Onko lapseni 2v2kk kypsä potalle?
Siis tyttö 2v2kk nyt.
On harjoiteltu jo alta vuoden ikäisestä pottailua, niin että olen istuttanut sinne ennakoivasti aina sopivaan aikaan ruoan jälkeen jne. Mutta välissä ei olla ollenkaan harjoiteltu, ja sitten taas alettiin uudestaan, puolitosissaan jo nyt jostain loppukesästä asti jo.
Tyttö osaa kertoa milloin pissattaa, tai " tuli pissi" viimeistäänkin kuuluu. Mutta unohtuu leikkien keskellä useimmiten. Yöllä kiemurtelee ja nyyhkii unissaan jos pissattaa, ja iltaisin osaa sanoa jo etukäteenkin.
Mutta sitten meillä on nyt pian 3.5kk vauva, ja uhmaikä, mustasukkaisuutta, heittäytymistä pikkuvauvaksi. En ehdi ennakoida kaikkia tilanteita, ja en siis pysty aina viemään tyttöä potalle, muuta kuin silloin kun tyttö itse kertoo tarpeestaan ajoissa, ja toisinaan en silloinkaan. Potta on saatavilla, tyttö osaa itse pukea ja riisuakin.
Mutta ei siis mene itse potalle, ehkä kerran vain tai pari on mennyt oma-aloitteisesti.
Vaippojen vaihto sen sijaan onnistuu häneltä itsekin... nyt on sitäkin ruvennut tekemään, että pissii vaippaansa, ja sitten menee itse vaihtamaan sen (jos ehtii ja viitsii). Aamuisin tänäänkin heräsi ekana, ja oli vaihtamassa itselleen vaippaa (teippivaippa vielä) kun heräsin siihen touhuun vasta, oli jo housua ja sukkaa takas jalkaan menossa.. Mutta sitten taas toisinaan ei saa äitikään vaihtaa vaippaa ja potalle ei millään.
Mitäs tässä nyt sitten, vaipat jalassa vaan, vai mitäs, onko tuo tyttö nyt kypsä potalle vai ei..? Milloin lapset on siinä vaiheessa, että osaa itse tosiaan mennä sinne potalle aina yleensä, ettei tarvii äidin apua siihen, korkeintaan tyyliin että tarvitsee kysyä ja kehoittaa että onko pissahätä, menepäs potalle? Kuivaksiopetteluhousujakin (ja ihan ilman mitäänkin) on meillä kokeiltu, mutta tulee niin monta pissavahinkoa vielä että mieluummin vaipoissa sitten, kun kerta niidenkin kanssa osaa olla niinkun pelkät housut olis. Ja joskus myös käy tahallaan pissalla mustasukkaisuuksissaan jossain tyynyn päällä sängyssä...
Kommentit (4)
Vai onko meillä vaan vaikeampi tapaus tässäkin asiassa, että sitä pyykkivuorta vaan on siedettävä pitempi aika...
Kuulostaa ainakin sille, että periaatteessa fyisiologista kypsyyttä alkaa jo olla pottailuun, mutta voi olla että pidätyskyky on vielä heikko, parikin kuukautta voisi tehdä ihan hyvää vielä odotella vaipattomuutta, kun teillä on vauvakin talossa. Meillä oli saman tilanne kun teillä, vauva ja reilu kaksi vuotias, joka ilmoitteli että pisu tuli. Sitten 2.5v alkoi itse innostua menemään pöntölle (meillä istuimenpienentäjä oli suositumpi kuin potta) ihan itse ja oma-aloitteisesti, ja yökuivaksi oppi samoihin aikoihin, ja juuri sillä tavalla itkemään herääminen oli merkki yöllisestä vessahädästä. Eli odottelisin sinuna ihan rauhassa vielä, kesällä on sitten muutenkin helpompi olla vaipatta.
Toiset kypsyvät vähän eri aikaan pottatouhuille kuin toiset ja varmaan teillä vaikuttaa asiaan myös vauva, isompikin haluaa huomiota vaipan muodossa.
Meillä esikoinen on nyt 2,9 v ja kakkonen 8 kk. Isompi tyttö alkoi käymään epäsäännöllisesti potalla vuoden vanhana, kunnes kieltäytyi hommasta lähes 6 kk ajaksi. Emme missään vaiheessa pakottaneet, siitä ei nääs hyvä seuraa. Sitten 1,5 v aloitettiin vaivihkaa aamupotalla, eli ihan heti herättyä unipupun kanssa potalle ja yleensä ne pissit saatiin siihen. Päivällä piti olla vaippa ja silloin tällöin osuttiin syönnin jälkeen tekemään tarpeet potalle.Meillä jätettiin yövaippa ensin pois, vajaa 2 v. Tyttö oli ollut jo varmaan 2 kk tekemättä yöllä vaippaan joten ajateltiin kokeilla pienellä riskillä. Hyvin kävi, vaippa jäi kerralla yöstä pois.
Päivävaippa jäi sitten 2 v pois vaikka samaan aikaan syntyi tuo pikkusisko. Toisaalta oli kesä ja oli helppoa olla ilman vaippaa. Vahinkoja sattui parhaana päivänä varmaan 5 kertaa joten pyykkikone pyöri tiuhaan tahtiin. Kyllä lapsi jossain vaiheessa tajuaa, että on inhottavaa olla märillä housuilla ja onhan se muutenkin sitten vähän hävettävä juttu. Lasta ei kylläkään kannata sitten haukkua mitenkään pissihousuksi tms. lapsi itsekin tietää tehneensä väärin.
Talvella tietysti ikävämpää ja hankalampaa tuo vaipattomuus, mutta ei sitä varmaan muutenkaan opita kuin jättämällä vaippa vaan pois.
Toiseet ovat kypsiä hommaan aikasemmin, toiset myöhemmin.
Meillä käytiin ensin " poikapisulla" kylppärissä ennen kylpyyn menoa viemäriin. Kun poika oli suht yökuiva, jätin eräänä päivänä vaipat pois ja ainakin tunnin välein mentiin pisulle poikapisulle/potalle. " pikkukakkonen alkaa pisun jälkeen" , " nallepuh-elokuva alkaa pisun jälkeen" , " kaakaota otetaan pisun jälkeen" jne.
Tottakai vahinkoja sattui paljonkin. housupyykkiä riitti. Yllättävän äkkiä pyykkivuori hupeni.