Onko chia -siemenet hyviä? Miten niitä käytetään?
Kommentit (36)
Kannattaa syödä jos haluaa että kakka lentää ja kunnolla :D
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 09:45"]
Olen nyt pari kertaa muuten koittanut tuota vanukasta, mutta mulla siihen yön aikana muodostuu vain sitkeä siemenmatto, ja päällä lilluu se neste. Kuinka muilla onnistuu? Olen koittanut sekä enemmällä että toisen kerran vähemmällä nesteellä, mutta ei auta, aina on se matto + neste. Matto on aika iljettävää syötävää, kun olen mielessäni visioinut sellaista helposti lusikoitavaa maukasta vanukasta... =D
[/quote]
Sama, hyi helv... Kuin jotain sammakonkutua söis! Ei taida olla mun juttuni tämä.
Aloitin tuossa pari päivää sitten syömään chia-siemeniä, koska mun maha voi huonosti eikä toimi ihan hirveän hyvin. Teen vanukkaan, siemenet likoaa soijamaidossa yön yli. Mutta jumatsuka, mun maha ei toimi sitä vähääkään enää, ja nyt se on turvonnut niin, että näytän kuin olisin seitsemännellä kuulla raskaana.
Meneeköhän tämä ohi, vai kannattaako mun lopettaa chian nauttiminen?
Ei ne itsessään maistu miltään. Turvota vaikka kookos- tai mantelimaidossa yön yli ja lisää joukkoon marjoja, pähkinöitä, siemeniä ja agavesiirappia tai hunajaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tuossa pari päivää sitten syömään chia-siemeniä, koska mun maha voi huonosti eikä toimi ihan hirveän hyvin. Teen vanukkaan, siemenet likoaa soijamaidossa yön yli. Mutta jumatsuka, mun maha ei toimi sitä vähääkään enää, ja nyt se on turvonnut niin, että näytän kuin olisin seitsemännellä kuulla raskaana.
Kokeile nyt aluksi juoda vähän enemmän vettä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tehoa. Juon vettä reilusti päivän aikana. Tänäänkin olen ehtinyt juoda yli litran.
Itse laitan aina iltaisin chia-siemeniä kaksi ruokalusikallista likoamaan 4-5dl vettä yön yli, ja siinä illan aikana vatkaan chia-vesi seosta 2-3 kertaa ehkäpä 10 sek kerrallaan vauhdikkaasti perinteisellä käsivispilällä :) näin saan seoksesta tasaisen eikä kerrostumaa pääse muodostumaan, sekoitanpa vielä kerran aamullakin hetki ennen nauttimista. Ps. Vältän muoviastioita.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön ihan paljaaltaan pari desiä joka aterialla. On hyviä!
Älä helvetissä valehtele tommosta.Joku tietämätön voi tehdä niin ja kuolla.Ne turpoaa tosi nopeasti ja voivat turvota jo ruokatorvessa ja jäädä kiinni sinne ja siihen kyllä kuolee.Ne on aina pantava nesteeseen turpoamaan ennen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tehoa. Juon vettä reilusti päivän aikana. Tänäänkin olen ehtinyt juoda yli litran.
Ettei vaan sulla olis suolitukosta.Mene lääkäriin,jos vatsa ei toimi ja turvottaa.Mun mieheni kuoli siihen.
Kaurapuuroon rkl aamulla. ei ole turvottanut. lisäksi pellavaöljyä 1 rkl.
Luomu chia-siemenet - https://tracking.comfortclick.eu/SH1T7 Chia siemen pitää myös nälkää ja vatsa toimii. Siihen viellä mukaan omenaviinietikkaa liuotukseen mukaan. Jolloin chia vetää sitä nestettä ittensä, niin saattaa vaikuttaa painoonkin..
Luin juuri että USAn tutkimuslaitos varoittaa syömästä Chia siemeniä kuivana. Ne turpoavat 27% ja näin ollen voivat aiheuttaa tukoksia suolistossa ja myös ruokatorvessa.
Minä syön joka aamu chia-vanukasta. Sekoitan siemenet jugurttiin illalla (n. 2,5 dl jugurttia ja 1 rkl chia-siemeniä plus n. 1 rkl kaurahiutaleita, vähän vaahterasiirappia tai hunajaa) ja yöksi jääkaappiin tekeytymään. Tätä ei tarvitse välissä sekoitella niin kuin ohueen nesteeseen tehtyä versiota. Syön pakastemarjojen kanssa. Vatsa tykkää ja nälkä pysyy poissa helposti lounasaikaan saakka (vähintään neljä tuntia).
Kaivelin tämän vanhan ketjun. Innostuin taas syömään näitä siemeniä. Sekoitan ruokalusikallisen puoleen litraan vettä (ihan muovipullossa) ja juon sen lähes heti.
Eikö niissä ole saippuaa? en kyllä itse söisi.
Mulla kasvoi vyötärönympärys kolme senttiä viikon jälkeen kun laitoin niitä vähän puuroon ja jogurttiin joka aamu :( Aika turvottavaa settiä.