Vauva (1,5 kk) ei nuku kunnolla
Poika on kohta 1,5 kk vanha, ja minua ihmetyttää hänen nukkumattomuutensa. Aamulla herätään n. 5-6 aikoihin, sen jälkeen poika saattaa torkkua vähän, mutta ei enää kunnolla nuku vaan kitisee vähän väliä. Päivällä kitinä jatkuu, ja aina kun poikaa ei pidä sylissä hän itkee, tosin syliin saattaa torkahtaakin välillä n. 5-20 min ajaksi. Omassa sängyssää tai muuten pitkällään poika ei viihdy yhtään, itku alkaa välittömästi kun hänet laittaa makuulle.
Syönnin jälkeen poika ei koskaan nukahda, vaan silloin hän on virkeimmillään, ja usein kiukkuisimmillaan. Tätä kestää vähintään pari tuntia, mutta usein koko syöttöväli (n. 3-5 tuntia) menee poikaa kannellen ja hyssytellen (poika syö korviketta, n.120-150 ml kerrallaan). Illasta poika saattaa väsähtää joskus klo 19-21 aikoihin nukkumaan 2-4 tunniksi.
Yöllä poika syö viimeisen kerran n. klo 00-1, jonka jälkeen useinmiten nukahtaa n. tunnin sisällä. Ja aamulla rumba alkaa alusta.
Äidillä on jo ainakin pahasti univajetta, ja tuntuu että pakkohan se on vauvallakin olla. Vaikka miten yrittäisi, niin unen määrä jää pojalla sellaiseen 10 tuntiin vuorokaudessa. Miten on mahdollista, että näin pieni nukkuu noin vähän? Ihmeissäni olen lukenut, että muilla vauvat saattavat nukkua 15-20 tuntia vuorokaudessa! Miten pojan saisi nukkumaan enemmän?
Olen myös kovasti miettinyt syitä siihen miksi poika on niin kiukkuinen. Mahavaivoja epäilen, cuplaton on ollut meillä käytössä jo usean viikon ajan, mutta siitä en ole huomannut olevan juuri apua. Jotain pitäisi pian keksiä, ennenkuin olen ihan totaalisen väsähtänyt, hoitoapuakaan ei ole mahdollista saada muualta kuin mieheltäni, joka on itsekin jo väsyksissä. Kantoliinaa olen kokeillut, en ehkä osannut sitoa sitä oikein, kun poika huusi siinä ihan hysteerisenä.
Kommentit (6)
Meillä tuttavien vauva oli itkuinen vain nälkänsä takia, kun äiti ajatteli, ettei " sillä taas voi olla nälkä" . Viiden tunnin syöttöväli tuntuu pitkältä? Eri merkkisiä korvikkeita olette varmaan kokeilleet? Syötättekö sellaisessa asennossa ja sellaisella pullolla, ettei ilmaa menisi mahaan?
asutko paikkakunnalla, jossa on ensi- ja turvakoti? Soita neuvolaan ja kerro heille, ettet saa tarpeeksi nukuttua. He ottavat yhteyttä ensi- ja turvakotiin. Itse kävin ensikodissa yhden viikon nukkumassa kun en ollut saanut nukuttua viikkoihin kuin jotain 2-3 h/vrk ja senkin pätkissä.. :( Nyt sentään saa nukuttua yössä jo viitisen tuntia 2-3 pätkässä :) Ihme miten vähällä sitä ihminen jaksaa eteenpäin!
Itse olin vastaavassa tilanteessa kun tyttö oli 1,5kk. kaikki hereillä olo aika oli kanniskeltava, nukkui usein pieniä pätkiä pitkin päivää ja yöksi nukahti joskus puolen yön jälkeen ja yöllä heräiltiin paljon. Käytimme tyttöä lääkärissä samoihin aikoihin ja kokeilin maidotonta ja viljatonta ruokavaliota. Mikään ei auttanut. Vaunuihin kun laski niin saman tien alkoi kova huuto. Tyttö myös asui rinnalla. Olin todella ymmälläni ja epätoivoinen eikä neuvolassa oikein osattu opastaa tai neuvoa.
Onneksi kaverini äiti joka on lasten erikoissairaanhoitaja tuli apuun. Ensiksi venytettiin syöttöväli 2h-3h mikä varmasti helpotti vatsaa. (tämähän teillä oli jo ok, vaikkakin 5h kuulostaa aika pitkältä ajalta noin pienelle, ellei hän sitten nuku sitä aikaa). Myöskin hän opasti minulle nukuttamista sillä lapsi oli aivan selvästi yliväsynyt päivisin ja minä sain tytön nukahtamaan vain rinnalla jos silläkään. Oli uskomatonta kun hän todella nukahti omaan sänkyyn tassuttelulla ja tutilla.
Meillä rytmin hakemista kesti noin 4,5kk ikään asti ja sen jälkeen alkoivat päivät enemmän ja enemmän rutinoitumaan. Nukkuminen meillä on kyllä ikuisuusongelma vaikeine nukuttamisineen ja heräilyineen. Ei ole vielä puhettakaan kokonaisista öistä. Niin, tyttö täyttää siis 8kk. Päivä unet ovat edelleen vaihtelevia mutta nukkumaan mennään klo.20 ja herätään 7.30-9.
Onneksi vaikean alun jälkeen kitinä päiväsaikaan väheni ja tilalle tuli ihana reipas seuraneiti jonka iloisen ilmeen takia jaksaa itsekin hymyillä vähän väsyneenäkin. Eli usko pois, aika auttaa. Tuossa iässä vatsaväänteet ovat yleisiä ja vauvat itkuisimmillaan eikä rytmistä ole tietoakaan. Mutta sitä ei jatku ikuisesti. Voimia ja uskoa tulevaan!
T: äiti ja neiti
Hän käytännössä asui rinnalla ensimmäiset kuukaudet, kunnes n. 4kk iässä rupesi kiinnostumaan enemmän maailmaista. Osasyynä hänen huonoon nukkumiseen oli varmasti myöhemmin (4kk iässä) todettu allergia (iho-oireinen) joka herätytti hänet kunnolla aina joka unisyklin välissä. Nukuttamiseen tarvittiin sitten rintaa.. Toki nukkuminen parani iän myötä ja allergioita selvitellessä, mutta vasta vuoden iässä saatiin kaikki allergisoivat aineet poistettua ruokavaliosta ja siten iho kuntoon ja yöt kuin taikaiskusta kokonaisiksi.
Kuten joku kirjoittikin jo, kokeile eri korvikkeita. Kokeile myös Cuplatonin sijaan Disflatylia, se toimi kuopuksella selvästi paremmin kuin Cuplaton eikä sitä tarvii antaa kuin 2-3 kertaa vuorokaudessa. Sitä me annettiin 5kk ikään saakka. Kokeile myös ulkoilua, jos vauva sattuisikin nukkumaan liikkuvissa vaunuissa. Niin meidän esikoinen teki. Ja vaikka itse ei pysty silloin nukkumaan ;-) niin on se silti ihana henkireikä siihen ainaiseen kanniskeluun ja kitinän kuuntelemiseen. Tarpeeksi vaatteita vaan ja jos on kylmä niin sideharso vielä vaunun aukon eteen. Kokeile myös tiheämpää syöttöväliä, tuo 5 tuntia tuntuu tosiaan todella pitkältä.
Jos mikään ei auta, voit kokeilla apteekista erityiskorviketta, on tosin kallista, mutta jos pariksi viikoksi vaihdatte korvikkeen maidottomaan erityiskorvikkeeseen niin huomaatte kyllä jos kyse on allergiasta. Vaikka ensimmäinen korvike (niitä on muutamia) ei olisikaan kaikista parhaiten sopiva, muutosta pitäisi kyllä silti tulla.
Tsemppiä! Joka päivä on päivä vähemmän tuota kitiinää jäljellä!
Vaunuissa poika ei suostu nukkumaan kotona, mutta täytyy yrittää lähteä lenkkeilemään vaunujen kanssa, kunhan pakkaset hellittävät. Nan-maito on ollut meillä käytössä, mikähän muu korvike olisi vatsaystävällistä? Tuttelista olen kuullut, että se saattaa mahaa ärsyttää, joten sitä en ehkä uskalla kokeilla. Cuplaton kannattaa varmaan vaihtaa Disfatyliin lähiaikoina, jospa siitä olisi apua.
Syöttövälit ovat joskus sen 5 tuntia siksi, että jos vauva illasta syönnin jälkeen reilun kahden tunnin päästä torhahtaa, en halua häntä herättää, vaan annan nukkua niin pitkään kun nukkuu. Jos hän taas on hereillä ja kitisee koko ajan, saattaa syöttöväli olla vajaa kolme tuntiakin.
Aikahan se varmaan tähän nukkumisongelmaan lopulta auttaa, välillä vaan tuntuu että on vaikeaa jaksaa siihen asti. Eilen jäi pojalla iltanukkumisetkin väliin, ja hän nukahti vasta yöllä yhden jälkeen, aamulla on herätty jo klo 5.00, ja siinä välissä olen moneen kertaan tuttia käynyt laittamassa suuhun. Nytkin tuntuu että olen puoliunessa, mutta jospa sitä vähän saisi vaikka illasta vähän nukuttua.
Asuinpaikkakunnallani ei valitettavasti ole ensi- ja turvakotia, joten sinne ei nukkumaan pääse. Kuinkahan sairaalaan olisi mahdollista päästä unikouluun? Mitä kautta sinne hakeudutaan? Minkähän ikäinen vauvan pitäisi olla, että sairaalassa pitäisivät unikoulua?
Meillä 2kk 1vk tyttö, joka nukkui yhtä huonosti - ja huonomminkin :( Kunnes vaan sitkeästi aloin häntä nukuttaa ulkona kahdesti päivässä. Nyt ottaa puolenpäivän aikoina 2-3 tunnin unet ulkona ja illalla tunnin tirsat. Yöunille nukahtaa 23.00 aikoihin ja herää uuteen aamuun n. 8.00. Yöllä syöttöjä 2-3 krt, mutta nukahtaa hyvin uudelleen syönnin jälkeen. Yöunet alkoi paranemaan välittömästi samana päivänä kun aloin nukuttamaan häntä ulkona.