Ihan ihmeellistä, miten jotkut pärjää...?
Tuli tosta 2500 e tuloilla 200 000 lainaa -keskustelusta mieleen, että uskotteko tähän: mun tuttavapariskunta tienaa yhteensä 1050 e kuussa (opiskelijoita) ja tulevat sillä muka toimeen? Voiko olla mahdollista? Sen verran tiedän, että heidän vuokra opiskelija-asuntosäätiöllä on maksimissaan 350 e. Mutta jotenkin musta on kummaa, että jos he oikeesti tienaavat noin vähän niin miten on mahdollista, että heillä on mun mielestä suhteellisen hintava sisustus (ainakin opiskelijaksi). Siis tyyliin kaikki astiat Pentikkiä ja Arabiaa, samoin tekstiilit ja lakanat ja pyyhkeet on kaikki Marimekosta tai Pentikiltä tms. Ei todellakaan mitään halpahallikamaa. Siis voiko se olla mahdollista, että kaksi ihmistä tulis toimeen 1050 e kuussa???
Kommentit (20)
Mutta tää suhteen nainen kyllä ainakin ostaa tosi paljon vaatteita. Tai ainakin aina kun häntä näen, hänellä on eri vaatteet. Tosin ne on kyllä ihan henkkamaukkaa, mutta silti. Voisikohan heillä olla jotain isoja lainoja, esim käyttölainaa tms?
Syödään opinnoissa, vanhemmilla, saadaan vanhemmilta avustusta, syödään niukasti ja halpaa, ei sairasteta, ei harrasteta, ei biletetä jne. Kyllä tuo mahdollistuu jos suurin osa näistä ehdoista täyttyy..
ps. itse pärjäsin yh:na 3200mk tuloilla (1200mk meni vuokraan) eli 2000mk jäi handuun. Eikä meillä ollut puutetta mistään, eikä edes saatu almuja mistään (asuimme meille liian isossa asunnossa joten asumistukea saatiin vaan osaan neliöistä jne toimeentulotukea oltaisiin saatu 50mk kuussa mutten edes hakenut sitä).
kuuluu toisten ihmisten tulot?
Eiköhän se riitä että itse tietävät mitä tienaavat ja tulevat sillä toimeen.
Meilläkin on paljon kallitta astioita ja kalliita petivaatteita jne, mutta ne on kaikki tullut lahjoina, kihla- hää- jne.
ärsyttää vaan, kun itse tienataan kolme kertaa enemmän eikä ole varaa sellaiseen. Käytiin heillä kylässä pari viikkoa sitten ja nainen oli laittanut parvekkeen tosi sieväksi ja hänellä oli vaikka mitä ihanaa siellä. Samoin oli ostanut Pentikiltä yhden sisustusjutun, jota olen kuolannut kauan mut en oo raskinut hankkia sitä. Kaiken huipuksi, aikovat muuttaa isompaan kämppään ja puhuivat, että ostavat sitten sellaisen antiikkisen liinavaatekaapin. Ne maksaa varmaan TONNIN, siis MILLÄ rahalla???
Jos heillä ei ole lapsia, niin kyllä pariskunta HYVIN pärjää noilla tuloilla, jos halpa opiskelijakämppä.
Opiskelijat saa myös syödä tosi edlulisesti koulussaan.
Ja ehkä he säästävät jossain muussa sitten, mihin teillä menee rahaa...
Ja todella nuo monet astiat ym. voi olla lahjaksikin saatuja ainakin osin.
Työssäkäyvällä menee enemmän rahaa: siistit työvaatteet, työpaikkalounaat, matkoista ei saa alennusta eikä monesta muustakaan mistä opiskelija voi saada...
Ja jos teillä on lapsia, niin ethän voi verratakaan heidän ja teidän elämäntilannetta ja menoja.
Eli säästää ruuassa, ei ehkä autoa, ei käytä alkoholisia, ei biletystä jne. Ja se mikä jää sitten ylimääräistä niin se sijoitetaan esim. juuri sisustukseen.
Minä olen ihmetellety tuota omassa siskossani.. Siis kun hän ja hänen miehensä oli työttömänä niin silti koti oli aina vimpan päälle laitettu. Ja minulle taas ei vastaavassa tilanteessa jäänyt mitään käteen, ei jää nytkään vaikka töissä olen. Luulen sen johtuvan siitä, että meillä ne rahat menee ihan huomaamatta sellaisiin pieniin, turhiin juttuihin (kahvilla käyntiin, miehen kaljoihin, turhiin vaatteisiin joita ostan alesta ja jotka totean viikon päästä huonoksi mutta en palauta niitä jne.) ja siskoni taas miettii tarkemmin mitä oikeasti tarvitsee. Eli jos nuo turhat jutut jätettäisiin pois, niin varmasti olisi meilläkin varaa laadukkaisiin juttuihin aina välillä. Mutta sitten toisaalta, kun en ole yksin tässä perheessä, niin se ei pelkästään minun päätöksestäni ole kiinni..
Meillä oli vuokra 600€ opiskelijasäätiön kämpässä Helsingissä ja tukia tuli yht. noin tonni. Hienosti pärjättiin, aina jäi rahaa yli vaikka syötiin joka päivä hyvin! :)
Ps. Ennenkuin alkaa nurina tukien nostamisesta, kerron että ne koostuivat äitiyspäivärahasta, lapsilisästä, opintotuesta ja loppu tuli toimeentulotukena sossulta.
kyse on tulojen käytön priorisoinnista. Siis mihin rahansa laittaa. Toiset pihistää asioissa, mihin itse laittaa rahaa. On olemassa alennusmyyntejä ja niitä voi kytätä ja kattoo eeltäkäsin mitä ostaa kun ale tulee.
Ruuassa, sähkössä, kauppaostoksissa ja monissa muissa voi säästää tosi paljon jos vain haluaa.
Meillä ei miehen kanssa oo koskaan ollu paljon rahaa, mut me ollaa aina ajeltu bensakuluista piittaamatta. Käydään myös aika paljon ulkona syömässä ja kahvilla, eikä ruuassa pihtailla. Lainaa lyhennetään 120€/kk. Mut mä en käy kampaajalla kuin kerran vuodessa, miehen tukan leikkaa tuttava, kumpikaan ei polta eikä juo, en käy kasvohoidoissa enkä muissakaan, meillä ei oo juuri harrastuksia, uusia vaatteita ostetaan harvoin ja silloinkin halpaa, kodin sisustukseen ei laiteta rahaa....
Ja tuttavat ihmettelee miten meillä on varaa ajella ja käydä ulkona syömässä. No, se on meidän tapa elää ja ne on meille tärkeitä juttuja. Kuten myös niiden auttaminen, joilla on vielä vähemmän kuin meillä. Eli ei kaikki meidän rahat aina mee meihin, vaan autetaan joskus myös toisia.
Ja kuukausitulot yhteensä on 1800-2300€
Ei kannata olla kateellinen kenenkään elämäntyylille ja siihen mitä hänellä on. Ihminen on rikas silloin, kun hänellä on rakkautta ja koti.
Esim rippi, yo, kihla, häät, synttärit, joulut... esim anoppini ostaa aina jouluna ja synttäreinä mulle kerämääni pentik astiastoa, iittalaa tai eism marimekon lakanoita.
-Opiskelijaruokaloissa on edullista syödä, kotiin ei tarvi just muuta kuin vähän leipää iltapalaksi.
-sukulaiset (omat vanhemmat, isovanhemmat) voi tukea taloudellisesti, esim itse sain opiskeluaikana vanhemmilta tukea, maksoivat mun bussi/junaliput, puhelinlaskun, joskus sähkölaskun, kävin heillä sunnuntaisin syömässä ja äiti pakkasi mukaan leipää, makkaraa, hedelmiä yms millä melkein pärjäsi sitten viikon kun söin lämpimän aterian koulussa. Mieheni äiti taas antoi rahaa ruokaa, esim pari sataa markkaa siellä käydessä, maksoi koulukirjoja jne
-sukulaisilta on voito saada ennakkoperintöä isojakin summia tai vanhemmilta sukulaisilta perintöä (esim mieheni isovanhemmat jättivät perinnöstä osna testamentin avulla suorana lapsenlapsille)
-vaatteet on voitu ostaa kirppikseltä, huutonetistä tms vaikka näyttääkin uusilta, lisäksi kun kuuluu kanta-asiakkaana eri firmoihin niin saa esim -25% alella ostaa vaattetta, myös tavalliset alet kannattaa hyödyntää, on ystävämyyntiä (marimekko) yms
-tehtaanmyymälöistä saa usein edullisesti merkkituotteita ja esim II laatua arabiaa, pentikiä jne eikä tavallinen kuluttaja edes sitä eroa sitten välttämättä huomaa
-kesätöillä ansaitsee huomattavasti enemmän ja viisas pistää ne talteen tai sijoittaa sitten niihin astioihin yms sen sijaan että reissaa festareillatai kännää kaverien kanssa opiskelijabileissä
Oletko varma, etteivät tee opintojen ohella keikkaluontoisesti töitä, pimeänä tai sitten ihan verojen kanssa?
Etkös ole koskaan kuullut ettei köyhällä ole varaa ostaa halpaa? On muuten taivahan tosi.
auttavat avokätisesti jälkikasvunsa elatuksessa, jotkut ovat perineet isovanhemmiltaan/vanhemmiltaan esim. vuokra-asunnon, josta saavat vuokratuloja, joidenkin vanhemmat maalla ovat myyneet vähän metsää jne. Musta tossa ei ole mitään ihmeellistä. Ja jotkut ihmiset malttavat säästää niistä vähistäkin tuloistaan, vähän joka kuukausi pistää syrjään, että saavat sitten sen himoitsemansa Pentikin...
eli itse käyn opiskelun ohessa töissä ja mies ei. Tulot koostuvat palkastani ja miehen asumislisästä, yhteensä noin 1200 e. Vuokra on tosi halpa (asutaan myös asuntosäätiöllä) ja tullaan hyvin toimeen. Tosin ei osteta esimerkiksi briejuustoa ja viiniä kuin pari kertaa kuussa ja muutenkin yritetään syödä yliopistolla mahdollisimman usein ja kotona sitten edullisemmin.
Mutta kaapista ei löydy yhtään halpiskaupan astiaa. Joitain pyyhkeitä tms, olen joskus saanut lahjaksi, jotka on jotain hobbyhall-kamaa ja olen ne heivannut kierrätykseen ja ostanut marimekon pyyhkeet tilalle. Ollaan saatu lahjaksi, säästetty ja sen sellaista. Mutta tosiaan, rahaa ei mene juhlimiseen tms hirveesti.
ja meitä on kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta erityisruokavaliolla :)
ollaan taas matkoilla lähdössä, ei tässä mitään!
lähinnä mua ihmetyttää, miten joku EI pärjäisi.
mutta tuntuu siltä että astiat ja pyyhkeet on saatu lahjaksi. Jos on fiksuja sukulaisia niin keräävät laatutuotteita nuorelle lahjaksi. Mä oon saanut teema astioita joulu-synttäri-nimppari-tuparilahjaks ja nyt niitä alkaa oleen jo reilusti.
ja meitä on kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta erityisruokavaliolla :)
ollaan taas matkoilla lähdössä, ei tässä mitään!
lähinnä mua ihmetyttää, miten joku EI pärjäisi.
Ihmettelen vain miten pärjäätte, me ei pärjättäisi ja ollaan ihan tavisperhe jolla tuloja vain hiukan enemmän kuin teillä ja ei puhettakaan että vois matkustaa!
asutaan pienes kämpäs..
yks auto on, bensoihin menee ehken 100e/kk
ruokiin menee varmaan 500e/kk
ihan hirveitä ei shoppailla, vakuutuksiin menee joku 500e vuodessa.. eli ehkä kuussa laskut on noin 100e.. mitäs toi nyt tekee.. 900e... eli parisataa jää kuussa yli.. säästetään aina tarkasti kun tulee veronpalautukset jne, eli meillä on hyvät säästöt, joita ei tosin ikinä tarvi käyttää..
vaatteita onneksi saadaan usein lahjaksi.
tärkein pointti on varmaan toi asumisen halpuus, mut ne on semmosia valintakysymyksiä.
ja kyll vaatteisiinkin jotain menee joskus ja kenkiin?
ja mitä menee puhelimiin, nettilaskut, harrastukset?
joten tosi vaikea arvioida.
voin vaikka kuukauden pitää kirjaa ja sitten ilmota tänne, en vaan ole pitänyt kun aina on pärjätty ja kaikki saatu... :)
terv.19
meillä kuukausi tulot yhteensä 1500€.
meitä 2 aikuista ja kaksi lasta.
taloa maksamme pois 620€/kk
ei tässä röystäillä vain harvoin käydään ulkona syömässä, mutta ollaan onnellisia
en musitakkaan millon olisin itselleni ostanut mitään vaatetta muuta kun parin euron tarjous vaatteita. Lapsilel osta n välillä, mutta huvikseni ei ole varaa ostella.