Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apu, kun imettäminen on kivuliasta!

20.01.2006 |

Meillä on parin viikon ikäinen vauva, jota olen täysimettänyt. Tuntuu vaan kivuliaalta ja välillä aivan raastavalta tuo imettäminen, kun rinnanpäät ovat hellänä ja vauvalla on voimakas imuteho. Olen katsonut imetysohjeita netistä, mutta en saa vauvaa ottamaan oikeaa imetysotetta, siis aukaisemaan suuta kunnolla auki ottaessaan rinnan suuhunsa. Imeminen kohdistuu liiaksi rinnanpäähän ja imettämisen jälkeen nänni on osittain valkoinen ja muotoutunut sellaiseksi huulipunan kärjen muotoiseksi. Maitoa kyllä tulisi ja tuntuisi harmilliselta, jos imettämisen joutuisi jättämään pois kivun vuoksi.

Olen käyttänyt rintakumia välillä. Se on vähän helpottanut, mutta ei poistanut imettämisen kivuliaisuutta. Rinnanpäät ovat melko suuret, joten lapsi kyllä saa niistä hyvän imun ilman rintakumiakin, mutta mahdollisesti se onkin osasyy siihen, ettei vauva ota tarpeeksi isoa otetta rinnasta, vaan nappaa suuhunsa vain rinnanpään.

Onko muilla kokemusta tällaisesta? Helpottavatko kivut " automaattisesti" ajan myötä, vai pitäisikö sisukkaasti opettaa vauvalle uusi imemisote, ja miten tuo opettaminen onnistuisi? Vai pitäisikö jatkaa rintakumin käyttöä hamaan tulevaisuuteen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kumia hieman Bepanthenia rintoihin. Ei kumi hierrä ikävästi. Meillä esikoisen kanssa jouduin käyttämään kumeja 2 kk, jonka jälkeen onnistui imetys ilmankin ja nyt toisen kanssa käytin tuon parin viikon ajan ennen kuin rinnat karaistuivat imemiseen. Ja laita imetyksen jälkeen maidonkerääjät liiveihin, niin saa rinnanpäät rauhoittua hieman eikä tule lisää ärsytystä kankaista. Varmaan nyt tuo pakkasilmakin tekee ikävää eli muista vain rasvata kunnolla. Vesi mun mielestä kuivattaa liikaa, joten sitä en pakkasilla suosittelisi.

Vierailija
2/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ekaa viikkoa oli kyllä tuskallista tuo imettäminen. Iho oli ensinnäkin kuiva ja nännien päässä aivan rupeakin välillä, kun ei iho kestänyt jatkuvaa kosteutta. Siihen auttoi Bepanthen ja vielä paremmin Lansinoh-voide. Kumpaakaan ei tarvitse pestä pois imettäessä, joten helppoja ovat käyttääkin. Vesi kuivattaa lisää, joten vältä turhaa pesua ja laita tuhti kerros rasvaa ennen kuin saunaan/suihkuun menet.

Itselläni toinen ongelma oli imetyksen alun kivuliaisuus. Pelkäsin etukäteen vauvan imun alkamista, kun ensimmäisten imujen aikana silmissä sumeni aivan tajuttoman pistävän kivun takia. Nännit eivät kestäneet, kun poika napsautti suun kiinni liian aikaisin ja nänni jäi lujaan puristukseen ikenien väliin. Tälläinen purentaote rupisesta ja rikkinäisestä nännistä tuntuu kyllä luissa ja ytimissä asti! Opetin paremman imutekniikan " tupakkaotteella" , eli nänni etu- ja keskisormen väliin ja sitten pyöräyttävällä liikkeellä vauvan suuhun. Liike piti meillä pyörähtää ylähuulesta alkaen alas suuhun, koska vauva tahtoi nostaa kielen ylös kitalakeen eikä siksi saanut syvempää imuotetta rinnasta.

Onnea yrityksille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla imetys oli enemmän tai vähemmän kivuliasta ainakin 2 kk. Joka päivä mietin, että nyt oli kyllä viimenen kerta kun imetän, että tää on ihan sairasta kiusata itteensä tällasella kivulla. Välillä juotin korviketta pullosta, kun oli rinnat oikein pahana. Mulle se kipu ainakin oli yllätys ja se kuinka kauan se kesti! Sitten alkoi helpottaa, mutta en kyllä ihmettele, jos joku lopettaa imettämisen ihan vain tuon kivun vuoksi. Mulle ainakin imetys oli enemmän kärsimys kuin nautinto nuo pari ekaa kuukautta.

Vierailija
4/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytin kumia tuon pari viikkoa, sitten kun iho oli taas ehjä niin aloin opetella sitkeästi parempaa imuotetta. Muutamia viikkoja se vei, nykysellään osaa imut hienosti =)

Vierailija
5/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on aluksi opettelua, niin vauvalle kuin äidillekin!

Itselläni on kaksi lasta, joita täysimetin 6kk asti ja molemmilla kerroilla opettelu kesti ainakin pari kuukautta - eli kärsivällisyyttä tarvitaan ja niistä onnistuneista imetyskerroista kannattaa olla tyytyväinen!

kannattaa kokeilla eri asentoja, makuulla, tyynyn kanssa jne, sekä ilman sitä rintakumia olisin tuossa tilanteessa. rintojen päihin kannattaa laittaa joko rintamaitoa tai rasvaa syöttöjen välillä, niin pinta paranee.

imuote kannattaa todellakin myös tarkastaa, se usein aiheuttaa sen, että rintaa kivistää hieman.

hyviä linkkejä imetystukilistan sivuilta ja www.silkkipaa.fi -sivuilta!

kannattaa jatkaa imetystä alussatuntuvien hankaluuksienkin jälkeen, se helpottuu koko ajan, kun vauvakin oppii! pullojen kanssa ehtii sitten säätämään ja niiden kanssa saa sit miettiä enemmän tuota puhtautta ja korvikkeiden kantaminen kaupasta on rasittavaa :)

onnistumisen onnea imetyksen kanssa, kyllä se pian helpottaa!

Desico ja tytöt 11/2003 ja 04/2005

Vierailija
6/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Mulla ihan sama imetyskatastrofi alussa! Sattui niin kovaa, että purin itseäni käteen, etten olisi huutanut ääneen. Mun mies kiikutti meidät tytön kans synnärille takaisin, jossa sitten opettivat lypsämään rintaa ja sain sieltä koneen lainaksi. Mun rinta oli pinkeä maidosta ja vauvan imemisoet väärä. Soitettiin vielä imetystukityypille, joka kävi kädestä pitäen neuvomassa miten opettaa vauvalle oikea imuote. Ja pikkuhiljaa " KKirppu" oppikin tuo oikean otteen. Itsekin hermoilin ennen jokaista imetystä ja vauva aavisti sen ja oltiin kumpiki ihan hepakassa kun syöttö alkoi. Mä kans käytin noita rasvoja; Bepanthen jne ja lämpöpakkauksia rinnan päällä, rinnanlämmittimiä ja kaikkea mahdollista, jotta kipu ois helpottunut. Mutta avainsana mulla oli saada oma rinta löydemmäksi ja vauva oppimaan imemisotteen. Ilman imetystukihenkilöä en ois osannu vauvaa " opettaa" pikkurillin avulla. Mun vauvalla oli kova tarve imeä muutenkin, joten neuvolan täti käski antaa tutin, vaikka siitä kaikkialla varoitettiin ton nännihämmennyksen takia. Mutta eipä se vauva siitä hämmentynyt. Syö nyt hyvin rinnasta ja tuttia mäikyttää, kun haluaa.

JOten mene imetystukisivuille ja etsi sieltä itseäsi lähin imetystukihenkilö ja soita rohkeasti. Ovat mukavia ja auttavat mielellään. Mun imetys lähti sujumaan kolmannella viikolla ja kun vauva kuukauden ikäinen, rinnat kesti hyvin imettämisen ja tajusin, ettei tommoenn kipu kuulu imettämiseen. Voimia ja tsemppihali!Oot ollut tosi urhea, kun olet jaksanut jatkaa kivusta huolimatta ja etsit nyt apua tohon vaivaan. Ja sekin täytyy muistaa, että korvikkeetkin on ihan hyvä juttu, jos imetys takkuaa ihan kauheasti ja itse väsähtää jo yrittämään. :-)

Vierailija
7/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sain katilolta lainaan sellaisen infrapunalampun (taa oli Saksassa) jolla rintoja lammitettiin ja jonka tarkoitus oli nopeuttaa parenemista. Kun rinnanpaat oli oikein pahana niin pidin myos pari paivaa taukoa imetyksesta ja pumppasin sen sijaan etta rinnanpaat sai parantua ennen kuin aloitin uudestaan. Ei vaikuttanut ainakaan meilla imetyksen onnistumiseen (imetin 2 vuotta esikoistani), mutta tiedan ettei kaikki sellaista suosittele varsinkaan noin alun " herkassa" vaiheessa, onhan siina se riski ettei vauva enaa suostu rinnalle.

Vierailija
8/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa oli rinnanpäät aivan rikki ja vauvan napatessa kiinni rinnasta tuntui vihlaisut varpaankynsissä asti. Apuna oli rintakumit joita käytin reilun kuukauden ja siitä sitten pikkuhiljaa opeteltiin olemaan ilman.

Eräitä kertoja päätin että tähän loppuu imetys ja katkerana kuuntelin/luin äideistä jotka kehuivat imetyksen ihanuutta pitkää kestoa. Vaan palkittiinhan se sitkeys, 2kk: iässä imetys alkoi sujua, eikä tehnyt enää kipeää:) Totta se on että rinnat siihen tottuu ja tavallaan parkkiintuu.

Vierailija
9/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuote on tietenkin yksi asia, mutta tuntuu myös että nännit " karaistuvat" ajan myötä. Mulla ekan lapsen imetys oli kivulias ekat 2-4viikkoa ja rasva ja imetysasennon vaihto auttoivat. Ekalla oli voimakas imemisote (ja sairaalassa katsoivat että oli ok ote). Toinen vauva kun syntyi, ei ollut kipua! Mutta epäilen hormooneita, kun imetyksen jälkeen olin suoraan taas raskaana. Tällä vauvalla ei ollut niin tehokas imu, mutta silti ok ote. Kolmannen kohdalla kipua oli taas ekat viikot ja samat konstit auttoi kun ekan kohdalla. Eniten nännit kipeytyivät alaleuan puolelta (vauvalla ok imuote, mut oli myös lyhyt kielijänne) ja siihen auttoi parhaiten imetysasennon muutokset. Kivut ovat aina hävinneet minulta vauvan kasvaessa ja silloin imetys on ollut todella mukavaa!

Vierailija
10/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottavaa kuulla, että kyllä tästä taidetaan selvitä ajan myötä ja erilaisin konstein. Miehelle pistin jo asiaksi ostaa Lansinohia, rintakumia käytetään niin kauan ainakin kunnes rinnanpää tervehtyy ja sitä nännin kiepsautusta nenältä suuhun täytyy kokeilla. Kunhan nyt vaan pääsisin yli tästä hankalimmasta alkuvaiheesta...

Vierailija
11/11 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös kuten muilla imettäminen oli ensin ihan hirveää. Aloin jo pelkäämään, kun imetyshetki läheni. Itselläni rinnanpäät olivat verilläkin välillä. Minulle neuvottiin sairaalassa käyttämään tuttipullon kumiosaa rinnan päässä ja se vei kyllä kivun. Rintakumi ei itselläni vienyt yhtään kipua pois. Myös se auttoi, kun syötin makuultani, sillä imu kohdistui eri paikkaan. Nyt olen imettänyt vajaa neljä viikkoa ja kivut ovat poissa.