Rv 11 ja isompi kohtu viikkoihin nähden
Elikkä kävin tänään neuvolalääkärillä. Kaikki oli hyvin, sikiön sydänäänetkin kuului jne. Mutta kuulemma kohtu on isompi, kuin viikkoihin nähden pitäisi olla. Onko kellään kokemusta vastaavasta??????? Lääkäri sanoi, että voisi johtua jo aikaisemmassa kierrossa raskautumisesta ja olis vaan ollut yhdet menkat raskaudesta huolimatta. Tai kaksosista. Mutta eikö sitten pitäisi kuulua kahdet sydämensykkeet? Tuo eka vaihtoehto on melko mahdoton mun kohdalla...testasin nimittäin selkeän ovulaation tässä kierrossa, jossa raskaaksi olisin tullut. Ja pitkät kierrot kun on olleet, niin olisin jo melko pitkällä raskaudessa, jos olisin aikaisemmassa kierrossa jo raskautunut. Silloinkin ovulaatio testattiin. No, pääsen ultraan parin viikon päästä, joten olen sitten viisaampi. Voihan olla, että arvio on väärä, kun tunnustelemalla vaan kokeili kohdun kokoa...ja mulla on tuo masukin aika läski, joten varmaan vaikeuttaa tollasta arviota.
Kommentit (4)
Tosin siinä vaiheessa oli jo alkuraskauden ultrassa käyty ja tiedettiin, että alkuun on lähtenyt kaksosraskaus, mutta toinen on voinut jäädä tuulimunaksi. Ja tuulimunahan se oli, mutta oli myös oikein vilkas vauvakin :)
On kuulema ihan tavallista, ettei kaksosraskaudessa löydetä alkuun kuin se yksi syke. Kun ei sitä toista arvata etsiä... Joskus on joillain jäänyt ultrassakin toinen piiloon, kun ei olla etsitty. Sitten rakenneultrassa on jo näkynyt " ylimääräisiä" raajoja ja hoplaa, on löytynyt ihan kokonainen vauva...
On täysin mahdollista, että odotat yhtä lasta, mutta kohtu vain on jostain syystä isompi. On myös mahdollista, että odotat kaksosia. Ikävä kyllä se ei selviä ennen ultraa. Tiedän miten tuskaista on odotella sen pari viikkoa, että tietää odottaako yhtä vai kahta. En tiedä lohduttaako yhtään, että joku toinenkin on kokenut ne samat tunteet. Kaksi viikkoa menee nopeasti. Toivottavasti.
kohtuni olevan suuri viikkoihin nähden,vaikka viikolla 6+5 ultrassa näkyvä sikiö vastasi kooltaan viikkoa 5+6. Tyttö syntyi normaalikokoisena viikolla 40+2 eikä siis ollut kaksosista kyse.
Välttämättä ei löydetä sydänääniä ensinkään, vaikka kaikki olisikin ok.
Jos olet varma, että raskaus ei voi olla pidemmällä, niin minä veikkaisin kaksosia. Itselläni oli neuvolalääkäri samoilla viikoilla ja neuvolan kätilö odotti sitä kuin kuuta nousevaa, sillä minulla raskaus näkyi jo noilla viikoilla... Hoikka siis olin ja maha jo tuolloin nähtävillä (jos paidan nosti ylös). Kätilö siis odotti lääkärin kommentoivan, että onko kohtu viikkoihin nähden sopiva vai iso, jos olisi ollut iso niin olisi ultrattu aikaisemmin (täällä eka ultra vasta rv 18). Mutta lääkärin mielestä kohtu sopiva ja ei kaksosia siis tulossa ja niin olikin, masu vain pullahti esiin tosi aikaisin.
Mutta jos sinulla kohtu iso viikkoihin nähden, niin jospa kaksi olisi teille tulossa?