Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotiaalla tytöllä kuukautisvuotoa???

12.01.2006 |

Eilen kun tyttömme (joka on 4-vuotias mutta täyttää nyt keväällä viisi) meni päiväkodissa pissalle, niin pikkuhousuissa oli veritahra. Naisena tiedän millainen veritahra tulee, kun menkat yllättää. No se veritahra oli just sellainen. Pissa oli ihan normaalin väristä, ei sattunut eikä kirveltänyt pissatessa. Alapäässä ei ole mitään haavaa tai ihottumaa eikä tyttö ollut satuttanut itseään mihinkään. Ainoa minkä laitoin merkille kotona mahdollista haavaa etsiessä oli se, että häpyhuulten iho ei ollut ihan sileä niin kuin vauvalla, vaan sellainen hieman ryppyinen, muttei ollut ihottumalla kuitenkaan.

Joten tuli mieleen, olisiko tyttö saattanut saada minulta yliannoksen " hormonihöyryjä" . Mulla on ollut hormonikierukka siitä asti kun tyttö oli 4 kk ja kierukka poistettiin reilu kuukausi sitten. Toissapäivänä mulla menkat - ekat kunnon menkat synnytyksen jälkeen. Varasin tytölle täksi illaksi lääkäriajan, kun päiväkodissakin oltiin sitä mieltä että se kannattaa tsekata... Onko teistä kukaan koskaan kuullut että tän ikäisellä voisi olla kuukautisvuotoa? Onko hänestä tullut hormonihirviö? :/

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jokin pesuaine ärsyttänyt lapsesi alapäätä ja iho mennyt rikki tai hangannut johonkin, joko vahingossa/huomaamatta tai itse tutkinut itseään? Tietysti on olemassa se ikävinkin vaihtoehto eli joku aikuinen olisi tuohon syypäänä.

Hyvä että olet lääkäriajan varannut, kerro sitten mitä hän tuumasi asiasta?!

Vierailija
2/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mieheni kanssa lähestulkoon hysteerisiä... Toivottavasti tuo asia selviää lääkärissä. Jos tässä on joku aikuinen syypäänä, niin sen on oltava sitten joku päiväkodista. Olen ollut tytön kanssa muuten kotona ihan koko ajan. Mutta ei se kuulemma ole sitä kohtaa mihinkään lyönyt. Oli vain pissalle mennessä huomannut verta ja lähestulkoon hihkunut siitä tyyliin " jee, onpa jännää!" Se hoitaa pipejäänkin tosi tunnollisesti ja kertoo aina ja heti jos hänellä on jossain uusi pipi. Pesuaineita emme ole vaihtaneet pitkiin aikoihin, vaatteetkaan eivät hierrä. Mutta kerron sitten illalla tai huomenna mitä se lääkäri sanoo. Toivottavasti se on ihan ohimenevä ja harmiton juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miteää muuta kauttahan sinun hormonisi eivät voi tyttöön vaikuttaa - eikä ne imetyksen kauttakaan varmaan kovin herkästi saa kuukautiskiertoa alkamaan...

Mulle tuli mieleen että kerran ollessani itse 7-vuotias putosin maton tamppaustelineellä kikkaillessani hajareisin niiden pinnojen väliin (joo, sattui!). Kipu meni aika nopsaan ohi, mutta kotona huomasin että pikkuhousuissa oli veriläikkä. Mitään haavaa tai isompaa nirhaumaa en tuntenut ja verta tuli vaan se yksi läikkä. Olisko tytöllesi voinut käydä jotain tuollaista? Eihän ne päiväkodissakaan kaikkea näe ja ei 4-vuotiaskaan aina osaa ihan tarkkaan kertoa mitä on tapahtunut.

Toivottavasti palaatte lääkäristä rauhallisemmin mielin.

Vierailija
4/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö voinut loukata itsensä jossain. Tuli vaan mieleen kun itse olen noin kymmenenvuotiaana laskenut pulkalla päin puuta siis pulkka lähti alka ja siinä minä istuin rinteessä honka jalkojen välissä. Voin kertoa se sattu ihan hitosti. No mitään näkyvää jälkeä ei tuosta kolarista tullut, mutta samana päivänä joitakin tunteja myöhemmin huomasin pikkuhousuissa täpän verta.

Eli jotain tapahtu, mutta ei mitään vakavaa. Olen kuullut vastaavasta tapauksesta jossa joku tyttö laski pyllymäkeä ja siinä oli jäätynyt joku isompi töyssy ei ollut tullut haavaa vaikka verta olikin tullut.

Tosin tuntuu hassulta, että neljävuotiaalle sattuisi jotain etkä kuulisi siitä. Vaikka kyllä minun tyttö on semmoinen, että ei välttämättä sano mitään jos vaikka loukkaa itsensä jossain. Minä kyllä näen hänen naamasta heti, että nyt sattui vaan voi jäädä huomaamati jos ei katso tyttöä juuri oikeaan aikaan. Jos kysyy oikeaan aikaan sattuiko niin ihan varmasti patoaukeaa ja krokotiilin kyyneleet valuu.

Vierailija
5/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hyväksikäyttöä ei tarvitse epäillä :)

Joskus pikkutytöllä paljon ennen varsinaista murrosikää rinnatkin voivat kasvaa ja karvoitusta ilmaantua alapäähän. Yleensä on hyvänlaatuinen syy, lisämunuaisista vain erittyy niitä hormoneja, joiden ei kuuluisi erittyä, ja jotka saavat aikaan muutokset.

Yleensä lapsi lähetetään erikoislääkärin tarkastukseen.

Ei ole mitenkään tavattoman harvinaisesta asiasta kysymys.

Vierailija
6/9 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti selviää mistä on kyse!

kerrothan kun olette käyneet lääkärissä, mitä lääkäri sanoi

t. huolestuneena odottelen

Vierailija
7/9 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on loukannut kätensä/sormensa, ja veri siirtynyt siitä housuihin... Tosin jos läikkä on kuvaamasi kaltainen, ei se minusta itsestänikään kuulostaisi muualta siirtyneeksi. Kuukautisiin en kuitenkaan usko.

Kerrothan mistä oli kyse..!

Vierailija
8/9 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tyttö myös 4wee, kesällä 5. siitä on jo varmaan kohta vuosi kun huomasin meidän tytöllä myös veritahran housuissa, se on ollu vaan sen yhen kerran . huolestuin tietysti, ei näkynyt haavaa tai mitään siellä..kysyin iidalta, että onko pimppiin sattunut, ei kuulemma ollut...jätin asian sitten sikseen, kun ei sitä tullut enempää.

Vierailija
9/9 |
13.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri löysi pienen nirhauman, kuitenkin. Se oli sen näköinen että oli kynnellä raapaistu. Liekö sitten päiväkodissa päiväunilla ollessaan itse raapaissut, eikä kehdannut ruveta itkemään ja muita herättämään (ujo kun on). Lääkäri tosin sanoi, niin kuin joku tässäkin kertoi, että toisinaan voi tulla pientä kuukautisvuotoa kerran tai kaksi, eikä se välttämättä tarkoita murrosikää vaan kuukautiset voi alkaa ihan normaalisti sitten kun niiden pitääkin.

Eli onneksi löytyi syy eikä vaivaa tarvitse mitenkään hoitaa.