auttaako lapsenne kotihommissa?
Minkäikäinen on nyt ja minkäikäisenä aloitti? Missä asioissa auttaa? Jos ei vielä niin koska pistätte hänet " hommiin" ? Minkä ikänen on nyt?
Mun poika on 1.5 vuotias ja alan nyt pikkuhiljaa opettaa sitä tekemään kotihommia. Tällähetkellä ennen nukkumaan menoa hän kerää lelut ja pistää tiskikoneen päälle mun avustuksella. Kun ikää tulee lisää niin keksin jotain uutta.
Kommentit (16)
juu, auttavathan nuo... Esikoinen oli vajaa kaksivuotiaana innokas auttaja kuunes tuli uhma. Sitten taas oli innokas auttaja kunnes seuraava uhma tuli. Nyt on 6v ja on tajunnut että tietyt asiat pitää tehdä vaikka ne ei tippaakaan huvittaisi: on siivottava, laskostettava vaateet, autettava kotihommissa. Keskimmäisemme on 2v5kk ja tällä hetkellä auttaa mielellään eli hakee vauvalle vaatteet, auttaa riisumaan, kattaa yhdessä esikoisen kanssa pöydän, ripustaa pyykkiä kanssani (mikä ei kyllä yhtään auta mutta jos intoa on niin hyvä). Saa nähdä millon keksii että se ei enää ole hauskaa. Esikoinen osaa pukea vauvan (mutta se ei kyllä muuten ole mikään hänen hommansa), imuroida jne. Kyllä mä pyrin siihen että kun tuo kuopus kasvaa niin tehdään jotain listaa että kuka tekee mitäkin. Mitään kotiorjia lapsistani en tee, se on selvä vaan tekevät kaikki tasoisiaan pieniä hommia. Ja jos ja kun tulee kausia että kaikesta riidellään niin en aio stressata liikaa.
Poika on 1v7kk ja haluaisi aina auttaa pyykin laittamisessa (antaa koneesta märkiä vaatteita, mikä on kyllä minulle avuksi), imuroinnissa (siitä ei tule mitään..!) ja astioiden purkamisessa pesukoneesta. Leluja kerätään iltaisin joskus.
Ehkä sitten isompana pyydän apua joihinkin kotihommiin, en osaa sanoa missä iässä.
Mielestäni sana kotiorja on aika ruma sana siitä että opettaa lapsilleen että he ovat osa perhettä ja kotihommat kuuluu myös heille. Tosin tietty just iän ja kehityksen mukaan.
Mielestäni on tärkeetä että lapsi oppii jo kotonaan kaikki kotihommat niin sitten kun lähtee asumaan omaan kotiin niin osaakin kaiken eikä joudu opettelemaan kaikkea alusta. Mun ei tarvinnut tehdä kotitöitä asuessani vanhempien luona ja kun muutin kotoota pois niin kyselin ihmisiltä että miten tää tehdää. Mulle naurettii kun en osannut keittää vettä (nykyää toki osaan ko. taidon. ; )). Mutta vielä tänäpäivänä ruoanlaitto on hankalaa enkä oikein osaa keittää kahviakaa. Tosin meidän perheessä ei juoda kahvia vaan teetä mutta olen ostanut pikakahvia vieraita varten ja veden voin niille keittää mutta he ite laittavat kahvijauhot mielensä mukaan kuppiinsa. Mitäköhän hekin ajattelevat.
Aikanaan ollessani n. 15 vuotias, olin 9 luokan työharjottelussa Anttilassa. Mä olin aika hidas enkä niin ahkera harjottelija ja pomo ei tykännyt hyvää. Se taisi muistaakseen kysyä että teetkö kotona ollenkaa kotitöitä ja kun sanoin en niin hän sanoi että hänellä on myös 15 vuotias poika joka ei saa ruokaa kokopäivänä jos ei tee kotitöitä. Silloin kauhistuin kun ite olin saman ikäinen eikä mun ollut tarvinut ite siivota kotona, mutta äidille kun kerroin niin se sanoi että ihan oikein tehty ja että me ollaa päästy liian helpolla.
Äitini ei pakottanut tekemään kotitöitä mutta se joskus vihjaili että mekin voisimme siskoni kanssa tehdä niitä. Hän sanoi että kun menette omaan kotiin asumaan niin se tulee olemaan todella rankkaa kun ette oo jo kotona opetellut kotihommia. Äiti oli oikeassa. Siksi haluan tehä pojalle selväks että hänen on osallistuttava kotitöihin, haluaa tai ei koska hänen tulevaisuutta ajatellen se on erittäin hyvä asia vaikka hän lapsena olisi asiasta eri mieltä.
Tyttömme 1v10kk haluaa kovasti osallistua kaikkeen, mitä kotona puuhataan. Puhtaan pyykin ripustuksessa on " auttanut" jo siitä saakka, kun oppi kävelemään. Poimii koneesta pyykkiä ja kiikuttaa ripustettavaksi. On juuri oppinut itse ripustamaan parveketelineelle. Joskus annan auttaa myös pyykkikoneen täyttämisessä.
Astianpesukoneen tyhjennyksessä haluaa myös auttaa, ojentaa lautasia tai lajittelee aterimia laatikkoon (otan tietty keittiöveitset ym terävät ensin pois).
Lattiaa mopatessa (silloin harvoin...) halusi myös välttämättä auttaa ja annoin toisen mopin hänelle.
Ruokaa laitettaessa tai leivottaessa haluaa essun päälle ja tuolin alle, tulee työpöydän ääreen " auttamaan" . Annan esim. lusikoida taikinaa vuokaan tms.
Näistä avustustoimista on lähes poikkeuksetta enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta jonain päivänä varmaan asia muuttuu :) Tyttö myös nauttii osallistumisesta suuresti, on tärkeä juttu.
enhän minä MITENKÄÄN viitannut sinuun tai kasvatukseesi käyttäessäni tuota - kyllä, aika rumaa - sanaa. Lähinnä vaan vitsailin itselleni koska rupesi tuntumaan oman kirjoitukseni jälkeen että meillä isommat lapset hoitavat vauvan, imuroivat, kattavat pöydän jne jne jne.... Eli olen aivan samaa mieltä että lasten täytyy oppia kotitöitä. Siksi ajattelinkin että rupeamme käyttämään jotkain viikkolistaa kun nuo kasvavat, siis että kenen vuoro on milloinkin tehdä mitä. Ja jos lapset mielellään tekevät, sehän on vain hieno homma.
Et kai ottanut kirjoitustani jotenkin sinua vastaan?! Se ei todellakaan ollu niin ajateltu vaan ihan samaa mieltä olen kanssasi. Ehkä sitten ilmaisin asiani huonosti. Eli yhteenvetona, kyllä lapseni auttavat kotihommissa ja niin sen minusta pitääkin olla.
pyykit laitetaan aina ( pääsääntöisesti) yhdessä koneeseen, hän laittaa ne sinne ( laitan lattialle koneen eteen ne vaatteet jotka menee koneeseen ). minä laitan koneen päälle ja pesuaineet.
astianpesukoneen tyhjennys onnistuu myös suht hyvin, hän tyhjentää haarukka, lusikka, veitsi osaston yhteen laatikkoon ( minä järjestän ne sitten). sillä välin saan tyhjennettyä loput astiat koneesta. täydentäminen ei olekkaan ihan niin helppoa :D
imurointi, minä imuroin isolla imurilla ja poika " imuroi" vanhalla ikkunan pesurin letkulla perässä :)
yleensä kyllästyy puolessa välissä ja menee omien lelujensa pariin.
lelut korjataan kerran/ kaksi päivässä omille paikoilleen yhdessä.
pölyjä pyyhkii välillä myös omalla rätillään... useimmiten teen sen kyllä ihan itsekseni kun poika nukkuu.
Tai 2,5 v esikoinen todella auttaa sanan varsinaisessa merkityksessä ja kohta 11 kk kuopus säheltää mukana. ;0)
Esikoinen tykkää ihan hirveästi auttaa ja olla mukana. Hän täyttää pyykkikonetta, laittaa pyykit kuivuriin, tiskaa (kunhan pääsemme muuttamaan ja saamme taas tiskikoneen niin hän tyhjentää sitä ja laittaa myös likaisia koneeseen ja laittaa koneen päälle, näin hän tekee mummilassakin), pesee perunoita, repii salaattia, " viikkaa" puhdasta pyykkiä, vie sukkia kaappeihin, kerää lelut...ja tekee vaikka mitä pieniä juttuja päivän mittaan. Kuopuskin on innosta ymmyrkäisenä mukana viikkaamassa pyykkiä ja laittamassa sitä koneeseen (= levittelee vaatteita ja ojentaa äidille kun pyydän). :0)
Minusta on luonnollista ottaa lapset mukaan kotitöihin ja näyttävät nuo nauttivan kovasti kun saavat osallistua. Meillä itseasiassa esikoinen suuttuu verisesti jos joku on käynyt pesemässä pyykkiä ilman että hän on päässyt mukaan! En minä kyllä saisi täällä mitään tehtyäkään jos odottaisin, että lapset ovat " poissa jaloista" .
Ja niinhän se kuuluukin.
Meillä muksut jo 3 ja 5, kokoajan auttavat enemmän.
Ajattelin sitten kun tulee tuo viikkoraha kuvioihin niin saavat sen sitten jotenkin ansaita tai sitten vähän ylimääräistä jos tekee enemmän.
Eli nuo normaalit oman huoneen siivoukset ja pöydän kattamiset ym. jotka kuuluvat ihan itsestäänselvyyksiin saavat luvan tehdä ilman rahaa, mutta voisi sitten rahaa vastaan tehdä jotain hieman isompaa silloin tällöin...
Esikoinen pian 5v haluaa usein imuroida.
Huoneen siivous yksin ei häntä kiinnosta, mutta kun mukana joku muu silloin siivoaa mielellään mukana. Usein myös pikku veli 1v auttaa laittamaan vaikka legoja laatikkoon, mutta ne sitten tulevat sieltä myös poiskin samantien!
Esikoinen halusi jo 1,5v ikäisenä usein esim. pyyhkiä pölyjä tai kuivata häneltä kaatuneen vesilasin sisällön lattialta.
Nykyään hänen leikkeihinsä kuuluu mm. lakaiseminen, pölyjen pyyhkiminen, lattian pesu, tiskaus sekä nuken vaatteiden pesu ja silitys omilla leikki välineillään. Ajattelin ostaa ensikuussa syntymäpäiväksi hänelle leikki-imurin kun on sitä pyydellyt kovasti.
Nuo lasten siivous välineet sun muut ovat kiva tapa opetella kotihommia jos vain lapsi niistä kiinnostuu.
Meillä esikoinen saa auttaa halutessaan kodin siivouksessa ym. taitojensa mukaan. Häneltä vaaditut asiat ovat vaatteiden naulakkoon laitto ja auttaminen huoneensa siivouksessa. Ja jos tuo leluja pois huoneestaan häntä pyydetään hakemaan ne leikin loputtua sinne takaisin.
1-vuotiaana neiti halusi ottaa pyykkejä narulta (pyykkitelineestä) ja viedä roskia roskikseen.
omien lelujen kerääminen alkoi n 1,5v ja toimii edelleen. iltaisin siivotaan lelut paikoilleen (joskus päivälläkin) pyykkejä antaa kopasta yksitellen mulle ja mä ripustan narulle.
kauppakasseja tyhjentää innolla aina kauppareissun jälkeen.
aika pitkään mennään varmaan näillä. lapsella kun ei ole ' ' vastuuta' ' kuin omista tavaroistaan, eli siitä et lelut kerätään.
luulen et vasta joskus ekaluokkalaisena (tai vuotta ennen) laitetaan viemään roskia ulos yms (asutaan kerrostaloalueella, eli roskis ei ole heti ulko-oven vieressä kuten ok-taloissa :) )
kuinka paljon annatte vähän isompien osallistua ruuanlaittoon? Mietin vaan kun meidän esikoinen haluaisi tehdä suunnilleen kaikki ruuat. Annatteko esim paistaa jotakin, leikellä leikkuuveitsellä jne? Meillä saa leikata aika terävällä veitsellä esim herkkusieniä ja saa kyllä paistella esim lettuja, välillä vaan roiskuu esim kuumaa rasvaa. Mutta siitä olen ennemmän kun ilonen että tytön mielestä on hauskaa esim sekottaa käsillä lihapullataikinaa - minusta se on kamala homma. Meidän taapero on innokas kahvinkeittäjä ja nuo isot yhdessä tykkäävät laittaa ilta- ja aamupalaa.
Adalat, oliko teillä se tiskikoneen tyhjentäjä? Onnistuuko hyvin, tippuuko astioita jne?. Meillä poika toistaiseksi tyhjentää vaan haarukat ja veitset. Hän on kyllä vähän sellainen touhottaja että vahinkoja sattuu millon minkäkin kanssa, ihan erilainen kun siskonsa aikanaan. Mutta pääasia että intoa on =D
Tai siis mummolla tällä hetkellä, mutta kunhan se kone (käsitiski tympii) saadaan, niin sitten kotonakin. Tyttö ottaa yhden lautasen kerrallaan ja ojentaa sen aikuiselle. Muistaakseni kerran on lautanen tipahtanut, mutta ei edes mennyt rikki. Laseja tyttö ei vielä yletä koneesta ottamaan. Aikuisen avustamana saa myös lastata lautasia koneeseen.
..juuri kaksi täyttänyt tyttö " auttaa" mielellään, kantaa pyykkejä, lakaisee lattioita, vie pöytään ruokailutarvikkeita, vie roskia, pyyhkii pölyjä(erityisen mielellään juuri tätä), hakkaa mattoja ulkona kaverina, tekee lumitöitä(ja reippaasti tekeekin ja pitkän aikaa mättää lunta, ihmetelty on sisua :) ), myös korjaa tavaroita lattialta, lähinnä omansa. tuossa nyt mitä ekaksi tuli mieleen! mukavaa on ja toivottavasti pysyy siivousinto jatkossakin ;)
minua mielellään kotihommissa, mutta nyt ei ole enää niin innokas. Vaadin kuitenkin häntä tekemään asioita, joiden tiedän häneltä sujuvan. Huoneen siivous on hänelle esimerkiksi hyvin vastenmielistä, mutta en itse suostu leluja ihan periaatteessa korjaamaan. Kerran kun siivouksesta ei meinannut tulla mitään, vein lattialla lojuneet sarjakuvalehdet ja muuta roinaa varastoon, ja sanoin heittäneeni ne roskiin. Jonkun mielestä ehkä liian radikaali ja julma keino saada lapsi siiivoamaan, mutta oikeasti olen sitä mieltä, että leluja on liikaa, jos niitä ei itse pysty tuon ikäisenä pitämään missään järjestyksessä.
Hän kattaa välillä pöydän, laittaa likaiset astiat tiskikoneeseen, vie vaatteita pyykkikoriin, auttaa ruoanlaitossa yms. Veitseen en ole antanut koskea, mutta hän esimerkisi rikkoo munakasmunat kuppiin ja muuta vastaavaa. Imuroimista myös opettelee, ja on kyllä tuloksistaan hyvin ylpeä.
Isompana viikkoraha on ehdollinen, ja sen saa kun on tehnyt sovitut tehtävät. Minä olen itse liian mukavuudenhaluinen, että rupeiaisin yksin perhettäni passaamaan, vaan kaikkien pitää tehdä osuutensa.
Jos joku kiva, tärkeä leikki on kesken, ei tarvitse purkaa.
Kaikki lapset ovat tosi avuliaita luonteeltaan ja tekevät pitkin päivää pikku hommia äitin puolesta. Vievät roskia roskikseen, kastelevat kukkia, täyttävät pyykkikoneen, tyhjentävät apuna tiskikonetta, ovat ruuanlaitossa mukana jne. Mitään pakotusmielialaa meillä ei ole, lapset ovat aina innokkaana mukana ja ihan omasta tahdosta. Esikoinen varsinkin on sellainen miellyttäjäluonne...
Niin ja lapset 3v, 2x2,5v ja 1,5v.