Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kohdunsuu pehmennyt ja lyhentynyt rv 24

17.01.2006 |

Onko kellään kokemusta yllämainitusta? Odotan ensimmäistä lastani, tosin yksi keskenmeno (lääkkeillä+kaavinta) on takana ja tänään kävin lääkärissä. Lääkäri totesi kohdunkaulan käsin mitattuna lyhentyneen 2,5 cm, mutta ultralla pituutta oli vielä 4,3 cm. Lisäksi hän oli kirjoittanut kohdunsuun pehmenneen, mutta siitä ei puhunut minulle mitään. Kivuttomia supistuksia on joka päivä, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Sairaslomaa määrättiin kaksi viikkoa, jonka jälkeen uudelleen tarkastukseen. Nyt pelkään, että vauva ei pysy enää kovin kauaa mahassa, vaan että tämäkin vauva menetetään. Jos tällaista on todettu, niin miten loppuraskaus on mennyt?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seka odotus, keskosuus etta synnytyspuolella, en nyt osaa ihan tarkkaan sanoa milla haulla loydat mutta ei ole pitkakaan aika. mutta lyhykaisesti: musta tuo kohdunkaulan pituus (ultralla vain saa todellisen pituuden) on viela erinomainen (nelja senttia on piiitka), ja se tosiasia ettei kohdunsuu ole avautunut on myos hyva merkki. kuitenkin ensisynnyttajalla on vaikeampaa ennustaa pitkan tahtaimen tulosta kuin sellaisella joka on synnyttanyt jo aikaisemmin, siksi laakarisikin selvasti on paattanyt olla varovainen.

mita voit itse tehda: lepaa seka fyysisesti etta psyykkisesti, yrita makoilla mahdollisimman paljon (ei tuo painetta kohdunsuulle), ala siivoa, kay ostoksilla tms. muuta fyysisesti raskasta. juo tarpeeksi vetta (vahintaan 2 l paivassa), syo magnesiumia (vahentaa supistuksia). jos supistukset ovat kivuliaita _tai_ saannollisia (enemman kuin kymmenen paivassa) ja/tai jos tulee verista vuotoa (vahankin) tai kirkasta vetista vuotoa (lapsivetta?) mene polille tarkastuttamaan kohdunkaulan tilanne mahdollisimman pian. tarkeinta olisi paasta vahintaan siihen 28 viikkoon ja mieluiten 34 viikon yli. tsemppia, ota iisisti.

Vierailija
2/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla viikoilla minulla käsin 2 cm, ultralla 4 cm ja pehmentynyt. Kohdunsuu oli hitusen auki. Jäin silloin sairaslomalle ja kuukauden olin vuodelevossa, kuitenkin sain olla kotona. Supisteluja oli liikkeessä koko ajan. Tilanne kuitenkin tasaantui tuolla levolla ja sain luvan alkaa elämään normaalia loppuraskautta, kuitenkin sairaslomalla. Nyt mennään rv 33 + 5 ja supistelut jatkuu, välillä kipeinäkin. Kuitenkin hyvillä viikoilla ollaan ja vauva kasvanut kovasti joten välitöntä hätää ei ole vaikkapa syntyisikin. Vauva laskeutunut ja kiinnittynyt jo rv 32 + 4. Toivotaan, että sinullakaan tuo tilanne ei tuosta pahene, hyvältä vielä näyttää!

terveisin

mine + piiperoinen rv 33 + 5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin rakenne ultrassa rv 25. Käsin mitattuna kohdunkaulan pituus oli 2,5 cm ja kohdunsuu oli pehmennyt. Supistelut (kivuttomat) alkoivat jo rv 20. Ei siis syytä huoleen, jos kohdunsuu pysyy kiinni ja supistelut ovat harjoitussupisteluja, eli niitä kivuttomia.

Kävin viimeisessä ultrassa rv 36. Kohdunkaulan pituus oli lyhentynyt vain puolella sentillä...

Hanna rv 39+2

Vierailija
4/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille vastanneille! Rohkaisevalta kuulosti nuo kommentit eli varmaankin kaikki on hyvin. Ja ohjeista täytyy ottaa vaarin, nytkin on vesilasi edessä :)

Mielellään luen vielä muidenkin kommentteja asiasta.

Vierailija
5/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kofeiinijuomat pois, kuulemma lisäävät supistuksia.

Vierailija
6/8 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luonnostaan lyhyt kohdunkaula, vain 23mm ULTRATEN! Np-ultrassa se huomattiin ja puolessa välissä raskautta ruvettiin sit useammin tarkkailemaan.

Rv 22+ lääkäri määräs saikulle varmuuden vuoksi, että saan kotona ottaa rauhassa vaikka ei ollut mitään suppareita, vähän vaan paineen tunnetta alhaalla. Sen jälkeen oon 2 viikon välein käynyt ultrassa ja rv 27+5 oli kohdunkaula ilman suppareita lyhentynyt niin, että jäljellä oli vaan 13mm. Jouduin 5 päiväksi sairaalaan vuodelepoon ja sit pääsin kotiin kun tilanne pysyi samana.

Rv 32 asti olin kotona aika paljon makuuasennossa ja välttelin ylimääräistä liikkumista. Nyt on menossa rv 33+3 ja vielä on vauva masussa =) Lauantaina tuleekin jo 34 viikkoa täyteen ja ei yritellä enää estää jos on syntyäkseen, mutta tietty otan tosi rauhallisesti nyt loppuraskauden ajan, jotta vielä tulis monta viikkoa lisää!

Vierailija
7/8 |
18.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viela sen verran etta yleensa ottaen on totta etteivat ne aiheuta muutoksia kohdunsuulla. mutta, mutta... on sellaisia ihmisia (lahinna niita joilla on rakenteellinen kohdunkaulan heikkous, " incompetent cervix" ) joilla kivuttomatkin supparit (tai jopa ei suppareita ollenkaan) voi aiheuttaa kohdunkaulan lyhenemisen/avautumisen (avautuminen tai radikaali lyhentyminen on periaatteessa molemmat halyytysmerkkeja, ennen kaikkea kohdunsuun avautuminen sisasuulta (nahdaan ultralla)) jopa synnytykseen asti. mulla on itsellani auennut tassa raskaudessa 1 cm ilman kivuliata suppareita ja 2 cm vain lievasti kivuliailla suppareilla (jos loydat mun aikaisempia postauksia niin niissa kerron enemman, sanottakoon etta kohdunkaula todettiin pehmeaksi ja sormelle auki vkolla 24, vkoilla 27-28 synnytys pysaytettiin useamman kerran sairaalassa, ja nyt olen kotona vuodelevossa ja saan suppareita vahentavaa laakitysta vkoon 35 asti; nyt menossa 33+3). eli varsinkin kun et ole ennen synnyttanyt ja kohdunkaulasi kestavyydesta ei siksi ole tietoa olisin hyvin tarkka noiden aikaisemmassa postissa mainitsemieni merkkien suhteen, eli ihan kivuttomiakin suppareita lahtisin tarkistuttamaan jos niita on runsaasti ja/tai ovat saannollisia. saat sitten tietaa muuttavatko ne kohdunkaulaasi.

Vierailija
8/8 |
19.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille vastauksista ja etenkin elsaalicelle! Eilen juttelin asiasta vielä neuvolahoitajan kanssa ja hän vaikutti niin huolestuneelta tilanteesta, että minäkin huolestuin todella. Soitin sen jälkeen asiasta vielä äitipolille ja siellä sain jutella lääkärin kanssa, joka tosin oli todella kypsän kuuloinen. Hän sanoi, että mitään hätää ei ole kun kohdunkaula on vielä noin pitkä, mutta supistuksia tulee välttää. Nyt vaan ihmettelen, että miten niitä tämän enempää enää vältän kun kivuttomia tulee välillä levossakin ja ainakin silloin kun nousen ylös ja kävelen täällä kotona johonkin. Tuntuu, että seuraavaan kontrolliinkin on vielä hirmu pitkä aika ja se tehdään vain neuvolalääkärin toimesta, joten ultraakaan ei silloin ole käytössä. Täytyy vaan yrittää ajatella positiivisesti...