Soseisiin tuoreet/pakastetut kasvikset?
Me ollaan nyt vko maisteltu 6kk vauvan kanssa bataattia ja huomenna laitan jotain muuta makua bataatin sekaan. Parsakaalia ajattelin laittaa. Ostin jo tuoretta parsakaalia, mutta tulipa mieleen, että kun se on Espanjasta, niin siinähän on sitten säilöntäaineita.
Siis, osteletteko tällaiset kasvikset pakastealtaasta?
Parsan lisäksi on ostettuna porkkanaa ja maissia. Taidanpa tuon parsan kai sitten syödä itse kuitenkin.
Tulee niin uusavuton olo, kun tällaisia kyselee, mutta ekan vauvan kanssa tässä ollaan ja parasta pienelle tietenkin haluan :) Ja siihen ei kuulu lisäaineet... Itse haluan kuitenkin kasvissoseet tehdä.
Kommentit (6)
mutta siinä on se ero parsaan, että bataatin minä kuorin ja kuoressahan mahdolliset säilöntäaineet ovat. Mutta jos parsaan suihkutetaan päälle jotain ja laitetaan sitten siihen muoviin? Kaupassa ei mielestäni muunmaalaista parsaa ollut.
Juu, en usko, että moniakaan kasviksista kehoitetaan hankkimaan pakasteena. Maissi nyt tulee mieleen.
Kaikki sitä aloittelevaa mietityttääkin :) Viitsisikö joku tietävä vastata näin tyhmään pohdiskeluun? :)
tuosta kesäkurpitsasta sanoa, että sama juttu, kuin bataatin kanssa, että sekin useiten kuoritaan. (Mitä olen lukenut kommentteja kiinteiden antamisesta)
Kuinka kauan kesäkurpitsaa ja maissia keitetään?
Aloitan tekemään tässä lähi aikoina itse soseet, ja kaipailisin teko vinkkejä...
Niin ja tarvitseeko sauvasekoitinta vai meneekö sähkövatkaimella?
Juuri tein maissisosetta. 1 pakastepussi 200g ja 1dl vettä keitetään kannen alla 5min. Soseutetaan vesineen. Mulla sauvasekoitin, en muusta tiedä.
Silloin vältät aivan varmasti kaikki haitalliset myrkyt joita suihkutetaan melko hysteerisesti kasviksiin nykyään.
Itse olen myös aloittelija näissä asioissa, mutta olen netin kautta lukenut paljon mielenkiintoista koskien siitä mitä kaikkia lisättyjä aineita on ruoissa joita syömme nykyään. Haluan myös antaa lapselleni mahdollisemman puhdasta ruokaa jos vaan pystyn.
Monissa tavallisissa marketeissa löytyy melko hyvin vaihtoehtona myös luomakasviksia. ainakin luomuporkkanoita ja pottuja on jopa ihan pienissäkin kaupoissa. Olen myös löytänyt jopa luomu parsakaalia että palsternakkaa. Luomut maksavat toki hieman enemmän, mutta vauvahan ei todellakaan syö hurjia määriä. Ja voihan aina pakastaa. Esim Sellon Citymarketissa on välillä ihan hyvät luomukasvikset. Viimeksi löisin sieltä luomubataattiakin.
Toki annan myös ihan " normaalia" purkkiruokaa jos lähden jonnekin..mutta uskon että terve ruokavalio varmasti jossain määrin auttaa lasta kehittämään esim vahvan immuniteetin.
No, nyt mentiin jo hieman asiaa pidemmälle.
Itse en ole vielä parsakaalia maistattanut pojallemme, mutta luulen että nuo säilöntä aineet sun muut varmaan häviävät keittämisen aikana. Olen saanut sellaisen käsityksen, että tuoreet aina parempi vaihtoehto kuin pakasteet. Tosin olen itsekin vielä aloittelija näissä jutuissa, kun kolmisen viikkoa vasta syöty soseita.
Eilen tein juuri kesäkurpitsaa itse ja sekin oli ulkolaista enkä luule, että siitä mitään ylimääräsiä aineita vauvaan meni...