Vauvauintiin vinkkejä
Aion ilmoittaa poikani 6 kk huomenna vauvauintiin. Haluaisinkin näin etukäteen saada vauvauinnissa käynneiltä käytännön vinkkejä vauvauintiin. Eli kannattaako hommata uikkarit vauvalle tai uimavaippoja? Miten suihkussa käynti onnistuu helpoimmin (ollaan miehen kanssa molemmat menossa mukaan)? Muuta mitä tarvitsee huomioida?
Kommentit (19)
Meillä uikkarit käytössä ja jos omistat bumbo tuolin niin aivan mahtava kapistus siellä mukana. Meillä neitokainen istuu siinä tyytyväisenä kun äiti suihkuttelee ja ei haittaa vaikka tuoli kastuuukin, samoin saa puettua itse suht. rauhassa. No meidän neitokainen ei enää neljän kuukauden iän jälkeen oikein sitterissä viihtynytkään. Mutta toimii siis tuo kaukalokokin ja moni tuttu on ostanut kirpparilta ns. uimakaukalon mitä käytetään vain siellä ei siis autossa lainkaan. Ja siihen jos laittaa pyyhkeen tai muovitetun froteen päälle niin ei niin paljoa kastu. Olen myös nähnyt liinailijoita joilla vauva istuu liinassa suihkuttelun ajan, itse en ole kokeillut mutta näyttää toimivan sekin. (en tiedä onko joku erilainen liina ihan uintireissuja varten)
Kivoja uimareissuja!
-nefe
ja ilmottautumisen yhteydessä sanottiin, että vauvan uimapuvun tulee olla ns.painijamallinen (lahkeet ja henkselit) eikä uimavaippoja käytetä. Mutta näissäkin asioissa käytäntö voi tietty vaihdella järjestävän tahon mukaan, meidän kohdalla kyseessä oli Pikku-Delfiinit, joka toimii uudellamaalla.
Vauvauinnissa EI saa käyttää (uima)vaippoja, mutta uimapuku tai vaippauimahousu (joka ei ole vaippa, vaan kuten kestovaipan kuori) on PAKOLLINEN.
Hakusanoilla vauvauinti, uimapuku, uimavaippa, vaippauimahousu löytyy tästä aiheesta mooonta keskustelua.
Meillä ei isästä ole pesu- ja pukeutumishommassa ollut apua, miehethän kun luonnollisesti on eri pukuhuoneessa, eli suosittelen kaukalon ottamista mukaan jos lapsi siinä viihtyy. Meillä myös kylpylän puolesta muutama sitteri ja kävelytuoli joita saa lainata. Jos vauva ei vierasta, voit myös pyytää apua toisilta äideiltä tai ohjaajalta. Meidän poju oli aina tyytyväisenä kaukalossa suihkuhuoneessa ja itse saatoin pitää jonkun toisen äidin vauvaa, että äiti sai peseytyä rauhassa. Jos itse haluat peseytyä rauhassa, voit lähteä hetkeä ennen vauvaa ja isää altaasta, käydä pesulla ja sitten ottaa isältä vauvan, ite oon joskus tehnyt näin, jos mies on ollut mukana.
Kaukalo kannattaa tosiaankin suojata jollakin ettei pääse kastumaan.
Itse suosittelisin myös ottamaan vauvalle kaksi pyyhettä, eli kun nousee altaasta, saa vuvan kääräistä pyyhkeeseen, ja sitten on vielä suihkun jälkeen kuiva pyyhe, niin ei tule pienelle kylmä.
Uima-asuna (ainakin täällä) käy vaikka alushousut, mutta itse suosin uimapukua, ei ole vauva niin " liukkaan" tuntuinen. Ja tosiaankin " lahkeellinen" malli on oltava.
Iloisia hetkiä vauvauinnin parissa!
Mistä saa ostettua vauvojen lahkeellisen uimapuvun?
Me löysimme lahkeellisen uimapuvun Prismasta, hinta 12,90. Löytyi sopivia värejä sekä pojalle että tytölle.
Ei ole ollut vielä käytössä, uinnit olisi tarkoitus aloittaa reilu viikon päästä.
Tsekkasin juuri millainen tuo bumbo-tuoli on ja näyttää tosi kätevältä.. Mietin vain, et tuleeko siinä vauvalle kylmä jos uinnin yhteydessä käyttää? Muutenkin kotona vois olla kyllä kätevä, et ehkä tulee hankittua..
Sandienne ja poika 4kk
jossa selvitetään kaikki käytännön seikat.että relax- vaan. vaippa-käytönnöt vaihtelevat eri uimahalleissa ja vauvauinneissa. toiset sallivat toiset eivät. pissaus ei haittaa, jos tulee kakka niin allas tyhjennetään ihmisineen ja vesineen. meidän poju ainakkin oli niin täpinöisään ettei kakkaamisesta olisi tullut mitään, on sellainen tapaus joka tarvitsee sen oman rauhallisen hetken kakkaamiseen, kuten aamuisin äitin sylissä. ltietty on niitä joilla lirahtaa myös kakka... lahkeellisen sinisen yksivärisen henkseli-uimapuvun löysin säästöpörssistä, 9,90e. mutta olipa siellä pojilla pikkuhousumallisia uikkareita. henkeli uimapuku on parempi myös siksi että ote vauvasta on napakampi altaassa, ei luista. ohjaajat neuvovat myös siellä myös. iloisia uimahetkiä!
Olen tytön kietonut hupulliseen pyyhkeseen sen jälkeen kun olen bumboon istuttanut. Ja on kyllä kotonakin ihan kätevä kapistus (otan esim. kotonakin katsomaan siihen jos pitää päästä suihkuun eikä ketään vahtimassa lasta)ja käy mm. matkasyöttötuolista reissuun päällä. mutta meidän neiti oppi tulemaan siitä pois itse jo 6,5kk iässä eli en suosittele minkään päälle nostamista tuolin kanssa. Tosin esim. tuolla uimahallissa ei nouse siitä pois kun on niin paljon katseltavaa.
-nefe
vielä kaikille vauvauintia aloittaville. Lasta ei kannata rasvata ainakaan edellisenä päivänä, liukasta vauvaa on hankala uittaa. Muutenkin alussa saattaa tuntua uittaminen epävarmalta.
:)
Vauvan lahkeellisia uimapukuja saa ostettua esim. citymarketista,prismasta,robinhoodista jne. eli niitä myydään melkein joka kaupassa. Me aloitetaan vauvauinti huomenna aamulla ja uikkarit ostin tänään robinhoodista, sellaiset siniset nallepuh kuvilla.Maksoivat 10.90e!
t: picatsu ja poika 4kk
Eli meillä vauvauinnissa saa käyttää uimavaippoja, uimahousuja, tavallisia uimapukuja, lahkeellisia uimapukuja jne...
Lahkeet eivät siis ole joka paikassa pakollisia, eikä uimavaipat kiellettyjä.
Mutta kuten joku jo tsemppasikin tuossa aikaisemmin, niin aina ennen aloitusta pidetään info-tilaisuus jossa kaikki kerrotaan.
Meidän vauvauintipaikka edustaa vauvauintien edelläkävijää, ja siellä info-tilaisuudessa kerrottiin mm. juuri syyt siihen, miksi lahkeiden pakollisuus on ns. " vanha väite" , ja uimavaipat ovat yhtä hyvät käyttää ja sallittuja kuin muutkin uimapuvut.
Lahkeettomuus on o.k - perusteltiin mm. sillä, että kun ja jos lapsella tulee kakka uidessa (joka on kuulemma lähes " mahdotonta" , sillä lapsi ei kuulemma normaalisti ulosta vedessä. Kyseisessä paikassa viimeksi niin käynyt yli 10 vuotta sitten, ja kyseisessä paikassa pyörii monta ryhmää useana päivänä viikossa läpi vuoden) niin jos se kakka on kiinteä, niin samalla tavalla se pysyy siellä pepun kohdalla, on sitten lahkeet tai ei. Ja jos kakka on löysä, niin samalla tavalla se sieltä lahkeitakin pitkin valuu ulos. Ja jos tarkkoja ollaan, niin lahkeethan eivät mene täysin tiukkoina lapsen reittä vasten, tai korkeintaan uusina.
Eli jos haluaa pitää lahkeellisen uimapuvun ns. " hyväksyttynä" , kuten joissain paikoissa kyseistä lahjemallia vaaditaan, niin tällöin lahkeisiin tulisi ommela kuminauhat kiristämään lahkeen suita
Mutta totta kai joka paikassa tulee toimia paikan omien sääntöjen mukaan. :)
Parhaaksi uimapuvuksi havaitsin aloittelijalle (eli 4kk ikäiselle pikkuiselle) Lindexin uimahousut (tytöille ja pojille), sillä pienin koko oli 62cm. Housujen sisäpuolella on muovipinta, ja vyötärön ja jalan aukkojen ympärillä on todella napakat paksut kumilangat. Näiden sisältä ei muuten edes ripuli pääsisi valumaan, jos huosut ovat täysin istuvat. Ja mikä parasta, halvatkin olivat; ostin alennusrekistä 2¿:lla viime kesän mallistoa, eli olisikohan sitten oikea hinta alle 10¿ uusissa, jotka muuten tulivat tällä viikolla myyntiin!?!
Tyttäreni näytti maailman kauneimmalta niissä kauniissa pienissä vaaleanpunaisissa uimahousuissaan.
Mutta ei muuta kuin reippaana vain info-tilaisuuteen, ja kysyt siellä kaiken, mikä vain mieltä askarruttaa. Itse muistan sieltä päälimmäisenä sen, että eniten painotettiin hygieenisyyteen jne. Esim. näin synnyttäneenä on hyvä muistaa että on herkkä saamaan mm. kohtutulehduksen, jolloin altaaseen ei ole mitään asiaa jne.
Toivottavasti lapsenne nauttii vedestä ja uimisesta! Mukavia perhe-hetkiä! :)
Meillä on nyt kummatkin ja en oikein tiedä kummat huomenna laitan, ne lindeksin pelkät housut ehkä paremmin pitää sen kakan jos se on tullakseen mutta onko se hyvä muuten, siis niinkun pysyyykö vauva hyvin käsissä jos on vaan " uimahousut" ?
me oltiin tänään ekaa kertaa vauvauinnissa ja meillä ei ollut mitään info-tilaisuutta (harmi) niin voisitko valaista minua lisää esim.tuosta kohtutulehduksesta?? Eli tarkoititko että meillä äideillä on riski saada se uidessa? Säihkähdin nimittäin ihan hirmuisesti kun luin tuon sun kirjoituksen, koska itselläni on ollut nyt illan massu kipeenä ajattelin menkkojen lähestyvän (ei ole vielä alkaneet uudestaan)...
Sit ehottomasti jos teillä tulee jotain mieleen niin ois tosi kiva saada tietää, kun me tosiaan ollaan täysin tietämättömiä. Meidän uinti porukka on vissiin sellainen sekameteli-soppa tyyppinen, ei mitään pakko aikoja. Ykskin oli ollut tunnin uimassa. Mekin oltiin yli puol tuntia vaikka oltiin ekaa kertaa. Saunassa oli mummot heittäneet löylyjä, niin ei voitu lämmitellä vauvan kanssa siellä :(
Niin ja sit siitä kun meijän tunnin jälkeen hyökkää sinne altaaseen mummoja ja pappoja, onko hyvä lähteä pois heti ennen niitä? ajattelin tautivaaraa?
Nelli ja poitsu 3½kk
se paikka missä itse käydään niin on todellakin pyhitetty vain ja ainoastaan vauva-uinnille, siis ei mummoille eikä papoille eikä muille aikuisille, lapsille, ei naperoille eikä taaperoille. uimahalli on suljettu muulta yleisöltä joten ei myöskään pukuhuoneissa ole muita. uidaan omassa altaassa jossa vauvoille sopiva vesi. siis hygieenisyys muistaen. samoin jos itse kipeä tai vauva kipeä niin ei saa mennä uimaan. silmätulehduksissa pitää käydä lääkärissä otattamassa näyte, ja hoidattaa.. ryhmät pyörivät peräkkäin joten aikataulutettua on myös.. ehkä miettisin kaks kertaa menisinkö vauvauintiin yhdessä mammojen ja pappojen kanssa... no kukin tekee tyylillään.
ja joka kerta siellä on aina varmempi ja harjaantuu toimimaan sujuvammn vauvan ja itsensä kanssa. ja kärsivällisyyttä peliin isukille myös että jaksaa odottaa eikä turhaan hermostu odottamisesta, kun äipällä ja vaavilla kestää.. ellei sit iskä ota vaavia miesten puolelle...
samaa mieltä ihmeperheen äidin kanssa tuosta kakkajutusta että onpa se niin jännää ja ihmeellistä vauvoille ettei siinä kakkaaminen tule kyllä mieleen. että rauhassa vaan. ja jos ei järjestetä infoa niin puhelin käteen siis voihan sitä soittaa sinne ohjaajlle on se sitten uimahallin omaa väkeä tai vierasta siis jos oma firma ja järjestävät vain uimahallin tiloissa. ja kysyä etukäteen mieltä askarruttavista asioista. sohkeasti vain, on se samalla sosiaalinen tapahtuma kun voi jutella ja kysellä toisilta äideiltä ja isiltä kuuulumisia ja vauvojen tapoja. ja voihan sitä jopa solmia uusia ystävyyksiä sen pohjalta. :)
Eli osoitteesta www.jutta.fi
Käytin tytöllä näitä Kushiesin uikkareita vauvauinnissa jo olivat tosi hyvät! Jos vauvalla on päällä vain uikkarit eli ei koko uimapukua niin silloin vauva aistii veden koko kehollaan paremmin. Lahkeen suut hyvät kun on vuotosuojatkin jos vahinko sattuu.
Kannattaa käydä katsomassa.
Sellainen PITÄÄ olla! Jos ei ole, niin on syytä epäillä paikan ja systeemien toimivuutta. Uimaliitto vaatii että kaikissa paikoissa info on oltava että saa järjestää vauvauintia. Tuskin on hygienia asiat ja muut ihan kunnossa sitten muutenkaan. Itse olen vauvauinnin ohjaaja ja kun mentiinoman pojan kanssa vauvauintiin niin piti ihan neuvotella siellä että me ei tulla infoon kun ei mikään aika sovi. Eli sekään ei ollut selvä homma vaikka mulla kyllä kaikki tieto on.
Olen kuullut tuollaisista paikoista joissa ei ole aikatauluja, ei hyvä, kyllä se 30min on maksimi lapsen kanssa uimassa. Ja usein sellaisessa porukassa ohjaajatkaan ei tiedä ketkä on tulleet ja menneet ja ketä on opastettu. Eli jos on mahdollista mennä toiseen, paremmin organisoituun paikkaan niin suosittelen. Harvalla on, mutta pääkaupunkiseudulla vaihtoehtoja on ainakin enemmän.
Hyviä vinkkejä muuten tulikin, käytännöt vaihtelee eripaikoissa jonkin verran. Me tehtiin itse niin että mennessä poika tuli mun kanssa ja pakkasin pieneen kassiin sen vaatteet, uinnin jälkeen isi otti pojan ja kassin ja mä sain käydä suihkussa ja pukea rauhassa. Yleensä silti olivat valmiita ensin :)
Sain tällaiset vauvan uimahousut lahjaksi ystävältäni, joka ohjaa vauvauinteja itsekin. Aivan huiput!!!
http://perhepuoti.myvisio.com/product_info.php?cPath=110&products_id=36…
Ollaan kerran käyty uinnissa. Poika 4kk. Suihkussa meillä oli mukana turvakaukalo, jossa poika istui pyyhkeeseen käärittynä, kun itse olin suihkussa. Vähän oli pelottavaa pidellä liukasta lasta, mutta kyllä se siitä. Isommilla lapsilla oli edellisvuosien äitiyspakkauksessa ollut alusta, jossa kölliä.
Kaikilla lapsilla oli koko uimapuku ja vaippojen käyttöä ei suositella meillä päin.
Isät ovat yleensä nopeampia, joten voit laittaa vauvan uinnin jälkeen kuntoon ja antaa isälle ja sitten vasta kuivata omat hiukset jne...
Muista pitää nyytti lämpimänä!
Hauskaa uintia!