Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoitoon...

20.01.2006 |

Hei!

Kysyisin sellaista asiaa kun olen nyt ollut vajaa pari vuotta kotona pojan kanssa. Ja olisin valmis työelämään, mutta kun työpaikkaa ei ole tiedossa ja pelkäänkin sitä että kun työpaikka löytyy yllättäin niin ei ole hoitopaikkaa mihin pojan veisi. ELI tässä tulee kysymykseni voiko hoitopaikan ' ' varata' ' jo aikaisemmin päiväkodista tai perhepäivähoidosta, vaikka töitä ei olisi tiedossa?????

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis periaatteessa jokaisellahan on oikeus viedä lapsi hoitoon oli itse töissä tai kotona. Eli voit hakea lapselle päivähoitopaikkaa ja kunnan pitäisi max.4kk löytää joku paikka.

Mutta periaatteessa voit siis alkaa etsimään töitä ja jos saat työpaikan, niin sen jälkeen laittaa hakemuksen jolloin kunnan pitäisi ns. hätätapauksessa löytää paikka 2viikossa.

Paras vaihtoehto olisi varmaan ottaa yhteyttä suoraan kunnan päivähoitovastaavalle ja selittää tilanne ja kysyä oman kunnan sen hetkistä tilannetta. Jossakinhan saattaa olla tiedossa että on tilaa koko ajan ettei oo paniikkia/huolta sen suhteen, vaikka aika täynnä kai kaikki päivähoitopaikat noin yleisesti on...

Vierailija
2/3 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

et voi varsinaisesti varata hoitopaikkaa, kun et tiedä, milloin sitä tarvitset. Mutta tee jo nyt hakemus päivähoitoon ja ilmoita siinä, että haet töitä ja tarvitset paikan, kun työ löytyy. Siihen voi laittaa jonkun arviopäivän (esim. huhtikuu 06), jolloin arvelet jo olevasi töissä. Nopeasti työllistyville (eli virallisesti työttömille) kunnan pitää 2 vkossa järjestää hoitopaikka. Mutta tässäkin kuntakohtaisesti eroja, että katsovatko sinut työttömäksi (kun ymmärtääkseni olet hoitovapaalla), jolloin toi 2 vkoa aikaa järjestää paikka. Perusideahan on, että paikkaa tulisi hakea 4 kk etukäteen. Kannattaa myös soittaa itse alueesi päivähoidonsijoituksista vastaavalle henkilölle ja kertoa tilanteestasi.

Minulla itselläni on sama tilanne. Haen hoitovapaalta töihin. Kotikunnassani asiaa on suhtauduttu todella hyvin ja paikkoja (tarvitsen kolmelle lapselle) on luvattu tarvittaessa yrittää järjestää pikaisestikin. Olen jo pari kertaa soittanut ja varoittanut, että ensi kuussa saattaa olla paikan tarve ja kun en saanut työtä, ilmoitin, että en tarvitsekaan. Ovat olleet tyytyväisiä, että ilmoittelen tilanteesta ja pidän heidät ajantasalla. Mutta tässäkin kuntakohtaisia eroja. Tilanteet päivähoidossa vaihtelevat kuukausittain, kun lapsia tulee ja menee, joten kyllä niitä paikkoja löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä sen verran lisään:kun paikan tarvitsee nopeasti, niin ei ole mahdollisuutta niin paljon vaikuttaa siihen, mihin tarhaan tms. lapsen saa. Eli paikka tulee sieltä, missä tilaa sattuu silloin olemaan.