NE jotka käytti aikoinaan rintareppua
Meillä oli hetken käytössä joku Emman reppu. Oli tosi tönkön tuntunen eikä tuntunu lapsesta tai musta mukavalta.
Kantoliinoja en jaksa ajatella.
Mitä suosittelisitte? Tahtois jotain pehmeetä, joustavaa ja helposti laitettavaa.
Kommentit (7)
...jos meille joskus pikkukakkonen tulee niin aion ehdottomasti kokeilla sitä.
Tyttäreni ollessa vauva käytin babybjörn-rintareppua. Tyttö tykkäsi köllötellä siinä ja oli muuten ihan jees mutta mun niskat eivät kestäneet painoa kapeiden valjaiden varassa. Voisit kokeilla, jos sopivat sulle. Ovat helppo käyttää ja pehmeät, joustavatkin :)
siis tällainen reppu: www.vauvatalojohanna.fi/ article/view/611/1/397.
Ehkäpä jopa jotain 10 kertaa. Kakkosta pidin siinä ehkä noin 3 kertaa. Sitten kun kakkonen oli 8 kk ja kiukkunen kun ei päässy koko ajan syliin päätin tutustua kantoliinoihin. Ajatus älyttömän kangasmäärän itseni ympärille sitomisesta ei tuntunut omalta. Ostinpa sitten käytettynä Sakara merkkisen kantoliinan. On vissiin ns. neliöliina ja kätevä. Lapsen saa kyytiin aina 20 kg saakka. Joko rinta- tai selkäpuolelle. Ja homma käy harjoittelun jälkeen nopeasti. Eli perusidea on vähän sama kuin rintarepulla, mutta vauvaa ei voi pitää tässä ennenkuin osaa kannatella päätään. Vaikka tässä on joku niskasuoja, joka kannattelee ainakin hieman päätä. On muitakin vaihtoehtoja. Käy kantoliinakanavalla ja babyidean sivuilla. Jälkimmäisellä on paljon erilaisia vaihtoehtoja.
Itse olen käyttänyt tätä liinaa nyt muutamien kuukausien ajan enemmän kuin koskaan rintareppua. Ollaan käyty jopa hiihtämässä esikoisen kanssa niin et kakkonen on ollut selässä...
Paksut leveät olkaimet, lapsella oikea asento, kantajalla ei kipeydy hartiat, lasta voi kantaa isompana myös selkäpuolella... Loistava kantoväline, ja isät tykkää! Katso ihmeessä babyidea.fi. Näitä saa myös käytettynä esim. babyidean kirpputorilta, ja monista kantoliinoja myyvistä puodeista sitä voi vuokrata esim. viikoksi.
Toi babybjörn on lapselle hyvä ja tukeva. Itelleki muuten mut pidemmän käytön kanssa selkä väsyy, olkaimet on tukevat mutta saisivat olla leveämmät ja lisäksi tuki ristiselälle puuttuu. Ergo olisi sellainen joka minua ainakin kiinnostaisi, taitaa olla rintarepuista paras.
En tykännyt, selkä ja niskat kipeytyi. Mies käytti ja tykkäsi. Nyt on BabyBjörn, mutta jostain syystä ei olla käytetty kuin kerran, vaikka on selkäystävällisempi, tukevampi, yms! Enää ei poitsu edes mahdu siihen kunnolla (tulee 4kk ikää) tai reidet ottaa kiinni, on aika pullea michelinmies nimittäin. Itselläni on liina ollut molemmilla lapsilla, tai useampikin. Ja Ergoa ollaan käytetty myös, esikoinen mahtuu siihen vieläkin (2v), ja pian tuo pienempikin pääsee jo siihen kuukauden parin sisään. Ergo ja liinat on minusta siis ykköset, vaikka liinoja et ajattelekaan, niin rengasliinat ja sen tapaiset pikaliinat on tosi käteviä ja nopeita, ja pitkänkin liinan voi sitoa käyttövalmiiksi kotona jo ulos lähtiessään, vaikka vauva oliskin rattaissa tai kaukalossa pääasiassa.
Jos olet laiska laittamaan liinaa ( itseltäni sen kietomiseen meni 1 minuutti, kokopitkä 5,4m Babybundler oli vauvaiässä ihan ehdoton) niin todella suosittelen Ergo- reppua. Nopea napsauttaa päälle, ei kuormita vauvan vaippa- aluetta kuten esim babybjörn, jossa vauva rellottaa koko painollaa haaruksensa varassa, ja joka on kantajallekin epämukava. Ergossa saa kantaa sekä mahan että selän puolella, selkäänkin vsaa taaperon ilman apua:) Pikkuvauvalle myydään pienentäjää. Liina on Ergoa ergonomisempi, mutta ainakin taaperon kanssa Ergon laittaminen ulkona on helpompaa kuin liinan, kun pitkät päät eivät laahaa maata. Ja jälleenmyyntihinta on hyvä, itse en tosin omastani luopuisi ja aion säästää sen esikoistytön esikoisen syntymää varten;)
011003: