Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sammas

19.01.2006 |

Rupesin epäileen, ettei vaan 5,5kk vanhalla pojallani oo sammas.

Soseita on syöty muutama viikko ihan hyvällä ruokahalulla, mut nyt suu ei aukee sit ollenkaan kun lusikka lähestyy.

En myöskään oo kunnolla pystyny kattoon suuhun, kun poika ei avaa kunnolla suutaan, mut kieli on mun mielestä ihan normaali. Ei näy mitään harmaita peitteitä. Luin just, et joku kirjotti että sammas oli ollu suupielessä, josta sitä oli oli ollu vaikea nähdä.

Sitruunamehulla sitä vissiin hoidetaan. Siis puristetaanko ihan sitruunasta muutama tippa vai ostetaanko kaupasta sitruunamehua?

Paljonko annetaan kerralla ja kuinka monta kertaa?

Sitruunanmehusta ei varmaan haittaa oo, vaikka antas " turhaankin" , jos ei sammasta ookkaan, vai? Vai voiko se olla esim. allergisoivaa?

Neuvokaahan te, joiden lapsilla on sammas ollut!

Kiitos.=)

-zanniz- ja poika 5,5kk

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla lapsillani ei sammasta ole ollut, mutta kommentoin sen verran että sitruunahankuuluu sitrushedelmiin, jotka ovat hyvinkin allergisoivia. Sen sijaan voisi käyttää puolukkaa (josko vaikka ihan omasta pakkasesta löytyisi). Teelusikalla voisi antaa, itse varmaan antaisin parina päivänä muutaman kerran, jos sitä olisi. Sinänsähän puolukasta ei mitään haittaa ole, jos ei sammasta olekaan, ja lapsesikin jo sen ikäinen, että kiinteitä voi antaa. Puolukkaahan voi vaikka puuron päälle laittaa.

Kyse voi olla myös hampaiden tulosta. Jos ikenet ovat hellänä, ei lapsi halua mitään niitä kolhivaa suuhun, sekä lisäksi hampaiden puhkeaminen voi aiheuttaa toisille ruokahaluttomuutta.

Vierailija
2/3 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma, että soseita syöty hyvin jo pitemmän aikaa. Yhtäkkiä on alkanut nipistämään suun kiinni lusikan lähestyessä eikä tissittelykään mene helpolla. Luulin ensin, että hampaita tulee. Tänään huomasin kuitenkin, että sammastahan se on. Meillä huulien ja poskien sisäpuolella, ei kielessä ollenkaan. Sitruunalla hoitelen, kun ei muuta tällä hetkellä ole, eikä allergioita onneksi odotettavissa (viides lapsi...). Olen kahden vaiheilla odotanko viikonlopun yli kotikonstein vai haenko Daktarin-reseptin jo huomenna. Saas nähdä...

Ai niin, joku joskus mainitsi myös vissyveden (hiilihappo) konstiksi.

Kukka ja Enni 5 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä ikää kohta kolme kuukautta ja suussa sammasta. Aluksi sitä tuli kieleen, mutta vähitellen levisi muuallekin suun limakalvoihin. Sammashan on hiivaa ja hiiva ikään kuin syö limakalvojen pintaa, jonka vuoksi suu voi olla kivulias. Meillä sitkeään sammakseen parhaiten auttanut vichy-vesi, sitä olen levittänyt pumpulipuikolla limakalvoille. Sammasta voi hoitaa myös siis sitruunalla, puolukalla tai karpalolla.

Kannattaa myös puhdistaa tutit vichy-vedellä ja keittää kun alkaa sammasta hoitamaan, jos sellaisia käytössä.

Meillä tutit vaihdettiin kokonaan, kun olivat olleet käytössä jo melkein kaksi kuukautta.