Laadukkaita (sisä) vaatteita, kertokaa kokemukset, minkä merkkisiä kannattaa ostaa ?
Omat vaatimukset lastenvaatteissa (itselläni on tyttöjä) on:
Pesu 60 astetta
Saumat eivät saa kiertää pesun jälkeen, eikä vaate saa nukkaantua parin pesun jälkeen.
Vaatteet pitää olla suunniteltu lapsille ( tyttöjen koko 110 ja 128 cm). Ei siis lantiohousuja ja napapaitaa jossa pahimmissa tapauksissa vielä ylipitkät hihat.
Tässä joitakin omia kokemuksia:
MOS (seppälän mallistoa) : Kaikki kivan näköiset vaateet jossa kivoja kuvia ja jotka ovat tyttöjen mieleen. Niin valitettavasti parin pesun jälkeen vaate on nukkanen ja paidan helmat liian lyhyet. Tosin olen myös ostanut jokusen raidallisen puseron joskus ja ne olivat laadultaan paremmat. Housuista olen ollut tyytyväisempi.
Lingon & Blåbär: Tämän merkkisiä vaatteita olen ostanut joskus huutonetistä käytettynä, ja täytyy sanoa että ovat vielä käytettynä paljon parempia kuin moni uusi vaate.
D&J : Ostin näitä kun tytöt olivat pienempiä, muuten olivat kivat mutta housujen puntit olivat aina liian lyhyet, ja jos vyötärössä kuminauha, niin olivat usein erittäin tiukat. Jotkut vaateet kyllä haalistuivat pesussa aika nopeasti.
Lindexs: Heillä on mielestäni aika hyvät vaatteet. Valitettavasti meidän kaupungissa ei ole heidän myymälää.
H&M : Kuvastossa näyttävät vaatteet ihan " lapsiystävällisiltä" mutta kun vaatteen sitten ottaa paketista niin ovat niin sanotusti nuorisomallia.
Kertokaa omat kokemukset, mitkä olisivat sellaiset kivat lastenvaatemerkit
Kommentit (38)
Paras hinta-laatusuhde on mielestäni ollut tällä Jean Bourget-merkillä. Vaatteet ovat menossa 2. kierrosta (meillä kaksi poikaa) ja ovat vielä hyvännäköisiä ja kuosissaan. Eivät aivan halpoja, mutta eivät kalliitakaan ja tosi kivannäköisiä! Itse olen ostanut ne aikoinaan Oulun Jasminista, mutta varmasti niitä myydään muaallakin isommilla paikkakunnilla.
Eli Suomessa JB:a myy lastenvaateliikkeet (esim. pääkaupunkiseudulla Pompii ja Bam Bami) ja hinnat on tuollaisia. Alessa ihan ok.
akryylivirityksiä, mutta muuten) tulee mieleen jenkkimerkki Oshkosh joka on aivan lyömätön farkkujen, hameiden ja lappuhaalarien suhteen.
Osa Ellen vaatteista on oikein laadukkaita ja kestäviä - osa taas ei.
Lindxin vaatteista FIX on erittäin kestävä.
Alusvaatteissa, trikoopaidoissa, yöasuissa ja esim veluurioloasuissa Petit Bateau on loistava.
Myös IKKS ja Timberland ovat olleet kestäviä arkikäytössä.
Kyllähän nuo nykyajan aineet takaavat jo alemmissakin lämpötiloissa hyvän hygieniatason... Ja eikö se ole " ympäristöystävällisempää" pestä alemmassa lämpötilassa?
Itse pesen lakanat, pyyhkeet ja yöpaidat, niin ja pikkuhousut 60 asteessa. Mutta kyllä päällivaatteissa lasken 40 asteeseen...
Melkein parhaita ovat kuitenkin olleet mayoral-merkkiset vaatteet. Tyttö on itse tykännyt kovasti pitää niitä, eivätkä ole ahkerasta käytöstä huolimatta menneet miksikään. Eivät kyllä täytä vaatimuksiasi sikäli, että pesuohje ainakin noissa vaatteissa, joita meillä on, on 30 astetta. Itse pesen kyllä käytännössä kaiken 40 asteessa ja ihan hyvinä ovat silti pysyneet. En tiedä tarkemmin hintatasosta, sukulainen ostaa niitä pienen paikkakunnan lastenvaateliikkeestä.
Marimekolla on kivoja, hyvälaatuisia lastenvaatteita, mutta ovat kyllä sitten aika hintaviakin...
Minä olen myös tykännyt Stockmannin Bogi-merkistä, mutta jos paikkakunnalla ei ole Lindexiä, niin tuskin on Stockaakaan...
Minusta Anttilan Kids- ja Prisman Ciraf-merkeillä on myös ihan kelpo vaatteita. Ciraf-vaatteita tosin on ollut vain muutama, mutta Kids-merkkiä sitäkin enemmän.
Huonolaatuisia mielestäni ovat City-Marketin Napero ja Jesper Juniorin Julia. Seppälän lastenvaatteista ei ole kokemusta. KappAhlilla oli kivoja vauvanvaatteita, mutta isompien mallit ovat minusta juuri tuollaisia teineille tarkoitettuja. H&M:n vaatteiden laatu vaihtelee (ja mallit on osittain aika kauheita) ja esimerkiksi Anttilan Kids on mielestäni keskimäärin huomattavasti parempilaatuinen kuin H&M.
Itse olen käyttänyt paljon Lingon&Blåbärin lastenvaatteita, jotka todella kestävät pesua ja käyttöä ja ovat mitoituksiltaan lapsille eikä teineille suunniteltuja. Materiaalit ovat pääsääntöisesti 100% puuvillaa ja sopivat allergisimmillekin lapsille. Eikä se hinta sen korkeampi ole kuin muissakaan merkkivaatteissa.
Lindexin Fix on myös tosi hyvä ja laadukas vaate, joita mielelläni ostan aina alestakin kerralla enemmän.
Mayoral, Lego, Elle ja Marimekko ovat myös hyviä.
Huonoja laadultaaan ovat ainakin meillä olleet Ellokselta tilatut, Citymarketin Napero-sarja, Seppälän tuotteet ja Tutta, josta värit lähtevät tosi pian.
Enpä kyllä itse raski ostaa mainitsemianne huippumerkkejä. Ei ole varaa ostaa, palkka on aika pieni. Käyttäjiä on vain yksi, eli ei jää sisaruksille. Eteenpäin myynti ei välttämättä onnistu että saisi edes vähän " omiaan pois" enkä jaksa hautoa kaapeissa odottamassa oikeaa ostajaa.
Esim. : yritin pitää todella hyväkuntoisella Disneyn collegepuvulla 74 cm hintaa 5-7 e, ei mennyt kaupaksi, vaikka saumat ei kiertäneet, ei tahroja, ehjä, siisti.
D&J:n olen minäkin vähän pettynyt: collarihousun lahkeet on lyhyet, paita sopii vielä. Toisessa collepuvussa housujen saumat lähtivät rispaantumaan heti, pusero kesti.
Myös Legoon olen pettynyt: muutama käytetty on, eivätkä ole ollenkaan hintaansa nähden niin hyviä kuin minusta pitäisi! Samoin Name it:in trikoobody meni heti eka pesussa nukkaan.
Se olikin yllätys, että nykyvaatteet menevät jo eka pesussa nukkaiseksi. Riippumatta ostohinnasta ja merkistä!!
Minun lapseni on vaatettu ihan näitä perusvaatemerkkejä, mitä tuolla moitiinkin. On käytettyä, uutena ostettua.
Saan todella vähän vaatteita, yhden käden sormilla on laskettavissa, itse joudun ostamaan kaikki. Ja kun ei sitä käyttäjää ole odottamassa, eikä edes ehjiä, hyviä, Legon tai Disneyn vaatteita kukaan suostu ostamaan, ilmeisesti nykyään lapsia ei vaateteta collegevaatteisiin, eipä tosin kauluspaitoihinkaan (pojat) vaan on vähän kuin juhlavaatteet päiväkodissakin ja etenkin äiti-lapsi ryhmissä....
Minusta nämä perusvaatteet ovat hyviä leikeissä, toppahaalarin alla mukavia. Ja kivan näköisiäkin. Leikki-ikäisestä puhun.
Kiva että on rahaa ostaa huippukalliita vaatteita , toivottavasti sama ihmisarvo on näillä halvemmin vaatetetuilla lapsilla niin lasten vanhempien kuin etenkin lasten itsensä silmissä..
ja pesen vaatteet 40 asteessa, hyvin on tahrat läheneet. Eikä saumat kierrä, jos vaatteen oikasee ennen kuin narulla laittaa!!
Ne pysyy kuosissa, värit ei haalistu ja muutenkin laatu-hintasuhde ok! kun ostaa alesta (mm. Stockan alesta sai Espritiä halvalla) ja JJ puolihintapäiviltä Legoa.
Pidän erityisesti Espritin vaatteista,laatu on hyvä! Espritin vaatteita ostan yleensä alesta,samoin Benettonin.H&M on ihan hyvä myös,samoin Lindexin fix.Zarassa on myös kivoja vaatteita,laatu vaihtelee ja mitoitus on joskus outo.Mielestäni H&M:ssa laatu on parempi kuin Zaran vaatteissa.
Lisäksi yksinkertaistaa ja tehostaa pyykkihommmia jos on vaan neljä läjää: tummat, värilliset, vaaleat ja käsinpesu eikä tarvi olla kolmelle ensin mainitulle erikseen 60 ja 40 läjiä
Housuissa paras kesto ja käyttömukavuus Timb. ja Legon lisäksi Benettonilla ja Leviksellä. Nämä vaatteet eivät kulu meillä mihinkään.
Nyt suosin paidoissa myös Tanskalaisia merkkejä, joissa hyvä laatu ja riittävän " lapsekkaat" aiheet. Retro-kuosit piritävät myös.
Esikoiselle ostin aikoinaan mitä vaan (mm. Esprit, Lindex, Kappahl, Bogi, Zara, Mayoral, PP) mutta nämä kaikki olen hylännyt ja jumiutuinut edellä mainittuihin.
HUONOJA: Napero, Ciraf, Bogi, Name It, Tutta, Kapahal (miten toi kirjotetaan)...ainakin nuo mainitakseni. EN tiedä onko minulle sattunut huonot kappaleet, mutta vaikka halpoja olisikin, niin hinta on kallis kertakäyttö vaatteesta!
HYVIÄ: Esprit ja Lego (huonojakin on kyllä molempiin mukaan mahtunut), Lindexin vaatteet, Monsoon, Adams, Hilfiger, H&M, Kenzo,
On noita hyviä paljonkin, mutta kaikki merkit ei miellytä silmää...esim. itse en voi sietää Ellen enkä Burberryn vaatteita.
Lego,Lingon&Blåbär,Elle,Ralph Lauren
Pettymyksiä ovat olleet Tutta,Reimatec,Name It ja Naperot
Nyt kun katseli Lingon &Blåbärin sivuilta kevätmallistoa,ei voi sanoa muutakuin ihania ovat =)
...mutta kovasti olen nyt tykästynyt tytöllä Gap:n, Mayoral:n, 3Pommesin, Catiminin vaatteisiin. Paljon on H&M ja lindexin peruskäyttövaatteena(paitoja, trikoita,sukkiksia, mekkoja), mutta suurinosa noista hm, lindex, kappahl jne. esim sammareista/farkuista ei käy meidän tytölle vaan puristaa mahasta, kun taas nyt meillä on ihan päivittäis käytössä sekä Espritin, Catiminin että Mayoralin sammarit, jotka oikeasti ovat tosi kivat ja nätit käytössä, eikä joustovyötärönsä kanssa purista masua...on siis mielestäni suunniteltu nimenomaan lapsille käyttöön eikä vain lasten koossa jotain kivannäköisiä muotivaatteita joissa ei oikeasti kiva olla ja touhuta.
Nuo lindex ja h&m vaatteet vaihtelee laadultaan, osa tosi hyviä, osa pettymyksiä. Lindexin Fix sarja tosiaan hintansa veroinen!!
Mitään hurjia summia en kuitenkaan lastenkaan vaatteisiin laita vaan aikahyvin kierrän alet ja muut :)
Minä ainakin vaatetta ostaessani katson sen hintaa, laatua ja mietin käyttötarkoitusta enemmän kuin jotain merkkiä. Eri merkkisistä ja jopa niistä halvemmistakin vaatteista saa ihan toimivia asukokonaisuuksia ja meillä ovat hyvin monet noista parjatuista vaatemerkeistäkin toimineet ihan hyvin käytössä ja kestäneet useita pesuja, jopa virallista pesuohjetta kuumemmassa:)
...ihan pienelle mielestäni on turha ostaa kovin kalliita vaatteita kun pieni ei ehdi juuri kuluttaa ja ne jäävät niin pian pieneiksi. Meillä oli tytöllä aiemmin ja nyt pikkuveljellä lähinnä h&m, lindex, napero,..ym vaatetta, paljon aleista ja käytettynä ostettua kun pienten vaatteita saa kuin uusia käytettynäkin.
Nyt kun tytöllä on sama koko alkanut olemaan käytössä jo kauemmin ja leikitkin kuluttaa vaatetta enemmän, niin olen alkanut katsomaan tarkemmin mitä vaatetta hankin jotta pysyisi siistinä pidempään ja voisi hyvillä mielin antaa/myydä/säästää käytön jälkeen siistinä seuraavalle.
Eli tytön kaapissa on paljon mm.lindexin trikoita ja trikoopaitoja sekä gollege(/velour)-settejä, myös hm, name it/exit, zara...näissä kaikissa löytyy niin hyviä kuin huonompiakin mutta kun vähän katsoo miltä vaate tuntuu niin tosi hyviä käyttövaatteita saa noista. Edelleen liputan Lindexin Fix-malliston perään joka mielestäni on tosi laadukas ja kestävä ja tehty enemmän lasten käyttöön kuin muut lindex-vaatteet.
Muuten kun tykkään käyttää tytöllä myös kauniita sammareita ym housuja niin niissä olen kääntynyt ns." merkki" vaatteiden kannattajaksi (vaikka ennen olin sitä mieltä ettei ole mitään järkeä ostaa käyttöön merkkivaatetta). Niistä olen vain löytänyt paremmin meidän tytölle istuvia housuja. Eivät purista pientä pulleaa masua :) Ihanan pehmeitä sammareita joissa joustava/säädettävä vyötärö, nyt siis yhdet espritin, catiminin ja mayoralin sammarit käytössä. Ja tosi siisteinä ja hyvinä pysyneet vaikka on meillä ihan päivittäiskäytössä.
Tuttaan olen pettynyt, yleinen käsitys on että tutalla hyviä lapselta toiselle kestäviä vaatteita mutta laatu huonontunut viime aikoina ja itse en ole enää ostanut kun eivät kestä siinämissä muutkaan ja hintaa kuitenkin tuttamaisesti. Nyt tosin alesta yhdet tutan gollege-lappuhaalarit pojalle ostin...katsotaan miten käy....
Muuten meillä kyllä vaatetta laidasta laitaan merkistä riippumatta....merkki ei aina kerro laatua...monella merkillä osa hyvää ja osa pettymyksiä :)
ja nyt olen ostanut eskaria varten Espritin ja Adamsin paitoja. Adamsia meillä oli lahjaksi saatuna ennestään, kiva että tuli Suomeen. Myös Exitiltä olen jotain ostanut, ne kestäneet hyvin. Hameet ja housut tällä hetkellä Girandolaa ja Benettonia.
Nuoremmalla, koko 98-104, on tietysti isomman vaatteita käytössä. Hyviä ovat olleet (Girandola, Mayoral, JB, L&B, Schiesserin alusvaatteet...). Ihmettelin esikoisen kohdalla HM:n hyvää hinta-laatusuhdetta (valikoiduissa vaatteissa). Nyt on sitten paljastunut, että ne kestävät tasan kahdella lapsella, mutta hyvä niinkin. Kolmannelle menevät nuo vähän kalliimmat aivan hyväkuntoisina.
SUKKAHOUSUISTA en sen sijaan ole löytänyt kuin yhden takuumerkin, nimittäin tanskalainen MP. Muuten olen alistunut siihen, että hyvä kun yhdellä lapsella menevät käyttökelpoisina. Nukkaantuvat ja haalistuvat.
Minä ostan mielelläni laatuvaatteita esim. kirppikseltä ja helpommin käy ostaa huutonetistä jossa valikoima on tosi hyvä. Maksan mielummin vaikka saman hinnan L&B: n käytetystä vaateesta kuin ostan esim. Seppälästä uuden. Koska se käytetty laadukkaampi vaate pysyy kuosisaan esim. pesun jälkeen. Olen niin monta kertaa pettynyt kun olen ostanut halvempia merkkejä ja eka pesun jälkeen niin vaate on sen näköinen kun olisi ollut vuosia käytössä.
Tässä pikkukaupungissa jossa asun on vain kaksi lastenvaateliikettä. Seppälä ja yksi joka myy merkkivaatteita joka on tosi pieni liike ja aika pieni valikoima. Elikä joudumme aina lähtemään naapurikaupunkiin vaateostoksille. Naapurikaupungissa olen kyllä löytänyt myös joskus erittäin edullisesti " merkki" lastenvaatteita alesta.
Syy miksi haluaisin että vaate kestää 60 asteen pesun on että mun nuorin tyttö on niin kova sotkemaan, ja jos hän syö jotain mikä on vaikea saada vaatteista pois, niin silloin hän takuuvarmasti sotkee itsensä.
Minusta lastenvaate on kestettävä elämistä, lasten tavoin.
Mutta tässä jotain mitä tuli mieleen.
Kaikkiin Mayoralin vaatteisiin en ole ollut tyytyväinen. Tyttöjen mekot on ollu laadukkaita, mutta toisaalta niitä ei päivittäin käytetä. Sitten taas Mayoralin neuleista viimeksi ostetuin on ollut pettymys. (nukkantui hetkessä)
Legon ja Reiman vaatteet on meillä ollu hyviä.
Julia vaatteissa on kahdenlaista laatua. Osa niistä housuista on kulahtanu nopeasti mutta osa on säilyny tosi hyvänä.
Lindexin vaatteisiin olen ollut tyytyväinen. (varsinkin fix)
Name it toimi ainakin vauvoilla. (on sen verran vähässä käytössä)
h&m vaatteet on mun mielestä myös hyviä.
Kappahallista meillä on joitain vauvanvaatteita ja jokunen isompienkin vaate. VArsinkin vauvan vaatteet on ollu tosi hyviä.
Usein vaatteesta tuntee jo ostohetkellä, että kulahtaako se pesussa. Sitten tietty vaikuttaa myös pesutapa ja se miten vaatteet kuivattaa. Itse käytän väri- ja valkopyykille omia pesuaineita.
En osta mitenkään kalliita vaatteita. Joko alennuksesta tai sitten muuten edullisia merkkejä. Kuitenkin niin, että niitä voi kierrättää neljällä lapsella. Ja hinnalla ei ole mun mielestä monestikaan tekemistä laadun kanssa. Joskus olen esim Anttilasta tehnyt löytöjä halvalla ja ne on ollut tosi laadukkaita. (jälkikäteen on harmittanut, kun en ole ostanut isompaa erää) Välillä taas on kalliimpi paita sitten oikeasta hoidota huolimatta nukkaantunut tai housut kulahtanu tms..
Meillä on ollut pojilla paljon Benettonia, kun hamstrasin sitä Espanjassa, jossa hinta oli myös ihan toinen kuin täällä.
Muuten halvemmissa vaatteissa esim. h&m:n samettihousuissa ja perusfarkuissa on minusta hyvä kesto ja hinta-laatusuhde ja Zaraa on myös pidetty paljon, hyvää kokemusta siitäkin. Samoin " amerikan seppälästä" eli Gapista ! Semmoisen Seppälän ja niillä hinnoilla ottaisin tosi mielelläni Suomeenkin. =D