Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään kokemuksia asuntoautolla " lomailusta" 10kk:n kanssa?

19.01.2006 |

Tarkoitus olisi kierrellä Suomen suvea, autossa vesi ym. mukavuudet. Ottaisin vastaan mielellään kokemuksia, vinkkejä, huomioon otettavia seikkoja ym, kiitos = )

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme oli silloin 5kk ja reissuilimme Itä-Suomessa parisen viikkoa.

Reissu meni mainiosti! Olemme tottuneita karavaanareita, joten rutiinit automatkailussa olivat jo ennestään hanskassa. Vaikka vaunussamme onkin lämmin vesi ja kunnon pesutilat niin toisinaan pyyhin kakkapyllyn vauvan kosteuspyyhkeillä ja vein pojan sitten huoltorakennukseen pepun pesulle. Oli mielestäni mukavampi pestä vauvaa oikean hanan alla. Tosin teillä on jo aika iso vauva, joten pesutkin on helpompia.

Oikeastaan mitään varsinaisia kompastuskiviä reissultamme ei tule mieleen, kaikki menee jotenkin niin sutjakkaasti vaunussa tai autossa. Nautin siitä, kun pienissä tiloissa kaikki vauvan tarvikkeet ja muut oli melkein käden ulottuvilla kokoajan.

Nukkuminen on tietysti erilaista kuin kotona ja riippuu paljon siitä, kuinka iso auto teillä on ja miten makuupaikat siellä sijoittuvat. Me ratkaisimme asian niin, että minä nukuin pojan kanssa kunnon sängyssä vaunun takaosassa ja mieheni petasi sohvaan itselleen ja koiralle. Näin oli yösyötötkin hoidettavissa ilman muiden heräämistä. Minä nukuin aika levottomasti koko reissun ajan, sillä en ollut tottunut nukkumaan koko yötä pojan vieressä ja jatkuvasti heräsin kokeilemaan onko hänellä peittoa tms. Poika sen sijaan nukkui kuin ennenkin!

Muuta ei nyt tule mieleen. Laitan lisää, jos muistuu jotain. Hauskaa reissua teille!

Nalle ja poika 11kk

Vierailija
2/5 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että teidän reissu onnistui mukavasti, teillä kun lapsi oli vielä niin pienikin! Tuota nukkuma-asiaa mietinkin, ei taida poika mahtua nukkumaan enää vaunun koppaosaan 10 kuisena ; ), eli täytynee tehdä samanlaisia järjestelyitä kuin teillä. Onhan se varmaan mukavaa caravan-meininkiä ja onneksi noita " huolto-pisteitä" tosiaan löytyy suomen suvessa tuiki tiheään.

Mekin varmaan menemme käymään itä-suomessa, olen sieltä kotoisin, joten jos kävisi ihastelemassa vanhoja kotiseutuja = )

Olitteko muuten kauan reissun päällä - vko, kaksi?

Eikös niin, että koska teillä oli vaunu, niin luonnollisesti matkustitte autossa ja lapsi siis turvaistuimessa? Sinä kun olet kokenut caravaanari, niin olet varmaan nähnyt,kuinka perheet ovat matkailuautossa ratkaisseet tuon turvaistuin-asian? Laitetaanko se ihan vaan siihen hantin paikalle eteen, onkohan niissä autoissa norm.kiinnitysmahdollisuudet?

Kiitos kun kerroit kokemuksistasi, ehkäpä nyt " uskaltaudun" lupaamaan, että lähdemme reissuun (ystäväparikunta pyytää heidän kanssaan), mukavaa siitä tulee!!

Mukavaa viikonloppua = )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme olleet asuntoautolla liikkeellä ensin Keski-Euroopassa kaksi viikkoa 9 kuukautisen kanssa v.2003 ja seuraavana kesänä 1v10kk ja 8 kuukautisen Suomessa neljä päivää ja hyvin on mennyt!

Ekalla reissulla vauvalla oli vauvansänky kiilattuna pöydän paikalle ja nukkui siinä oikein loistavasti. Itse nukuin ohjaamon päällä mieheni kanssa ja vauvan vaari oli peräsängyssä. Meillä oli ylhäällä sekä kuumaa että ahdasta ja sinä kesänä oli Saksassa ja Ranskassa +35 astetta. Vauva nukkui tyytyväisenä ja leveästi matkasängyssään. Vauvan ruokailut sujuivat vielä kätevästi purkista ja pillimehua annoimme että saimme nestettä menemään tarpeeksi, sekä maitoa ja vettä pullosta. Vaipanvaihto sujui meilläkin " ajon" aikana kosteuspyyhkeiden avulla ja illalla pesimme hikisen vauvan missä sitten olimmekin campingalueella. Vauva oli matkalla kaikkein tyytyväisin, kaikki olivat aina lähellä ja juttelivat pienessä tilassa.

Toisena kesänä meni myös ihan hyvin, pienempi nukkui mummun kanssa pöydästä tehdystä sängystä, minä ja isompi tyttö ylhäällä ja isä sohvalla. Kävimme mm. Titi-nallen luona Ikaalisissa, Ähtärin eläinpuistossa ja Särkänniemessä. Molemmat lapset tuntuivat nauttivan ja viihtyivät hyvin.

Kyllä vauvat/lapset nauttivat selvästi siitä, että kaikki ovat koko ajan siinä samassa pienessä tilassa ja juttelevat ja ihan vaan ovat lähekkäin. Kannattaa kokeilla, ei siinä ole mitään ongelmia. Ainakaan Suomessa, kyllä kaupasta saa jos jotain puuttuu! Ja camping-alueilla on Suomessakin nykyään jo niin korkea varustelutaso, että lämmintä vettä löytyy suihkuista, joten lapset saa kyllä pestyä.

Suosittelen lähtemistä!

tiia ja lapset 3v4kk, 2v2kk ja 6kk

Vierailija
4/5 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt ihmisten laittavan vauvan turvakaukalon matkailuautoon niin, että se on siinä apumiehen paikalla.

Suosittelen todellakin lähtemään matkalle! Ja kuten edellinenkin kertoi, niin vauva nauttii suunnattomasti, kun kaikki ovat kokoajan läsnä ja lähietäisyydellä.

=)

Nalle

Vierailija
5/5 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli ekalla reissulla 9 kk ja ihan hienosti meni. Nukkumispaikan valinta oli tosin hiukan haasteellista, kun tuonikäinen on niin kova konttailemaan. Nukuin pojan kanssa perässä parisängyssä ja silloin asia oli ok, kun itse nukuin hänen vieressään " tukkeena" . Mutta iltaisin kävin vähänväliä kurkkimassa, että onko hän unissaan siirtynyt liian lähelle reunaa (peräsänky on ainakin meillä korkeammalla kuin normaalisängyt ja lattialle tippuminen jo sattuisi).

Matkat poika istui turvaistuimessa pöytäryhmän ääressä - selät vastakkain kuskin kanssa. Välillä poika viihtyi hyvin itsekseen (tietysti nukkuessaan, mutta muutenkin), joten silloin saatiin nauttia miehen kanssa " omasta rauhasta" ohjaamossa, mutta muuten toinen istui poikaa vastapäätä. Satunnaisesti otettiin poika ajon aikana pois istuimesta, mutta siitä oli aika lailla huono omatunto :(. Tuo istuimen sijoittaminen pöytäryhmän ääreen on kätevää senkin suhteen, että sitä voi käyttää " syöttötuolina" myös paikallaan ollessa. Tosin viehän istuin aina tilaa ja ainakin me jouduimme siirtämään pöytää niin, että vastapuolella istuessa on tila aika vähissä. Nyt pojan ollessa vanhempi pöydän joutuu kyllä ottaa matkan ajaksi pois, että poika mahtuu istuimeensa ja joku tarvittaessa vastapäiselle istuimelle.

Itse olen tehnyt perheeni kanssa reissuja asuntovaunulla tai -autolla pienestä asti ja muistan, kuinka kaikista hienointa oli nukkua omissa peitoissa matkan aikana (nyt turvaistuinten aikana ei kyllä uskalla lasta kovin helposti ottaa siitä pois). Lappiinkin kun ajettiin yön aikana, niin saatoin keskellä yötä herätessäni käydä jääkaapilla ja istua iskän viereen repsikaksi hetken juttuseuraksi. Hyvin muistan muutaman laskettelureissun jo ollessani teini, kun isä ajoi auton yöksi yökerhon parkkikselle, kun halusin käydä tarkistamassa menon diskossa (olin 16 ja porukat halusivat, että ovat lähellä, jos tulee jotain ongelmia). Sitten aamulla herättyään isä ajoi yöpaita päällä takaisin rinteen alle asuntoautopaikalle. Me muut sitten yleensä heräsimme vasta siellä ja nuoremmat sisarukseni olivat autuaan tietämättömiä koko diskoreissusta :).

Nykyäänkin pienen lapsen kanssa asuntoautomatkustelu on mielestäni tosi kätevää. Ei ole sidooksissa mihinkään aikatauluihin, syötöt onnistuu helposti kesken matkan ja leirintäalueille on pääsääntöisesti siistit yleiset tilat, missä käydä lapsen kanssa vaikka suihkussa. Lisäksi kesäkohteiden kiertely on tosi vaivatonta ja on tilaa tavaroille. Meillä on esikoisen (nyt 2v2kk) lisäksi nyt 2-kuukautinen vauva ja ollaan jo suunniteltu innoissamme ensi kesän asuntoautoreissua. Isompi pääsee nyt iskän viereen nukkumaan ja minä varmaan olen imetyksen takia taas pikkuisen kanssa toisessa sängyssä. Olen kyllä Nalle78:n kanssa hiukan samaa mieltä, että ei sitä välttämättä yhtä hyvin nuku kuin kotona, sillä en minäkään ole tottunut nukkumaan lapsen vieressä. Tosin 10-kuukautinen lapsi on jo sen verran iso, että ei tarvitse ihan mahdottomasti varoa.

Reissuun siis vaan - hyvää matkaa!