Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys atooppisille odottajille

18.01.2006 |

Miten paljon/laajalti uskallatte käyttää kortisonivoiteita raskauden aikana? Oletteko saaneet lääkäriltä reseptiä eri voiteille, mitä normaalisti käyttäisitte? Meillä toinen lapsi olisi haaveissa, mutta itselläni tuo atooppinen ihottuma ärtyi vaikeaksi ja välillä tuntuu, että pitäisi uida reseptikortisoneissa, jos aikoo pitää ihottuman kurissa. Vähän siis hirvittää ajatus raskaudesta, jos näin laajalti pitää vahvoja kortisonivoiteita käyttää (myös herkillä ihoalueilla kuten kasvoilla). Pitääkö raskaushaaveet unohtaa toistaiseksi ja toivoa, että joskus ihottumakin vielä ehkä hieman hellittää...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kurkkasin tänne odotuspuolelle, josko ois jotain, johon kommentoida. Eli en oo raskaana vaan 5-kuisen äiti, mutta raskaus atooppisena kovasti muistissa vielä! Eli oon aika vaikeasti atooppinen. Mulla ehkä suurin ongelma on pityrusporum-hiiva-allergia kasvoilla, kaulassa, yläkropassa. Muutoin mulle on tyypillistä, että kutiseva alue vaihtelee. Raskausaikana tosin ihoni voi huonosti, raavin paljon esim. käsivarsia. En uskaltanut käyttää kuin Sibicortia ja Hydrocortisonia. Juttelin myös ihotautilääkärin kanssa voiteista. Söin suun kautta kortisonikuurin, mikä auttoi vähäksi aikaa. Naispuolisen ihotautilääkärin kommentti, että itse raskaana söisi kuurin ja että astmaatikotkin joutuvat raskaana käyttämään kortisoneja yms. helpottivat päätöstäni syödä kuuri ja käyttää tarvittaessa hetkellisesti jotakin vahvempaa kortisonia. Neuvolalääkäri oli aika tiukka rasvojen suhteen, joten koitin pärjätä kevyimmillä. Ja kärsin siis siitä ihossani. Mulla auttoi ennen raskautta takrolimuusivoiteet, mutta nehän sitten on kiellettyjä raskauden aikana.

Joku myös sanoi raskaana ollessani, että täytyyhän äitin voida hyvin raskausaikana, iholtaankin siis, koska se vaikuttaa sikiönkin vointiin sitten.

Raskauden jälkeen sain uuden ohjeen, joka auttoi tuota hiiva-alueen ihottumaa. Eli pyyhin alueen kirvelemättömällä desinfioimissuihkeella aamuin illoin. Myös Nizoralin käyttö koko kehon pesuun auttaa.

Itse puhisin raskausaikana, että onpa kiva harkita toista lasta, kun iho menee sitten ihan kamalaksi mutta kyllä siitä huolimatta tarkoitus ois pikkusisarus jossain vaiheessa hankkia. Mutta sympatiani siis sulle, ja iholle hyvää vointia!

T: Jolly

Vierailija
2/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä kuullut sellaisistakin atoopikoista, joilla iho on parantunut raskauden aikana, mutta itselläni kävi päinvastoin...

Ensimmäistä odotan, eniten ovat vaivanneet pahat käsi-ihottumat, joista kyllä kärsin muutenkin, nyt odotusaikana ärtsyä ihottumaa myös käsivarsissa, reisissä, pakaroissa. Erityisesti käsi-ihottuma huolettaa ja vaivaa, kun se tekee omatkin normaalit toimet - kuten peseytymisen - tuskallisiksi, kun käsien iho on jatkuvasti auki; miten ihmeessä vauvan pesu sitten onnistuu? Nyt tasan 39 rv täynnä, joten vauvanhoitohuolet alkavat olla ajankohtaisia...

Ihotautilääkäri määräsi muistaakseni Sibicortia, myös ultraava lääkäri keskusäitiysneuvolassa sanoi, että voin ihan hyvin käyttää kortisoneja, joista voi olla vauvalle myös hyötyä, koska ne kypsyttävät vauvan keuhkoja, mutten ole kumminkaan käyttänyt, kun kokemuksesta tiedän, että mulla kortisonit - niin voiteina kuin sisäisestikin - auttavat vain kuurin ajan, heti kuurin loputtua samat oireet paukkaavat päälle. Takro- ja pimekrolimuusi auttavat yleensä paremmin, mutta niitähän nyt ei saa käyttää.

Ei tästäkään paljon apua sulle tainnut olla, mutta ymmärrän huolesi ... sympatiat puolellasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin kortisonivoiteen käytöstä neuvolassa, ja siellä sanottiin, että voi käyttää raskausaikana (Hydrocortison). Suositteli kuitenkin, että mahdollisimman pitkään yrittäisin pärjätä perusvoiteilla.

Vierailija
4/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita saa ilman reseptiä, voi käyttää. Reseptillä saatavat ei käsittääkseni ole kyllä suositeltavia. Mites antihistamiinit, auttaisivatko ne kutinaan? Joitakin niistä voi käyttää raskauden aikana.

Kannattaa jutella etukäteen lääkärin kanssa, mutta iho ei välttämättä ole huonossa kunnossa raskaudesn aikana. Ekaa odottaessa kävi niin, että kaikki ihottumat pysyivät poissa, mutta nyt tässä toisessa on kaikki taiveihottumat normaalia pahemmat:(

Senkin huomasin, että 1% kortisoni, joka normaalisti auttaa, niin ei enää auttanutkaan. Nyt vaan odottelen kesää, että kutina häviäisi:)

Vierailija
5/6 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedustelin myös aikanaan tuosta imeytyvyydestä. On kuulemma tosi minimaalista näillä miedoilla voiteilla. Muistaakseeni apteekista (tai teratologisesta tietokeskuksesta) sanottiin, että mahan alueelta tietysti imeytyy enemmän, mutta ei vaarallisesti, kun käyttää kuuriluontoisesti.

Muutenkin olen siinä käsityksessä, että ihottuma on hyvä hoitaa kunnolla kerralla, siis käyttää kortisoniakin reilummin ja säännöllisesti kuin antaa sen pahentua. Juuri saimme ohjeet atoopikkovauvan rasvauksesta allergiasairaalasta ja en voinut uskoa niitä rasvausohjeita ensiksi! Siis kortisoniakin pienelle vauvalle läntitään (ei saa levittää) paksut valkeat kerrokset! Eikä saa sekottaa tavalliseen kosteusvoiteeseen eli ihottuma-alueille vain kortisonia ja muualle tavallista perusvoidetta.

Kutisevaan ihottumaan pahimmillaan määrätään Atarax-antihistamiinia kuureina raskaana olevillekin. Sillä on rauhoittava sivuvaikutus, joten yöksi pitää ottaa.

Vierailija
6/6 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aloin tuota kortisonin käyttöä miettiä juuri sen takia, että siitä tuntuu olevan apua tasan tarkkaan kuurin ajan, mutta ei yhtään kauempaa. En siis pysty pitämään suositeltuja parin viikon taukoja ja kuten jo totesittekin nämä muut lääkkeet eivät tule kysymykseen, jos vauva on haaveissa. Tuo desinfioimissuihke oli minulle uutta ja kokeilinkin sitä heti. Liekö sitten mielikuvituksen tuotetta, mutta jostain syystä kasvot ovat tuntuneet tänään paremmilta enkä vielä ole kortisonia joutunut laittamaan. Joten suurkiitos vihjeestä! Eiköhän tässä kuitenkin vauvahaaveista pidetä edelleen kiinni! Jaksamisia kaikille atooppisille odottajille, kesää kohti mennään!