Laadukkaita (sisä) vaatteita, kertokaa kokemukset, minkä merkkisiä kannattaa ostaa ?
Omat vaatimukset lastenvaatteissa (itselläni on tyttöjä) on:
Pesu 60 astetta
Saumat eivät saa kiertää pesun jälkeen, eikä vaate saa nukkaantua parin pesun jälkeen.
Vaatteet pitää olla suunniteltu lapsille ( tyttöjen koko 110 ja 128 cm). Ei siis lantiohousuja ja napapaitaa jossa pahimmissa tapauksissa vielä ylipitkät hihat.
Tässä joitakin omia kokemuksia:
MOS (seppälän mallistoa) : Kaikki kivan näköiset vaateet jossa kivoja kuvia ja jotka ovat tyttöjen mieleen. Niin valitettavasti parin pesun jälkeen vaate on nukkanen ja paidan helmat liian lyhyet. Tosin olen myös ostanut jokusen raidallisen puseron joskus ja ne olivat laadultaan paremmat. Housuista olen ollut tyytyväisempi.
Lingon & Blåbär: Tämän merkkisiä vaatteita olen ostanut joskus huutonetistä käytettynä, ja täytyy sanoa että ovat vielä käytettynä paljon parempia kuin moni uusi vaate.
D&J : Ostin näitä kun tytöt olivat pienempiä, muuten olivat kivat mutta housujen puntit olivat aina liian lyhyet, ja jos vyötärössä kuminauha, niin olivat usein erittäin tiukat. Jotkut vaateet kyllä haalistuivat pesussa aika nopeasti.
Lindexs: Heillä on mielestäni aika hyvät vaatteet. Valitettavasti meidän kaupungissa ei ole heidän myymälää.
H&M : Kuvastossa näyttävät vaatteet ihan " lapsiystävällisiltä" mutta kun vaatteen sitten ottaa paketista niin ovat niin sanotusti nuorisomallia.
Kertokaa omat kokemukset, mitkä olisivat sellaiset kivat lastenvaatemerkit
Kommentit (38)
Niin, paljon on laatumerkkivaatteisiin puettuja lapsia. En tiedä, ehkä ostan itsekin urheiluliikkeestä toppavaatteet pojalle sitten, kun kasvaa ja kuluttaa enemmän. Jonathanin syys/kevätpuku on hyvin kestänyt ja aivan mielettämän halpa toppapuku " ei mitään merkkiä" on koko tämän talven kestänyt, kosteuttakin pitänyt, vaikkei ole kosteussuojattu.
Sisävaatteissa meillä on noita halpismerkkejä. Ihan hyvinä olen ne kokenut, paljon parjattua Tuttaakin on, eikä valittamista!! Legoa olen saanut. Edes alesta en ole raskinut ostaa.
Saatteko te paljonkin vaatteita lahjaksi lapsillenne? Vai joudutteko ostamaan itse kaiken?
- Meillä on tilanne, että olen olen saanut sukulaiselta, vaatteet ovat olleet 3 pojan käytössä joten kaikkien kunto ei kummonen ole. Pari kpl Legon vaatetta tässä pinossa on ollut, ne ovat pitäneet kuosinsa, ovat edelleen oikein hyviä / parempiakin käyttövaatteita ..
Lisäksi olen lahjaksi saanut pari vaatekappaletta. Max 5 kpl. Lapsi on 2 vuotias.
Kaikki muut joudun ostamaan itse.
Harmittaa, kuvittelin että hyvätuloiset sukulaiset ostaisi, kuvittelin että mummo kiertäisi onnesta soikeena alennusmyyntejä... mutta ei. Enkä enää odotakaan, raskausaikana ja vauva-aikana huomasin, että itse on ostettava KAIKKI jos lapselle vaattetta haluaa..
Äitini ostelee joskus jotain ja kutoo villasukkaa ja lapasia, mutta ostelutkin on jättänyt vähemmälle kun huomasi ilmeisesti ettei kaikki ostokset ole ihan käytännöllisiä ja minulle mieleisiä.
Hyödynnän siis alet ja poistorekit yms. ympäri vuoden ja nyt tuntuu ettei kaikkea kerkeisi edes käyttämään.. Aika harvoin ostan mitään ovh:lla koska sama vaate on muutaman viikon päästä vähintään jonkinlaisella ale%:lla ostettavissa. Nyt tein Paljon löytöjä, " -50% jo alennettujen vaatteiden hinnoista" , ei jäänyt uusille vaatteille pahakaan hinta!
Sukulaisilta ei olosuhteista johtuen saada mitään. Vaikka se voisi toisissa olosuhteissa muuten toimia, laten sukupuolet ja iät kävisi yksiin siinä suhteessa.
Joulu- ja synttärilahja rahat käytetään yleensä myös vaatteisiin. Rahaa saavat aina isovanhemmilta lahjaksi.
joskus harvoin lapset saa jokun yksittäisen vaatteet lahjaksi.
Usein ostetaan tarjouksista ja keskittämällä omaan luottoliikkeeseen keräämme myös bonusta, jolla saa kivasti alennuksia.
Laadukkaat vaatteet myös kestää kahdella tytöllä.
HYVIÄ kokemuksia:
- Pojan lähes kaikki housut on Mayoral- merkkiset. Koska niissä on kuminauhavyötärö, hyvät mallit ja ovat kestäviä. Löytyy farkkuja, kangashousuja ja samettihousuja ( collegehousuja en pojalla pidä... ).
- LEGOa on paljon sekä pojalla että tytöille, esikoiselle varsinkin legon vaatteet on mieluisia. Legon alusvaatteet on tosi hyviä, varsinkin hihattomat paidat. Farkutkin on hyviä, mutta hinta musta liian kova ilman alennuksia. Onneksi niitä löytää alestakin.
- H&M on osa tosi hyviä ja osa on huonoa. Harmi ettei ostaessa aina voi olla varma kumpaa ostaa... Puuvillaneuleita on aika paljon meillä täältä.
- Lindexin jotain vaatteita tytöllä on, pojalla en tykkää yleensä kovin synkästä mallistosta.
- Benettonin vaatteista tykkään myös monesta.
- Vendin t-paidat on ollut meillä kovassa käytössä ( muumimaailmasta näitä aina ostetaan ) ja kestäneet hyvin.
Ehdottomasti enemmistö lasten vaatevalikoimasta koostuu Lego ja mayoral vaatteista.
HUONOJA kokemuksia:
- Lotta&Lassi ja muut cittarin omat merkit
- ciraf, menevät pesussa kuluneiksi ja eipä nuo mallitkaan kauheasti miellytä.
- N&N, tämä nicky ja nellyn oma merkki. Riitti kun yhden paidan ostin, kutistui älyttömästi pesussa ja oli heti niin kuluneen näköinen ettei kehdannut toista kertaa päälle laittaa =(
- Seppälä, en jostain kumman syystä ole löytänyt yhtään laadukasta seppälän vaatetta ja en siksi enää ostakaan sieltä lapsille kun korkeintaan sukkia.
- Tarjoustalosta esikoinen sai joskus jonkun paidan lahjaksi kummiltaan oli kokoa 140cm ( vaikka tyttö käyttää 122cm ) ja mittasuhteet aivan kummat. Kangas oli kamalan tönkköä ja paita jäi täysin käyttämättä.
Meillä kyllä lapset saa lahjaksikin vaatteita, kummeiltaan ja tädeiltään. Pienempänä tyttö sai myös käytettynä vaatteita mutta ei juuri enää. Nyt pojalla on myös paljon käytettyjä vaatteita joita saatu mun kummipojalta. isovanhemmat lähinnä ostavat jotain sellasta mitä toivotaan, esim kurikset tms...
Vaikka meiltä löytyy merkkivaatteita kaapista niin ikinä en niitä norm.hintoja maksaisi. Varmaan kalleimmat housut jotain olen lapsille ikinä ostanut on ollut 15e. ja paidoissa n.10e. Yleensä en maksa tuollaisiakaan hintoja. Itse tosiaan ostan aina vaatetta varastoon kun hyviä löytyy hyvään hintaan. Kaupoissa suunnistan aina alerekille ja saatan ostaa pari numeroakin liian ison kaappiin odottamaan jos hyviä löytöjä osuu kohdalle. Viime syksynä ostin esim jo tulevalle kesälle kesävaatteita valmiiksi.
Myös kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä, toisin meilläpäin kirppisten taso on aika ala-arvoista :/
Alkuperäiselle vielä, että meidänkin kylällä vain yksi lastenvaateliike (=vain muutama merkki ja pääasiassa aika hintavaa) sekä yksi halpahalli + marketti joista saa joitain lasten vaatteita, mutta hinnat niissäkin aika hurjia ja lähinnä tuttaa ja jotain muuta niistä löytyy. Omalta kylältä ostan vain sukkia, joskus rukkaset ostanut ja kenkäkaupasta tietty kenkiä. Muut vaateostokset teen joko netissä tai sitten hamstraan aina silloin kun pääsen kaupunkiin.
Harvoin joudun ostamaan jotain vaatetta " hintaan mihin hyvänsä" vain sen vuoksi että on pakko saada isompia housuja tai muuta. Kaapissa on aina muutamat seur koon vaatteet odottamassa.
Oikeastaan kengät on ainoita jotka ostan vasta todella tarpeen tullen, koska ne on oltava hyvät ja sopivat juuri sillä hetkellä kun niitä tarvitaan :)
Kaikki muut joudun ostamaan itse.
Harmittaa, kuvittelin että hyvätuloiset sukulaiset ostaisi, kuvittelin että mummo kiertäisi onnesta soikeena alennusmyyntejä... mutta ei. Enkä enää odotakaan, raskausaikana ja vauva-aikana huomasin, että itse on ostettava KAIKKI jos lapselle vaattetta haluaa..
[/quote]
Pakko kommentoida...Mielestäni YHDEN lapsen vaatekustannukset ei voi olla kovin hurjat! Meillä on kolme lasta,tyttö ja poikia,suht pienet ikäerot.Kaikkea ei voi kierrättää.Kovin pieni lapsi ei edes juuri kuluta mitään (alle 3v),eikä harrasta.Kulut vaan kasvaa mitä enemmän tulee ikää.
Minä en todellakaan odota että sukulaiset ja mummot ostelisivat lapsille vaatteita.Jos lahjaksi saa vaatetta niin ihan kiva.Ei se ole kuitenkaan sukulaisten " velvollisuus" .Jos lapsen haluaa niin onhan se selvä että kuluja tulee...;)
Meillä mun äiti on yh ja sillä ei todellakaan ole varaa ostaa lapsille vaatteita. Lapsenlapsia on vielä yhteensä 7 kpl.
MUTTA kultaakin kalliimpi apu on kun kutoo kaikki lasten villavaatteet. olen itse ihan onneton käsitöissä.
Mutta mummu kutoo mielellään sukat, lapaset, kaulurit, villapuvut, juhlaneuletakit ym kaikille lapsille.
Se on tosi iso apu, ostan kyllä langat valmiiksi, mutta työn tekee mummu ja erittäin mielellään. Saa nättejä villavaatteita ja ennen kaikkea haalarien väreihin sopivia =)
Ja miehen vanhemmat on varakkaita, mutta he eivät vaatteita osta, kun huomasivat ekana vuonna etteivät ne mitenkään täsmää mun vaatemaun/laatuvaatimusten kanssa. Heidän tärkein apu on lastenhoitoapu. Ovat aina valmiita auttamaan lastenhoidossa!
Ja tosiaan antavat reilut lahjarahat, jolla ostellaan esim reimatecin ulkopuvut lapsille, tai kunnon kengät ym
minustakaan sukulaisten tehtävä ei ole lasten vaatehankintoja tehdä. Lapset syö rahaa koko ikänsä ja menot senkun kasvaa lasten kasvaessa. Isompien lasten vaatteet on jo kalliimpia ja lastenkin vaatimukset tulee kuvaan.
Joskus mietin miten vähän menisi kun olisi 1 lapsi! Mutta kun on kolme lasta ja kaikkea ei tosiaan voi kierrättää millään ( enkä kyllä haluakaan, jokaisella on oikeus saada myös uutta ). Mutta eipä lapsia rahassa mitata =)
Itsekin ostan sisävaatteet yleensä alesta, koska satsaan mielummin kenkiin ja ulkovaatteisiin. Ne onkin suurimmat erät 3 lapsen kanssa. Kenkiä ei voi lainkaan kierrättää ja kenkien täytyy olla LAADUKKAAT ( sisävaatteiden kanssa tämä ei ole elinehto ). Yhdellä on vielä vammansa takia jaloissa virheitä ja kenkien ominaisuudet senkun korostuu.
menisi kun olisi 1 lapsi! Mutta kun on kolme lasta ja kaikkea ei tosiaan voi kierrättää millään ( enkä kyllä haluakaan, jokaisella on oikeus saada myös uutta ). Mutta eipä lapsia rahassa mitata =)
Itsekin ostan sisävaatteet yleensä alesta, koska satsaan mielummin kenkiin ja ulkovaatteisiin. Ne onkin suurimmat erät 3 lapsen kanssa. Kenkiä ei voi lainkaan kierrättää ja kenkien täytyy olla LAADUKKAAT ( sisävaatteiden kanssa tämä ei ole elinehto ). Yhdellä on vielä vammansa takia jaloissa virheitä ja kenkien ominaisuudet senkun korostuu.
[/quote]
" Kaikki muut joudun ostamaan itse.
Pakko kommentoida...Mielestäni YHDEN lapsen vaatekustannukset ei voi olla kovin hurjat! Meillä on kolme lasta,tyttö ja poikia,suht pienet ikäerot.Kaikkea ei voi kierrättää.Kovin pieni lapsi ei edes juuri kuluta mitään (alle 3v),eikä harrasta.Kulut vaan kasvaa mitä enemmän tulee ikää.
Minä en todellakaan odota että sukulaiset ja mummot ostelisivat lapsille vaatteita.Jos lahjaksi saa vaatetta niin ihan kiva.Ei se ole kuitenkaan sukulaisten " velvollisuus" .Jos lapsen haluaa niin onhan se selvä että kuluja tulee...;) "
Hei " Rukiinen" .
Yllättävän paljon on vaate- ja kenkäostoa, vaikka vain yhdellekin lapselle, kun ne aivan kaikki on hankittava. Yöpaidat, aluskalsarit, sukat, lapaset ja rukkaset, myssyt. Sisävaatteet, ulkovaatteet. Sisävaatteita on oltava sen verran, että pyykkikierto selvitään ja meillä se on hidas, johtuen huononpuoleisista pyykinkuivausolosuhteista.
Päiväkotia vartenkin on aina oltava vaatetta sekä pk:n varakassissa että kotona kaapissa, kuriksia ja kumppareita on siksi 2 kpl, ettei kotona ulosmeno jää sen takia, että sadevaatteet unohtui päiväkotiin.
Lisäksi päälle tulee lakanat, lelut, pihalelut. Luistimet, sukset.
Kun kaikki hankkii itse, se on melkoinen kuluerä kuitenkin. Tästä palkasta.
Kaikkea ei löydä alerekistä, kaikkea ei löydä kirpparilta. Pojille on vähemmän tarjolla ja " huonompia" alennuksia kuin tytöille - katsokaa vaikka liikkeissä tyttöjen vaate ale-rekkiä ja poikien alerekkiä!! :o
Sen lisäksi että tämä yksi pieni leikki-ikäinen on vaatettava, meillä on kyllä muitakin suita huollettavana, vaikka nämä 4 muuta lasta eivät tässä meidän katon alla asukaan. Vaatetan heitäkin, en samalla täyden vaatekaapin " periaatteella" mutta täydennyksiä, ja kalliimpia, esim. tumma puku oli juuri ostettavana (vanhojen tanssit), koska vuokraamoissa ei enää ollut sopivaa kokoa!!! :( (Puvuissa ei voi ostaa kasvunvaraa tai vähän isoa, sen on oltava sopiva!).
Niin, että kun yhden vaatetan ja ruokin kokonaan itse, ja ne neljä muuta osittain, niin kyllä se tuntuu ja apu olisi tarpeen.
Ja itsellekin olisi kiva joskus jotain ostaa... ettei ihan nukkavierulta ja tuulipuku-kansalta näyttäisi joka paikassa... että olisi niitä parempiakin vaatteita...
MIes sentään on, maksaa asumisen ja elämisen muutoin. Onneksi. Tosin, jos ei tätä miestä olisi, ei olisi tätä pientä muksuakaan, eikä olisi oman suun lisäksi kuin kaksi suuta (omat lapset) avitettavana... että semmonen ero..
Enhän minä tarkoittanutkaan että suku vaatettaa lapsen kokonaan!! Vaan että lahjaksi tulisi, jotakin, yöpaita ja villasukat joululahjaksi, synttäreille farkut. Jotain edes joskus. Ja ennenkaikkea: että voisi tavallaan luottaa siihen, että jotain tulee!
Kun kaksi vanhinta lastani olivat pieniä, sain sukulaisilta hurjasti vaatteita, vaikka kaikki olivat pienituloisia, välillä työttöminä ja esim. siskollani myös oma lapsi vaatettavana. Sain vauva-aikana näiden lasten mummolta pussillisen vaatteita (esikoiselle)!
Nyt tämän nuorimman suku on eri kuin noiden kahden vanhemmat, Eri isä siis kuin heillä ja he ovat ihan oikeasti todella hyvätuloisia, mummo harmitteli kun ei aikoinaan saanut ostaa lapsenlapsilleen vaatteita, hän niin mielellään olisi...
Pystyin siis luottamaan siihen, että jouluna tulee jotakin, en osta, katson joululahjat, synttäreillä tulee jotakin, en osta , ostan vasta sitten kun näen mitä kummit ja täti on ostanut...
Se oli iso apu. Ihan oikeasti.
Kiitos kysymästä: kunhan itse joskus mummona olen, aion ostaa ja auttaa taloudellisesti niin paljon kuin vain kelpaa!
Kerroit hieman enemmän tilanteestasi,ymmärrän sinua nyt paremmin.
Meilläkin on sellainen tilanne että itse ostamme kaikki lasten vaatteet ja tarvikkeet.Olisi tietysti mukavaa jos isovanhemmat joskus antaisivat lahjaksi esim.rahaa että voisimme ostaa vaikka talvikamppeita,koska ne ovat suuri menoerä.Mutta näin ei ole ja en sitä sen ihmeemmin mieti ;).
Eli ainoastaan talvihaalarit ja kengät täytyy itse ostaa.
Itse asiassa kuvittelin monta vuotta, että kaikki ostavat vaatteet itse kaupasta, kunnes kuulin pariltakin taholta näistä vaatekasseista, jotka kiertävät sukua. Eräs ystäväni on ostanut 5-vuotiaalleen vain juhlavaatteet ja kengät itse. Rattaita myöten kaikki on tullut suvun kierrätyksestä.
Toisaalta olen huomannut, että kun ei ole tottunut ostamaan vaatteita uusina, tuntuu niiden hinta todella korkealta (uskomattomalta) heistä, eikä tarpeellisiakaan hankintoja oikein raaskittaisi tehdä.
Ja ovathan lasten vaatteet kalliita, mutta aikuisten työvaatteet ne vasta maksavatkin...huoh.
Aika mielenkiintoista, että alkuperäinen kirjoittaja etsi hyviä sisävaatemerkkejä käyttöönsä ja lopulta keskustelu kääntyi vastakkain asetteluun yhden lapsen äiti vs. kolmen lapsen tai useamman äiti ja näiden vaatehankinnat;) Jopa ruvettiin ihan syyllistämään yhden lapsen äitiä, kun sai lahjaksi lapselleen vaatteita, mistä ei alunperin ollut kyse! Tekisi mieleni heittää ilmaan kysymys, että oletteko te useamman lapsen äidit omasta mielestämme jotenkin parempia ihmisiä kuin yhden lapsen äidit? Kovasti tästä ketjusta saa sen käsityksen, että tunnutte tietävän kaikesta kaiken;)
Kummeilta tulee enemmän lelulahjoja. Jos he ostavat vaatteita, niin ne on sitten tyyliin Donaldsonilta, DKNY:n, tmv. Tosi hienoja ja kiva saada, mutta kun itse on jo monta vuotta ostanut lastenvaatteita, niin tietää, missä kannattaa maksaa ns. merkistä ja missä ei. Hyvätuloiset, lapsettomat ihmiset ei välttämättä ajattele, että 70 ¿ taaperon farkuista on " ihan turhaa tuhlausta" .
meillevauveli:
Aika mielenkiintoista, että alkuperäinen kirjoittaja etsi hyviä sisävaatemerkkejä käyttöönsä ja lopulta keskustelu kääntyi vastakkain asetteluun yhden lapsen äiti vs. kolmen lapsen tai useamman äiti ja näiden vaatehankinnat;) Jopa ruvettiin ihan syyllistämään yhden lapsen äitiä, kun sai lahjaksi lapselleen vaatteita, mistä ei alunperin ollut kyse! Tekisi mieleni heittää ilmaan kysymys, että oletteko te useamman lapsen äidit omasta mielestämme jotenkin parempia ihmisiä kuin yhden lapsen äidit? Kovasti tästä ketjusta saa sen käsityksen, että tunnutte tietävän kaikesta kaiken;)
Minä en ole syyllistänyt ketään.Kyseinen nimimerkki kommentoi juuri sitä,ettei saa vaatetta lahjaksi.Enkä todellakaan kuvittele olevani parempi ihminen,miksi olisin? Jokainen ymmärtää että tottakai vaatekulut on suuremmat jos on enemmän lapsia,ei siinä sen ihmeemmästä ole kyse.Outo kommentti,todella mielenkiintoiselle tasolle päätyi tämä keskustelu ;)
Mielestäni on hienoa jos isovanhemmat pystyvät auttamaan vaatehankinnoissa.
- ostettu Prismasta, valmistaja suomalainen Marlon, ovat tosi hyvälaatuista trikoota ja hyvin valmistettuja. Eli meillä on ollut hyvä tuuri kai :).
angelinako:
HUONOJA: Napero, Ciraf, Bogi, Name It, Tutta, Kapahal (miten toi kirjotetaan)...ainakin nuo mainitakseni. EN tiedä onko minulle sattunut huonot kappaleet, mutta vaikka halpoja olisikin, niin hinta on kallis kertakäyttö vaatteesta!
-tuotteet olen kokenut hyviksi merkeiksi. Nämä ovat ehkä hieman hintavampia kuin esim. H&M vaatteet, mutta laatu on parempi. Vaatteissa usein joku kiva juttu esim. paidassa auton kuva, josta on ovi auki. Ja värit tosi kivoja
Hinta- ja laatu-suhde on kohdallaan myös minun mielestäni Lindexin vaatteissa, varsinkin klubilaisille, kun tulee niitä alennusseteleitä. H&M:n vaatteet on myös meillä todettu laadukkaiksi, eikä pettymyksiä ole sattunut vaikka paljon on sieltäkin ostettu. Osa vaatteista on kyllä vähän aikuismaisia, mutta joukossa on ihan kivoja lapsekkaitakin vaatteita. Meidän käpykylässä ei juuri muita kauppoja olekaan (marketteja lukuunottamatta), mutta lomareissuilla mukaan tarttuu yleensä kassikaupalla Bogin ja Espritin vaatteita. Niitä ostaisin varmasti kotikaupungistakin, jos niitä täältä vaan saisi.
Sukkahousuja meidän taloon ostetaan LIDListä (uskokaa pois!). Mies teki sieltä pari vuotta sitten ensimmäiset sukkahousuhankinnat, joihin minä suhtauduin tosi epäillen. Ovat olleet laadultaan kuintenkin ihan yhtä hyviä kuin esim. Finnwearin sukkikset.
Oikeastaan ainoa pettymys on meilläkin ollut Tutta. Saumat irvistää ja ratkeilee, vaatteet leikattu huonosti, ompeleet menee vinoon, värit haalistuu...