3,5v epölooginen puhe
Meidän vesseli välillä puhelee melko epäloogisesti eli jutut hyppää asiasta toiseen ja aina ei vastaa kysyttyyn vaikka uskoisin että ymmärtää kysymyksen ja mitä siihen pitäisi vastata.
Nyt päiväkoti ehdotti puheterapiaa. Varasin jo ajankin mutta mielelläni
kuulisin kokemuksia mistä tämä voisi johtua ja onko tämä normaalia.
Anopin mielestä vesselillämme on niin paljon päässä juttua ettei saa
aina sanottua niitä oikein...
Kommentit (2)
Mieleen tulee että johtuisko juttujen hyppääminen siitä että kun mielikuvitus on kasvanut ja miettii paljon ja kaikkea, vastaamattomuus siihen että miettii omiansa ja keskittyy siihen. Meillä ainakin on tuollaisia vaikka kyseessä on ihan vuoren varmasti normaali puheen kehitys yms. Nykyään 3,5v kun leikkii ja häneltä kysyy jotain, niin vastausta ei tule ennen kuin monen toiston jälkeen, on niin keskittynyt touhuunsa eikä nähtävästi viitsi " keskeyttää" ja alkaa vastailemaan. Sitten esimerkki eilen iltapalalla käydystä keskustelusta: Miten oravat tekevät pesän? (vastasin), Jaksaako karhu kaataa puun? (vastasin) ja näin jatkettiin varmaan vähintään kymmenellä kysymyksellä koskien aiheita laidasta laitaan. Mutta voihan puheterapeutti katsastaa tilanteen niin sittenhän tiedetään onko kyseessä em. kaltainen juttu vai olisiko puheen alueella jotain kehitettävää. Sen takia, että jos hoitajat ovat näin sanoneet koska heillähän on aika hyvä vertailupohja kun ovat nähneet monenlaisia lapsia.
(ja vähän vanhempanakin ;) Nyt vanhemmiten olen diagnosoinut itseltäni ADHD:n tai jonkin sen tapaisen, voi se jotain muutakin olla sillä en ole ammattilainen.
Olen myös kohdannut erään pienen pojan (taisi olla 3-4v, en muista), joka ei puhunut eikä vastannut kysymyksiin vaikka kyky oli.
Mikä minua ja sitä poikaa auttoi/auttaa siinä kysymysasiassa: vaaditaan vastaamaan kysymykseen ja toistetaan kysymys kunnes vastaus tulee. Sanotaan lapselle, että vastaa kysymykseen. Pidetään tilannetta yllä niin kauan, että lapsi saa itse sen laukaistua vastaamalla. Siihen voi aluksi mennä pitkäkin aika, minuuttejakin, mutta kyllä se siitä lyhenee kun lapsi tottuu kysymys-vastaussykliin ja tottuu siihen, että häntä joku kuuntelee vaikka vähän menisi hitaamminkin. (Ei tää mikään " virallinen" apukeino ole, mutta saattaa auttaa silti.)
Asiasta toiseen minä kyllä hyppelen vieläkin, ja siihen on auttanut vain se, että ensinnäkin tajuan tekeväni sitä ja toisekseen opettelin muistelemaan mistä tähän ihan väärään aiheeseen jouduttiinkaan ja palaamaan oikeaan aiheeseen :)
t. hyvää-päivää-kirvesvartta Amppari