko siella on muutoksia. synnytys ei noin harvoilla suppareilla varmasti ole lahellakaan alkaa (valin pitaisi olla saannollinen ja huomattavasti tiheampi) mutta jos supparit on kivuliaita ne _voi_ muuttaa kohdunkaulaa (ts avata tai lyhentaa sita).