Asiaa oululaisille!
Mikähän ois hyvä asuinalue lapsiperheelle, jossa leikki-ikäinen kohta 5-vuotias ja pikkuinen vauva? Katsellaan sieltä päin omakoti/paritaloa ja tärkeimpänä on hyvä ja rauhallinen asuinpaikka lapsillemme, jossa siis leikkikavereita lapsukaisille ja " vertaisseuraa" vanhemmille. :)
Kommentit (23)
Mutta toki paljon muita hyviä paikkoja on. Riippuu kuinka paljon rahaa käytössä, haluatteko olla lähellä keskustaa, mitä palveluita haluatte ja missä työpaikkanne ovat. Jos haluaa paljon leikkikavereita, niitä löytyy Oulunsalosta ja nykyään kai Tupokselta:) Talojen hinnat alkavat olla jo melkoisia Oulussa (ei tietenkään mitään verrattuna Helsinkiin, jos sieltä tulette), moni muuttaa Oulun ulkopuolelle: Kiiminkiin, Kempeleeseen, Oulunsaloon, Liminkaan.
Siis maineeltaan Rajakylä on yksi pahimmista slummilähiöistä Oulussa. Suuri kerrostaloalue, monta räkälää, juoppoja ja narkkeja paljon. Itse aunut aikanaan vuosikausia mutta kun raskaaksi tulin niin muutimme äkkiä pois. lapsen kanssa EI IKINÄ. Puistoo ei voi päästää isompaakaan leikki-ikäistä yksin eikä edes pihalle kun ruiskuja lojuu teiden varsilla. Juopot tappelee yöt ja varastelu on yleistä...
Rauhallisia omakotialueita ovat esim. Heikkilänkangas, Jylkynkangas, Talvikangas, Saarela, Kuivasranta, Kaijonranta, Ranta-Koskela ja tosiaan nuo pienet ympäristö kunnat. Ihan ok paikkoja myös Patela, Koskela, Maikkula jne. Ylipäätään ne omakotialueet asuinalueesta riippumatta ovat pääsääntöisesti rauhallisia muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (Rajakylä, Kaukovainio).
en ihan heti lasten kanssa rajakylään muuttaisi...
ja lisäisin noihin mukaviin asuinalueisiin pyykösjärven ja puolivälinkankaan itäosan (jossa siis vain omakoti- ja rivitaloja).
Emppuliira:
Siis maineeltaan Rajakylä on yksi pahimmista slummilähiöistä Oulussa. Suuri kerrostaloalue, monta räkälää, juoppoja ja narkkeja paljon. Itse aunut aikanaan vuosikausia mutta kun raskaaksi tulin niin muutimme äkkiä pois. lapsen kanssa EI IKINÄ. Puistoo ei voi päästää isompaakaan leikki-ikäistä yksin eikä edes pihalle kun ruiskuja lojuu teiden varsilla. Juopot tappelee yöt ja varastelu on yleistä...
Rauhallisia omakotialueita ovat esim. Heikkilänkangas, Jylkynkangas, Talvikangas, Saarela, Kuivasranta, Kaijonranta, Ranta-Koskela ja tosiaan nuo pienet ympäristö kunnat. Ihan ok paikkoja myös Patela, Koskela, Maikkula jne. Ylipäätään ne omakotialueet asuinalueesta riippumatta ovat pääsääntöisesti rauhallisia muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (Rajakylä, Kaukovainio).
MILLOIN ASUIT RAJAKYLÄSSÄ JA MISSÄ TÄÄLLÄ? ME ASUTAAN AIKA LÄHELLÄ TALVIKKIPUISTOA JA TÄÄLLÄ EI KYLLÄ TOSIAA OLE TUOLLAISTA MITÄ MAINITSIT. TÄMÄ ASUIN ALUE ON TODELLA RAUHALLINEN JA MUKAVA. OLEMME VIIHTYNEET TÄÄLLÄ JO USEMMAN VUODEN JA MEILLÄ ON PIENIÄ LAPSIA. EN KYLLÄ OLE YHTÄÄN RUISKUA TÄÄLLÄ NÄHNYT EIKÄ KUKAAN OLE KERTONUT ETTÄ OIS NÄHNYT. TAITAA OLLA NIIN ETTÄ KEKSIT KOKO JUTUN KOSKA INHOAT TÄTÄ ASUIN ALUETTA JA HALUAISIT ETTÄ MUUTKAAN EI TÄNNE MUUTTAISI. MISSÄ NYT ITSE ASUT JA ONKO SIELLÄ NYT SITTEN SIISTIÄ, RAUHALLISTA JA TURVALLISTA ASUA? OLETKO ITSE NÄHNYT NIITÄ RUISKUJA VAI OLETKO KUULLUT JOLTAIN NIISTÄ? EI TÄMÄ KYLLÄ MIKÄÄN SLUMMILÄHIÖ OLE. TAIDAT OLLA ITSE VAAN NIIN NIRSO JA HIENOHELMAINEN ETTÄ EI KELPAA KUIN PARAS.KYLLÄ TÄÄLLÄ VOI PUISTOSSA KÄYDÄ IHAN HYVIN JA OVAT TODELLA SIISTEJÄ JA LAPSIA ON PUISTOSSA PALJON. MEILLÄ EI OLE MITÄÄN VARASTETU EIKÄ MEITÄ OLE TÄÄLLÄ JUOPOTKAAN HÄIRINNEET JOTEN TAIDAT PUHUA NYT MITÄ SYLKI SUUHUN TUO SILLÄ TUO SINUN PUHEESI EI OLE TOTTA AINAKAAN TÄLLÄ HETKELLÄ. EHKÄ TUO ON OLLUT JOSKUS AIKOJA AIKOJA SITTEN MUTTA EI ENÄÄ. LOPETA TUO PASKAN JAUHAMINEN JA MENE ITTEESI JA MUUTA ASENNETTASI. MAIKKULA ON KYLLÄ TUOLLAINEN PAIKKA MIKSI HAUKUIT RAJAKYLÄÄ ELI SAMAT SANAT VOIN SANOA MAIKKULASTA JOS TÄSSÄ NYT PAIKKOJA RUVETAAN HAUKKUMAAN NIIN ÄLKÄÄ IHMEESSÄ MUUTTAKO MAIKKULAAN!!!!!!!! MAIKKULASSA ON TOSI RAURATONTA ASUA SILLÄ SIELLÄ ON PALJON JUOPOJA JA TAPPELUJA JA VARKAUKSIA. EN KYLLÄ SINNE LASTEN KANSSA MUUTTASI IKI PÄIVÄNÄ.
mut ihan toisella puolella, siis en lähellä kauppoja..
Täällä on rauhallista ja lapset voi kyllä leikkiä pihalla keskenään. Koskaan ei ole ollut mitään häiriöitä, ainakaan meidän kulmilla.
Ennen vanhaan rajakylä kyllä oli tosi rauhatonta aluetta ja ehkä vieläkin sattuu ja tapahtuu tuolla kauppojen takana olevilla kerrostaloilla.. Mut me ainakin ollaan tykätty asua täällä, eikä varmaan lähitulevaisuudessa pois muuteta.
Me ollaan muuttamassa myös rajakylään ja sinne vähän etemmä ostarista. Eikai se ole sen kummempi asua ku missään muualla. Joka paikassa niitä hörhöjä ja juoppoja riittää, semmosta paikkaa ei olekkaa missä niitä ei ois. Kaikissa paikoissa on ne plussat ja miinukset. minun mielestä. Mutta oikein olen innolla muuttamassa rajakylään. siellä on paljon lapsiperheitä ja pihapiiri mihin muutetaan on myös lapsiperheitä täynnä. Mutta toki kaikilla on oikeus siihen omaan mielipiteeseen! Meitä kun on niin moneen lähtöön.
..jotain voin sanoa.
Eli minä en voi suositella Rajakylää, Kaukovainiota, Toppilaa enkä Kaakkuria.
Ja en tarkoita että kyseisillä alueilla asuisi vain " huonoja" ihmisiä, mutta tosi asia on että vaikka ette asuisi esim. Rajakylän kerrostaloalueella, niin lapsesi ovat joku päivä samassa päiväkodissa ja koulussa muiden alueen lasten kanssa.
Kannattaa miettiä tarkkaan mihin päin Oulua haluaa muuttaa. Ongelmia on tällä hetkellä ehkä eniten Toppilassa ja Kaakkurissa, molemmat on aika uusia alueita ja joku on sanonut että uuden asuinalueen suurimpien levottomuuksien rauhoittumiseen menee noin 10 vuotta. Lisäksi haluan sinulle tiedoksi, että Kaakkurissa on 1-9-luokkalaiset samassa koulussa ja se ei ole mielestäni ainoastaan positiivinen asia.
Oulussa rauhallisimpia asuinalueita taitaa olla ne joissa on vähiten kerrostaloja ja eniten omakotitaloja. Jos pääset käymään Oulussa niin ajelkaa alueita läpi. Lisäksi hyväksi vinkiksi voin antaa asuntojen hintojen vertailun: etsi saman ikäiset asunnot ja muutenkin mahdollsimman paljon samankaltaiset, kun sitten vertaat hintoja niin voit huomata eron. (Esim. Rajakylässä voi saada vanehmpia rivitaloja HYVIN edullisesti verrattuna muihin asuinalueisiin. (Ehkä tämä kertoo sinulle jotain..)
Lisäksi yksi tapa arvottaa asuinalueita voi olla sillä että yritätte selvittää millä alueilla on vartiorinki (asukkaat kiertä öisin vartioimassa alueita levottomuuksien vuoksi varsinkin uudemmilla alueilla: eli he eivät halua ilkivaltaa. Tälläinen rinki on ainakin Kaakkurissa...(Lisäksi on alueita joissa se pitäisi olla, mutta asukkaat eivät jostain syystä koe sitä tarpeelliseksi. )
Lähikunnistakin jotkut ovat ok, mutta ne eivät ole Oulua ja niidenkin hinnat ovat nousseet paljon.
Mutta toivon että saatte valittua itsellenne mieluisan asuinalueen!
(Ehkä kerrot meillekin mihin pääsyitte...
Rajakylästä on puhuttu puolesta ja vastaan ja itsekin siellä vuosikausia asuneena voin sanoa, että juoppoja ja levottomuuksia esiintyy lähinnä kerrostaloalueella (joka on aika selvästi erillään omakoti- ja rivitaloalueista). Kahden ekan lapsen aikaan asuttiin sivakan kerrostalossa Rajakylässä pari vuotta ja se oli kyllä aivan järkyttävä paikka asua, kun suurin osa asukkaista oli ties mitä hörhöjä ja raput oli hirveässä kunnossa ja pelotti liikkua iltaisin yksin rapussa. Mutta sitten muutimme siihen n. 200 m päähän rivitaloon jossa asuttiin kans pari vuotta ja siellä ei ollut kertaakaan mitään ongelmia. Mukavia naapureita, lapsiperheitä ym. Rajakylässä asuu tosi paljon lapsiperheitä, kerhot ja puistot on aina aivan täynnä ja seuraa kyllä löytyy niin itelle kuin lapsillekin (jos sitä kaipaa). Itse tutustuin Rajakylän kerhoissa ja puistoissa lasten kautta moniin kivoihin ihmisiin.
Onhan Oulussa paljon vaihtoehtoja asumiseen. Uudet asuinalueet ovat varmasti viihtysiä ja mukavia lapsiperheille, mutta asuntojen hinnat on niissä pilvissä ja osin palvelut puuttuvat, esim kouluun voi olla tosi pitkä matka. Muuta vikaa niissä ei varmaankaan ole jos vaan rahat riittää.
Itse en muuttaisi Toppilaan, Kaijonharjuun,Puolivälinkankaalle enkä Kaijonharjuun. Tuttuja on asunut näissä ja käsitys ei ole kovin hyvä. Tosin saattaahaan niissäkin olla rauhallisia alueita niinku Rajakylässäkin. Varmasti ihan jokapaikassa jossa on joku " juottola" tai kauppa lähellä, pultsareita näkyy kuvassa mukana.
Hönttämäessä asuttiin kans parisen vuotta, mutta siitä on jo aikaa 7v. Se oli ihanan rauhallista seutua, mutta yksin siellä sai ainakin silloin ulkoilla ja olla. Missään ei näkynyt ketään ja puistokin oli pystyyn lahonnut.
Niin, nyt asumme Oulun ympäristökunnassa koska alunperinkin halusimme pois kaupungista ennen kuin lapset aloittaa koulun.
mariha7:
MILLOIN ASUIT RAJAKYLÄSSÄ JA MISSÄ TÄÄLLÄ? ME ASUTAAN AIKA LÄHELLÄ TALVIKKIPUISTOA JA TÄÄLLÄ EI KYLLÄ TOSIAA OLE TUOLLAISTA MITÄ MAINITSIT. TÄMÄ ASUIN ALUE ON TODELLA RAUHALLINEN JA MUKAVA. OLEMME VIIHTYNEET TÄÄLLÄ JO USEMMAN VUODEN JA MEILLÄ ON PIENIÄ LAPSIA. EN KYLLÄ OLE YHTÄÄN RUISKUA TÄÄLLÄ NÄHNYT EIKÄ KUKAAN OLE KERTONUT ETTÄ OIS NÄHNYT. TAITAA OLLA NIIN ETTÄ KEKSIT KOKO JUTUN KOSKA INHOAT TÄTÄ ASUIN ALUETTA JA HALUAISIT ETTÄ MUUTKAAN EI TÄNNE MUUTTAISI. MISSÄ NYT ITSE ASUT JA ONKO SIELLÄ NYT SITTEN SIISTIÄ, RAUHALLISTA JA TURVALLISTA ASUA? OLETKO ITSE NÄHNYT NIITÄ RUISKUJA VAI OLETKO KUULLUT JOLTAIN NIISTÄ? EI TÄMÄ KYLLÄ MIKÄÄN SLUMMILÄHIÖ OLE. TAIDAT OLLA ITSE VAAN NIIN NIRSO JA HIENOHELMAINEN ETTÄ EI KELPAA KUIN PARAS.KYLLÄ TÄÄLLÄ VOI PUISTOSSA KÄYDÄ IHAN HYVIN JA OVAT TODELLA SIISTEJÄ JA LAPSIA ON PUISTOSSA PALJON. MEILLÄ EI OLE MITÄÄN VARASTETU EIKÄ MEITÄ OLE TÄÄLLÄ JUOPOTKAAN HÄIRINNEET JOTEN TAIDAT PUHUA NYT MITÄ SYLKI SUUHUN TUO SILLÄ TUO SINUN PUHEESI EI OLE TOTTA AINAKAAN TÄLLÄ HETKELLÄ. EHKÄ TUO ON OLLUT JOSKUS AIKOJA AIKOJA SITTEN MUTTA EI ENÄÄ. LOPETA TUO PASKAN JAUHAMINEN JA MENE ITTEESI JA MUUTA ASENNETTASI. MAIKKULA ON KYLLÄ TUOLLAINEN PAIKKA MIKSI HAUKUIT RAJAKYLÄÄ ELI SAMAT SANAT VOIN SANOA MAIKKULASTA JOS TÄSSÄ NYT PAIKKOJA RUVETAAN HAUKKUMAAN NIIN ÄLKÄÄ IHMEESSÄ MUUTTAKO MAIKKULAAN!!!!!!!! MAIKKULASSA ON TOSI RAURATONTA ASUA SILLÄ SIELLÄ ON PALJON JUOPOJA JA TAPPELUJA JA VARKAUKSIA. EN KYLLÄ SINNE LASTEN KANSSA MUUTTASI IKI PÄIVÄNÄ.
Do I have to say more? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Rajakylällä on tosiaankin aika huono maine, ja kyllähän täällä noita juoppoja pyörii ostarin nurkilla. Mutta sivummalla on tosiaankin rauhallista. Mielestäni Oulussa ei ole yhtään kunnon " slummi" aluetta, vaan lähiöiden reunamat ovat rauhallisia omakoti ja rivari alueita.
Tällä hetkellä pahin paikka taitaa olla Meri-Toppila, ja on ollut kirjoittelua että vuokrataloja alettaisiin muutta omistusasunnoiksi, jotta rauhoittuisi.
Ouluun on rakenteilla uusia omakotitalo ja rivari alueita. Esim. Kuivasrannan alue on varmasti rauhallinen, kun ei ole yhtään vuokrataloja. Vanha Kuivasjärvi on myös hyvämainen.
Asumme siis perheemme (minä ja isä sekä pojat 02/04 ja 06/05)kanssa Kempeleessä (asuimme ennen Oulussa). Olemme tykänneet asua täällä (vaikka emme ihan vielä vuotta kempeleläisenä). Palvelut ovat lähellä, seutu on rauhallista ja lapsiystävällistä (minun näkökulmasta). Ouluun pääsee hyvin autolla, sekä linja-autot kulkevat tiheään. Meiltä matkaa kaupunkiin noin 10km.
Jokaisella on mielipiteensä asuinalueista, jokaisessa paikassa on varmasti sekä hyviä että huonoja puolia. Itse emme tykänneet asua Oulussa kaiken sen vilinän keskellä. Ei siitä, että Kempele olisi hiljainen, mutta sopii paremmin meidän perheelle.
Tänne vaan, tonttejakin vielä saa jos rakennusprojekti kiinnostaa- ja jos ei- uudehkoja rivi- ja omakotitaloja on jatkuvasti kaupan. Lapsia- ja toimintaa tuntuu olevan aika paljon, ja mitä tärkeintä-
ouluun on vartin matka autolla. Eli yhtä pitkä kaakkurista tai heikkilänkankaalta.. Ja maaseudun rauha on todellisuutta- ja
oulun syke tarpeeksi lähellä. Vaunujen kanssa saat kulkea bussissa ilmaiseksi- joten sekään ei ole ongelma matkustettaessa.
Olen asunut Oulussa- ja jopa Rajakylässä- ja ei se rauhallinen puoli kamala ole- mutten mä kyllä siellä uskaltanut yöllä yksin kulkea, toista se on täällä maalla. Ja kun lapsista tulee murrosikäisiä.. sitä ajattelee tuollaisiakin juttuja.
--Hakanen
Itse asun lapsieni kanssa toppilassa. Minusta tämä on tosi kiva paikka.Todella upea merenranta puisto ja leikkipuisto, mihinkään " ongelmiin" en ole törmännyt. Täällä on myös paljon lapsiperheitä ja mikä parasta, halvat asunnot. Kyllähän täälläkin on varmasti deekuja ja narkkeja, mut niin on joka paikassa. Kyllä rajakylä ja kaukovainio on varmasti oulun pahimmat alueet.
ja aivan todella ihana kunta ja lähellä Oulua, meiltä 10km ja kaikki palvelut on lähellä, kävelymatkan päässä! Hyvät yhteydet!Suosittelen jos Oulun lähikunnista haluaa hyvän asuinalueen!
Oulussa ollaan asuttu ja voin myös sanoa, että EN muuttaisi siellä: Rajakylä, Toppila, Tuira, Kaukovainio, Kaakkuri uusialue citymarketin lähistö, Hiironen (palvelut kaukana), Kuivasjärvi, Kaijonranta... Maku asioita ja kaikista näistäkin löytyy varmasti ne rauhallisemmatkin alueet mutta ovat kuitenkin ns. rauhattomia kaupunginosia. Mutta en myöskään Patela/Herukka koska ovat todella kaukana ja hitaan kulkuyhteyden päässä eli matkan teko kestää tulla esim. oulun keskustaan...nopeammin tulee jopa tästä Kempeleestä!
Minne MUUTTAISIN Oulussa: Ranta-Kastelli, Iinatti, Talvikangas, Heikkilänkangas (tosin palvelut puuttuu), Talonpojankangas, Knuutilankangas, Knuutilanranta, Lämsänjärvi, Svaaninsuo, Perävainio, Oulunlahti (Kiviniemi), Kaakkuri vanha-alue esim. Sarasuontie, Keihäänkärjentie tmv. siinä ympäristössä, Mäntylä! Ja tuonne Mäntylään muuttaisin näistä kaikkein mieluiten, se on hyvin lähellä keskustaa, pien asumista rivi-omakotitaloja vain muutama kerrostalo ja palvelut lähellä!
Olen kanssasi aika lailla samaa mieltä, pieniä poikkeuksia lukuunottamatta:
Minusta Talvikangas ja Heikkilänkangas ovat aika kaukana.
Ja Mäntylässä on yksi " pieni" haitta: haju, tehtaat haisee useimmiten juuri sinne.
Ja kuten varmaan arvaat, on Kempelekin minusta liian kaukana.
Mutta ehkä siellä on jotain muuta hyvää. ; )
Anteeksi vaan, tunnen montakin tyyppiä jotka narkkaa ja myy kaikkee rikollishommaa rajakylässä, siellä on joka puolella niitä, nähty on ja tunnen joka sällin ja muijan.... Ihan tosi kuin vesi oon yhellä kämpällä käynyt ja söikähdin asiaa ja kuletimme ihme sakkia ympäri rajakylää ja kaverimme kavereita ovat. kyll se semmonen paikka on ettette moni tiedäkään!!! hyi olkoon!!! Asumme perheen kans haukiputaalla ja täälläki jonkin sortin immeisiä on muttei niin paljoa ku rajakylässä,tuskin edes 1/4 osaa siittä!!!
olen siinä käsityksessä, että Kaakkuri on uutta nättiä lapsiperhealuetta.
äitinkullat:
Anteeksi vaan, tunnen montakin tyyppiä jotka narkkaa ja myy kaikkee rikollishommaa rajakylässä, siellä on joka puolella niitä, nähty on ja tunnen joka sällin ja muijan.... Ihan tosi kuin vesi oon yhellä kämpällä käynyt ja söikähdin asiaa ja kuletimme ihme sakkia ympäri rajakylää ja kaverimme kavereita ovat. kyll se semmonen paikka on ettette moni tiedäkään!!! hyi olkoon!!! Asumme perheen kans haukiputaalla ja täälläki jonkin sortin immeisiä on muttei niin paljoa ku rajakylässä,tuskin edes 1/4 osaa siittä!!!
NYT KYLLÄ PUHUT MITÄ SYLKI SUUHUN TUO. YRITÄT PELOTELLA KAIKKI POIS RAJAKYLÄSTÄ SILLÄ ITSE ET TÄNNE MUUTTAISI NIIN SÄIKYTTELET MUUTKIN POIS. RAJAKYLÄ ON KIVA LAPSIPERHE ALUE JA TÄÄLLÄ ON TOSI RAUHAISAA. VOIN SANOA SEN KOKEMUKSELLA KUN OLEMME ASUNEET TÄÄLLÄ RAJAKYLÄSSÄ JO USEAMMAN VUODEN JA TODENNEET PAIKAN HYVÄKSI. TÄLLÄINEN PAIKKA JONKA MAINITSIT RAJAKYLÄSSÄ OLEVAN NIIN EI KYLLÄ OLE OLEN IHAN VARMA.
Mariha7 , Oot sitten varmaan kävellyt alueella pipo silmillä, jos et mitään " kummallista" oo Rajakylän alueella nähnyt!!
Kerropa sitten, miksi esim. sunnuntaina, kun kävin ostaan valtsusta maitoa, kaupassa oli lähinnä kaljan ostajia ja pihalla taas -yllätys yllätys, lauma juoppoja yms. En asu alueella, enkä todellakaan sinne muuttaisi, mutta oon ollut alueen eräässä päiväkodissä kaksi vuotta töissä ja satun todellakin tietämään, millaisia ihmisiä siellä asuu. En sano aiheesta enempää, mutta eipä nuo ed. kommentit ihan tuulesta temmattuja ole. Tiedän mistä puhun!
Toiset tykkää Rajakylästä toiset ei. Ei kai se sen kummenpaa ole! Sinä saat kyllä olla ja asua siellä mun puolesta ihan rauhassa, Onnea ja menestystä vaan!
HEI! TÄSSÄ OLISI AINAKIN YKSI MUKAVA PAIKKA OULUSSA:
-RAJAKYLÄ (ITSE ASUMME JA OLEMME TYKÄNNEET ASUA. LAPSET 7,6 JA 4V.)
NÄIHIN PAIKKOIHIN OULUSSA EN LASTEN KANSSA MUUTTAISI MISTÄÄN HINNASTA:
-TOPPILA
-MYLLYOJA
-MAIKKULA
-PUOLIVÄLIKANGAS
-ALPPILA
-TUIRA
-KAUKOVAINIO
-LAANILA
-VÄLKKYLÄ
JOKA PAIKASSA VARMAAN ON OMAT HUONOT JA HYVÄT PUOLET.