Kulutusluotoista yms?
Miten ootte päässeet niistä eroon? Entisessä elämässä on tullut tehtyä kaikkea tyhmää mm. otettua pariakin eri kulutusluottoa. ja tuntuu, etten koskaan pääse niistä eroon. Pieni tili tulee ja menee asumiseen ja lainojen lyhennyksiin, loppu maksetaankin sitten visalla. Oravanpyörä on melkonen... Kaikki olen saanut maksettua, mutta joskuis olisi kiva saada säästettyä tms. Miten teillä muilla menee? Saanko koskaan elämääni järjestykseen, mikä avuksi?
Kommentit (7)
sampo-pankki mainostaa kohtuullisen koron lainaa.
Meillä ei tehty tyhmyyksiä, silti tuntuu että kulutusluotto ei vähene koskaan.
Olen viimeisen vuoden aikana pystynyt onneksi hillitsemään ostohimoa eli olen saanut maksettua elloksen ja hobby hallin ostokset pois. Aikaisemmin tilailin koko ajan lisää tavaraa ja aina oli kuukausimaksut molemmista paikoista. Nyt ei ole velkaa enää näihin " osamaksupaikkoihin" . Mutta kahta eri kulutusluottoa maksan vielä vuosikausia...
Korot näissä ovat kamalat! Katsoin, että kun maksan kuukaudessa toista luottoa 53 euroa pois, siitä on kulut ja korot 35 euroa!! Eli lainaa vähenee 18 euroa kuussa. Voiko näin olla...? Olenkin ihmetellyt kun tuntuu ettei lainan loppusumma pienene ollenkaan. Tätä lainaa on vielä jäljellä reilusti yli tuhat euroa. Mutta kun on pienet tulot, ja lainaa pariin eri paikkaan, en voi lyhentää enempää. Tosin nyt kun viime kuussa maksoin viimeiset erät Hobby Halliin, ajattelin laittaa sen summan näiden luottojen lyhennyksiin.
Minulla ei siis ole antaa sinulle mitään vinkkejä, mutta ainakin tiedät että samassa tilanteessa on muitakin. Luotot on jouduttu meillä ottamaan pakon edessä, mies oli aikoinaan muutaman kuukauden ilman töitä, rahaa ei tullut silloin mistään, eikä kummankaan vanhemmat suostuneet sitä meille lainaamaan. Ne luotot meni silloin ihan peruselämiseen, vuokraan ja muihin laskuihin.
Olen miettinyt sitä Sampon mainostamaa kohtuullisen koron luottoa, eli sampo maksaisi kaikki luotot pois ja antaisi yhden luoton tilalle. En sitten tiedä olisiko se lopulta yhtään halvempaa rahaa kuin tämä nykyinenkään...
Sainkin kulutusluotot pois ja maksoin hetken vaan yhtä, mutta hoitovapaalla mopo karkas ja taas on luotot käytössä. Eli kalliiksi tuli lapsen teko meillä!
en tiiä auttaako yhtään, mutta kerronpa silti:)
Kun oikein, oikein kovasti halusin yhtä asiaa, ajattelin joka päivä esim. syödessäni jotain " turhaa" että hei, nämäkin rahat olisin voinut laittaa siihen haaveeseen.
Ostanko lehden? En, laitan senkin euron sinne haavelippaaseen;)
Ja aika äkkiä sinne se haaveeseen tarvittava summa kertyi.
Vaatii vaan aika paljon itsekuria, mutta todellakin palkitsee.
vaikka olisi miten isot tulot...
Mä reilut pari kymppisenä ostelin kaikenlaista, luotolla ja ilman, kunnes kaikki kaatui ja luottotiedothan siinä meni viideksi vuodeksi. Oli tosi noloa ja kurjaa,en kehdannut asioista puhua oikeastaan kenellekään. Paine oli valtava ja en uskaltanut mennnä esim. ulosottovirastoon sopimaan maksuista.
Lopulta rohkenin kertoa mun vanhemmille, jotka (tarkemmin äitini) maksoi KAIKKI velkani pois, olisikohan ollut n. 4000e koko summa. Mä rupesin lyhentämään hänelle kuukausittain velkaani ja pikkuhiljaa sitä sain siis maksettua pois.
Opin vuosien myötä hallitsemaan raha-asiani ja olen tätä nykyä erittäin vastuullinen rahankäyttäjä. Mulla on tarkka budjetti kuukausittain, tulot/menot ja aina tietty summa myös säästöön.
Osaan vertailla hintoja, laskuni maksan AINA ajallani enkä osta mitään osamaksulla/luotolla. (no auto on luotolla ostettu). On ihana tunne, kun talous on mallillaan,rahaa säästössä ja rahahuolet elämästä poissa.
Ota itseäsi niskasta kiinni ja lähde suunnittelemaan talouttasi. Se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta palkitsee joskus myöhemmin varmasti.
Kantapään kautta nämä asiat on opittava, näköjään. Olisipa minullakin tuommoinen äiti!
Maksaisit sillä lainalla ne kulutusluotot pois ja lyhentäisit sitten vain tätä vähän halvempaa lainaa.