Quinny buzz 4 ja muut kevyet yhdistelmät
Hei, kaipailisin kokemuksia Quinnyn buzz4 yhdistelmävaunuista? Pohditaan quinnyn eri versioiden ja bugaboon välillä, sillä haussa mahdollisimman kevyet vaunut (3.kerros ei hissiä :D). Myös kokemuksia muista kevyistä malleista otetaan miellään vastaan.
Kommentit (5)
Minäkin kaipailisin hieman tietoa bugista, sillä kuinkahan pitkään lapsi rattaissa mahtuu kuomun alle? Omko jarrua helppo käyttää? Entä onko renkaat pumpattavat....Mien helppoa/näppärää rattaat on kasata ja purkaa esim. auton takakonttiin? T: Vastauksesta kiitollinen
omia kokemuksia ja mielipiteitä yritän siis laittaa:
Meidän poikaa kuskattiin vauvakopassa 7kk ikäiseksi sitten ei enää viihtynyt makuulla ja vaihdettiin ratasosa tilalle. Nyt jätkä on 1v. ja 79cm ja pää mahtuu vielä kuomun alle. Taitaa olla vielä joku 5cm tilaa kasvaa ylöspäin.
Jarru on todella helppo ja pitää kyllä hyvin. Ei ole ollut ensimmäistäkään vaaratilannetta sen kanssa. En vaihtaisi jalkajarruun kun tuohon on tottunut. Vivusta väännetään ylöspäin jarru päälle ja vapautetaan painamalla siitä vivun sivulla olevasta valk. ympyrästä.
Isot renkaat on pumpattavat. Meille kävi huono tuuri ja orapihlajan piikki puhkaisi reijän toiseen renkaaseen. Mutta sen sai korjattua ihan polkupyörän renkaan korjaussetillä ja on pitänyt hyvin. Mies hoitaa meillä nämä huollot joten en osaa niistä paljon sanoa.... Pikkurenkaathan ovat selllaista pehmeää kumia tms. ei ei tartte pumppailla. Talvirenkaita käytettiin viime talvena ehkä viikon verran pahimpana loska-aikana. Loskaanhan ne pikkurenkaat jumahtaa kiinni. Kunnon pakkaskeleillä kun kadut on aurattu niin ei mitään ongelmaa huristella pikkurenkailla.
Buggisten kasaushan on sitten ihan erilainen kuin näiden tavallisempien emmaljungien tms. Eli se koppa/ratas otetaan irti ja laitetaan erillisenä kasaan ja peräkonttiin. Ja sitten heilautetaan se varsinainen runko läjään. Jos vielä ottaa renkaat irti niin menee tosi pieneen tilaan. Me emme tarvitse vaunuja kauppareissulla tms. joten ollaan pakattu autoon lähinnä lomareissuille. Nopeasti se purkaminen sujuu kun tottuu, mutta ei se ihan yhdellä kädellä suju. Siinä pitää molemmin käsin ottaa kiinni semmoisista pienistä valkoisista namiskoista työntöaisan molemmin puolin ja vapauttaa rengasosa, sitten napakka heilautus ja naps vaunut on kasattu/purettu. Sitten vaan koppa/ratas paikoilleen joka siten lukitsee rungon. Pari minuuttia siihen mieheltä menee - sen ajan kun kaivan poikaa irti turvaistuimesta.
Buggiksiinhan saa myös sellaisen adapterin jolla saa turvakaukalon (taisi olla maxi-cosi) kiinni. Se on tosi näppärä ominaisuus jos tarttee enemmän reissata autolla vauvan kanssa... suosittelen kyllä (me itse ei sitä tarvittu, mutta olen nähnyt livenä ja toimii)
Bugat on todella kevyet ja vakaat. Niitä työntelee ihan helposti yhdellä kädellä. Kaupassa ehdottomat kääntyvien etupyörien ansiosta. Vauvakoppaa jaksoin tosiaan kantaa vauvakerhoon sisälle vielä silloin 7kk iässä kun runko oli pakko jättää ulos. Ratasosassa poitsu nukkuu mielellään päiväunet vaikka se istuinosa on sellainen kuppi - toisethan epäilee kun siinä ei lasta saa täysin suoraksi.
Sadehuppu on sitten minusta vähän hankala. Se on tosi tiukka ja siksi vaikea saada nopeasti paikalleen. Vauvakopan kanssa toimi hyvin, mutta ratasosan kanssa hankalampi. Ny kun käytetään ratasosaa pystyasennossa niin että fleece on vielä paikallaan, kuomu ja sadehuppu on joko jätettävä lyttyyn tai sitten vedettävä kuomu kiinni ja peitettävä pojan näkyvyys.
Perinteisiä yhdistelmävaunuja en ostaisi kun olen niitä tuttavilla nähnyt ja kokeillut. Ovat niin pirun suuret ja raskaat. Jos en buggiksia omistaisi, niin jotain vastaavaa hankkisin (nythän on tullut markkinoilla näitä erilaisia bugakopioita)
missä olisi kääntyvät etupyörät ja muutenkin kevyt rakenne (mutta ei mitään rimpuloita)
taisi tulla aika sekavaa tekstiä..
t. Fiikus
Hyvin kerroit Bugien hyvat puolet.
Itse en ole kokenut sita sadesuojaa ongelmana, olen saanut sen hyvin paikalleen. Tai, mahtaisiko syy olla siina, etta meilla on kaytossa kesakuomu? Oisko se sitten ohkasempi kuin "normaali" kuomu... en tiija......
Sadesuoja kaytan usein, ilmastosta johtuen. Se on parempi mun mielesta kuin Suomessa kaytettavat "kankaiset" versiot, koska se peittaa rattaat taysin, eli ei jaa naaman kohdalle aukkoa, mista sadevesi menee rattaiden sisaan. Sadesuojassa on toki kurkistus/ilmanvaihtoluukku.
Itsekin olen naihin megatyytyvainen, ovat kapeat, vrt. vaikka Quinny Buzz (takapyorien kohdalta).
Ainut miinus on ehka se, etta istuin/koppa pitaa aina irroittaa erikseen, kun laittaa rattaat autoon.
Ostin nyt sitten kakkoselle Buga Beet. Toistaiseksi olen ostokseeni tyytyvainen :-)
Buggikset ovat nyt olleet todella kovalla käytöllä reilun vuoden joten niistä osaisin jotain kertoilla...
ihan yleisesti ollaan oltu todella tyytyväisiä! Huippuvehkeet: kevyet työntää ja vauvakoppaa jaksoin minäkin (pienehkö kooltani) kantaa irrallaan vielä jätkän ollessa ½ vuotta. Talvellakin pärjättiin erinomaisesti pikkurenkailla. Pari kertaa käytetiin talvirenkaita kun oli paha sohjokeli - sohjoon ne pikkurenkaat tökkää kiinni. Nyt painellaan ratasosalla pitkin kaupunkia.
kysy tarkemmin, jos Buggikset ovat vielä vaihtoehtona, niin osaan kirjoitella vain asiasta :-)
t. Fiikus