Onko 3300 € bruttona tienaava DI alipalkattu ? ev
Kommentit (29)
meidän amk-inssi saa yli 6000 e/kk. Kait se on vähän kiinni persoonastakin, jotkut vaan on osaavampia kuin toiset. ottajia olisi jos jonkinlaiseen firmaan, head hunterit soittelee perään harva se viikko.
Suomessa on tällä hetkellä trendikästä se että väheksytään koulutusta ja annetaan mahdollisimman paljon arvoa työkokemukselle. Ainakin IT-alalla tuo buumi menee pahasti metsään. Täällä pyörii ihmisiä joilla on hurja CV ja tehtävänimikkeenä kaiken maailman järjestelmäasiantuntijaa, IT-suunnittelijaa ja systeemiarkkitehtia. Todellisuudessa työ on voinut olla jotain yhden asian pinnallista osaamista, eikä perusteita suurelle palkalle tai edes palkkaamiselle ylipäänsä ole. Mutta aina sen voi perustella vetoamalla siihen kuinka yliarvostettua koulutus on.
Mä olen itse FM (tietojenkäsittelytiede) ja isossa IT-konsulttitalossa. Oma kokemukseni on ihan päinvastainen, eli usein ne kouluttamattomat on kaikkein guruimpia. Siksi heidät on kesken opintojen työmarkkinoille imettykin, koska heillä on ollut usein pikkupojasta asti harrastuneisuus alalle ja intohimoa oppia kaikki uusi riittää vieläkin.
En täällä meillä kyllä tunnista yhtään noista muodollisesti pätemättömistä tuollaisiksi jotka tekisivät vain jotain yksipuolista hommaa. Sen sijaan pari koulutuksen saanutta on, joilla on se asenne että sen minkä he on koulussa oppineet pitää riittää eikä mitään uutta haluta oppia tai tehdä. Jos tulisi uusi tekniikka nämä ilmoittaa "en mä osaa sitä, voi voi" kun nämä muut opettelevat itsenäisesti ja tekevät homman.
tällä hetkellä vähän joka alalla. Osaaminenkin voi olla vähän sinne päin. Koulutusta ei pidetä juuri minään. Valitettavasti. Johtuu varmaan siitä että vaativissa opinnoissa naamavärkillä ja suhteilla ei pärjääkään.
Taidan jättää DI-koulutuksen sittenkin väliin ettei palkka putoo...
T: Inssi
Ainakaan IT-alalla koulutuksella ei ole mitään tekemistä palkan kanssa, vaan on paljolti jopa saman työnkuvan sisällä siitä miten on onnistunut työpaikan vaihdoilla ja sopivalla firmaan sisääntuloajalla (jos tuli vaikka 2000-vaihteen IT-buumissa on voinut pyytää huomattavan hyvin palkkaa) nostamaan palkkaansa. Itse olen DI 3300 euron kkpalkalla, ja tiedän että viereisessä työpisteessä istuu mitää tutkintoa omaamato (käynyt pari vuotta yliopistoa ja lopettanut) koodari tekemässä samaa työtä yli tonnin kovemmalla palkalla...
Tämä olisi minusta ihan ok:kin jos perustuisi osaamiseen, koska se on tärkeämpää kuin jotkut hiton paperit, mutta kun tosiaan menee lähinnä sillä että röyhkeimmät palkanpyytäjät ja kovan palkan perässä työpaikkoja vähän väliä vaihtavat saa isot palkat niin kyllä se joskus tylsältä tuntuu.
Suomessa on tällä hetkellä trendikästä se että väheksytään koulutusta ja annetaan mahdollisimman paljon arvoa työkokemukselle. Ainakin IT-alalla tuo buumi menee pahasti metsään. Täällä pyörii ihmisiä joilla on hurja CV ja tehtävänimikkeenä kaiken maailman järjestelmäasiantuntijaa, IT-suunnittelijaa ja systeemiarkkitehtia. Todellisuudessa työ on voinut olla jotain yhden asian pinnallista osaamista, eikä perusteita suurelle palkalle tai edes palkkaamiselle ylipäänsä ole. Mutta aina sen voi perustella vetoamalla siihen kuinka yliarvostettua koulutus on.
ettei palkka putoo...
T: Inssi
t. melkein tradenomi joka tienaisi tämän verran ihan yo-merkonominakin...
palkkatutkimustenkin mukaan. Toki työkokemus vaikuttaa - hiljattain valmistuneen palkaksi tuo on hyvä.
Oma DI-mieheni tienaa reilut 5500€/ kk + mahdolliset bonukset, ja moni tuttu DI vielä tuotakin enemmän. Ja heidän palkkansa on linjassa TEK:in palkkatutkimusten kanssa hyvin. Kyseessä tosin DI:t, joilla työkokemusta n. 15 vuotta tai enemmän.
Itse olen yläkoulun opena pienellä tuntimäärällä ja saan saman verran bruttona, mies on julkisella sektorilla virassa, johon vaaditaan DI-pätevyys, ja palkka on 6500 euroa.
Kaikkien diplomi-insinöörien mediaani-ikä on 38 vuotta ja mediaanipalkka 4500 euroa. Hajonta toki on suuri eri alojen ja toimenkuvien kesken + työkokemus nostaa palkkaa merkittävästi.
Tämä löytyy myös netistä:
http://issuu.com/mcipress/docs/tek0212?mode=window&pageNumber=26
yksityisellä puolella, jos työvuosia on takana n. 10.