Oletteko antaneet lapsille samoja etunimiä kuin jollakin tuttavan tai sukulaisen lapsella on?
Tuntuu, että kaikki nimet on jo jonkun sukulaisen tai kaverin lapsella käytössä. Olimme miettineet vauvalle valmiiksi ihanan nimen ja tykästyneet siihen. Nyt miehen serkun lapsen ensimmäiseksi nimeksi tuli sama kuin mitä olimme miettineet meidän vauvan nimeksi.
Voimmeko antaa saman etunimen kuin pikkuserkulla on? Tai siis tietenkin voisimme, mutta arveluttaa etteivät loukkaannu tai muuta? Näemme ehkä kerran vuodessa toistemme perheet.
Mitä mieltä itse olisitte, kummaltakin puolelta katsottuna?
Kommentit (7)
Otsikon kysymykseen. En ole. En ainakaan tiedä, jos jollakulla tuttavapiirissä samannimisiä lapsia on. Suvusta ja ystävistä tiedän sen varmaksi. Eli ongelmana ei ole tuttu.
" Tuntuu, että kaikki nimet on jo jonkun sukulaisen tai kaverin lapsella käytössä."
-Tuo ei tuntemuksista huolimatta ole totta. Nimiä on maailmassa miljoonia ja taas miljoonia. Ihan takuulla eivät kaikki ihanimmat ole lähipiirin käytössä. Silmät auki. Maistelöemaan, haistelemaan, etsimään! ;)
Pikkuserkuksille saman nimen antaminen on mahdollista, mutta vaikka toisia tavattaisiinkin vain sen kerran vuodessa, ei se minusta ole viisasta.
Itseään täytyy tässä kunkin kuunnella, mutta kun mielipidettä kysyttiin: minä en antaisi samaa nimeä kuin serkun lapsella. Vaikka olisinkin sen " ensin löytänyt" . ;)
Samansukuisen nimen voisin antaa, jos se juuri omalle lapselle oikealta nimeltä tuntuisi, mutta en tismalleen samaa.
Minusta tilanne olisi jokseenkin, hmm.. kiusallinen (?). Molemmille.
Tässä minun näkemykseni.
Minusta voi hyvin antaa samoja nimiä kuin tutuilla tai sukulaisilla, jos he eivät ole kovin läheisiä, eikä useinkaan tavata. Ihan identtistä nimeä en antaisi, jos sukulaisen sukunimi olisi sama, mutta muuten pikkuserkku on minulle sen verran kaukainen sukulainen, ettei sama nimi haittaa mitään. Pikkuserkkuja onkin niin paljon, etten edes tunne kaikkia.
Hän voi olla kovinkin imarreltu kun kuulee että pidät nimestä noin paljon.
itse olin pitkään toivonut että voin antaa tyttärelleni mummojeni kauniit nimet, mutta siskoni ehti ensin. hän ei tiennyt asiasta, enkä meinaa siitä mitään sanoakaan. olemme hyvin läheisiä kaikkien sisarusteni kanssa joten en voisi kuvitellakaan että antaisin saman nimen lapselleni kuin jollain heidän lapsellaan. mutta sinun tapauksessasi en usko että siitä on mitään haittaa.. tietysti jos uskot että tämä serkku saattaa pahoittaa mielensä, sitä voi kysyä häneltä. mutta kyse on teidän lapsestanne ja nimestä jonka olet jo mielessäsi päättänyt aiemmin..
mutta eipä se ole ongelmakaan, kun tällä hetkellä meidän lapsilla on yksi pikkuserkku, eikä ole tietoa, milloin on lisää tulossa. Toisaalta mulla on paljon pikkuserkkuja, joiden kanssa en ole missään tekemisissä. Ja itse asiassa muutamalla minun pikkuserkullani, jotka ovat vielä pikkulapsia, on nimet, jotka liippaa tosi läheltä meidän lasten nimiä. Niitä sukujuhlia kuitenkin vielä odotellaan, joissa lähes-kaimat vihdoin tapaavat...
Kävipä kuitenkin tuossa yli 15 vuotta sitten niin, että samana vuonna syntyneet serkkuni ja pikkuserkkuni saivat saman, ei niin kovin yleisen nimen. Aikanaan sitä vähän ihmeteltiin, vähän katkerastikin, mutta kun eivät pojat ole tavanneet kuin muutaman kerran, niin asia on menettänyt merkityksensä.
Joten yhteenvetona sanoisin omaksi mielipiteekseni, että jos se nimi on paras mahdollinen, niin sukulaiskaima ei haittaa, mutta jos asia yhtään mietityttää tai harmittaa, niin kyllä varmasti joku toinen yhtä hyvä nimi löytyy.
Serkkuni oli tuolloin jo kaksitoista ja äitini kysyi serkulta miltä tuntuisi jos vauva saisi saman nimen kun hänellä ja serkku vain totesi että mikäs siinä sehän on maailman paras nimi. Ovat nyt iso-Ville ja pikku-Ville tai sitten veljeäni sanotaan ekalla ja tokalla nimellä eli Ville Veikko. Olipas taas sekava sepustus...
Siis periaatteessa on kyllä antaisi haitata, jos ette edes kovin paljon tekemisissä ole. Eli laittaisin nimen, jota olin ajatellut. Mutta omalla kohdalle jos tulisi samanlainen tilanne, niin vähän riippusi kenestä serkusta on kyse. Toisten kanssa kun on enemmän tekemisissä ja toisten kanssa ei ollenkaan/erittäin harvoin. Meillä taas mahdollisesti joskus tulevalle kakkoselle on ollut harkinnassa nimi Ida (joka on miehen mummon nimi) mutta samalla myös minun serkun... Siihen tulokseeen olen tullut ettei se haittaa =)