Tukilangasta...
Heinäsirkojen ketjussa kerroin, et oon menossa ultraan ja keskustelemaan tukilangan laitosta.
Luimme mieheni kanssa kaikkea mahdollista tietoa tuosta tukilangasta (cerclage) netin kautta. Suomeksi ei juuri mitään asiaa eikä paljon muutakaan tietoa löytynyt, mutta saksaksi ja englanniksi kylläkin. Siitä ollaan hyvin kriittisiä sen tehokkuuden ja tuen suhten. Lähinnä sen takia, että se ei estä ennenaikaista syntymää, jos vauva on tullakseen.
Tukilankoja laitettiin paljonkin tuossa 80-luvun alkupuolella, mutta siitä on luovuttu jo miltei kokonaan. Ainoastaan silloin kun kohdunsuu on pehmennyt eikä ole supisteluja sitä vielä laitetaan.
Tukilangan laitosta on kaksi vaihtoehtoa: nukutuksessa ommellaan kohdunsuu ohuella langalla kuin pussin suu suppuun ja toinen paikallispuudutuksella asennetaan muovinen rengas kohdunsuulle pitämään sitä kiinni. Tuosta jälkimmäisestä en ole varma tehdäänkö sitä Suomessa, mutta ainakin keski-Euroopassa sitä käytetään.
Tänään mulla oli kuitenkin tilanne oikein hyvä, eli kohdunsuu tiiviisti kiinni ja jämäkkä sekä pituutta 4cm niin kuin pitääkin. Lääkäri sanoi heti, ettei tässä tukilankaa tarvita ja saan tehdä vielä töitä ihan rauhassa.
Hippunen näkyi hienosti ja sielläkin kaikki hyvin, pituus oli päästä peppuun 9cm. Näytti ihan siltä, että hieman häiriköimme kun kovasti heristeli pikku kätösiään :) Tuntui ihanalta katsella sitä pientä olentoa!!!
Kaikki siis hyvin toistaiseksi! Meidän esikoisemme nimittäin syntyi erittäin pienenä keskosena, jonka takia olen erityissyynissä. Mulla alkoi yht' äkkiä 24rv supistella, enkä edes tiennyt aluksi, että se oli supistelua. Menin käymään lääkärissä ja sitten olikin jo kohdunsuu 1cm auki ja eikun supistustenestolääkitys ja totaali vuodelepo sairaalassa ja siitä 2 viikkoa niin tyttö syntyi, 800g ja 31cm.
Syytä tähän ennenaikaiseen syntymään ei löytynyt ja ennen tuota sairaalaan menoa olin juuri ollut gyniksellä ja kaikki oli ok. Vähän mua edelleen arveluttaa kun joudun tekemään aika raskasta työtä. Lääkärin mielestä voin vielä toistaiseksi jatkaa ihan hyvin. Jaksan kuitenkin noin muuten ok.
Seuraava ultra on 2.3. toivottavasti kaikki menee mukavasti loppuun saakka sinne heinäkuun ekalle viikolle!
Terkuin EelaSofie 15+2rv
Kommentit (2)
käynyt kuin Phks:n ka neuvolassa. En siis erikseen gynekologilla, mutta jos olo yhtäänkin tuntuu musta arveluttavalta, menen käymään yksityisellä. En todellakaan halua toista ennenaikaista!
Sain esikoiseni Sveitsissä ja olemme nyt asuneet vuoden takaisin Suomessa. kun jouduin siellä sairaalaan, miettivät he myöskin tukilankaa, mutta se oli myös liian myöhäistä. Hoito oli siellä kyllä ihan ykköstä ja toivon saavani sitä täälläkin :) Ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
Kiitos paljon kannustuksesta :) !
EelaSofie 15+4rv
tukilangasta ei ole valitettavasti omia kokemuksia koska mun raskausongelmat on aina alkanut sen verran myohaan etta siina vaiheessa ei edes taalla keski-euroopassa enaa lankoja laiteta (kai viimeistaan laitetaan siina 26 vkon tienoilla). olen kuitenkin maannut sairaalassa naisten kanssa joille on se laitettu ja tosi on etta ei se valitettavasti nayta kaikkia ennenaikaisia synnytyksia pysayttavan, mutta voi toki hidastaa niita. laitapa tama kysymys tuonne keskosuuspuolelle, sielta voi loytya enemman kokemusta kuin taalta.
mietin vain etta tuolla sun historialla onhan sulla varmasti paras mahdollinen gynekologi, mieluiten perinatologi (ovat paremmin perehtyneita ongelmaraskauksiin kuin tavalliset gynet)? esim. helsingissa naikkarilta loytyy varmasti, muualta ei valttamatta. ja olethan tehnyt hanelle selvaksi etta tyosi on fyysisesti raskasta? tassa asiassa ei todellakaan kannata olla liian vaatimaton tai kohtelias vaan vaatia parasta mahdollista hoitoa. jotenkin ajattelen etta olisi parempi olla vaikka liiankin aikaisin kotona vuodelevossa kuin ottaa turhia riskeja kun kerran kohdunkaulan heikkous on todettu ja lisaksi taipumus ilmeisesti ennenaikaisiin supistuksiin (niihin ainakin auttaa vuodelepo)?
onnea sinulle matkaan, toivottavasti raskautesi sujuu hyvin talla kertaa.