Mitä tämä on???
Nyt on menossa raskausviikko 25+1 ja raskaus on tähän saakka edennyt normaaliin tapaan. Viimeisen viikon ajan on tuntunut ikävää painetta alapäässä. Se EI tunnu siltä, että vauva pönkäisi itseään alaspäin tai olisi kiinnittinyt, ainakaan edellisessä raskaudessa ei loppuvaiheessakaan tuntunut tältä. Lähinnä tuntuu painetta häpyhuulissa ja joku tuntuu pahasti painavan myös virtsaputkea, vähän väliä tuntuu olevan vessahätä.
Kävin puolitoista viikkoa sitten kaatumisen vuoksi äitiyspolilla näytillä ja tuolloin kohdunsuu oli kiinni, kaulaa 2,5cm (tunnustellen mitattuna) ja pehmeä. Kaikki oli siis kunnossa. Muutamaa harjoitussupistusta lukuunottamatta ei ole supistanut ja muutenkin olen voinut hyvin. Tulehduksia ei ole, pissanäyte toimitettiin tuon käynnin yhteydessä labraan ja se oli puhdas.
Seuraava neuvolalääkäri on keskiviikkona, mutta jos joku osaisi jo sitä ennen kertoa, mitä tämä voisi olla, olisin erittäin kiitollinen.
Kommentit (7)
Tuota en muuten tullut edes ajatelleeksi. Ensimmäisessä raskaudessa en kai kokenut lainkaan liitoskipuja tms. joten en tajunnut, että niitäkin voi tulla. Mutta onhan tämä toinen raskaus ollut muutenkin aika lailla erilainen kuin ensimmäinen.
Nämä " kivut" ovat kuitenkin kovasti erilaisia, kuin millaisiksi liitoskivut olen kuvitellut. Välillä tuntuu siltä, että häpyhuulet on turvonneet moninkertaisiksi (vaikka todellisuudessa eivät ole) ja alapäässä " kirvelee" samaan tapaan kuin silloin, jos joskus on joutunut katkaisemaan virtsaamisen kesken. Epäilisin itse vahvasti virtsatietulehdusta, jos tuota pissanäytettä olisi juuri alkuviikosta tutkittu.
Ei tunnu siis sinänsä luissa tai nivelissä tämä kipu. Mutta kuten sanottu, liitoskivut voivat olla millaisia vaan, kun en ole niitä ennen kokenut!
Muita ideoita?
Ainakin minulla on ollut lähes koko raskauden ajan paineentunnetta juuri alapäässä ja juuri kuvaamallasi tavalla.Kun sitten kurkkasi peilin kanssa niin huomasin että olin saanut kunnon suonikohjun alapäähän:(EI kivaa ollenkaan mutta löytyi selitys paineentunteelle ja alapään turvotukselle.Nyt sitten jännitän että vaikuttaako se synnytykseen...
Liitoskivut tuntuvat häpyliitoksen kohdalla juuri siinä kohtaa alavatsaa, mistä sf-mitta otetaan neuvolassa. Liitoskipu tuntuu minulla esim. kovalta penkiltä noustessa siltä, kuin joku tuikkaisi puukon siihen kohtaan. Se on terävää kipua. Pahimpana liitoskivut tuntuvat minulla pitkään kovalla tuolilla istuttua. Noustessa menee hetki ennen kuin pääsee kävelemään.
Minullakin on ollut tuollaista paineen tunnetta jo rv 20 alkaen. Pahimpana se tuntui, jos joutui paljon istumaan päivän aikana. Siihen on auttanut makuuasento ja jalkojen nostaminen ylös. Suonikohjuja ei mulle ole tullut raskauden aikana lainkaan. Tuo paineen tunne on aika epämiellyttävää, mutta kuuluu kaiketi asiaan. Itselläni ei ole ollut mitään varsinaisia ongelmia raskaudessa - ainoastaan näitä kipuja ja epämiellyttäviä tuntemuksia. :)
Lene rv 38+5
Mulla ollut sama vaiva ensimmäisessä ja nyt alkaa taas tässä toisessa raskaudessa. Ekassa raskaudessa sain tosin virtsaputkentulehduksen mutta sehän oli sulta suljettu pois. Mulla tuntuu etenkin iltaisin kun menen nukkumaan, vauva alkaa liikkumaan ja sitten alkaa vessassa juokseminen, välillä tekee tosi kipeääkin. Oletko huomannut kivun etenkin silloin kun vauva liikkuu?
t. Tillinäiti rv 31+2
Mulla oli noihin aikoihin vähän samanlaista vaivaa, alapäätä juili ja pissatti ilman, että mitään juuri tuli. Syyksi yllättäen paljastuikin supistukset. Voisiko sullakin kuitenkin olla niitä? Jäin sairaslomalle joksikin aikaa ja helpottivat. Nyt kaikki hyvin.
Alan itsekin kallistua sille kannalle, että vaivani viittaa suonikohjuihin. Tuntuu todella siltä, että veri pakkaantuu alapäähän. Toivon mukaan kunnon suonikohjuja ei edes ilmaannu, mutta on tämä riittävän inhottavaa kuitenkin.
Epäilyttää kyllä vielä sekin, että olisiko minulla kuitenkin virtsatietulehdus... Virtsanäytteen vein viime viikon tiistaiaamuna labraan, enkä tiedä olisiko edes mahdollista, että heti tuon jälkeen olisi iskenyt tulehdus, mutta aionpa kysäistä asiasta ylihuomenna lääkärillä.
Supistukset uskon tunnistavani ja erottavani näistä tuntemuksista, mutta eihän sitä koskaan tiedä, millaisia ne tässä raskaudessa ovat. Pääasia nyt kuitenkin olisi, että tilanne kohdunsuulla olisi ennallaan ja kaulaa vielä reippaasti jäljellä, jotta ei tarvitse sitä ruveta stressaamaan.
Kehrääjä 25+2
luulen että se on ihan normaalia, niitä liitoskipuja, vai miks niitä nyt kutsutaan..mulla kanssa samanlaisia...se on inhottavaa, mutta menee ohi kun kävelee. jos tuntuu tosi kipeeltä niin kannattaa kysellä neuvolasta.
T: peetutee 25+ 1