" unikoulua" 3 kk ikäiselle. Perhepeti tullut tiensä päähän. Se on loppu nyt!
Poika 3,5 kk nukkunut perhepedissä syntymästään saakka, koska ei ole muualle suostunut nukahtamaan/nukkumaan. Koko tämän ajan me vanhemmat olemme nukkuneet enemmän tai vähemmän huonosti. Yleensä toinen meistä on nukkunut osan yöstä vierashuoneessa. Mies on välillä nukkunut koko yön vierashuoneessa, kun kerran siihen on mahdollisuus, mutta koska olen imettänyt öisin olen itse käynyt vain vetämässä korjaussarjaa pari tuntia toisaalla. Välillä mies on syöttänyt pullosta yhden yösyötön, jotta olen saanut univelkoja tasattua.
Ennen edes jotenkuten rauhalliset yöt on nyt yhtä hulinaa; poika piehtaroi pitkin yötä, ähisee, puhisee ja pyrkii kokoajan rinnalle. Nyt olemme testanneet pari yötä onko kyseessä oikeasti nälkä vai jo pikkuhiljaa tapatissittely. Todellakin vain kerran yöllä on syönyt pullosta eli ollut nälkä! Viimeyönä tarjosin pulloa joka kerta kun taas hamuili tissille ja ei todellakaan ollut nälkä. Ihan nukahti muilla konsteilla. Eli on alkanut yhdistämään tissin lupsuttelun uudelleen nukahtamiseen kun yöllä havahtuu. Oikeasti söi yöllä kerran, yhdeltä ja vastaa aamulla 6.30 seuraavan kerran. Kuitenkin havahtui hereille tunnin-1,5 tunnin välein.
Neljän aikaan yöllä hermostuin ja päätin, että nyt lentää kuin leppäkeihäs omaan sänkyyn, kun ei kuitenkaan nuku ja itsekin olin kiukkuisena hereillä. Laitoin pojan sinne puhisemaan ja tungin tulpat syvälle päähän. Heräili edelleen tunnin välein, mutta sainpa välissä nukuttua pienet tirsat itsekin.
Aamulla puhuttiin miehen kanssa, että tämä perhepeti nukkuminen on tullut tiensä päähän, kun meistä kolmesta ei enää kukaan nuku. Poika ei malta nukkua, kun maidon haju leijuu nokkaan. Parempi senkin piehtaroida omassa sängyssä. Itse uskaltaa laittaa korvatulpat ja nukkua ehkä edes hyvälaatusta unta sen vähän mitä heräilyltä saa nukuttua. Miten te muuta oikein pystytte nukkumaan perhepedeissä? Vaikka meillä on näin " nukuttu" , niin kyllä en voi tapaa ylistää, enkä suositella.
Kommentit (9)
Tuo kuulostaa ns. 3 kk hulinoilta. Tod. näk. menee ohi muutaman vrk - parin viikon kuluttua. Koita kestää...
nukuttiin siis myös perhepedissä 5,5 kuiseksi ja siirsin omaan sänkyyn samalla kun aloitin lempeän unikoulun eli nukutin syliin ja silittelyyn tissittelyn sijasta. Tämä toimi vasta kun poika oli tarpeeksi vanha, aikaisemmin meillä oli täysin samanlaista kuin teillä ja mun mielestä se oli ihan ok niin pienelle... Unikouluja suositellaan vasta noin 6 kuiselle, sillä silloin ei todnäk enää mahavaivoja ym fysiologisia asioita mitkä haittaa nukkumista. Silloin on hyvä lempeästi opettaa nukkumaan ja nukahtamaan yksin. Nyt esim meillä poika 7 kk ja nukahtaa jo itse omaan sänkyyn illalla kun aikaisemmin piti " huijata" eli nukutttaa perhepetiin ja siirtää omaan sänkyyn. Meillä toimi sananlasku hiljaa hyvä tulee... Poika tarvitsi niin paljon läheisyyttä ja turvaa eikä sen vuoksi halunnut nukkua yksin.
toivottavasi tämä rohkasee sinua: ajankanssa saattaa muuttua paremmaksi pahimmallakin yötissitakiaisella=) voimia ja koita levätä päivällä vaikket unta saisikaan.
Otsikossani lukikin " unikoulua" , koska tiedän että sitä (huuto)unikoulua ei saa pitää alle 6 kk, mutta jotain on pakko tehdä kun ei vaan jaksa enää näin! Ehkä jatkamme nukuttamista viereen, mutta yöllö siirräämme omaan sänkyyn, jos vaikka vahingossa siellä nukkuisi. Mun mielestä ei ole enää OK, että meistä kukaan ei nuku. En nää mitään syytä alistua tilanteeseen toteamalla lakonisesti, että näin kuuluukin olla.
ettei mitään unikoulua saisi kuulemani mukaan pitää noin alle 6 kuiselle...Vauva on silloin vielä niin pieni ja on varmaan ajatuksena että saakin vaatia ihan mitä haluaa ja sitten vasta myöhemmin vanhemmat ohjaavat ns perheen tavoille (esim yöllä ei syödä, äiti ja isikin nukkuu...)
sänkyyn ole siis mitään unikoulua. ja sehän on tosi fiksuakin jos itsekin saat niin paremmin nukuttua.
meillä esim laitoimme peiton pojan alle, kun oli nukahtanut nostimme peitolla molemmista sivuista omaan sänkyyn! hehheh...kieroa peliä=)
Meillä oli alunalkaen vauvan pinnasänky kiinni meidän sängyssä ja pinniksestä laita laskettu alas. Eli kun likka heräili, minun ei tarvinnut nousta vaan käteni yletti pinnikseen. Jos oli ruoka-aika, istuin imettämään ja nostin likan takaisin sänkyyn. Meillä tuo toimi hyvin. Kun likka oli 7kk, siirrettiin omaan huoneeseen.
Kehnoja vinkkejä minulta...en oikein osaa muuten auttaa. Minusta tuo keksimäsi pullojuttu on hyvä! Siinä näkee että vauvallasi on osittain ns. tapatissi. Meillä hiukan myöhemmin auttoi myös vesipullo asiaan. Eikä siitä kyllä tapa ole jäänyt....joskus hyvin harvoin pyytää yöllä nyt vettä, sanotaan että kerran viikossa? Ikää meillä nyt 10kk.
Itse aloin opettaa 3 kk vanhaa tytärtä nyt nukahtamaan keinuttamatta ja hyssyttelemättä ja olen siinä jo onnistunutkin. Nukkumista edeltää aina ilmakylvyt lattialla makoillen, pyllynpesu ja yövaatteiden vaihto sekä imetys. Laitan sänkyyn, luen iltarukouksen, hääräilen hetken huoneessa ja lähden pois. Jos lapsi itkee, annan hetken itkeä ja menen katsomaan ja hyssyttämään. Jos ei pian nukahda, otan syliin, annan tissiä ja yritän hetken kuluttua uudelleen.
Tulos on ollut muutamana päivänä se, että ennen 20.30 ei kannata sänkyyn laittaa, koska huuto alkaa heti, mutta jo 20.45 saattaakin onnistua, mutta viimeistään klo 21. Aloitin tämän viikko sitten ja nyt jo tuloksia. Lasta ei siis kannata liian aikaisin yrittää sänkyyn.
Meillä tiheän imuttelun kausi tällä hetkellä. Yöllä herätään kerran useammin kuin aikaisemmin eli kolme kertaa. Tästä voisi teilläkin olla kysymys ja tosiaan tilanne saattaa rauhoittua pian. Toisaalta täytyyhän se lapsi joka tapauksessa joskus omaan sänkyynsä siirtää nukkumaan.
En tiedä onko tästä hyötyä, mutta toistuvat iltarutiinit ja päättäväisyyttä ja kärsivällisyyttä kaivataan.
Oli Vauva-lehti tai KaksPlus-suhteellisen uusi. Olisikohan siita apua teidankin vauvalle...
Voin myos kertoa miten meilla toimittu meidan kuopuksen kanssa.Esikoinen nukkui myos meilla aikoinaan perhepedissa ensimmaiset kolme viikkoa, mutta kukaan meista ei juuri nukkunut. Tilanteeseen tuskastuneena siirsin vauvan omaan huoneeseensa pinnasankyyn.Vauvan huone oli meidan huoneen vieressa ja ovet auki tietysti. Hyvin kuului vauvan nalkakutsut, mutta tuhinat ja ahinat eivat kuitenkaan hairinneet.
Paatinkin taman toisen syntyessa,etta laitetaan heti omaan sankyyn ja omaan huoneeseen. On nyt nukkunut kaikki yot siella ja hyvin on enimmakseen nukahtanut sinne. Olen kayttanyt jonkin verran niita tassukouluohjeita niina kertoina kun vauva illalla levoton eika haluaisi jaada nukkumaan. Eli silittelen paata, tarjoan tuttia ja otan myos syliin rauhoittumaan. Mutta lasken aina takaisin sankyynsa ennen kuin nukahtaa syliin. Vauva syo kerran yossa siina 3-4 valilla(menee kylla vasta klo 24 maissa younille). Yoruokailun jalkeen nukahtaa aina heti ja jatkaa uniaan. Ja korostan viela, etta vauvelimme ei siis itke missaan vaiheessa omassa sangyssaan. Ei yollakaan kun haluaa ruokaa-muuten kylla aannahtelee vaativasti...
Tekisi kylla mieli ottaa tuo pieni ihanalle tuoksuva tuhiseva nyytti meidan valiin nukkumaan, mutta tiedan olevani niin herkkanuninen,etta siina menisivat omat uneni.
Tama omssa huoneessa nukuttaminen ei varmaan useimmille sovi, mutta meilla on toiminut erittain hyvin.
t.Robyn ja pojat 5v ja 2kk
Tuli mieleen, että joskos juuri nyt on teillä tiheän imun kausi ja siksi yöt tavallista levottomampia. Mitään vinkkejä en juuri osaa antaa, meillä tyttö nukkui jossan vaiheessa poikkeuksellisesti yönsä omassa sängyssä n. 2-3 kk:n iässä. Nousin aina imettämään (kahden tunnin välein) ja laskin takaisin kehtoon. Lopulta itse väsyin tähän järjestelyyn ja otin tytön viereen, kun hyppiminen edestakaisin tuntui musta liian raskaalta. Eli vähän toisinpäin kuin teillä.
En tiedä muuta konstia, kuin että yrität saada vauvan nukahtamaan syötön jälkeen omaan sänkyyn (on tosi onneton neuvo, kai joku täällä osaa antaa parempia vinkkejä;) Mitään varsinaisia unikoulujahan ei nuin pienelle vielä käsittääkseni suositella.