Miten te jotkut ette pysty ulkoilemaan 20 asteen pakkasessa?
Ennen vanhaanhan oli ainakin Keski-Suomessa miltei joka päivä vähintään tuollainen pakkanen talvisin ja sitä ei pidetty mitenkään kummallisena. Aina oltiin ulkona. Usein oli paljon kylmempikin.i
Nykyään täällä Helsingissä puistot ja muut paikat on ihan tyhjiä jos on yli 10 astetta pakkasta. Voi herran tuuteli sentään. Ettekö osaa enää pukeutua pakkassäähän vai mistä kiikastaa? Ymmärrän, jos on pieni vauva tms, mutta itselläni eikä lapsellani ei ollut yhtään kylmä ainakaan tänään. Pakkasta 22 ja merenranta-alue, jsosa lisäksi tuulee. Opetelkaa pukeutumaan talvisäähän.
Kommentit (21)
Eli ei oikein nappaa " turhanpäiten" mennä pilaamaan lapsen tai omat kasvot, posket ja nenän sen takia että teikäläinen ei ihmettelis missä ollaan...
Lisäksi saan hengenahdistusta pakkasilmasta.. -15 on pakkasraja, silloin käydään vain nopsaan ulkona..
siksi.
pakkasen purevammaksi. Rattaissa ollut 1v. ei kärsinyt tuulesta poskilla kun ratas suojasi. Itselläni ei ollut yhtään kylmä. Muistan itse lapsena leikkineeni tosi kovillakin pakkasilla ulkona ilman että kylmyys pääsi iskemään.
Ei meilläkään esikoinen pannut pahakseen kovaakaan pakkasta, mutta tämä kuopus ei tarkane oikeasti jos pakkasta on enemmän kuin -10. Hänellä on ticketit ja huopikkaat ja karvahatut ja rukkaset, villa-alusasut ja haalarit, mutta poika ei vaan tarkene vaikka liikkuu paljon. Huono verenkierto!
Tiedätkö muutenkin kun puet neljä alle 3 vtä pihalle tommoseen pakkaseen kiukuttelemaan kylmää, niin siitä on hupi kaukana!
Kivempi leipoa ja askarrella sisällä. Kaikilla on mukavaa! :)
+ merituuli (asumme lähes rannalla) = -40 astetta. En mene huvikseni ulos palelluttamaan kasvojani. Muuten kerrospukeutumalla kyllä pärjää, mutta kasvoista osa aina jää paljaaksi. -20 ja tuuleton keli kuten Keski-Suomessa usein, ei olisi mitään ongelmaa.
Autollakaan ei päässyt, koska se ei lähtenyt käyntiin. Miten ihmiset pärjäävät Lapissa, kun Helsingin lapset eivät muka pysty olemaan edes -15 asteen pakkasessa? Uusavutonta minusta.
johtuen siitä että esim. Helsingissä merituuli kosteuttaa ilmaa jolloin -20 asteen pakkasella ilma tuntuu huomattavasti kylmemmältä kuin Keski- tai Pohjois-Suomessa. Tuttuni mies joka on Lapista kotoisin ja muutti Turkuun, paleli ihan hirveesti jo kun oli - 15 astetta! :) Eli kuiva pakkasilma on eri.
Ja sä vaikutat todella lapselliselta. Lapissa, sisämaassa, -15C on tyystin erilainen kuin se -15C merituulen puhaltaessa. Toisekseen, kyllä oli vuonna 1986 taksikyydit niille, jotka liian kaukana koulusta asui. Älä valita.
Itse ainakin olen käynyt ja vielä tuossa rannalla eikä siellä tänään tuullut ollenkaan liikaa.
Eilen oli paljon kylmempi ilma ( johtuen tuulesta). Voihan sitä olla sisäpihalla, jossa ei meillä ainakaan tuule yhtään. Ja meidän talosta on rantaan 200 metriä. Ei sillä, että olisi pakko sinne ulos mennä, jos ei huvita. Mutta ei siellä todellakaan mikään ylivoimaisen kylmä ole. Mulla oli jopa lämmin, kun oli oikeat vermeet päällä eikä tänään ottanut edes poskiin yhtään.
Vierailija:
Itse ainakin olen käynyt ja vielä tuossa rannalla eikä siellä tänään tuullut ollenkaan liikaa.
Eilen oli paljon kylmempi ilma ( johtuen tuulesta). Voihan sitä olla sisäpihalla, jossa ei meillä ainakaan tuule yhtään. Ja meidän talosta on rantaan 200 metriä. Ei sillä, että olisi pakko sinne ulos mennä, jos ei huvita. Mutta ei siellä todellakaan mikään ylivoimaisen kylmä ole. Mulla oli jopa lämmin, kun oli oikeat vermeet päällä eikä tänään ottanut edes poskiin yhtään.
Ja aikalailla näyttää nuo liput pihalla hulmuavan nytkin. En todellakaan huvikseni palelluta itseäni ulkosalla, mikä ihmeen pakko sinne on mennä? Jos nautit niin siitä vaan, mutta toiset arvostaa lämpöä ja mukavuutta. :)
Naurattaa tosiaan nää " silloin kun minä olin nuori hiihdettiin kouluun kesät talvet" , hohhoh. ;)
-Nainen noin 25-v: farkut, korkeakorkoiset kävelykengät, villakangastakki, ei päähinettä tms, sormikkaat.
-lapsella ( n. 2-v) oli kyllä haalari ja pipo ( ei peittänyt kunnolla korvia), muttei huppua, kaulaliinaa tms. Sitä en tiedä, mitä oli siellä haalarin alla. Lähinnä pisti silmään äidin vaatetus....huhhuh.
Jos vedän henkeen nenän kautta nenä rupeaa palelemaan armottomasti melkein heti. Lenkillekään on turha haikailla jos pakkanen nousee edes 12 miinusasteen hujakoille. Ei tunnu myöskään kivalta vetää 25-asteista pakkasilmaa suun kautta keuhkoihin.
Se on ihan totta, että ei voi verrata samana päivänä -15 asteen pakkasta merenranta kaupungissa ja sisämaassa olevassa kaupungissa.
Ne ketkä eivät ole asuneet meren rannalla eivät tiedä tuulesta ja kostean kylmästä pakkassäästä yhtään mitään.
Ja Suomessa rannikolla asuvat eivät tiedä mitään kovasta tuulesta, se on vielä pientä Tanskan tuuliin verrattuna.
Tanska sijaitsee maantieteellisesti sellaisessa kohdassa, että siellä tulee yleensä aina ja kun kunnolla tulee, niin kaikki lentää, mikään ei pysy paikoillaan ilman kiinnitystä (roska-astioista lähtien vähänkin autoa pienempi ja kevyempi lentää).
Siksi siellä esim. taloissa ei ole kattoräystäitä, kun katot lähtisivät lentoon. Siksi kaikki ulko-ovet rakennetaan siellä aukeamaan sisäänpäin, koska kovalla tuulelle tuuli tempaisi ovet saranoiltaan jne.
Monet ulkomaalaiset (esim. just tanskalaiset) kauhistelee meidän pakkasia, mutta kerran se koettuaan Suomessa sisämaassa, toteavatkin, että hei täähän on ihan lämmintä, verrattuna rannikkon ilmastoon.
Mutta kauhulla odotan itse huomista aamua, mun oma auto ei käynnisty, mies lähtee työmatkalla omalla autollaan ja linja-auto ei täällä ollenkaan kulje = käveltävä huomen aamulla pakkasessa töihin.... kääk.
Havaintoasema: Helsinki Kaisaniemi
Tuorein havainto: 19.01.2006 16:00
lämpötila -18,8 °C paine 1038,4 hPa kosteus 71 % koillistuulta 5,0 m/s pilvisyys 0/8
Kävimme leikkipuistossa lasten kanssa. Tyhjää oli. KAksi leikkipuiston työntekijää kävi vuoronperään ihmettelemässä, että miten me nyt ulkoillaan, älkää nyt kauaa olko sentään. Ottaa kuulemma henkeenkin tällainen pakkanen. JA on vauvalle vaarallista. Vaavi on 8 kk, eikä ollut moksiskaan toppapukunsa uumenissa, ja kolmivuotias leikki tyytyväisenä. Itselläni oli ihan lämmin. Pakkasta vähän alle 20, eikä edes tuullut.
Lähdettiin sitten kotiin, kun alkoi tuntua että joku vielä soittaa viranomaiset paikalle kun sillä tavalla lapsia kiusaan...
Tällä palstalla saa sellaisen kuvan, että siellä Helsingissä on kaikki niin mielettömän vaikeeta. Taidatte tehdä asioista vaikeita. Täällä vähän pohjoisemmassa meren rannassa on kyllä ihan hyvin ulkoiltu päivittäisestä tuulesta huolimatta.
En tarkota, että kaikkien olis pakko ulkoilla. Tällä palstalla vaan saa tosi kummallisen kuvan helsinkiläisistä. Niin ku sielä olis kaikki aina niin paljon kalliimpaa, parempaa, huonompaa... Eihän kehä kolmosen sisällä asuvia tietysti voi edes verrata meihin maalaisiin.
kävelin tänä aamuna neuvolaan klo 8.30 Itä-Helsingissä ja todella kylmä viima oli vielä siihen aikaan, joten sen jälkeen en ole nenääni ulos pistänyt. Tuuli on heikennyt siitä sitten päivän mittaan.
mutta edellispäivien viimainen tuuli vie kyllä ulkoiluhalut kokonaan...eli ihan eri asia, ja pakkaseenkin tottuu alkuksi tuntuu kylmältä, ja kun muutaman päivän jatkuu ei tunnukaan paljon missään...