Mikälo kaksoset eivät synny keskosina ennen vko 37, ni käynnistetäänkö / leikataanko ne yleensä joskus
viikolla 37-38 vai joutuuko siinäkin odottelemaan väh. 40 viikolle? Siis jos ei ole myrkytystä tms komplikaatiota? EIkö ne jo kasvakin niin isoiksi, ettei anneta ihan laskettuun aikaan mennä? Onko kokemuksia niillä, joilla raskaus mennyt liki täysiaikaiseksi?
Kommentit (10)
Mulla käynnistettiin vasta viikolla 39. Käynnistyksen syy oli, että olin ihan loppu sekä henkisesti että fyysisesti odottamiseen. Vauvoilla ei ollut mitään kiirettä syntyä ja olisivat varmasti pysyneet loppuun asti.
Pari päivää vaille vk 38 minulle äitipolikäynnillä sanottiin, että jos ei synny ennen vk 38 niin yleensä käynnistetään. Vauvoilla oli yhteinen istukka ja lääkäri sanoi, ettei mielellään päästetä raskautta sen pitemmälle.
Vauvat oli aika pieniä, minun vointini hyvä ja minulle iski rimakauhu, joten käynnistys tapahtui vasta 38 +5. (joka toinen päivä tarkistettiin vauvojen voinnit)
Itse olin helsingin kätilöopistolla ja siellä ainakin sellainen meininki ettei käynnistetä kuin vasta laskettuna päivänä aikaisintaan,siis jos kaikki hyvin. Itse sain sitten kuitenkin käynnistyksen aikaistettua viikolla 39+4,kun jouduin viimeisen viikon joka päivä siellä ravaamaan sydänkäyrässä ja osui kohdalle ihana ja kättärillä niin harvinainen lääkäri joka ihmetteli sitä mun ravuuttamista siellä kun muutenkin olin jo valmiiksi 3 cm auki ja käynnistykseksi riitti vain kalvojen puhkaisu ja aikaisti aikaa 3 päivällä:) Olihan sekin jo aikamoinen helpotus mulle:) Mutta kokemuksesta sanon että kättärilla 95% lääkäreistä ei käynnistäisi ennen la:ta.
Lapset olivat tosi hyvän kokoisia 3230g ja 3330g. Olin kyllä onnellinen että raskaus meni kuitenkin noin pitkälle ja lapset olivat siten niin hyvän kokoisia ja terveitä,päästiin viidentenä päivänä pois sairaalasta.
Martina ja lapset 1v8kk:)
että kätilöopiston joku ylilääkäri sanoi että kaksoset on vasta lasketunajan jälkeen yliaikaisia niinkuin yksöset ovat viikosta 42.
viikot oli 37+5. Ei mitään varsinaista syytä tai vauvoilla hätää, painoarviot vaan jo niin " hyvät" ja äitin olo huono (turvotuksia, painoa +30kg, eli hankalaa oli olla).
Täällä on ihan käytäntö, että käynnistetään viikkolla 38, jos sille ei ole mitään esteitä(siis paikat sen verran auki, että kalvot voidaan puhkaista). Eli minulla puhkaistiin kalvot ja laitettiin tippa ja 11h synnytys käynnissä ja 2h siitä ponnistin, mutta A oli virhe tarjonnassa. n.12h myöhemmin oli pojat maailmassa leikkauksella. A 3140g ja B 3630g
ilman mitään syytä. Tai siis syynä oli yliaikasuus, jota mä en ensisynnyttäjänä osannut kritisoida. Alapään tilanne oli täysin epäkypsä, eikä käynnistyksellä saatu mitään muuta aikaseks kuin mulle hakattu olo. Lähdin kotiin välillä huilailemaan ja muksut lähtivät sitten itekseen tulemaan rv 39+2.
Tollasesta tilanteesta käynnistys ei ole mikään kiva juttu. Täytyy myöntää, että tais olla jollain tapaa traumatisoivakin kokemus mun kohdalla. Jos joskus vielä muksuja tehdään, niin en kyllä kovin helposti ilman järkeviä syitä tuohon rääkkiin suostu.
Dummy + termiittikaksikko (8,5kk)
lapset perä/poikki tilassa. Suunniteltu sektiopvä oli 38+2 mutta aikaistettiin 37+5 koska kohdun suu auki 2cm viikko ennen suunniteltua sektio aika.
JOS kaikki sujuu hyvin, mitään estettä ei täysiaikaisuudelle ole.
Molemmat omat kaksosraskauteni ovat menneet loppuun asti. Synnytin ensimmäiset kaksoset (v.96) viikolla 40+2 (3.5 ja 3.7 kg) ja toiset (v.03) viikolla 39+5 (3.2 ja 3, 5 kg). Verenpaine, sokerit ym ym oli loppuun asti kunnossa. Toki nukkuminen ja istuminen ja kaikki muu oli iiiison mahan kanssa lopussa tukalaa varsinkin ensimmäisiä kaksosia odottaessa, kun esikoinen oli vasta 2v. Toisen kaksosraskauden aikana edelliset olivat jo sen verran isoja, että selvisivät jo mm pukemisesta itsenäisesti.
Meitä on monia muitakin joilla kaikki on mennyt loppuun asti hyvin. Tiedän viime syksynä syntyneen jopa KOLMOSETKIN vkolla 40.
Eli tsemppiä odotukseen, vauvat syntyvät kun sen aika on. Jokainen päivä maha-asukkina on kotiinpäin.
esim. raskausmyrkytys, toisen vauvan huono kasvu, kalkkeutuneet istukat tai jotain muuta mikä voisi vahingoittaa vauvoja tai äitä. Omat kaksoseni syntyivät 37+6 käynnistyksellä, joka tehtiin oman terveyteni takia. Vauvat olisivat varmasti viihtyneet kauemmankin kohdussa.
Itselläni on useita kaksosäitejä, joiden raskausaika on mennyt loppuun saakka ja yhdellä jopa yli.