Ärtyneestä paksusuolesta kärsivät?!
Kommentit (3)
Mulla oli kyseinen vaiva parin vuoden ajan, kunnes tajusin ostaa luontaistuotekaupasta kapseleissa olevia maitohappobakteereita. Yhden purkillisen syöminen riitti.
käytän probioottikapseleita säännöllisesti. Vältän valkoista viljaa, suosin luomuruisleipää. Myös vältän paprikaa, sipulia, kurkkua ym " närästäviä aineita" , koska oon huomannut niitten pahentavan myös ärtyneen paksusuolen oireita. Rasvat on myös pannassa. Samoin tuoremehut ja kaikki mehutiivisteet, Mehukatit sun muut. Koitan syödä mahdollisimman säännöllisesti. Syön melko usein ja kohtuuannoksia, vältän ähkyä. Liikun päivittäin. Noudatan säännöllisiä nukkumaanmenoaikoja ja koitan nukkua tarpeeksi. Stressiäkin koitan vältää mahdollisuuksien mukaan. Tupakan jätin pois ja alkoholiakin harvoin. Eikö kuulosta tylsältä ;)
Aiemmin olin aivan liemessä tämän vatsani kanssa ja lääkärin kehotukset säntilliseen elämään meni tasan toisesta sisään toisesta ulos. Siinä vaiheessa kun paino alkoi laskea vauhdilla (reilu 20 kiloa parissa kuukaudessa), kun mikään ei enää pysynyt sisällä vaan lurisi kamalien vatsakramppien kanssa pihalle, ajattelin et nyt on aika tosiaan tehdä se elämänmuutos.
Nyt on sitä elämänmuutosta takana noin vuosi ja vatsa voi hyvin. Painoa on tullut takaisin 10 kiloa, kipuja on enää tosi harvoin ja vatsa toimii suht normaalisti. Edelleen jos jännitän tai on stressiä, saan rampata vessassa ja kyllä se vatsa on koko ajan löysän puoleinen, mut enää ei vessaan ehtiminen oo sekunneista kiinni :)
Kun vertaa siihen entiseen niin kyllä, ehdottomasti tämä elämän " tylsistäminen" kannatti! Enää ei 90 % ajatuksista pyöri " sen ihtensä" ja oman navan ja lähimmän vessan ympärillä.
eli
millaisia oireita teillä on?
mitä ruoka-aineita vältät tai olet jättänyt kokonaan ruokavaliosta pois?
millaista ruokaa suosit?
Käytätkö vaivaan jotain lääkettä tai luontaistuotetta? Miten on auttanut?
Onko vaiva parantunut/helpottunut ruokaremontilla?
kiitos vastauksista!
ap