Toteutuneita neliöhintoja?? Okt:n rakentaneet huom!!!
Hei!
Talomyyjien kanssa kun keskustelee niin kustannusarviot heittävät aika rajustikin. Olisikin todella kiva jos kertoisitte toteutuneita neliöhintoja ja myös sen, että missä päin Suomea asutte ja talosta jotain (kerrokset, pohjan malli jne.), joka vaikuttaa kustannuksiin. Sekin on aika oleellinen tieto, että paljonko teitte itse vai oliko kyseessä avaimet käteen-systeemi vai toimitteko itse rakennuttajina?
Haluaisin vähän hahmottaa mitäköhän voisi 1-krs talo, jossa melko monimuotoinen pohja maksaa neliöltä kun itse toimisimme rakennuttajina, mutta siivousta ja tavaran hankkimista enempää emme osallistuisi töihin. Kyseessä pk-seutu. Riittäisiköhän se " klassinen" 1500/m2?? Materiaalit olisivat keskiluokkaa, ei ainakaan kalliimmat.
Kiitos etukäteen :-)
Kommentit (2)
Meillä ½ vuotta vanha 1½ kerroksinen Kannustalon rauhala jonka huoneistoala on 155 m2 ja kerrosala 180 m2. Rakensimme Keski-Suomeen. Neliöhinnaksemme tuli 1750 e ja käytännössä rakennutimme talon avaimet käteen. Perustukset, LVI ja sähkö yms. olivat urakkatyönä ja kirvesmiehet olivat tuntipalkalla. Sisustusmateriaalit ovat ehkä hiukan yli keskitasoa, mikä se keskitaso sitten lieneekään... (keittiössä kivitasot, koko talossa parketit, paljon laatoitettua pintaa (=paljon kirvesmiehen/muurarin työtunteja)).
Summassa on mukana kaikki liittymät, tonttiin liittyvät kustannukset kuten lohkominen jne. muttei tonttia. Mukana on pihan pohjatyöt, eli kulkuväylien perustaminen ja maansiirtotyöt mutta ei varsinaisia pihatöitä kuten kasveja, laattoja, roskakatoksia, tamppaustelineitä jne. jne. Talopaketin osuus kustannuksista on 80.000 euroa.
Neliöhintaa on vaikea vertailla koska kaikki ilmoittavat sen hiukan eri tavalla. Itse olen laskenut sen huoneistoallan mukaan vaikka meillä summiin kuuluu mm. varaston ja autokatoksen tekeminen jne.
Omassa projektissa yllätti eniten työn teettämisen kalleus: Olimme kirvesmiesten työnajntajia ja kaikki TAEL maksut, lakisääteiset vakuutukset jne. olivat todella suuret.
Yksikerroksisen, suunnilleen saman kokoisen talon teettäminen keskitasoisilla materiaaleilla 1500 e/m2 on mielestäni ihan realistinen ajatus
Meillä 1-kerroksinen, L-mallinen talo, pitkästä tavarasta itse tehtynä laadukkain materiaalein susirajan takana, reilu vuosi sitten valmistunut maksoi alle tonnin neliöltä. Väittäisin, että 1500 eurolla ette saa monimuotoista taloa pk-seudulle avaimet-käteen (disclaimer: saattaa olla mahdollista, mutta omien kokemusten perusteella mistään paremmin tietämättä minä siis epäilen). Riippuu kyllä esim. perustusolosuhteista, mutta hyvää hiekkaharjupohjaa ei taida pk-seudun tonteista löytyä... Ei ollut kyllä meilläkään, vähän täytyi kalliota louhia... Ja hinnatkin nousee hurjaa vauhtia.
Tsemppiä projektiin, rankkaa se on valvoa toistenkin työn jälkeä, vaikka itse tekeminenkin oli työlästä.
Neliveto: