Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 3300 € bruttona tienaava DI alipalkattu ? ev

Vierailija
13.01.2006 |

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei nyt ihan alkupalkasta ole kyse. Teikäläisillä nimittäin kai keskimäärin kauppatieteilijöitä korkeammat liksat eikä tuo ole kummoinen KTM:nkään palkaksi.

Vierailija
2/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää minulle, toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu toki, minä vuonna olet valmistunut. Liity TEK:iin ja saat selville yleisen palkkatason samana vuonna valmistuneiden suhteen.

Ja vielä sekin vaikuttaa, millä alalla oot.

Vierailija
4/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia on täynnä huonommin palkattuja dippoja.

Vierailija
5/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uran alkuvuosina tuo lienee aika tavallinen palkkataso, varsinkin, jos ei ole esimiestehtävissä.

Vierailija
6/29 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallinen palkka. Itse en tienaa edes noin paljon (koulutushommissa) eikä kyllä miehenikään, vaikka on esimiesasemassa (it-ala, suuri firma).

Vierailija
7/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 lisää niin olet keskitasoa di-palkoissa

Vierailija
8/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on peruskoodaus/ohjelmistosuunnittelutyössä. Itse saan myös 3300 euroa kuussa ja ole 10 vuotta tätä tehnyt. Eipä sitä perus javanväännöstä kauheasti makseta tänä päivänä kun on osaajista ylitarjontaa.

Vierailija
9/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei palkka putoo...

T: Inssi

Vierailija
10/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan jättää DI-koulutuksen sittenkin väliin ettei palkka putoo...

Ainakaan IT-alalla koulutuksella ei ole mitään tekemistä palkan kanssa, vaan on paljolti jopa saman työnkuvan sisällä siitä miten on onnistunut työpaikan vaihdoilla ja sopivalla firmaan sisääntuloajalla (jos tuli vaikka 2000-vaihteen IT-buumissa on voinut pyytää huomattavan hyvin palkkaa) nostamaan palkkaansa. Itse olen DI 3300 euron kkpalkalla, ja tiedän että viereisessä työpisteessä istuu mitää tutkintoa omaamato (käynyt pari vuotta yliopistoa ja lopettanut) koodari tekemässä samaa työtä yli tonnin kovemmalla palkalla...

Tämä olisi minusta ihan ok:kin jos perustuisi osaamiseen, koska se on tärkeämpää kuin jotkut hiton paperit, mutta kun tosiaan menee lähinnä sillä että röyhkeimmät palkanpyytäjät ja kovan palkan perässä työpaikkoja vähän väliä vaihtavat saa isot palkat niin kyllä se joskus tylsältä tuntuu.

Vierailija
11/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakimies ja alkupalkkani oli 2700 euroa! Tätä nykyä palkka on samaa luokkaa kuin kysyjällä.

Vierailija
12/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma puoliso saa tuon IT-alalla, työkokemusta yli 10v. ikää 40. Ihan keskiverto palkka täällä maakunnissa. Helsingin seudulla pienehkö.

Helsingissä saa jo alkupalkkana (vastavalmistuneet) sen mitä maakunnassa 10vuoden jälkeen. Mutta toki siis tämä on valintakysymys, puolisoni saisi varmaan noin 5000e pk-seudulla. Mutta täällä maakunnassa pienelläkin palkalla saa omakotitalon.

Itse olen myös pk-seudun mittakaavassa todella alipalkattu ekonomi. tienaan vielä vähemmän kuin mieheni. Mutta edelleen, vaikka saisin tuplapalkan helsigissä, meilläe ei olisi siellä varaa omakotitaloon siltikään. Itselleni elämänlaadun avaintekijä on nimenomaan OK-talo. en kertakaikkiaan voi elää kerrostalossa, olen niin herkkäkuuloinen/huonouninen että se on kärsimystä joka hetki!

Eli maakunnissa on palkkojen suhteen aivan toinen todellisuus kuin pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
13/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä alhainen.

Vierailija
14/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka paljon työkokemusta yleensä, onko valtiolla vai yksityisellä, onko pk- seudulla vai landella ja tietysti mitä funktiota tekee.

Mä olen DI, 10v työkokemusta, landella (eli kaukana pk-seudusta eli palkkataso alhaisempi kuten myös hintataso yleensä), perusteollisuudessa, ei esimiesasema, olen nainen (munalisä puuttuu) ja palkka 3900/kk bruttona. Palkka minusta alhainen, mutta eipä ole muutakaan täällä tarjolla...

Vierailija
15/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT alalta valmistunut tutkijatohtori, ja työskentelen yliopistolla. Bruttopalkka on 3400e, tämä lukema on suoraan yliopiston palkkataulukosta.

Miten voi olla mahdollista, että DIn _alkupalkka_ on yksityisellä samaa luokkaa?

Vierailija
16/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtä tuollaisilla paskapalkoilla!? Ettekö te arvosta osaamistanne yhtään?

Olen itsekin ensin kieltäytynyt muutamasta työstä liian huonon palkkauksen vuoksi ja joka kerta kun olen sanonut, että en tule, palkka on huono niin sitä palkkaa on sitten nostettu.

Vierailija
17/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on DI:lle suorastaan surkea palkka. Kun kuitenkin muistetaan se, että DI on akateeminen koulutus ja työ teknillisellä alalla, jossa yleisestikin on hyvät palkat.

Itse saan vain "opistotason" koulutuksella 4000 / kk, asiantuntijatehtävissä. Itsekin nikottelisin tuota palkkaa.

Vierailija
18/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan jättää DI-koulutuksen sittenkin väliin ettei palkka putoo...

Ainakaan IT-alalla koulutuksella ei ole mitään tekemistä palkan kanssa, vaan on paljolti jopa saman työnkuvan sisällä siitä miten on onnistunut työpaikan vaihdoilla ja sopivalla firmaan sisääntuloajalla (jos tuli vaikka 2000-vaihteen IT-buumissa on voinut pyytää huomattavan hyvin palkkaa) nostamaan palkkaansa. Itse olen DI 3300 euron kkpalkalla, ja tiedän että viereisessä työpisteessä istuu mitää tutkintoa omaamato (käynyt pari vuotta yliopistoa ja lopettanut) koodari tekemässä samaa työtä yli tonnin kovemmalla palkalla...

Tämä olisi minusta ihan ok:kin jos perustuisi osaamiseen, koska se on tärkeämpää kuin jotkut hiton paperit, mutta kun tosiaan menee lähinnä sillä että röyhkeimmät palkanpyytäjät ja kovan palkan perässä työpaikkoja vähän väliä vaihtavat saa isot palkat niin kyllä se joskus tylsältä tuntuu.

Suomessa on tällä hetkellä trendikästä se että väheksytään koulutusta ja annetaan mahdollisimman paljon arvoa työkokemukselle. Ainakin IT-alalla tuo buumi menee pahasti metsään. Täällä pyörii ihmisiä joilla on hurja CV ja tehtävänimikkeenä kaiken maailman järjestelmäasiantuntijaa, IT-suunnittelijaa ja systeemiarkkitehtia. Todellisuudessa työ on voinut olla jotain yhden asian pinnallista osaamista, eikä perusteita suurelle palkalle tai edes palkkaamiselle ylipäänsä ole. Mutta aina sen voi perustella vetoamalla siihen kuinka yliarvostettua koulutus on.

Vierailija
19/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä te revitte noita summia??? Itse olen rekrynnyt valtavasti täällä isohkossa maakuntakaupungissa (toki pk-seudulla on hiukan enemmän palkat) ja alle 4000 Euron jää palkassa moni DI, jolla on 10 vuotta työkokemusta ja ylikin. Ei ne palkat mitään automaatteja ole. Riippuu kovasti työtehtävistä. Juuri rekrytoin DI:n, työkokemusta 7 vuotta VAATIVISTA ohjelmistöistä (käytännössä arkkitehti) ja kovalla vänkäyksellä lähtöpalkaksi tuli 4400 Euroa/kk. Ja tämä työnantajalta, joka maksaa ehkä parhaiten alueen it-firmoista ja tuolla hepulla oli hyvät suosittelijat + pari nykyistä firmassa olevaa esimiestä mainosti. Siksi hänet "ostettiin". Työtehtävät ei ole mitään johtotehtäviä vaan toimii vanhempana suunnittelijana/ chief engineerinä pienemmälle tuotteelle.

Suurimman osan 5-10 vuoden kokemuksella dipoista palkkaan esimerkiksi senior designer -tittelille alle 4000 Euron palkalla. Eikä ne ekonomit sen enempää saa tällä alueella.

Valtiolla on hyvät palkat. Se on suorastaan palkkajohtaja. Muistaakseni viimeisen tilaston mukaan sekä ekonomien että dipolomi-insinöörien lähtöpalkat oli vastavalmistuneena valtiolla 300 euroa enemmän kuin yksityisellä. Siellä eletään vaan luulossa, että muualla maksetaan maltaita. Ei makseta. Taloustilanne on tiukka, firmat irtisanoo ja vaatia on vaikea, ellei ole hirveän spesiaalia osaamista.

Vierailija
20/29 |
28.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyissä paikoissa - lähinnä pk-seudun ulkopuolella - on tasan tarkkaan kaksi vaihtoehtoa, joko vuosikausien työttömyys tai sitten se 3000eur bruttopalkka dippainsille jolla 15v työkokemusta.

Helsinkiin muuttaminen EI OLE kaikille vaihtoehto, itsekin siis olen alipalkattu akateeminen ja olen sitä mielelläni, kun saan asua ns. pikkukaupungissa.

Vain hyvillä työmarkkina-aluilla voi äänestää jaloillaan. Huonoilla työmarkkina-alueilla jaloillaan äänestäminen johtaa työttömyyteen, ja huonoilla työmarkkina-aluiella työttömyys voi kestää 5-6 vuotta vaikka olisit miten hyvin koulutettu. Silloin oletkin jo syrjäytynyt työelämästä melkein kokonaan.

Joten kolmen tonnin palkka alkaa vaikuttaa ihan mukavalta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä