Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotiin lääkärintodistus allergiasta

18.01.2006 |

Lapseni (2v4kk) on viime elokuusta asti ollut päiväkodin allergiaryhmässä. Sinne mennessä kyseltiin kaikki mahdolliset allergiaa aiheuttavat aineet yms. Tänään minua pyydettiin toimittamaan heille lääkärintodistus. Mistä mun sitä pitää lähteä hakemaan? Ei lapselleni ole tehty mitään virallisia testejä. Olen itse karsinut hänen ruokavaliostaan kaiken sen pois, mistä maha menee ripulille. Tai mitä lapsi ei suostu itse edes haistamaan saati maistamaan. Pitääkö hänet nyt saada jonnekin testeihin, vai uskovatko lääkärit vanhempien sanaa??? Mahavaivat ovat nyt pitkään pysyneet poissa, kun tiettyjä ruoka-aineita on vältetty. Luulen, että päiväkoti haluaisi antaa lapseni paikan jollekin muulle kun hänellä ei ole ollut näkyviä oireita (kiitos ruokavalion) ja sen vuoksi tämä juttu nyt.

Onko kokemuksia????

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle tehtiin kaikki testit ja niissä ei mitään näkynyt, mutta alamäkeen laskeva kasvukäyrä paljasteli, ettei kaikki ollut ihan ok. No, nyt olemme käyneet kontrolleissa ½vuoden välein. Koskaan ei ole mitään ihmetelty, kun olen havaintojani luetellut! Maitoaltistus on tehty ja siinä maitoallergia todettu. Muut - myös suolisto-oireita lähinnä meillä - on todettu kotikokeilulla.

Kannattaa muuten vaatia lääkärin todistus, nimittäin jos on kovasti moniallerginen (meillä mm. maito, muna, kotim. viljat) Kelalta saa sairaanlapsen hoitotukea n. 70 ¿/kk ylöspäin. Siis terkkariin ja sieltä lähete allergologille. Edes Kelalle ei tarvinnut ihmeempiin kokeisiin ryhtyä.

Vierailija
2/7 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ainakin omakohtainen kokemus. Julkisella puolella kun allergiatietämys on mitä se on niin ei ehkä välttämättä niin helpolla uskota vanhempien sanaan. Sanoipa yksi arvauskeskuksen lääkäri vakavasti suolisto-oireisen lapsen äidille (kaverini) että ei se voi olla allergiaa kun ei ole ihottumaa...

Joten suosittelen menemistä yksityiselle lasten allergologille kertomaan tilanteestanne. Hän varmasti kyselee mitä olette tehneet ja mitkä oireet olivat jne ja sitten kirjoittaa todistuksen. Varsinkin suolisto-oireiset allergiat eivät nimittäin näy testeissä vaan kotialtistus on ainoa mahdollisuus todeta niitä. Käynti maksanee n. 50€ ja todistus ehkä kympin verran päälle. Voi tietenkin etukäteen soitella ja kysyä hintoja.

Me saimme moniallergiselle pojalle todistuksen jossa lukee että hän on " allerginen maidolle, munalle, kotimaisille viljoille sekä monelle muulle ruoka-aineelle ja että äidillä on lista sallituista aineista" . Ja hyvin kelpasi päiväkodille. Minä sitten toimitin listan sallituista ruoka-aineista ja sitä on sitten täydennetty sitä mukaa mitä ruokia tulee lisää ruokavalioon. Tällä hetkellä n. 15, ikää 2v2kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyin ennen hoitoon menoa asiasta neuvolasta, olivat tietoisia, että olemme eliminaatiolla testanneet kotona lapsien allergioita vauvasta asti. Lääkärissä ei ole koskaan käyty (eivät ole allergisia viljoille, maidolle tms. tärkeille), en ole itse eikä neuvola ole nähnyt tarpeelliseksi. Enkä vie lapsia piikitettäväksi, koska testit ovat niin epäluotettavia. Terveydenhoitaja sanoi, että lääkärintodistusta ei tarvita, koska lääkäri kirjottaisi sen kuitenkin minun saneluni pohjalta. Jos päiväkoti olisi sen välttämättä halunnut, omalääkäri olisi kirjoittanut, mutta itse tekemäni lista riitti. Päiväkoti on tavallinen, mutta lapsilla omat ruuat.

Vierailija
4/7 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä... Ihan kuin vanhemmat huvin vuoksi ruoka-aineita välttävät. Me toimitettiin vain lääkärin kirjelmä sopivista ruoka-aineista jotka itse lueteltiin. Lisäksi siihen kirjotettiin ne, joista on virallisessa altistuksessa allergiat todettu.

No, nyt kun lapsi on pari viikkoa ollut hoidossa, vaaditaan jo lääkärintodistusta erityiskorvikkeen tarpeellisuudesta, lisäksi vaaditaan lääkärintodistusta ruokapäiväkirjan pidosta.

Ihan huvikseen tosiaan juotetaan kallista erityiskorviketta lapselle... alkaa olla jo vähän käsittämätöntä!!

Vierailija
5/7 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan tieten tahtoen pimittäisi lapseltaan herkkuja, kuten keksit, jogurtti, jäätelö, kiisselit, metsämarjat...

Meidän ex-perhep.hoitaja sattumalta pääsi ihmettelemään kuopuksen ryypätessä pullosta erikoiskorviketta ja kysyi mitä tavallisesta korvikkeesta tulisi. Kerroin, että tulee huutoa, punotusta ja ripulia, niin katsoi hetken minua ja tokaisi: " Jokainen käyttää rahansa omalla tavallaan." Jäin ihan sanattomana, mutta käsitin tuon tyyliin toiset pistävät rahansa viinaan/tupakkaan ja toiset lapsen ruokavalioon. Mutta juu, huvikseenhan me ruokavaliota pidämmekin ja öitä nukumme.

Vierailija
6/7 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukkoon nimittäin mahtuu valitettavasti aina niitäkin vanhempia jotka vaativat lapselleen erikoisruokavaliota vain siitä syystä että lapsi ei jostakin ruoasta pidä. Ja voitte kuvitella että keittiöhenkilökunta on helisemässä jos jokainen toive pitää toteuttaa. Sen vuoksi ainakin meillä vaaditaan tuo lääkärintodistus. Ap:n tapauksessa kyllä ihmetyttää että miksi päiväkoti ei vaatinut lääkärintodistusta jo heti alkuunsa vaan vasta nyt kesken kauden.

Vierailija
7/7 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainakin kun on kyse ruokavalion kannalta merkityksellisistä allergioista kuten maito- tai vilja-allergiasta, on lääkäri ainoa oikea paikka diagnosointiin. Allergiadiagnoosia ei pidä eikä edes voi tehdä itse.