Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alas hemoglobiini saa raskausaikana tippua?!

Vierailija
17.01.2006 |

Itselläni nyt viikkoja 29 ja Hb on 83. Rautaa syön kokoajan ja nyt sitten taas lisään sen määrää. Lähtöarvoni ennen raskautta oli 137, joten aika pudotushan se jo on. Jostain muistelen kuulleeni, että Hb:n laskiessa alle 90, alkaa sikiöllekin tulla hapensaantiongelmia. Se ei varmaankaan pidä paikkaansa, kai siitä oltaisiin neuvolassa sanottu...

Haluaisin vain tietää kokemuksianne alhaisista veriarvoista. Miten alas on päässyt menemään, ennen kuin tilanteeseen on neuvolassa enemmän reagoitu?

Kiitos jos viitsitte vastata:)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin " sait" ?

Vierailija
22/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia mulla onkin niin hyvä olo aina raskaana koska normaali hb on 165

ekassa synnytyksessä menetin hirmuisesti verta ja hb laski jonnekkin 70 tienoille tuosta 136:sta

verta kun sain niin nousi jo 90 senkin jälkeen annettiin vielä verta

70 kun oli niin en pystynyt nostamaan päätä senttiäkään etten olisi pyörtynyt

90 kun oli jo niin vähän pystyi nostamaan päätä mutten todellakaan edes nousemaan seisomaan

sinuna olisi vähän huolissani ja kysyisin että miten sen saa korkeammaksi

jos synnytyksessä menetät vähänkään verta niin ei hyvä juttu ollenkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut viikolta 15 Hb alle sadan. Ei hirveästi kiinnosta toi käynnistyshomma tässä 23 viikon tienoilla, rauta ei auta kun ei ole raudanpuute (kuten joku jo osuvasti huomauttikin). Toki rautaa silti syön, koska synnytyksessä sitä sitten menettää. Verensiirtoa ei kukaan lääkäri ole suositellut, koska siinä on riskejä, veriryhmävasta-aineita syntyy helposti ja verensiirtoreaktiot raskausaikana ovat ikävä homma. Itsekään ei ole siirtoon halukas, ellei ihan älyttömän huonoksi mene olo. Synnytyksen jälkeen sitten taas tankataan. Mitään muuta hoitoahan tähän ei ole, kun ei ole varsinaisesti mitään sairautta mitä hoitaa. Ei muuta kun hengitellään paljon hapekasta ulkoilmaa, että menee happea vähän vauvallekin.

Vierailija
24/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin ihan muista syistä (vatsaongelmia). Silloin tuolle asialle ei tehty mitään, sanottiin vain että syö rautaa. Neuvolassa samat sanat. Söin rautatabletteja ja join Kräuterblutsaftia ja söin rautapitoista ruokaa. Hb nousi n. 97:ään. Synnytyksessä (sektio) menetin 800 g verta ja hb oli 90, sain 2 pussillista Hemohessiä!!! Naurakaa vaan mutta sepä auttoi :-)

Vierailija
25/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton b12 vitamiinin puute vaikuttaa alhaiseen hemoglobiiniin. Itse sain oikein erikoislääkäriltä määräyksen syödä sitä verikokeiden jälkeen, koska arvelivat alhaisen hb:n johtuvan siitä. Oma hb oli rv 39, 76, eikä ollut puhettakaan lääkäreiden kanssa mistään verensiirroita. Ei edes synnytyksen jälkeisestä veritankkauksesta. Kävin myös yksityisellä, josta myös neuvottiin syömään b12 vitamiinia. Nyt minulla synnytyksestä kulunut 1kk ja 2 viikkoa ja hb on edelleen alhainen. tällähetkellä 80. Synnytys sairaalana oli lahti, eikä puhettakaan että hb olisi ollut jotenkin todella huono, vaikka olikin 76.

Vierailija
26/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 30 Hb oli 90-100 välissä. Eikä siihen auttanut raudan syöminen. Tangon järsimistä tösin en kokeillut :). Minä en pelännyt siitä olevan mitään haittaa, koska äidilläni on sama ongelma. Ja suht koht selväpäisiä lapsia hän on saanut. Hb oli synnytyksen jälkeen 78. Sairaanhoitaja ei meinannut uskoa kun minun olemuksesta että Hb on niin matala. Lääkäri tuli kysymään laitetaanko punasoluja tippumaan, mutta sain vakuutettua ettei ole tarvetta. Neuvolassa otettiin ensimmäisellä kerralla hb ja se oli 135.

Vierailija
27/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hemoglobiinini oli ollut koko raskauden ajan alle 100. Ennen verensiirtoa hb oli pudonnut jo 90:een ja ollut siinä pari kuukautta. Sanoivat, että alkaa olla jo vauvalle vaaraksi. toisen kerran minut pakotettiin ottamaan punasoluja rv 35, kun hb oli taas pudonnut 90:een. Silloin olivat jo hädissään vauvan puolesta, minä itse en silloin enää huolehtinut, kun pystyin jo liikkumaan (toisin kuin rv 26).

Mutta ymmärrän kyllä,että verensiirtoja ei mielellään anneta,sillä itsekin päädyin lopulta kiireelliseen sektioon verensiirtoreaktion takia.

Niin ja minulle ei ollut raudan syömisestä mitään apua, sillä rautavarastoni olivat hyvät. Eli minulla ei ollut raudanpuuteanemiaa.

Vierailija
28/28 |
17.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimista. Itselläni Hb laski päälle 80:n. Sain samantien lähetteen verikokeeseen jolla todettiin että multa melkein puuttuu tuo vitamiini. Seuraavaksi määrättiin B12-vitamiinitabletit ja kontrolliaika uuteen verikokeeseen. Vitamiini alkoi heti nostaa hemoglobiiniarvojani ja lopulta päästiin yli sadan.

Huom! tuo puutos on ollut mulla sen jälkeen joka raskaudessa mutta ei muulloin. Helppo todeta ja hoitaa ja ei nyt mikään älyttömän harvinainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi