Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mikä on mielestänne paljon raskauskiloja...

12.01.2006 |

Kuinka paljon on PALJON raskauskiloja odotusaikana? Onko paljon jos viikon 30 paikkeilla 20 kiloa? Kertokaa kokemuksia ja painon nousujanne.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta poikakin oli 4950 ja 56 syntyessään!

toisille tulee enemmän, toisille vähemmän!

Vierailija
2/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. normaali painonnousu oli luokkaa 10-18kg yksilöstä riippuen. Eli jos 20kg tai yli tulee niin siinä on sitten sitä extraakin jo mukana. No, oma veikkaukseni on, että meikäläinenkin nousee tonne 20kg tienoille kun rv35 kasassa oli 14kg -ja kaverille tuli kaksosista alle 10kg että näin... Keväällä sitten tarkempi ote ruokailun kanssa -nyt en kerta kaikkiaan jaksa näinä viimeisinä viikkoina enää pingottaa.

rv 36+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekasta raskaudesta yhteensä 20 kiloa synnytyspäivään mennessä ja itse pidin sitä ihan järjettömänä määränä silloin. (siis 54 muuttui 74, lyhyessä varressa tuo lisäys kun on paljon!)Kauhistelin puntaria ihan hirveästi ja mietin, että miten voi olla mahdollista, koska olin kuitenkin syönyt varsin normaalisti koko ajan. Lopulta sain lapsen ja muistaakseni alle kahdessa viikossa reilusti yli puolet tuosta katosi. Lisäksi peilistä katsoi paljon hoikempi ihminen, siis ihan silminnähden ihmismäisempi olento! Paino ei ollutkaan kaikki massaa eli läskiä vaan elimistöön kertynyttä nestettä!

Niin ja huvittavinta oli, että päivä synnytyksen jälkeen paino ei ollut pudonnut kuin yhden vaivaisen kilon, vaikka olin synnyttänyt 4,5 kg lapsen + istukka + lapsivesi. En tajua mikä ihmeen nesteenvarastoijakameli olen. :-D

Sinullakin voi hyvinkin olla osa tuosta painosta kudoksiin kertynyttä nestettä. Itsellänikin juuri noilla viikoilla alkoi olla jotain 17 kiloa lisää kannettavaa, mutta viimeisten viikkojen aikana tuli enää muutama kilo.

Vierailija
4/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka oppaassa ja lehdessä ja neuvolassa toitotetaan sitä 12kg:n painonnousua, ettei sen yli saisi mennä...minä taas en tunne YHTÄKÄÄN ihmistä, jolle olisi tulluta VAIN se 12kg raskauden aikana! Itse kerrytin massaa 18kg, eräs kaverini jopa 27kg, toinen sai 22kg, samoin siskoni 15kg, serkkuni peräti 30kg, äitinikin taisi saada sen 20kg painoa jne. Kuka ihme onnistuu lihomaan vain sen 12kg?! :)

Usein hoikat ja lyhyet naiset saavat enemmän kiloja ja se heille suotakoon. Itseltäni lähti kuukaudessa synnytyksestä 14kg ja sitten jäi muutama tiukkaan kiinni...kropan muoto kyllä muuttui, joten housunkokokin kasvoi yhdellä...

Älä stressaa painosta vaan syö hyvin ja terveellisesti!

t.sitruska rv 14+5, jolla nyt jo varmaan +5kg...

Vierailija
5/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tullut kiloja vähän vajaa 10, laskettuun aikaan on pari viikkoa. Ekasta raskaudesta tuli n. 11 kg. Olen melkoinen herkkusuu ja liikuntakin on jäänyt vähiin, joten ihmeen pienellä painonnousulla olen selvinnyt.

Vierailija
6/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tullut kiloja nyt 14, ja rvk 34+2. Tuntuu paljolta, olo " tankeroinen" .

Esikosta tul i18kg, ja sekin oli paljon, tosin jäljelle jäi vain 2kg.

Vierailija
7/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hoikka ja pitkä, ei 20 kg näy vielä missään. Jos on pieni ja pullea (niin kuin minä), se 20 kiloa on PALJON!!!

Mulla tuli esikosesta 20kg, ja se oli oikeasti paljon, kun lähtöpaino oli normaalin ylärajoilla. Ja siitä jäi vielä 10 kiloa roikkuun vyötärölle. Nyt kakkonen rv 19 tasan ja edelleen sama paino kuin lähtiessä. Nyt kun olin jo lähtiessä ylipainoinen, ei kuulemma haittaa, vaikka ei painoa niin paljon tulisikaan.

Vierailija
8/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse synnytin tyttäreni 09/05, kiloja kertyi vain se 12 kg, mutta minulla on paaaljon tuttuja jotka ovat ylittäneet tän neuvolan maagisen rajan 15 kg. älä turhaan murehdi niitä kiloja, ne kyllä lähtee synnytyksen jälkeen! raskaana ei olla kuin pahimmassa tapauksessa kerran elämässä joten nauti siitä, kiloista viis, niistä ei saa muuta kuin pään säryn! itse en mm. miettinyt mitä suuhuni pistin vaan jos jotain mieleni teki niin sitä myös söin!

syyskukka ja onnellinen 4kk ikäisen tytön äiti

Vierailija
9/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä todellakin tuo painonnousu raskauden aikana.

Itselläni esikoista odottaessa 12,8kg, kaikki olivat tippuneet kuukaudessa pois (vaikka en yrittänyt edes pudottaa)

toisesta 16kg, laiskuuttani niistä jäi 3kg

kolmannesta 11,8kg ja kaikki lähti vuoden kuluessa sekä lisäksi tuo 3kg, mitä kakkosesta jäi,eli painoin saman, mitä ennen lapsia.

Nyt neljättä odottaessa viikkoja 15+ ja painoa on tullut vajaa kilo, mikä on ihme,sillä kaikkia odottaessa minulla on alkuvaiheessa tullut painoa melkoisesti lisää ja sitten loppuvaiheessa tasaantunut. Mutta eilöhän tässäkin raskaudessa päästä lopulta tuonne 12 kilon päälle...

Vierailija
10/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 20 kuulostaa paljolta. Mutta sehän tosiaan riippuu lähtöpainosta kuinka paljon " saa" tulla. Tosin ei sekään sitä takaa; siskolla (lähtöpaino 50) tuli painoa yhteensä 9kg, ei itseasiassa sitäkään, koska raskauden alussa hän laihtui 5 kg. Eli " parhaimmillaan" hän painoi vain n. 55kg! Ja vauva oli syntyessään ihan normaalikokoinen 3200g. Ja kaikki paino " jäi" sairaalaan.

Vierailija
11/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tuli rv 36+4 mennessä painoa lisää yhteensä 16 kg. 30 viikolle asti paino oli noussut vain n. 6 kg ja loput 10 kg oli pelkkää turvotusta. Kyllähän sitä kauhulla seurattiin kun paino alkoikin yhtäkkiä nousta monta kiloa viikossa. Lopussa mulle tulikin paha raskausmyrkytys, joka aiheutti turvotuksen. Nyt 2 viikkoa vauvan syntymän jälkeen paino -3 kg lähtöpainosta. Hurjaa vauhtia on turvotus hävinnyt ja paino tippunut sen mukana vaikka ruokahalu onkin todella hyvä. Vielä kun toivun kunnolla keisarinleikkauksesta niin saa muutama muukin extrakilo kyytiä, kun päästään ulkoilemaan vauvan kanssa.

Tsemppiä kaikille vielä vaavia masussaan kanteleville. Ei kannata turhia huolehtia kiloista odotusaikana!

Vierailija
12/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin lähtöpaino oli vähän alle 50 kg ekassa raskaudessa ja kiloja tuli jotain 23. Paljoltahan se tuntui, kun ei ole eläissään painanu niin paljoa. Paino oli kyllä selkeästi tuossa masussa ja toki muuallakin kropassa. Sairaalaan ei kanssa jääny paljoakaan, mutta puolen vuoden päästä synnytyksestä mahduin entisiin farkkuihin (nippanappa :-) ) Ite en laihduttanut tai muuten tarkkaillu syömisiäni, lenkillä kävin vaunujen kanssa päivittäin noin tunnin.

Nyt on toinen raskaus menossa ja lähtöpaino oli 54 kg ja on tainnut tulla jotain 1,5 kg lisää. Herkut maistu ekassa raskaudessa, mutta nyt eivät (ihan hyvä vaan). Saa sitten nähdä miten tässä käy..

Tainu ja masuasukki 21+1

Vierailija
13/15 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli esikoisesta vain 9 kg. Nyt toista odottaessa rv 15+6 luulisin kiloja tulleen korkeintaan kilon tai sitten on pysynyt suht samana..Verkkarit kyllä meinaa tippua koko ajan jalasta, että en tiedä onko maha hiukan kasvanut vai paino pudonnut..Makea ei juurikaan maistu, mikä on todella hyvä! Mulla tuota lähtöpainoa oli sen verran paljon, ettei nyt tarvitsisi tulla yhtään kiloa..mutta saapi nähdä!

Vierailija
14/15 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle pärähti esikoista odottaessa jotain 20+ kg. - Ja ihan kaikki tiivistä tavaraa, suurin osa lähinnä masuun ja tietty vähän tisseihinkin. Muuten olinkin kovin " hoikka tyttö" kiloineni. Masu erosi tosi ronskisti muodossani ja ihmiset luulivat odottavani kaksosia.. Kovin suhteellisia nämä hommat. Itse pitäisin ehkä nyrkkisääntönä, että vaikka tulisi 40 kg, jos se on terveellisesti syömällä sopivasti reippaillen ilman verenpaine etc. ongelmia hyvinvoiden hankittu, niin kyllä se on sitten ko. mammalle juuri sopiva painonlisä : ).

Itse tuolloin tosiaan urheilin kovastikin (mm. kävelin vauhdilla kilometrejä päivässä - mitä en nyt kakkosta odottaessa tosin todellakaan pysty tekemään ; ) - uin kaksi kertaa viikossa, joilla toisella kerralla uimahallissa 3km ja toisella kerrostalon uima-altaassa jotain 200 m.. mun herkut olivat nälkään/tarpeeseen syötyjä hedelmiä etc. Eikä tosiaan yksikään kilo ylimääräineen vaan totiseen tarpeeseen olivat tulleet!

Saas nähdä miten nyt.. edellisestä lähtökiloja vielä reippaasti jäljellä, tällä kertaa kyllä jonkun verran sitä puhdasta läskiäkin ; ), huonoltavoinnilta, supistuksilta, stressiltä ja muuten railakkaalta vauhdilta en tosiaankaan kykene välttämättä aina edes kotiovea pidemmälle menemään ja suklaatakin on tullut pikkuisen popsittua (kääks ; )). - No, eiköhän se tästä : ) mitä suotta näillä stressaamaan! (Liiallinen stressi kuitenkin usein suurempi riskitekijä mielestäni kuin " taidolla hankitut" reippaat raskauskilot!)

- Tiina -

Vierailija
15/15 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa kiloja kertyi 17kg joista 9kg jäi sairaalareissulle, loput karisivat pikkuhiljaa omia aikojaan. Tällä hetkellä rv 28+5 ja kiloja +10, toivottavasti ei ihan niin paljon kerry kuin viimeksi!

Peppinetta 28+5