Aspirin/Disperin/Primaspan lapsettomuuden hoitona
Eli onko kenelläkään kokemusta kyseisistä lääkkeistä lapsettomuuden hoitoana? Olisi kiva kuulla kokemuksia millaisilla annoksilla, auttoiko ym.
Kommentit (4)
En jaksa minäkään muistaa mikä oli ko. lääkkeen tarkoitus, mutta tiedän, että se määrätään täällä useimmille, jos ei kaikille IVF-potilaille. Itse aloitin Baby Aspirinin syönnin joulukuun alussa, melkein samaan aikaan kuin e-pilleritkin. Nyt on menossa Gonal-F:n piikittely ja tänä iltana pitäisi pistää uudet lääkkeet Ganirelix ja Menopur. Munasolujen keruu siis ensi viikolla.
Toinen oheislääke Baby Aspirinin rinnalla on Doxycycline 100mg, joka aloitetaan juuri ennen munasolujen keruuta. Tämän kuurin syövät sekä nainen että mies. Tällaista ei ollut minulla Suomessa. Lisäksi erilaista on, että progesteroni otetaan pistoksina (progesterone in sesame oil).
Muita eroavaisuuksia hoitojen suhteen olen huomannut, että täällä Usassa on tekniikka paljon kehittyneempää kuin Suomessa. Lisäksi seuranta (mm. verikokeet, ultrat) on paljon parempaa ja tehdään tiuhemmin. Itse olin hoidoissa Suomessa Diacorissa 4 vuotta sitten ja luulin silloin saavani korkeatasoista hoitoa. Nyt olen toista mieltä...
Millaisia summia sait lääkkeisiin ja hoitoihin kulumaan Maylee? Meillä tämän hetkiset lääkekulut noin $2500 ja ICSI:n hinta-arvio $20 000. Saas nähdä kuinka lähelle kolmeakymppiä hinta tulee nousemaan.
Hui mita hintoja joudutte maksamaan hoidosta!
Meilla oli siis ensimmainen IVF marras-joulukuussa ja itse hoito tuli maksamaan n. $7000. Eli meilla oli hoitona IVF/ICSI,koska ollaan selittamattomia,eli puolet IVF ja puolet ICSI. Lisaksi laakkeisiin meni n.$ 2700. Meilla oli myos joitakin tabletteja heti punktion jalkeen,mulle kolmea eri lajia ja miehelle yksi,mutta en nimia muista.
Nyt mulla on siis menossa vielakin noi Progesterone piikitykset ja ne on onneksi aika halpoja. Piikityksia jatketaan viikolle 10-12.
Ma en ole ollut ikina Suomessa hoidoissa,mutta olen ollut taalla kylla tosi tyytyvainen hoitoon. Me oltiin ihan pienella klinikalla (yksi laakari) ja kaikki hoitajat siella todella tuntee meidat ja on tosi ihana ja lammin ilmapiiri. Ihana kun jatkavat tarkkailua vielakin kai ainakin viikolla 12 asti. Meilla on ollut siella jo ultrat viikoilla 6 ja 7. Ensi viikolla (9) on taas seuraava.
Punktiosta jai myos mukava kuva kun tehtiin nukutuksessa. Mulla ei ollut edes pahemmin kipuja nukutuksen jalkeen,olivat kai niin hyvin laakinneet toimenpiteen aikana. Onnea sinulle punktioon ja jatkoon myos!
joten en tiennyt söinkö ehtaa tavaraa vai lumelääkettä. Yhden icsin ajan söin lääkettä ja tuloksena oli lapsi. Kaksosraskauteen johtaneessa icsissä myös söin lääkettä tai lumetta, mutta lopetin, kun aloin vuotaa. Vuodon syyksi paljastui kohtuontelon hematooma, jonka itse vahvasti epäilen johtuneen tuosta lääkkeestä. Myös lääkäri arvioi, että olisi voinut sen aiheuttaa, mutta mikään ei ole varmaa.
Mulla on kaytossa laakarin maarayksesta baby aspirin 81mg. Asun Usassa ja taalla se on kai aina lisana hoidoissa,mutta en tieda kylla hyotya ja miksi kaytetaan. Meilla ei siis loytynyt lapsettomuudelle syyta vaan kaikki arvot oli todella hyvia eli en tieda siis onko toi aspirin mikaan niinkaan hoito.
Alotin siis kayton samaan aikaan pistoshoitojen aikaan Ivf varten joskus marraskuussa ja edelleen kaytan. Nyt siis ollaan viikoilla 8+2.
Viela on maaratty kaytettavan eli en tieda kuinka pitkalle raskautta kayteteen. Itseanikin kiinostaisi onko kellaan tietoa miksi sita kaytetaan? hyotya? En usko sen vaikutukseen,mutta meilla siis oli ensimmainen IVF ja ensimmainen tuoresiirto mista meidan nuppu sai siis alkunsa nyt.