Milloin töihin pitää ilmoittaa hoitovapaasta??
Poika nyt 6,5kk ja jäin siis virallisesti äitiyslomalle 28.5.05, LA oli 3.7.
Milloin töihin pitää ilmoittaa viimeistään hoitovapaalle jäämisestä? Tai siis millin virallisesti loppuu ihana äitiysloma. Entä vanhempainraha kelalta?
Katselen tässä erittelyä, jonka olen saanut Kelalta, että viimeinen isompi summa maksetaan 27.3 ja sitten on yksi pienempi erä. Pitääkö sitten anoa jatkoa vanhempainrahalle ja milloin viimeistään? Oon kyllä niin pihalla...
Ja uusi verokortti, toimitetaanko työnantajalle?
Kuinka paljon saa muuten kotitalousvähennystä, jos yksityinen henkilö on hoitamassa lasta aina silloin tällöin, tarpeen vaatien?
Kommentit (5)
Hoitovapaasta tulee ilmoittaa työnantajalle 2kk etukäteen. Kelalta voi tukea hakea myös takautuvasti. Äitiysloman päättyymispäivä on siinä lomakkeessa mainittu päivä (viimeisessä maksuerässä). Kotitalousvähennyksestä löytyy tietoa verohallinnon sivuilta eli:
http://www.vero.fi/default.asp?article=135&domain=VERO_MAIN&path=5,363&…
BR Bubble
Jos jäät hoitovapaalle
- työnantajalle on ilmoitettava viimeistään 2kk ennen kun vanhempainloma loppuu. Eli jos vanhempainloma loppuu esim. 1.4, työnantajalle on ilmoitettava 1.2 että jää hoitovapaalle. Samalla tietysti aika, kuinka kauan hoitovapaalla aikoo olla. Jos asiasta ei ole varmaa tietoa, monet tekevät niin että ilmoittavat suoraan sen kolme vuotta ja " lyhentävät" tarvittaessa. Siitä kannattaa jutella ihan työnantajan kanssa. Käsittääkseeni aikaa voi muuttaa/jatkaa pari kertaa lain mukaan.
- itselleni tuli Kelalta hakulomakkeet hyvissä ajoin kun oli äitiyslomalla. Hain heti kotihoidontukea ja päätös tuli nopeasti. Itse olen nyt kesälomalla tässä lomien välissä :) Hoitolisään vaikuttaa perheen tulot, itse en ole vielä saanut päätöstä kun en ole aiemmin omia palkkatietoja voinut toimittaa.
Muihin kysymyksiin en osaa vastata.
Eli nyt kannattaisi päättää, jäätkö hoitovapaalle. Kun päätös on tehty, ilmoitat siitä työnantajallessi määräajan puitteissa. Sen jälkeen suosittelen että kirjaat ylös kaikki kysymykset ja menet lähimpään kelaan setvimään asiat. Niissä on monenmoista kommervenkkiä ja paikan päällä asiat selviää. Olen itse ollut Kelalla töissä ja olen huomannut että monet asiat vaikuttavat näihin tukiin, toinen jos neuvoo niin asia ei välttämättä olekaan niin tai joku lappunen puuttuu.
...jos työnantajan " nassua" ei todella tekisi mieli nähdä? Varmasti kasvokkain on paras, mutta tosiaan onko paha asia, jos laittaa mailia? (Firma keskisuuri)
Seiskaseiska: Miksei? Pääasia että tieto menee perille. Itse soitin tiedon pomolleni. Sähköposti ehkä vielä parempi, jää ainakin tieto kirjallisena työnantajalle. Minun piti kylläkin vielä täyttää palkkauksen lähettämä kaavake jossa asia ilmoitetaan kirjallisena.
Mutta ihan muistista tuli tuo, tarkista toki asia.