Miten vähennetään yösyöttöjä?
Tyhmänä kyselen täällä taas.. Tyttö 6kk pärjää jo yön ilman tissiä, mutta silti herää 3kertaa yössä syömään. Paha tapa siis. Oon koittanu rauhottaa tutilla mutta ku se ei kelpaa, itkee vaan ja vain tissille rauhottus. Mikä siis avuksi? Pulloa en halua ottaa käyttöön, koska se on taas sitte uus vierotus edessä. Syliin ku ottaa ja yrittää heijata, niin joskus auttaa mutta ei aina sekää.. Kokemuksia kertokaa, miten saisin vähennettyä? Yks kerta yössä vielä menis, mutta 3 kertaa on ihan liikaa..
Kokeiltiin jo että jos tyttö nukkus eri huoneessa, mutta ei parantanu unien laatua- päinvastoin äidin uni kärsi ku sai sitte juosta toiseen huoneeseen.
Kommentit (8)
mistä tiedät, että vauva pärjää yön syömättä, jos kerran herää monesti yössä ja rauhoittuu vain syömällä? Monet puolivuotiaat vielä tarvii maitoa yölläkin. Minä imettäisin, jos vauva siihen rauhoittuu ja jos se ei kovin paljon itseä häiritse. Esikoinen söi kerran aamuyöllä vuoden ikäiseksi. Iltapuuron aloitus 7kk iässä pidensi ekaa unipätkää 4-5h > 6-7h. Mutta mä kyllä ihan mielelläni imetin, jos vauva halusi imeä. Pääsin helpommalla, kun en alkanut yöllä hyssytellä, vaan annoin imeä, jos halusi. Saattoi kyllä olla osaksi nälkää, osaksi tapa, mutta ei mua haitannut, kun helposti tissillä jatkoi uniaan. Tuttipulloa en halunnut minäkään opettaa. Tuttia aina ensin tarjosin ja jos en siihen rauhoittunut, otin viereen tissille.
koska välillä jo nukku kokonaisia öitä, ainaki siihen 5 asti ennenku heräs syömään. Hampaiden tulo vaan sekotti rytmin ja siitä jäi tavaksi tuo herääminen monta kertaa yössä. Puuroa on syöny jo kaks kuukautta, eikä oo vaikuttanu yöuniin mitenkää..vaikka sitä ison lautasellisen syöki illalla. PÄivällä syö 4-5 kertaa kiinteitä.
Ja kuten ap viestissä sanoin, sen yhen kerran voisinki syöttää, mutta kolme kertaa on ihan turhan monta syöntikertaa, koska tiedän ettei lapsi niin nälkäinen ole että tarvis syyä niin useasti yöllä.
ettei kukaan pääse näsäviisasteleen puuronsyönnin alotuksen suhteen.. eli siis 5kk iässä alettiin maisteleen puuroa ja kun ei siitä mitään oireita tullu niin syöty puuroa siitä asti iltasin ja aamuisin.
Meillä lopetettiin yösyötöt ihan meidän vanhempien päätöksestä. Tilanne oli, että poika heräsi öisin n5krt ja vain tissi sai hänet rauhoittumaan. Neuvolasta ohjattiin että kun kerran on kasvanut hyvin ja kiinteitäkin menee päivisin hyvin, niin yösyönti on vain tapa, eikä kasvun kannalta enää tarpeen. Niinpä siltä seisomalta päätimme että nyt sitten loppuu, rintaa ei ole tarjolla aikavälillä 22-06 (ei siis pulloakaan). Teimme siten,että ensimmäisen yön iskä ja poika nukkuivat vierekkäin, minä toisessa huoneessa. Pojan herätessä iskä rauhoitti tassutellen ja tutilla. Ensimmäisenä yönä ensimmäinen herätys oli raju, poika huusi vihaisena n.45min ja luovuti lopulta. Siitä ne heräämiset pikkuhiljaa helpottivat. Suraavana yönä siirryin samaan sänkyyn isän ja vauvan kanssa, mutta isä oli aina se joka rauhoitti tassutellen ja tutilla. Viidentenä yönä siirsimme pojan takaisin omaan huoneeseen ja siitä lähtien yöllisiä herätyksiä on ollut 1!!! Tällöin isä käy taas rauhoittamassa, rauhoittuu tosi nopeasti, ehkä ½min. Nyt näin on menty reilu 2vkoa ja hyvältä näyttää. Muutamana yönä oli mulle tosi rankkaa, kun maitoa alkoi valumaan pojan itkiessä ja olisi tehnyt mieli imettää, mutta tiesin että päätöksessä on pysyttävä. Tsemppiä! Toivottavasti teidän yönnekin pian rauhoittuvat. Itse olen kuin uusi ihminen kun olen saanut pitkästä aikaa nukkua kunnon unipätkiä
Heinäkuinen täälläkin...
Meillä vähän samantapainen ongelma. Yritämme päästä eroon yösyötöistä, mutta herrapieni on eri mieltä. Ja voi kamala kun sillä on tuota sisua! Kahtena yönä on nyt karjunut/vääntelehtinyt/ vinkunut/ähkinyt ja ollut muuten vaan hereillä kaksi tuntia kun en ole suostunut imettämään vaan tarjonnut sitkeästi tuttia. Ekana yönä yhdestä kolmeen, nukahti sitten ja sai rintaa kuudelta kun taas heräsi ja nukkui sitten kymmeneen. Toisena yönä karjui kolmesta viiteen ja alan olla ihan valmis lopettamaan koko homman. Helpompihan se olisi imettää se 10 min. yöllä! Mutta jos saan miehen vielä suostuteltua yrittämään ensi yönä vielä kerran niin jos se jo helpottaisi... kaksi vanhempaa lastamme ovat myös lopettaneet yösyötöt puolen vuoden ja valtavan iltapuurolautasen kypsässä iässä ja kolme-neljä yötä siihen on mennyt että ovat lopettaneet heräilemisen yöllä. Mutta tämä kyllä vaikuttaa sitkeämmältä tapaukselta.
Turha on tähän kenenkään kommentoida mitään " miksi sitten väkisin haluat lopettaa" -tyyliin, kolmen lapsen äitinä olen väsynyt ja haluan nukkua. Se siitä.
tiia ja lapset 3v3kk, 2v2kk ja 6kk
tuli tosta Luumunkukan viestistä heti sellanen olo että olenpas minä huono äiti kun en syötä vauvaani öisin...
Mutta siis, kiitos teille kahelle muulle (en nimiä muista) jotka viimesimmäksi ootte kirjottanu!
Aateltiin tässä että josko vkl:na kokeiltas sitä että isä antaa tuttia ja äiti nukkuu vaikka sängyn alla:) Meijän tytöllä on vaan niin iso ääni ku se itkee, että toivottavasti naapurit ei hälytä poliisia!
Isä tahtoo olla vaan niin äkänen yöllä ku joutuu heräämään, että toivottavasti typy asettuu parissa yössä, muuten ei taija tulla hommasta mitää..
Mua ei haittais jos sais siirrettyä rytmiä etes niin, että yks herääminen menis syötöllä joskus siinä 5-6 aikaan, mutta ku eka herätys tulee jo kahelta, ja siitä se sitte lähtee kahen tunnin välein..
Viime yö meni suht hyvin, kun vaan kerran piti syöttää. Toisella kerralla rauhottu heti ku tissi meni suuhun, joten otin tissin samantien pois ja lykkäsin tuttia tilalle. Jospa tästä..pittää nyt vaan kokkeilla tuota että isi antaa tutin ja äitiä ei oo saatavilla ennen aamua. Jospa se toimis.
Kun meidän pojalla rupesi soseet ja puuro uppoamaan hyvin, nukkui yhden yön heräten vasta klo 8 syömään. Tätä ennen heräiltiin vähän väliä, ja syötiin 3-4 kertaa. Tästä sain kimmokkeen, että lempeä unikoulu aloitetaan. Päätin ensiksi että ennen klo 2 en anna rintaa. Käyn aina laittamassa tutin + käännän kylelleen ja taputtelen pyllylle. Tämä auttoi aika nopeasti että vasta klo 2 jälkeen syötin ensimmäisen kerran. No sitten kun ajattelin että siirrän taas syöttöaikaa klo 5 jälkeen. Niin poika rupesikin itse tyytymään tuttiin ja hyssyttelyyn helposti ja yleensä syö vasta klo 6-630. Herää kyllä yleensä 330 mutta tyytyy tuttiin. Joka on aivan mahtavaa!
Joten meillä toimi iltapuuro ja päätös ettei rintaa anneta. Meillä kyllä takaisin nukuttaminen auttoi suht helposti, ei tarvinnut vikinää kuunnella kovinkaan pitkään. Isännästä ei ollut apua kuin pari kertaa...
Tsemppiä vain, kannattaa yrittää pidentää syöttövälejä öisin!
Huomas aina yöllä, jos ei ollu puuroa syöny. Varmasti heräs tankkaamaan yöllä maitoa montakin kertaa.