Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin onkaan kadonnut luonnonmukainen vauvan hoito?

18.01.2006 |

Kerro sinä, hoidetaanko teidän perheessänne vauvaa, kuten meillä. Ja jos teillä tehdään vielä jotain tätäkin hauskempaa ja fiksumpaa, kerro siitäkin :) Toivottavasti oikein moni tuleva äiti ja isä huomaa, että eniten mainostettu tapa ei ole välttämättä paras ja miellyttävin. Kukin taaplaa tyylillään - kerronpa, miten meillä hoidetaan vauvaa.

Lehdissäkin pitää kirjoitella mediaseksikkäitä ja provosoivia kolumneja näin tärkeästä asiasta kuin hyvä vauvan hoito.

Jo synnytyssairaalassa alkaa äitien paapominen vauvojen kustannuksella: äidin pitää saada nukkua, vauvalle tutti, lisämaitoa, vauva yököille hoitoon, pumpataan rintoja...

Sitten neuvola jatkaa: vauvalle kiinteitä, kun se on noin pieni tai johan se tarvitsee enemmän ruokaa, kun se on noin isokokoinenkin, tai johan sitä on tapana ollut noin ja noin vanhalle jo antaa.

Korvikkeenvalmistajat: vauvalle korviketta, pulloja...Äidille vapautta, vauvalle pitkiä yöunia. Ymmärrän kyllä esim. jos maitoa ei tule.

Kertakäyttövaippatehtaat: vauvalle kertakäyttövaippoja.

Vauvalle leikkimatto, lelukaari, sitteri, kävelynopettelutuoli, soiva pyörivä mobile, jaloilla tömisteltävä piano, yhteensopivat puputekstiilit verhoista peittoon ja kasa söpöjä uutuusvaatteita.

Minä kieltäydyin sairaalassa lisämaidosta, tutista, hoidon tarjoamisista, pumppaamisesta. Tuntui jonakin yönä imettäessäni vähän väliä maratoonaillen, että olin ainoa äiti hereillä vauvan kanssa osastolla.

Joka tuutista tulee kysymys, riittääkö maito. Kyllä se useimmilla riittää, jos vain äiti malttaa imettää tarpeeksi. Joillekin kun on kauhistus maata paikallaan palvelemassa vauvaa jopa puoli tuntia - vauvat voivat olla rinnalla vaikkapa kolme tuntia putkeen ja vaikka tunnin välein 24/7. Se on normaalia.

Vauva saa olla täysimetyksessä noin puoleen vuoteen saakka, vaikka vauvelimme syökin jatkvasti noin tunnin-1½ välein ja yölläkin pisin tauko on noin kolme tuntia ja sitten tunnin välein aamuyöstä nautiskellaan taas. Onpa painoakin varmaan nyt jo yli 10 kg.

Korviketta en ole ostanut koskaan. Omilla menoillani käyn joskus päiväuniaikaan lauantaisin. Elän nyt vauvan ehdoilla, juoksen muualla kuin kotona joskus toiste. Mies ryyppyyttää vauvaa tarvittaessa, mutta vain kahdesti on sitä tehnyt. En ole paljon poissa kotoa, ei ole tarvetta.Tutteja ja pulloja meillä ei ole.

Vaippoina käytämme Fuzzi Bunzeja, Igu*lee-vaippoja ja villahousuja, muun muassa. Ja harjoitamme vauvojen vessahätäviestintää eli käytämme vauvaa pytyllä. Lähes kaikki kakat tulevat siis pyttyyn, ei vaippaan, ja useat pissatkin. Kertakäyttövaipat haisevat kemikaaleilta, kestot eivät miltään. Jäteastiat ja kaatopaikat eivät täyty. Rahaa meni vain muutama satanen ja samoja vaippoja käyttää vielä mahdollinen seuraavakin lapsi ja käytti esikoinenkin osaa niistä. Ja vielä voidaan lopuksi myydä vaipat. Mies pesee ja ripustaa vaipat joka ilta kymmenen jälkeen. Silloin minä imettelen vauvaa unille.

Lelukaaret sun muut. Meillä lelua heiluttavat vanhemmat. Sitteriä ei ole. Turvakaukaloa joskus käytetään. Ei ole mobilea, yksi vedettävä soittolelu pinnasängyn laidassa. Kävelynopettelutuoli, ei, meillä on lattia ja siitä saa vauva pyristellä omaan tahtiinsa liikkeelle. Tekstiilit itse ommeltuja ja tavallisia. Ja vauvan vaatteet pääosin isosiskon entisiä tällä poikavauvallamme. Tädit tytöttelevät kaupoissa - oikaisen vain, jos juttelemme pidempään :) Kestovaippojen takia, vaikka tosi ohuitakin meillä on, jotkut bodyt eivät mene kiinni alhaalta, vaikka hihoissa vielä onkin pituutta reilusti. Mies ideoi, että leikkaamme jostain vanhasta bodysta irti haarapalat ja teemme niistä jatkokappaleen - toimii! Ei maailman kaunein, mutta tässä vaiheessa elämää sitä ymmärtää jo laittaa asioita tärkeysjärjestykseen :)

Kantoliinakin meillä on, mutten ole ollut huippuinnokas käyttäjä. Vauva on paljon sylissä ja lattialla.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois kuitenkin se käsitys, että ainakin kestovaipat on nyt nostanut päätään. Ainakin mun omassa kaveripiirissä todella monet osakestoilee, vaikka täyskestoilijoita en tunnekaan oikeassa elämässä.

Meilläkin siis osakestoillaan.

Imetyksestä ei täällä paljon uskalla mitään sanoa, mutta kyllä meitä 6 kk täysimettäneitäkin on olemassa.

Tuon 6 kk jälkeen olen tehnyt vauvan ruuat itse. Siinä on säästänyt pitkän pennin.

Kantoliina oli meillä ahkerassa käytössä noin puolivuotiaaksi asti, jos kantoliinailu tähän luomuiluun lasketaan. Sittemmin jäänyt käyttämättä.

Vaatteita olen ostanut oikeastaan vain kirppikseltä, kun ollaan saatu niitä lahjaksi uusina niin paljon. Jotain olen ostanut uutenakin. Kyllähän ne kauniit vaatteet äitiä vähän piristää ;-)

Sitteri meillä oli käytössä ja se oli hyvä. Turvakaukalo ja turvaistuin ovat välttämättömät, koska meillä on pakko olla auto. Kävelynopettelutuolia ei ollut, eikä ollut tarpeenkaan, hyvin oppi kävelemään ilman sitäkin. Leluja on ostettu itse todella vähän, kun niitäkin on saatu lahjaksi. Sitä paitsi mieluumminhan tuo leikkii keittiötavaroilla yms.

Vierailija
2/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on mukava, kun jaksatte tuolla tavoin " luomuilla" . Haluaisinkin kysyä, että yritetäänkö tällä aloituksella taas kerran saada väittelyä aikaiseksi??

Minusta jokainen saa tehdä ja kasvattaa omat lapsensa itse parhaaksi katsomallaan tavalla ja niitä ratkaisuja on toisten ihan turha ruveta arvostelemaan. Mitä tuohon imetykseenkin taas kerran tulee, niin koittakaa nyt hyvät ihmiset ymmärtää ettei se maidon tulo kertakaikkiaan ole kaikille äideille itsestään selvyys. Toki kaikki eivät edes halua imettää, mutta sallittakoon myös se ratkaisu heille...mikäpä minä olen ketään arvostelemaan antaako lapselleen rintaa vai ei.

Minä voin kirkkain silmin tunnustaa, että meillä ainakin jouduttiin turvautumaan pulloihin ja korvikkeeseen, koska en todellakaan halunnut aiheuttaa vauvalleni enempää kärsimystä/ vatsavaivoja, enkä missään nimessä halunnut lapseni näkevän nälkää, vain siksi että olisin itse halunnut itsepäisesti imettää, koska niin tekee " kaikki lapsensa etuja ajattelevat hyvät äidit" ...väitän olevani omille lapsille se maailman paras äiti, vaikka...

* annankin korviketta

* käytämme kertakäyttövaippoja

* omistamme sitterin, soittorasioita, lelukaaren, ja kaikenlaisia muita lahjaksi saatuja muovileluja (kasoittain)

* turvakaukalokin on pakko olla, että pääsemme liikkumaan autolla (huom! kaikki eivät asu kaupungeissa/ taajamissa, vaan jopa täällä pohjoisessa on asutusta ja välimatkat sen mukaisia, joten auton käyttö on ehdotonta )

Tätähän voisi jatkaa loputtomiin, mutta totean vain omalta kohdaltani, ettei luomuilu ole minua varten.. Myönnän kyllä, että joskus ihailen niitä vanhempia jotka todellakin jaksavat värkätä kestovaippojen ja sen sellaisten kanssa, itse en jaksa/ viitsi/ halua, kun siltä osin pääsee helpommallakin turvautumalla kertakäyttövaippoihin.

Jokainen taaplaa tyylillään!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla ihan kiinnostavaa lukea näitä muutenkin.

Vierailija
4/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mihin onkaan kadonnut luonnonmukainen.."

Oijjoi, oletpas hienosti osannut asiat järjestää. Itse olen niin vanha ja väsynyt, etten ole jaksanut noin luomusti vauvaa hoitaa, vaan meillä on käytössä niin touhumatto, sitteri kuin kertakäyttövaipatkin.

Tuosta äitien paapomisesta synnärillä olen eri mieltä. Riippuu varmaan sairaalasta, mutta minä synnytin niin " vauvamyönteisessä" , etten synnytyksen jälkeen saanut nukkua yhtään puoltatoista tuntia pidempää pätkää. Vähältä piti, etten parin päivän päästä pistänyt henkilökuntaa turpiin. Mielestäni ei ole luonnonmukaista kiduttaa vastasynnyttänyttä sillä tavalla. Yksi edes neljätuntinen yhtäjaksoinen uni olisi tehnyt ihmeitä.

Mielestäni ei äitimyönteisyyttä muutoinkaan ole liikaa. Eiköhän valtaosa äideistä tee parhaansa, mutta tuntee jatkuvasti riittämättömyyttä ja syyllisyyttä milloin mistäkin. Onkin kiva, kun tällä keskustelupalstalla (yleensä) saa tukea ja ymmärrystä.

Jaksamista koko porukalle!

Vierailija
5/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oot hieno nainen, ihminen, äiti ja puoliso. Mahtava ihminen, kun jaksat suorittaa maratooneja ja ihan ilman untakin!

Vierailija
6/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lukee näitä ensimmäisensä saaneiden täydellisten äitien kirjoituksia. Mietin vain, että jos minä neljännen vauvani kanssa mm. istuisin tunnin välein puolituntia imettämässä, niin kuin täysin luonnollista on, niin kuka sillä välin ruokkisi kolme muuta lastani? Saattaisi koululutielle, auttaisi läksyissä, veisi harrastuksiin, leikkisi heidän kanssaan, kuka pesisi koko tämän lauman pyykit, pitäisi huushollin kunnossa ym. ym. tervetuloa meille leikittämään meidän vauvaa sillä aikaa kun minä hösään pää kolmantena jalkana aamutoimia 2 kouluikäisen ja 1v8kk vanhan taaperon kanssa, jotta saisin lapset ajoissa kouluun ja taaperon kanssa ajoissa pihalle, jotta ehtisin ajoissa takaisin kotiin laittamaan ruokaa, jotta taapero ehtisi syödä ennen kuin käy päiväunille ja jotta meillä saisi muutkin syödäkseen kuin vain vauva. Sitä odotellen laitan vauvalleni tutin, ympäröin hänet lelukaarilla, -matoilla ja vaikka ties millä, kunhan hän olisi hetken rauhallinen niin, että saan nuo muutkin lapset hoidettua.

Tuulista talvipäivän jatkoa meille kaikille upeille äideille :)

romena suuren laumansa kera

Vierailija
7/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitäpaitsi, miksi elämästään on pakko tehdä kaikin keinoin mahdollisimman kurjaa? Ei se vauva siinä mitään kurjaa näe, jos masu on täynnä, mielenkiintoisia virikkeitä ympärillä ja kuivat housutkin jalassa...

Vierailija
8/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin jos en olisi pumpannut niin multa ei olisi tullut sitä vähääkään maitoa mitä tuli. Ja sairaalassa sitä ei todellakaan kannustettu, itse piti vaatia kun poika oli vuorokauden valohoidossakin eikä silloin voinut imettää kun kymmenisen minuuttia kolmen tunnin välein.

Kestovaipat kiinnostaisi itseäkin, mutta meillä ei yksikertaisesti ole tarpeeksi kuivaustilaa, vaatteitakaan ei voida pestä kuin koneellinen päivässä ja pyyhkeet ja lakanat roikkuu ovienpieluksilla. Jos joskus olisi tilaa tai kuivausrumpu...

Enimmän ajan esikoinen vietti lattialla, mutta meillä on kyllä sitterikin. Kun itse tarvi olla keittiössä, on vauva helpompi laittaa hetkeksi siihen kuin keittiönlattialle tai jättää olohuoneeseen itsekseen. Kävelytuolista, kilkuttimista ja vatkuttimista olen samaa mieltä, ei me ainakaan olla tarvittu mitään motoroitua vauvan tuudittajaa. Esikoinen nousi seisomaan alle 6kk iässä, eipä tullut kävelytuolit mieleen...

Mutta hienoa että teillä menee noin hyvin, on luonnonmukaista ja täydellistä muutenkin. Ymmärrän mitä tarkoitat kirjoituksellasi, mutta otatko itse huomioon että kaikki eivät ole samanlaisia, ajattele samoin tai ole mahdollisuuksia samaan vaikka ehkä haluaisikin?

Vierailija
9/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi huokui niin itsetyytyväisyys ja halveksunta muita naisia kohtaan, ettei tosikaan. Voin vain kuvitella kuinka siellä tyytyväisenä, ylemmyydentuntoisesti asetat itsesi muiden yläpuolelle koska he eivät yhtä " luonnonmukaisesti" hoida lastaan kuin sinä...

Herää jo ja kasva aikuiseksi, ei sinun tapasi ole sen kummempi kuin muidenkaan.

Vierailija
10/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ailuk!

Osunko oikeaan kun väitän, että vauva on ensimmäisesi, kun noin voit ja jaksat sitä imetellä tunnin välein puoli tuntia kerrallaan? Vai onko miljoonavoitto takataskussa että lastenhoitaja hoitaa vanhempia lapsia? Meillä vauva 5kk ja isotsiskot tasan 2v ja 3v2kk enkä todellakaan voi makoilla sohvalla imettämässä tuntitolkulla. On täällä muitakin hommia jotka on hoidettava! Ja voin mainita että täysimetyksellä silti mentiin 4kk asti (mutta tämähän ei riitä vaan pitäisi imettää täysin vähintään se puoli vuotta joten taidan olla ihan hiljaa...).

tiia

Vierailija
11/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

OH hoh, miltei leuka loksahti kun luin viestin. Ihanko tosissaan ap. on.

Kaipa mekin ollaan sitten miltei luonnonmukaisia. Kun en älynnyt ottaa tuttia mukaan, enkä osannut sellaista kaivata, se jäi. Vauva oli heti koko ajan vieressä, en edes älynnyt että olisi voinut ehkä? jättää yököille hoitoon. En vieläkään tiedä miksi muut sairaalassa pumppailivat. Itse imetin, eikä ongelmia ollut.

Tosin tiedän nyt, että olisi pitänyt nukkua enemmän, koska en " muista" sairaalassa olo ajasta oikeastaan yhtään mitään!

Mutta sitterin, lelujen ja tutin " puuttuminenko" on luonnonmukaista? Kivikaudelta asti vauvoilla on ollut tutteja! jos ei muuta niin on imeskelty luun toista päätä. ja niin kauan kun on ihmisiä ollut, vauvoille on keksitty leluja, " sittereitä" , kantoliinoja, vaunuja jne.

Itse myös kokeilin ihan laiskuuttani, että kakkisiko vauva pyttyyn. Ja kakkiihan tuo. Pissaamista pytylle en pienenä edes harrastanut, vauva pissasi lähes 10min välein. Eihän siinä muuta sitten edes ehdi.

Ja tuo imetysinto. Itseltäni loppui maito, kun vauva oli 2kk. Toki kannattaa imettää jos hyvin sujuu. Mutta jos tuntuu että vauvalle kannattaisi antaa lisäruokaa, miksi ihmeessä pitää pelkällä nesteravinnolla. Jos vauva lisäruualla voisi paremmin, ei tajua.

Yösyömisiin, ei pullomaito tai lisäruoka vaikuta. Samalla tavalla ainakin meidän vauvalla oli tiheän imun kausia, sai " rintaraivareita" pullolle, herutteli pullosta maitoa, samoin kuin tissistä. Ja heräsi syömään monta kertaa yössä. Toki osittaisimetyskin voi tuohon vaikuttaa.

Voi olla että olen yövalvomisesta väsynyt, että olen tavallista ärtsympi. Mutta ap:n viesti vaikutti niin käsittämättömän ylimieliseltä, ettei todeksi voi uskoa!

Myös tuo, että lauantaina isukki hetken hoitanut vauvaa. Pöh, meillä on yrittäjäisukki, joka on myös lauantait työssä. Itse ne ole kaivannut " omaa" aikaa. Kaipaan edelleen miehen kanssa YHTEISTÄ aikaa. ja onneksi rakastavien isovanhempien kanssa sekin onnistuu.

Mutta ehkä olenkin tietämättäni todellinen luomuäiti, koska en tarvitse aikaa erossa vauvasta, vauva ei itseäni haittaa. Miehen kanssa haluan aikaa MYÖS ilman vauvaa ja silloin ME RYYPPÄÄMME ja harrastamme aikaavievää seksiä! Että kävi tuo ap:n viesti ärsyttämään....

Vierailija
12/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ap:ta kuin ameliiniakin...

Ap taisi kirjoittaa vähän provotakseen tekstin kuten kirjoitti, eikös? JOs ei, niin sitten kannattaisi ehkä ap:n miettiä muiden hyveidensä lisäksi hiukan sellaisia ihmisessä kauniita asioita kuin suvaitsevaisuus ja nöyryys...

Meillä on itse asiassa monessa suhteessa menty kuten ap kirjoittaa -- tosin vain osittaiskestoillaan ja leikkimatto saatiin lahjaksi ja muovilelujakin on taloon siunaantunut :) Imetystä sen sijaan piisaa eikä ole vielä ollut syitä olla kovin pitkään pois pikkumieheni luota. Ja toki mieluummin leikin itse lapseni kanssa kuin jätän hänet jonnekin matolle yksikseen pitkiksi ajoiksi. Tuttiinkaan ei poika suostu (yritetty on!) eikä sitteri ollut meillä menestys -- lapsi on viihtynyt siinä ehkä yhteensä tunnin... Ja kävelkytuolitkin on pannassa, sillä poika nousi pystyyn jo 6,5 kk iässä, joten olen parhaani mukaan yrittänyt olla kannustamatta häntä kävelyyn. Itse asiassa olen luvannut porttikiellon sille mummolle/sukulaiselle/kummille/kaverille joka tuo talouteemme jonkin kävelylelun ennen kun poika tulee 10 kk ikäänja viisastuu vähän, kumpi sitten ensin tapahtuukaan... KYpärän sen sijaan ottaisin mielelläni, juuri sellaisen muovisen ja kamalan, kun vaan ehtisin jostain moista etsimään...

Meillä siis menty hyvinkin luomusti -- täysimetetty 6 kk, eletty täysin vauvantahtisesi, hierottu vauvaa ja kannettu poikaa sylissä ja liinassa ja leikitty ja loruteltu päivät pääksytysten. Tämä on sopinut meille -- olen 34-vuotias esikoisen äiti joka on jo pitkään kaivannut taukoa ja pysähtymistä. Olen siis nauttinut suunnattomasti tästä vauvantahtisesta elosta (valvomisesta en tosin, mutta noin yleensä). En suinkaan oleta tällaisen sopivan kaikille, jo kaikki toisen äidit lienevät aika erilaisessa tilanteessa saati sitten isompien perheiden emot. Myös vauvat ovat erilaisia -- helppohan meidän tyytyväistä ja kohtalaisen hyvin nukkuvaa tissihiiripoikaa on ollut täysimettää ja 3-kuisesta tavalla tai toisella itse liikkunutta on ollut pakkokin seurata kaikki valveilleoloajat. Sitteri kyllä hankittiin kun ystävien vauvat ihanan seesteisesti sieltä käsin seurasivat muun perheen elämää -- ei toiminut meillä, ja myönnän, on välillä käynyt kateeksi!

Jokainen hoitaa vauvaa tavallaan ja vaikka jotkut tavat varmaan ovat toisia parempia noin yleisesti (vaikka jatkuva kantaminen vs. jatkuva sitteri, lapsentahtinen syöttö vs. aikataulutettu, tiheä vaipanvaihto vs. harva yms.) on jokainen perhe kuitenkin ainutkertainen yksikkö ja sille sopii parhaiten ainutkertainen yhdistelmä valintoja vauvanhoidon vaihtoehdoista, eikös?

ja ameliinille vielä nopeasti: ei luomuilu/kestoilu ole kurjaa -- meillä on kuiva poika kestoissa ja kertiksissä ja täysi vatsa pitkällä täysimetyksellä. Upeita virikkeitä poika on saanut koko ajan -- kaikki eivät toki ole piippaavia ja muovisia vaan poikaa on viihdytetty lorutellen, hieroen, laulaen, pitkin liina/vaunukävelyin, silkkihuivein ja puupalikoin myös. Tosin meillä ei ole vältelty niitä muovisia ja piippaaviakaan, poika kun tuntuu niistäkin innostuvan. Kurjaa meillä ei kyllä ole ollut kertaakaan, en mitenkään ymmärrä, että pelkät kertikset, korvike + varhaiset kiinteät, tai enemmät lelut olisivat tehneet meidän elämästämme parempia. Eli vastustan vaan tässä ennakkoluuloja toisinkin päin...

Ja vielä: vauvanhoitotavoista on tosi kiva lukea -- ehkä voidaan katsoa yli ap:n provon ja keskustella ihan muuten vaan. Minusta toisten perheiden arkeen on kiva kurkata vaikka näin netinkin välityksellä.

Maijapauliina ja Sisu kohta 8 kk

Vierailija
13/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on hyvä asia jos se jollakin lisää maidontuotantoa. Minun oli pakko pumpata koska tissit poksahtivat muuten, vauva ei jaksanut alussa niin paljon. Esikoisen aikaan sain monta rintatulahdusta enkä enää pienempien kanssa halunnut niitä - kyllä, ajattelin omaa hyvinvointia mutta myös vauvan, 40 asteen kuumeessa en jaksa hoitaa vauvaa antaumuksella.

Itse olen yrittänyt olla niin luonnonmukainen kun meidän perheelle on sopinut ja lapset ovat aina ensimmäisenä.

Mutta kuules nyt, minusta kun on sinut itsensä ja vaintojensa kanssa niin ei enää tarvitse arvostella muita. On asioita joita saa kritisoida mutta minusta sinä kritisoit aivan liikaa ja aivan luonnollisiakin asioita. Olen samaa mieltä että välillä kiinteät alotetaan liian aikasin jne mutta joku raja.

Minä olin ennen (ainakin mielessäni) kärkäs arvostelemaan toisia, perustuen siihen että jos minä voin imettää puoli vuotta niin kaikki voivat, jos minulla onnistuu jokin niin se on vain muiden laiskuutta ja tyhnyyttä jos heillä ei onnistu. Nyt olen kasvanut. Osaan jo asettua muiden asemaan. Jos joku ei imetä niin ei imetä. Ehkä imetys sujuisi jos äiti tekisi KAIKKENSA mutta ihan tosi, se ei aina ole sen arvosta.Ja joskus ei onnistu sillonkaan.

Kritisoida saa mutta valitettavasti sinun kirjoituksesi antaa sinusta vähän hölmön kuvan. Minun mielestäni.

Vierailija
14/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen kanssasi samaa mieltä että osassa asioita on luonnonmukaisuus kadonnut. Mutta valittaen voin vaan todeta että kyllä nykyihmisen maailmassa on muuallakin luonnonmukaisuus kadonnut. Ellet nyt kuullu amish-heimoon tai vastaavaan niin varmasti käytät autoja ja muita nykyajan välineitä. Eihän vauvanhoito voi enää olla samaa mitä se oli 1000 vuotta sitten - ja tietyssä suhteessa ONNEKSI ei ole. Tutteja muuten on ollut varmaan aina käytössä, en nyt tietenkään mam:in silikonisia rintaa muistuttavia malleja mutta kyllä vauvojen suuhun on ennenkin tökätty ties mitä riepua.

Minä olen joissain asioissa luonnonmukainen, olen imettänyt, nukkunut perhepedissa, kahdella lapsistamme ei ollut tuttia, kantelen vauvoja paljon. Toisissa asioissa käytän hyväksi nykyajan keksintöjä, kertiksiä jne. Toivon että lapsemme saavat parhaan mahdollisen elämän, ihan niin kuin varmaan kaikki muutkin täällä.

Vierailija
15/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tuommoisesta nyt väittelemään tai kinaamaan.

Ja meillä on lähes kaikki toisin kuin ap:n perheessä. Tosin myönnän että olisin halunnut täysimettää tyttöä, siinä en onnistunut, mutta vasta jälkeenpäin tajusin että olin liian malttamaton.

Vierailija
16/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin tämä aloitus on herättänyt näköjään lähinnä närkästystä niin on ihan kivojakin ja asiallisia kommetteja.

Itse heittäisin seuraavan ajatuksen. Oletteko huomanneet, että luomuilusta on tullut trendikästä suorittamista? Voihan olla että uraäidit SUORITTAVAT omaa elämäänsä ja vauva tulee sitten siinä sivussa kertiksien ja kaiken maailman vempeleiden korvikkeista puhumattamaan helpottamassa arjesta selviytymistä. Olen ollut aistivinani tämän 9kk äitiyden aikana,että myös luomuperheet SUORITTAVAT tätä luomuilua. Pitää imettää ja tehdä sen eteen töitä. Käytetään vain kodin luomuleluja eikä kiliseviä muovihärpättimiä. Kävin kestovaippayhdistyksen kokouksessa kun halusin tutustua kestoiluun. Sielää äidit vertailivat vaippojaan ja odottivat malttamattomina seuraavaa postimyyntilähetystä, uusia vaippoja piti äkkiä päästä tutkimaan. Nyt myös itse kudotut villahousut olivat muotia. Siis hetkinen, samanlaista tavaroiden (vaippojen) ihailua kuin toiset äidit ostelevat kauniita vauvanvaatteita.

Ketjun aloittaja ilmeisesti halusi myös herättää huomiota teollisuuden luomiin tarpeisiin ja mainontaan. On kävelytuolia ja ties mitä ja entistäkin kuivemmat housuvaipat tekevät vauvastani onnellisemman. Itse koen olevani yhtälailla LUOMUMAINONNAN kohde. Minulle markkinoidaan kestovaippoja ja imetystä, ne tekevät vauvastani onnellisemman.

Olen siis äiti, joka ei aluksi tiennyt imetyksestä mitään ja oletin kertiksien olevan ainoa vaihtoehto. Minulle on markkinoitu imetystä ja olen tukiryhmässäkin käynyt, olen imettänyt ....ja antanut korviketta. Minulle on markkinoitu kestovaippoja (mm tällä keskustelupalstalla, äitiyspakkaus) ja olen nii´hin halunnut tutustua, meillä käytetään kertiksiä...ja kestoja on vähän kokeiltu.

LUOMUILU ON MIELESTÄNI HIENOA, MUTTEI KULUTUSVAUVANHOITOA SEN PAREMPAA. TAVOITTEENI ÄITIYDESSÄ ON KASVATTAA LAPSENI SELVIYTYMÄÄN TÄSSÄ MAAILMASSA, TOISAALTA KUNNIOITTAMAAN LUONTOA (JA LUOMUILUAKIN) MUTTA MYÖS SULAUTUMAAN NYKYISEEN KULUTUSYHTEIKUNTAAN, sellainen tämä maailma nyt vain on.

Vierailija
17/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viiden kuukauden täysimetys olisi jäänyt haaveeksi ilman rintapumppua. Sen avulla pääsin korvikkeesta viikossa eroon. Muuten olisi tod. näk. käynyt päinvastoin.

Mitä tulee kestovaippoihin, niin mielestäni ne ovat helpomi - oikeasti HELPOMPI -vaihtoehto kuin kertikset. En kestäisi jatkuvaa vaippatarjousten tarkkailua ja vaippapakettien raahaamista. Kerrankin joku juttu, jossa oma kukkaro, helppous ja luonnon etu kohtaavat. Luulisin kangasvaippojeno olevan vauvallekin parempi vaihtoehto. Ja sekin on vauvan kanssa seurustelua, kun kippaan kangaspinon lattialle ja taittelen niitä. Poika remuaa innoissaan pinon päällä. Älkää nyt kaikki tuomitko hutkimatta.

Vierailija
18/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elämme lähes päinvastoin, joten suurella mielenkiinnolla luin kirjoituksesi = )

Nämä eri perheiden kuvaamat tavat vain avartavat, voihan niistä joskus saada itselleen jopa toimivia vinkkejä!

Vierailija
19/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä vastaa ap:n kysymykseen miten hoidetaan meillä vauvaa, meillä varmaan puoliluomuillaan ;) Siis poikaa on täysimetetty lähes 7kk ikään, koska se onnistui meillä. Jos maito ei olisi riittänyt olisin antanut korviketta ja aloittanut kiinteät 4kkä iässä. Kuopuksella oli kova imuntarve ja samalla kun imetin pelasin esikoisen kanssa ja luettiin ja piirrettiin yhdessä (välillä esikoinen katsoi telkkaria). Ruokaa tein vauva liinassa ( meillä syödään paljon pataruokia, ainekset pataan ja nestettä perään ja uuniin sopivaksi ajaksi ;) ) Meillä sattui 3kk tiheänimun kausi niin, että oltiin vanhempieni kanssa mökillä ja he+miheni olivat esikoisen kanssa ja minä istuin imettämässä. Korviketta ollaan annettu muutaman kerran. Rintojan olen pumpannut, tuntui, että räjähtävät muuten. Niitä maitoja on isi sitten antanut pojalle, jos olen ollut esim kampaajalla/kaupassa tms.

Ja sairaalassa en antanut poikaa yököille hoitoon, mies katsoi kun kävin suihkussa (poika syntyi torstaina ja perjantain mies pystyi pitämään vapaata, lauantaina lähdettiin kotiin)

Lelukaaret yms: jep löytyy meiltä esikoinen tykkää olla niissä kuopuksen kanssa höpösöttämässä. Vaatteita ollaan ostettu (kaikkia ihania söpöjä) tälle toiselle pojalle. Aikanaan annan/myyn pois. Kertakäyttövaippoja käytettään meillä, enkä tunne siitä syyllisyyttä.

Loppujen lopuksi tärkeintä on, että perhe voi hyvin ja että itse tuntee tehneensä oikeita valintoja eikös vaan? Ja että pienet aarteemme voivat hyvin ja kasvavat =)

T:Mareila+puoli-luomusti kasvatettu poika 8kk

Vierailija
20/31 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samoilla linjoilla Kentin kanssa, jotain luomusti toista vähemmän luomusti.

Vaikka meillä on muovisia vekottimia, leikitään,luetaan ja lorutellaan pojan kanssa, yhdessä tutkitaan maailman ihmeitä, myös niitä kilkattavia vehkeitä ;) Tuttia ei ole ollut, se ei kelpaa pojalle.