Mustasukkasuudesta
Missä kohtaa on alkanut näkymään ja mitkä on ollut sellaisia hankalia ikävaiheita? Miten on ilmennyt ja kuinka pahaksi on mennyt?
Alkoi mietityttää, kun muksut ovat tässä pikku hiljaa alkaneet leikkiä keskenään ja samoihin aikoihin olen huomannut varsinkin pojan (oikea äidin sylikissa ja melko vaativa lapsi...) katsovan sellainen jännä ilme kasvoilla, jos pitelen siskoa. Ilmettä on tosi vaikea selittää, mutta mulla tuli tuo mustasukkasuus heti mieleen. Voikos sitä olla jo näin varhain ja liittyykö joihinkin tiettyihin ikävaiheisiin? Eikös monilla lapsilla tule tässä alle vuosikkaina sellainen äitiin ripustautumiskausi eli mitenkäs tuo vaihe on mennyt monikoiden kanssa?
Olipas varmaan sekavasti kirjoitettu, mutta kirjoittakaapa te kokeneemmat monikkojen äidit kokemuksia. Kiva lukea kokemuksia.
Dummy + termiittikaksikko (8,5kk)
Kommentit (5)
hilla-marja:
Meillä alkoi muuten niin mukavasti lattialla viihtynyt poika juuri 8kk iässä ripustautua minuun ja suorastaan roikkui lahkeessani tai konttasi perässä kun kävin siskon pepun pesemässä ja vaipan vaihtamassa. Hänelle vaihe oli siskoa paljon vaikeampi ja siitä lähtien poika onkin ollut enempi sylikissa ja mammanpoika. Aina näihinkin päiviin asti ja taatusti tästä eteenkinpäin.Taitaa olla nimeltään eroahdistus tuo ilmiö ja kertoo siitä, että lapsen kiinnittyminen (äitiin) on sujunut normaalisti ja hän erottaa tutut vieraasta sekä jollain tasolla mieltää itsensä äidistä erilliseksi olennoksi. Meillä oli vastaavaa tytöllä jo joskus 4kk iässä, vahvempaa vierastamista, jolloin häntä ei saanut vieraan syliin millään, mutta itse eroahdistus jäi hänen kohdallaan kevyemmäksi ja huomaamattomammaksi. Taatusti on rankkaa, jos molemmille iskee sama yhtäaikaa ja yhtä voimakkaana kuin esim. meidän pojalla oli...
Tuo yhtäaikainen syliin haluaminen on sinänsä alkanut jo siitä kun osasivat itse liikkua eli 6...8kk iästä lähtien ja voimistuu ajoittain suorastaan tappeluksi siitä, kumpi äidin sylin saa omakseen. Sitten on aikoja, jolloin suostuvat mukisematta istumaan toinen toisella polvella.
Hilla ja mussukat 1v8kk
Meillä myös oli rankkaa aikaa tuo 8-9kk ikä ja siihen aikoihin jatkoin opintojani yhden lukukauden ajaksi...jäi se syksy rankkana mieleen.
Tosin siskollani on nyt tyttö 9kk ja rankkaa se näyttää yhdenkin IHOMADON kanssa olevan...
Muistan jostakin lukeeni, että kaksosille ensimmäiset 2 vuotta on melkoista aikaa, kilpaileminen äidin suosiosta ei ole helppoa.
No, huomaan että kyllä tuo kilpaileminen jatkuu edelleen :) ..saa vain hiukan erilaisia piirteitä esiin kavereissa. Välillä ollaan kuin veriviholliset ja sitten niin yhtäpataa, että!
:) Tupl@mamm@ ja kaverit 2+risat
äidin syliin/tissille ja toinen ei. Useimmiten huutajana on tuo meidän tytteli, joka on ollut myös kovempi vierastamaan ja huutamaan perääni muutenkin, kun katoan näköpiiristä, varsinkin kun tytteli on väsynyt ja/tai nälkäinen. Onneksi pojan ripustautuminen ei ole vielä noin voimakasta, tulisi vasta sitten kun tytöllä alkaa jo helpottamaan. Esikoinen kyttää myös tarkasti omaa osuuttaan ja ilmoittaa tiukasti, että " mun vuolo" kun esim. vauvoja on hyppyytetty sylissä tai muuten pidetty hyvinä.
Kyllä tässä on vielä luovimista...
T. Eerikanäiti ja vauvelit kohta 8 kk
siis mustasukkaisuutta! kaksoset nyt 3,5v. Äidin isossa sylissä mahtuu edelleen molemmat jos tilanne niin vaatii;)
Meillä alkoi myös nti A:n mustasukkaisuus tuossa iässä. Eikä ole vielä hellittänyt. Siskonsa ottaa paljon iisimmin, eikä ole ainakaan vielä osoittanut samanlaisia oireita. Nti A sen sijaan on mustis kaikesta; leluista, sylistä, mummista, waarista...Mustasukkaisuus ilmenee tekoitkuna ja lahkeessa roikkumisena. Ja on myös pari kertaa kumauttanut siskoaan! Uskomatonta, mistä senkin on keksinyt. Onneksi on kaksoset, että nti A:nkin on pakko oppia kärsivällisyyttä, jakamaan ja odottamaan vuoroaan!
Frankie ja tytöt ens viikolla 1v.
Meillä alkoi muuten niin mukavasti lattialla viihtynyt poika juuri 8kk iässä ripustautua minuun ja suorastaan roikkui lahkeessani tai konttasi perässä kun kävin siskon pepun pesemässä ja vaipan vaihtamassa. Hänelle vaihe oli siskoa paljon vaikeampi ja siitä lähtien poika onkin ollut enempi sylikissa ja mammanpoika. Aina näihinkin päiviin asti ja taatusti tästä eteenkinpäin.
Taitaa olla nimeltään eroahdistus tuo ilmiö ja kertoo siitä, että lapsen kiinnittyminen (äitiin) on sujunut normaalisti ja hän erottaa tutut vieraasta sekä jollain tasolla mieltää itsensä äidistä erilliseksi olennoksi. Meillä oli vastaavaa tytöllä jo joskus 4kk iässä, vahvempaa vierastamista, jolloin häntä ei saanut vieraan syliin millään, mutta itse eroahdistus jäi hänen kohdallaan kevyemmäksi ja huomaamattomammaksi. Taatusti on rankkaa, jos molemmille iskee sama yhtäaikaa ja yhtä voimakkaana kuin esim. meidän pojalla oli...
Tuo yhtäaikainen syliin haluaminen on sinänsä alkanut jo siitä kun osasivat itse liikkua eli 6...8kk iästä lähtien ja voimistuu ajoittain suorastaan tappeluksi siitä, kumpi äidin sylin saa omakseen. Sitten on aikoja, jolloin suostuvat mukisematta istumaan toinen toisella polvella.
Hilla ja mussukat 1v8kk