Ahdistaako ketään muuta tuottamanne jätteen määrä?
Mitä kierrätätte?
Mä en voi tajuta sitä, että jokainen pieni jauheliha-annos, jogurtti yms. on pakattu muovirasiaan. Olen alkanut lajitella myös energiajätettä nyt, mutta en ole ollenkaan varma siitä, päätyvätkö ne energiaksi vai kaatopaikalle.
Vaipoissa olen myös siirtynyt osittain kestovaippoihin.
Kommentit (8)
siellä yleensä jos ostaa supermarketista vaikka yhden jäätelöpuikon niin se pakataan muovipussiin kassalla!!
Näin lajitellaan meillä:
-ruuantähteet kanoille, loput kompostiin, jonne päätyy myös puutarhajäte
-lasit, muovit, metallit keräyspisteisiin, samoin paperi
-pahvit poltetaan
-vaatteet ja kengät kiertoon, samoin huonekalut yms
Ruuasta tuotetaan suuri osa ite, niin eipä tule turhia pakkauksia.
Liha ostetaan suoraan luomutuottajalta isommissa erissä, joten niidenkin mukana tulee aika vähän pakkausjätettä. Kalan ostan tiskistä, jolloin se kääritään paperiin. Meillä käy roska-auto kerran kk:ssa ja siinä menee kahden talouden roskat, eikä astia ole edes täynnä. Vaippaikäisiä ei enää ole ja silloin kun oli, käytettiin kestoja.
Onneksi kierrättäminen on helpottunut koko ajan. Enää ei tartte roudata tyhjiä maitopurkkeja kilometri tolkulla vaan löytyy oma roskis niillekin lähes joka pihasta.
Yritän myös suosia mahdollisimman vähän jätteitä tuottavia tuotteita.
Ahdistaa sekin, että huokaillaan tulvia ja myrskyjä ym. luonnon katastrofeja, jotka koko ajan lisääntyvät ja sitten hurautetaan omalla autolla markettiin ostamaan lisää tavaraa...
Tietenkin ymmärrän että ilman autoa ei esim. maalla tule toimeen ja kaikki tarvitsevat ruokaa, mutta kulutusta voisi monen kohdalla hillitä.
Miehen sukulaiset (ei suomalaisia) ovat sitä mieltä, että kaikkien kestovaippailijoiden täytyy olla tosi köyhiä, kun viittivät sellaiseen ryhtyä :-) Joo, yritä niille nyt sit selittää jätevuorista...
Biojätteet mietityttää, kun komposti on nyt jäässä ja lähes täynnä :(.
Asumme rivarissa ja naapurit eivät halunneet liittyä biohüjätekeräykseen vaan kompostoidaan (yritetään) itse. Välillä tuntuu vaan niin turhalta nämä kierrätystouhut, kun suurin osa ihmisistä ei välitä p--skan vertaa ympäristöasioista: Ajetaan 2 autolla vierekkäisiin työpaikkoihin; Heitetään roskiin ehjää ja toimivaa tavaraa, kuten telkkari, stereot, vaatteita yms. kun ei jakseta viedä kierrätyskeskukseen. Raha näyttää tekevän monet välinpitämättömiksi.
töä muovijakeelle ei enää ole. Surullista sinänsä. Kuitenkin kaiken muun jätteen pyrin minimoimaan jo kaupassa (en osta ylipakattuja tuotteita, minulla on hedelmille sellainen " kestopussi" kauppareissua varten, jne.) ja kotona kierrätän kaiken minkä pystyn (biojäte, pienmetallit, lasi, pahvi ja kartonki, paperi) ja käytän mahdollisimman monipuolisesti kaiken uudelleen (esim. ompelen vanhoista farkuista laukkuja ystävilleni, jotka tekevät nykyään " tilauksia" liikaakin :).
Eniten minua kiehuttaa, että eräs kollegani (työskentelen siis ympäristöalalla) kehuskelee töissä, miten hänen mielestään biojätteen voi hyvin laittaa sekajäteastiaan. Nyppii ihan ***tanasti, että kuinka tuollainen ihminen, joka tietää biojätteen erilliskeräyksen/kompostoinnin hyödyt, jaksaa pitää mukavuudenhalustaan kiinni.
ja kaikki pikkuroina mitä ihmiset syytää toisilleen, varsinkin lapsiperheille.