Äp:n tuotteista vain 46% suomalaisia, Tuttan vaatteet Kiinasta. Tiesittekö?
Juuri tuli ykköseltä ohjelma aiheesta. Vaikka Tutta on suomalainen merkki, vaatteet valmistetaan Kiinassa. Ompelijan palkka 100e/kk.
Taidan ottaa rahana...
Kommentit (17)
- Äitiyspakkaushan on hieno asia sinänsä, en usko että siitä oli kyse lainkaan.
Enemmänkin (myös ohjelmassa) ihmeteltiin sitä, että esimerkiksi lapsityövoiman käyttö ja työntekijöiden oikeuksien polkeminen voi olla näissä valmistusmaissa täysin hallitsematonta - ja suomalainen virallinen valtion taho tulee tukeneeksi tällaista toimintaa.
Eli paitsi että jätetään käyttämättä suomalaista työtä (valtion hankkeessa), pönkitetään vielä mahdollisesti hikipajoja hyväkseen käyttäviä yrityksiä.
Kyllä jäin itsekin miettimään tuota mariamin mainitsemaa tv-juttua, koska kuluttajien valinnoilla on nykymaailmassa aivan valtavia merkityksiä.
Toki olen ihan samaa mieltä siitä, että äitiyspakkauksesta valitetaan liikaa ja mielestäni turhaan, kun kyse on kuitenkin huomattavasta edusta, jonka vain me suomalaiset saamme. Mutta nyt ei ollut kyse käsittääkseni tästä iänikuisesta en ota pakkausta kun siinä on niin rumat potkuhousut -tyylisestä jutusta, vaan ap hämmästeli Kuningaskuluttajan selvittämää asiaa, että vain osa äitiyspakkauksen vaatteista ja tarvikkeista on todella suomalaisia.
En ole itsekään asiaan aiemmin sen kummemmin perehtynyt, mutta minäkin hämmästyin tuosta jutusta! Oma MIELIKUVANI, ei siis ole perustunut tietoon, on ollut, että äitiyspakkaus on suomalainen asia ja siihen pyritään ottamaan suomalaisia laatutuotteita. Näin ei nyt sitten ilmeisesti olekaan ja minulle se ainakin oli pettymys. Toki ymmärrän sen, että jokainen yrittää säästää siinä missä voi, niin myös Kela hankinnoissaan, mtta jotenkin olin kuvitellut, että edes jossain määrin tässä yritettäisiin tukea suomalaista työtä kun pakkaus niin suomalaisena ilmiönä käsitetään. Näin ei sitten olekaan.
Ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan pettymyksen ja pohdinnan, pitäisikö sittenkin ottaa avustus rahana. Itse ei tuota enää tarvi miettiä, kun otin pakkauksen jo vuonna -03 esikoiselle eikä nyt kakkoselle sitä otettu, mutta aloin itsekin miettiä tuon tv-ohjelman jälkeen, että täytyy tästä lähtien syynätä lastenvaatteidenkin alkuperä-ym. merkinnät tarkkaan. Jos ajattelee ostavansa esim. fleecehaalarin ja vaihtoehtoina on Tutan haalari 29,90 ¿ ja sama H&M:stä 14,90 ¿ niin en taida enää kovin kauaa miettiä kummanko ottaisin. Jos kerran Tutankin tuotteet tehdään Kiinassa, ei ostoperusteena paina enää se, että tuenpa ainakin suomalaisten työllisyyttä. Toki en tiedä sitten lapsityövoiman ym. käytöstä kunkin alihankkijan hommissa, mutta noin niin kuin periaattessa...Miksi maksaa jostain puolet enemmän vain siksi, että se on JOSKUS tehty Suomessa, nyt murto-osahintaan toisella puolen maapalloa...?
Kölli
...ja eihän ne kiinassa valmistetut Tutan tuotteet ole yhtään sen enempää suomalaisia kuin H&M:n tuotteet... Tutassa van maksaa se merkki.. Uunotetaan ihmisiä ostamaan ' suomalaisia' tuotteita, jotka onkin oikeasti kiinalaisia..
glemei *vierailulla kuumeilupuolelta*
että tuotantotyön tekeminen täällä Suomessa meidän palkoilla ei vaan ole kannattavaa. Se on valitettavaa, mutta niinhän se on. Tuotanto lähes alalla kuin alalla painuu halvempiin maihin. Ei kaupalliset yritykset voi kuitenkaan hyväntekeväisyyden takia Suomessa pysyä, kyllä niiden pitäisi pystyä tekemään voittoa ja se yleensä vaatii tuotannon siirtämisen halpismaihin.
Suomessa tehtyjä vaatteita on enää todella vähän ja ne voi maksaa 2-3 kertaa yhtä laadukkaaseen ulkolaiseen vaatteeseen verrattuna. Emmä ainakaan ole valmis maksamaan kotimaisesta törkeää hintaa -tiedän kyllä mihin se johtaa, mutta kun maksan jo perkuleesti veroja tähän maahan niin jossainhan se raja menee.
Eihän suomalainen maatalouskaan toimisi ilman tukia -toivottavasti ne sentään saadaan säilytettyä... en millään haluaisi ostaa esim. espanjalaista maitoa -yök.
oodi77:
tuotantotyön tekeminen täällä Suomessa meidän palkoilla ei vaan ole kannattavaa. Se on valitettavaa, mutta niinhän se on. Tuotanto lähes alalla kuin alalla painuu halvempiin maihin.
Näinhän sitä tosiaan sanotaan. Ja varmasti monen kohdalla juttu pitääkin paikkansa, sen myönnän. Mutta täytyy kyllä sanoa, että uskoni näihin surunaamalla annettuihin " pakko mennä halpismaihin" -lausuntoihin on hiipunut dramaattisesti jokaisen sellaisen uutisen myötä, joissa täysin kannattavia ja äärimmäisen tehokkaita yrityksiä raportoidaan siirrettävän _vieläkin_ halvempiin maihin, jotta osakekurssia saataisiin hilattua ylös ja sijoittajia/osakkaita mielisteltyä. Kvartaalitalous johtaa omituisiin ratkaisuihin, kun johdon koko ajan täytyy tehdä jotain (hyvinkin pärjäävässä yrityksessä), jotta _näyttäisi_ omistajien siltä kuin tehostettaisiin vain jatkuvasti. Ja palkkakustannusten leikkaaminen on yksi tällainen silmänlume, sitä tehdään sitten kun kaikki jo toimii niin hyvin että vain riistopalkoilla juttu on mahdollista saada laskelmissa näyttämään vieläkin paremmalta.
No joo, tulihan vähän puuskahdettua. Ja hintojen erot ovat kyllä suuret - itse olen silti taipuvainen yrittämään maksaa suomalaisesta kunnollisen hinnan, silloin kun taloudellisesti siihen on mitään mahdollisuuksia. Ehkä sitten karsin tavaran määrästä, tai jotain. Mutta kolminkertaiset hinnat (joista oodi puhui) laittavat tietysti jo vähän miettimään...
Yrittäjien pj:köhän se oli, joka lausahti että jos suomalaiset ostaisivat 5 lisäeurolla päivässä kotimaista tavaraa kukin, niin 20 000 työpaikkaa säilyisi pelkästään sillä.
ole ikinä ajatellutkaan, että minkämaalaisia ne tuotteet on. Mutta ei ole tapana muutenkaan ostaa vain " suomalaista" . Kyllä ihan yhtä hyvää tavaraa saa muualtakin.
Lapsityövoimaa jos ajatellaan, mun mielestä sitten täytyy lähteä boikotoimaan vähän kaikkea, kun ikinä ei voi kaikista tuotteista tietää, mikä niiden tausta on..No, jokainen tekee niin kuin haluaa, mutta mä otan äitiyspakkauksen vastaan ilolla. Aivan mieletön etu, jota ei ole muun maalaisilla.
syy tuotannon siirtymiseen halpamaihin taitaa olla kuitenkin se että voittojen täytyy olla koko ajan suurempia (ts. voitollisetkin yritykset siirtyvät koska voiton tarvii olla koko ajan kasvavaa).Myös markkinointiin käytetään valtavia summia..ja puhumattakaan kaupan portaan voitoista...
itse henk. koht olin viimeksi (2004 helmikuussa) ottamaani pakettiin aika tyytymätön..mielestäni vaatteet olivat siinä isokokoisia, huonolaatuisia (langanpätkiä sojotti, näpinläpiä ei ollut leikattu auki)..olisin ottanut mieluummin vähemmän ja hyviä pienikokoisia vastasyntyneen vaatteita, kun ison läjän sellaisia jotka menee sitten käyttämättöminä afghanistaniin vauvakassissa..syy oli lähinnä se et helmikuussa syntynyt poika oli alkuun (normaalikokoisena syntyneenä) niin pieni ettei tolle 80 cm haalarille ollut käyttöä ..potkarit kun olis ollut sopivia, poika olikin jo kävelyvaiheessa..kestovaippojen (villiksien) kanssa bodyt ei ollut käteviä..
toinen täysin puuttuva juttu on mun mielestä vaippaharsot..kestovaippoja käyttävälle noi äitiyspakkauksen harsot oli lähinnä vitsi (nyppyyntyviä ja ohuita..ei ollenkaan vaipaksi sopivia)..
toisaalta harmitti et pakkaukseen oli tungettu kertakäyttövaippoja kun en niitä halunnut käyttää (no joo pienempi ongelma..ne sai kyllä annettua eteenpäin)..
kuitenkaan en tällä kerralla aio pakkausta ottaa (esikoiselle ostettuja vielä hyväkuntoisia vaatteita on läjäpäin)..
ja tutasta vielä..
mä olen ainakin asettanut sen henk.koht boikottiin sen jälkeen kun ostin muutamat yöhaalarit ja bodyn (ihan nättejä pallollisia, kalliita), jotka olikin ekan pesun (ohjeiden mukaan) jälkeen haalistuneita, nyppyisiä ja saumat oli ratkenneet auki...
soitin ja annoin palautetta ja lähetin postissa tutalle kankaanpäähän jossa ompelivat kasaan ja lähettivät takaisin. puhelimessa perustelivat mulle että on huonolaatuisia kun tehdään heidän kiinan tehtaallaan ..
sen jälkeen päätin etten enää tuttaa osta..
turha maksaa kalliita hintoja kun ei laadullakaan ole mitään väliä...
yksi mitkä mun mielestä on hyviä vaatteita ei tosin suomessa tehtyjä mut lähellä (ruotsissa) on lingon ja blåbärin vaatteet..niitä mä olen muun muuassa nyt sitten ostellut, kun on sentään kunnon oloissa ommeltu ja hyvistä aineista..
No näinhän se varmasti tuppaa olemaan useimmilla ihmisillä ihan normaalin rahantienestin suhteenkin. Ja harva yritys viitsii junnata tuloksen suhteen paikoillaan vain joitain korkeimpia moraaliajatuksia noudattaen, jos se on huomattavasti pois yrityksen tuloksesta. Toivottaisin kaikille suurille kiina-ilmiöiden moralisoijille tervemenoa yrittäjäksi, vaikkapa lastenvaatevalmistajaksi. Siinä voi sitten vuosien saatossa miettiä kuinka paljon on valmis tinkimään yrityksen voitosta omien, sinällään kauniiden, periaatteidensa vuoksi.
Ja tässäkin suhteessa, onneksi meillä on vapaus ottaa tosiaan pakkaus rahana, ja ennenkaikkea ostaa jotain muuta omasta mielestä korkeammalla moraalilla tuotettua vaatetta kaupasta.
Ymmärrän silti pointin, että parempihan se olisi jos äitiyspakkaus sisältäisi vain kotimaassa tehtyjä vaatteita, mutta sitä en oikein, että huudellaan jonkun suomalaisfirman valmistusmaapolitiikasta. Se on varmasti heidän oma asiansa, ja ostaja saa valita mitä ostaa.
Kun ollaan EU:ssa niin kaikki valtion hankinnat täytyy kilpailuttaa, eikä sillon saa suosia suomalaista. Niin hullua kuin se onkin niin jos kiinalainen firma tarjoaa saman vaatteen 10 senttiä halvemmalla niin se tarjous voittaa. Ei se yhdessä haalarissa paljon tee, mutta kun pakkauksia jaetaan jotain 40 000 vuodessa niin siinä on jo iso summa rahaa. Tästä asiasta oli juttua Kelan sanomissa viime vuoden puolella.
Mun mielestä kyllä jokaisella maalla pitäisi olla oikeus suosia itseään, mutta EU, EU...
Itse en ole ottanut pakkausta kummallakaan kertaa koska meillä ei vaatteille eikä muillekaan tavaroille olisi tullut käyttöä, en nähnyt tarpeelliseksi ottaa niitä nurkkiin pyörimään vaan käytettin se raha sitten muihin hankintoihin. Hyvä että sekin mahdollisuus kuitenkin on. Tän vuoden pakkauksessa oli tosin minusta tosi kivan näköisiä vaatteita kun tykkään paljon vihreästä.
valtion hankintojen kilpailuttaminen (jos oikeasti toimisi) on ensinnäkin järkevää. Jos ihan oikeasti kilpailuttaisivatkin ja tekisivät oikea ostotoimintaa niin luultavasti valitsisivat jonkun muun maalaisen jossa hinta-laatusuhde on oikea. Nimenomaan tässähän haiskahtaa se että suomalaista yritystä " tuetaan" , viis sitten siitä missä tavarat oikeasti tehdään. Eli ihan näennäisesti vain muka kotimaista ostetaan (ja tarjotaan). Eivät vain olleet vaivautuneet ottamaan selvää minkälaisissa olosuhteissa Tutan tuotteet valmistetan kun luottavat muka-kotimaiseen merkkiin.
EU nimenomaan mahdollistaa että kuluttajalla on parempi mahdollisuus hankkia edullisempaa mutta ehkä laadukkaampaa tuotetta sieltä mistä sitä saa. Mukavahan sitä olisi kotimaista tukea ja ostaa mutta mitäpä sitä ylihintaa p-skasta maksamaan missään tuotteessa. Ei olla enää sosialistinen kekkostasavalta, onneksi.
No nyt meinasi mennä politikoinniksi mutta huvittaa kun pitää muka EUta syyttää siitä että äitiyspakkauksesta löytyy kiinassa tehty haalari.
Ei ollut tarkoitus missään nimessä valittaa. Anteeksi jos viestistäni sai
sellaisen käsityksen. Oli kiire, enkä ehtinyt laittaa kun ihan lyhyen
viestin.
Halusin vaan teiltä muilta kysyä, että olitteko tietoisia asiasta.
...itse jostain kumman syystä kuvittelin että lähes kaikki äitiys pakkauksen tuotteet ovat Suomalaista " laatutavaraa" .
Vaikka ei sen puoleen että sillä olisi minulle väliä minkä maalaisia
tuotteet ovat. Työttömänä ei muutenkaan ole yleensä varaa ostaa
Suomalaista, vaan sitä mikä on edullisinta (hinta-laatu suhde).
Se kuitenkin kummastutti, että Tuttan vaatteet valmistetaan Kiinassa.
Kävin äsken tytön vaatekaappia penkomassa, eikä yhdessäkään Tutta-merkkisessä vaatteessa lue valmistusmaata...H&M:n vaatteissa sen
sijaan lukee valmistusmaa, oli se sitten vaikka Kiina, Bangladesh tai
Intia. Muutenkin H&M:n lastenvaatteet on hyviä laadultaan toisin kun Tuttan. Juuri vertailin niitä, ja huomasin että Tuttan vaatteet on tosi nyppyisiä, ja värit haaleita :( H&M:n enemmänkin käytetyt on edelleen
hyvässä kunnossa.
Tästä lähin laitan kyllä Tuttan boikottiin.
Mutta! On mahtavaa että meillä on äitiysavustus, ainutlaatuinen maailmassa. Ja hyvä että voi valita rahan ja paketin välillä.
täblä:
tervemenoa yrittäjäksi, vaikkapa lastenvaatevalmistajaksi. Siinä voi sitten vuosien saatossa miettiä kuinka paljon on valmis tinkimään yrityksen voitosta omien, sinällään kauniiden, periaatteidensa vuoksi.
No niin, paitsi että esim. Aution Neuleen vaatteethan on 100% kotimaisia, itse ainakin toivoisin, että kaikki Tutan vaatteet vaihdettaisiin AN:n tuotteiksi äippäpakkauksessa.
Ja muutenkin se on totta, mitä joku sanoi, että Tutan laatu on ihan syvältä! Itse olen boikotoinut Tuttaa jo pidemmän aikaa tästä syystä.
että olisihan se hienoa, että suomalainen vaateteollisuus olisi voimissaan! Kyllähän niitä täysin Suomessakin valmistettavia löytyy, mutta eipä niin montaa... Etenkään noista suuremmista merkeistä. Ja Tutan laadun myös allekirjoitan: aika surkeeta on.
Mutta vielä sentään näitten suomalaisten merkkien suunnittelu on Suomessa. Vaikka tietysti tuo valmistus on kaikista työllistävintä, niin vielä joukko ihmisiä työskentelee esim. suunnittelussa, mallituksessa, malliompelimoissa ja logistiikka- ym. hommeleitten parissa.
vaan pointti oli siinä että koska eu:n mukaan pitää kilpailuttaa, ei valtio voi valita pakkaukseen vaikkapa juuri Aution neuleen tuotteita, ellei ne ole halvimpia. Eli jos Tutta tekee paremman tarjouksen niin ne valitaan, valmistettiin ne sitten missä tahansa päin maailmaa.
Mielestäni olisikin järkevämpää valita vähän laadukkaampaa kuin halvempaa, mutta päättäjien täytyy tehdä niin kuin täytyy. Syy ei siis ole siinä että ei haluttaisi suosia suomalaista vaan että määräykset on tällaiset.
Eri asia sitten on miksi vaatefirmat tuottavat tavaransa ulkomailla, se ei sinänsä kuulu tähän asiaan.
jos EU ois takana niin EU:n kilpailusaannosten tarkoitus ei todellakaan ole kilpailuttaa kaikkien maailman maiden valilla, vaan pitaa kilpailuttaa EU-maissa toimivien yritysten valilla. tutta nyt vaan sattuu olemaan _suomalainen_ yritys joka on paattanyt siirtaa tuotantonsa kiinaan, eli tuttaa itseaan voi tasta syyttaa, jos nyt jotain syyttaa haluaa.
etta ehka kannattaa erottaa se pitaako kaiken olla aina " suomalaista" (miksi?) vai pitaako valvoa etta se tuotetaan inhimillisissa olosuhteissa ihmisoikeuksia kunnioittaen, mahd vahan myrkkyja kayttaen jne. ei suomesta koskaan tule autarkista (ts etta tosiaan kaikki pystyttaisiin tuottamaan omiin tarpeisiin itse) eika siina olisi mitaan jarkeakaan kun joidenkin asioiden tuotanto onnistuu paremmin muualla.
Mun mielestä on naurettavaa, että ihmiset jaksavat valittaa noista pakkauksista. Ollaan onnellisia, että saamme tuollaisen edun. Jos emme saisi mitään, valitettaisiin siitäkin.Mutta miettikääpäs sitä, että jos meillä ei olisi edes tuollaista mielestänne kelvotonta pakkausta, ei sen ottamatta jättämisestäkään saisi rahaa. Toki se on jokaisen oma asia ottaako rahana vai ei.. Mutta lopeta/lopettakaa valittaminen!!!!
Niin siis mikä niissä ulkolaisissa on vikana? Se ettei kiinalaiset saa siitä palkkaa ja se kaikki on suomalaisilta posi? Kyllähän minäkin suomalaista haluaisin suosia, mutta tuskin saan tuolla 140 eurolla (?) hankittua läheskään yhtä kattavaa valikoimaa. Hmm.. Tokihan voi sitten hakea kaiken henkkamaukasta tmv, mutta siinä se idea taitaakin mennä.. Vai ajattelitko ostaa aina lapsellesi täysin suomalaisia vaatteita?