Miten äippäraha lasketaan?
Oon nyt työttömänä ja jos sattuu että ei ehi päästä töihin enne äitiyslomaa niin maksetaako se minkä mukaaan?Vuoden 2004?Mutta mites kun oon ollu vuoden 2004 työttömänä ja saanu ansiosidonnaista?Tälläki hetkellä saan mutta tipun täl viikol jo kelan päivärahoille :(
Kommentit (8)
hirveästi tietoa, huomasin vain tutun nikkisi kuumeilupuolen kesäkertuista ja oliko se toukotoiveista jo ja halusin onnitella!!
Äippärahasta sen verran, että jos sulla on alle 3 v lapsi niin voit saada saman äippärahan kuin tästä edellisestä.
Mutta: tervetuloa odottajiin!
Esikoista odottelen ;) Taitaa tulla aika surkee tilanne sit ton rahan suhteen,mut ei voi mittää ;)
ettiä kelan sivuilta yhtä tekstiä tähän mutta en löytänyt...
Muistaakseni et vaik olis ansiosidonnaisella tai vaikka tehny työharjoittelua työllistämistuella, jossa kummassakin saa enemmän kuin normaalilla päivärahalla ni että se ei vaikuttais mitenkää, äitiyspvraha lasketaan kuitenkin sen norm.päivärahan mukaa.EN OO VARMA asiasta mut ihanko olisin niin lukenut. Mulla 2004 vuonna puolet työttömyyttä ja puolet työssä, en tiiä sit miten mullakin lasketaan mut jos yhteensä ton vuoden tulot ni eipä se raha ookun sit pari euroa minimiä enemmän :(
Musta toi on todella tyhmää, saan äitiyspäivärahaa melkein puolet vähemmän kuin nyt työttömänä ja kun kuitenkin lapsi tulossa. Pitäs lakia vähän muuttaa..
ja sietä laskennat tarvitaan sun vuosi tulot ( määräytyy vuoden 2004 verotuksessa olevat) sitten se antaa sulle paljon sä saat sen päivässä. ! siten kerrot sen 24 niin saat tietää paljon sä saat kuukaudessa. muista saat myös lapsilisän.
tsemppiä!
Ei ole kelalta tullu vielä kotiin asti päätöstä mut kävin omat tiedot kattomassa päivällä kelan sivuilla ja päätöksen mukaan saan rahaa 25e päivä,vuonna 2004 olin 5kk töissä ja loput työtön ja lisänä sain omaishoidontukea loppuvuoden mut eipä nuo kovin kummoset päivärahat nyt ole tuloista huolimatta eli laskivat vissiin koko vuoden tulot yhteensä eikä pelkästään työtuloista!Nyt siis kolmatta odotan ja kakkosesta olin ansiosidonnaisella ennen äitiyspäivärahaa ja varma siitä että laskevat niitten mukaan mutta sainkin minimiä eli minun kohdalla ainakaan eivät ottaneet huomioon ansiosidonnaista.
Kyselin kelasta että saanko sen minimin vai mitä niin sanoivat että jos olen saanut 4kk ennen äitiysrahakauden alkua työmarkkinatukea niin äitiysrahani määrä on 85 prosenttia työmarkkinatuesta eli noin 25¿ no onhan se aina enemmän kuin tuo 15¿!
eli se on kai jotenkin sillain et jos et ole ollut ansiotyössä nyt vähään aikaan niin saat sen minimipäivärahan..en muista paljon se oli..muistaakseni jotain 300¿/kk..