Raskauden aikainen tupakointi voi aiheuttaa lapselle sormien tai varpaiden epämuodostumia tai puutoksia!
" Tutkijoiden toteamus perustuu yli 6,8 miljoonan USA:ssa vuosina 2001-2002 elävänä syntyneen lapsen aineistoon. Aineistosta löytyi 5171 lasta, joilla oli epämuodostumia ja joiden äidit olivat terveitä mutta raskauksiensa aikana tupakoineita.
Varpaiden ja sormien epämuodostumariski kohosi 29% äidin polttaessa 10 savuketta vuorokaudessa, 38% 11-20 savukkeella ja peräti 78% yli 21 savukkeella vuorokaudessa."
Tässä taas mietittävää tupakoitsijoille.
Kommentit (6)
mutta kannattaako ottaa tietoinen riski? Joku on aina se " viidestuhannes"
Kaverini kaksivuotiaalla tytöllä on astma ja muutenkin jatkuvasti kipeänä, mutta äiti ei kyllä näe mitään yhteyttä näiden välillä. Nyt odottaa toista eikä aio lopettaa " kun eihän se X:llekään mitään aiheuttanut" . Huoh.
ja vielä suht oikean muotoisetkin!
Mietipä sinä niitä joilla ei ole. Se joka ottaa tuollaisen riskin on yksinkertaisesti selkärangaton ja äidiksi kelpaamaton?!
Ja nyt sitten ennen kuin kessuttelijat hyökkäävät mun kimppuun ja puolustelevat raskauden aikaista tupakointiaan niin muistutan, että tämä on vain minun mielipide.
ap
Jolla on pikkusormessa jonkinlainen kasvuhäiriö
Minun lapsella kans varpaassa häikkää ja en ole taatusti ikinä tupakkaan koskenut.
Että tuleehan näitä muutenkin....
on kaikki sormet ja varpaat ..Mieti sitä .