Gallup: Miten teitä on opastettu imettämään?
Pieni gallup kaikille: miten teitä on opastettu imettämään? Siis vain yhdestä rinnasta kerrallaan, vai molemmista joka kerta? Mä olen saanut synnärillä & neuvolassa kahdenlaista tietoa. Neuvolasta käskettiin imettää molemmista yhdellä syöttökerralla.
Joten uteliaisuudesta, miten teillä muilla?
Näätä77 & poika pian 6vkoa 6pvää
Kommentit (8)
Sitä en oikeen muista miten on opastettu missäkin, mutta
se että saa maidon tuotannon huippuunsa, niin kaiken järjen mukaan hyvä olis imettää molemmista samalla syötöllä.
Ja jos tulee jo hyvin, niin sitten varmast parempi tuo yksi rinta per syöttö, koska aluksihan sieltä tulee " laihempaa" maitoa, mikä toimii janon sammuttamiseen ja lopussa ne tärkeät tuhdimmat ja rasvasemmat maidot mistä taas vauva saa hyviä rasvoja ja ravinteita kasvamiseen.
Näin mulle on opetettu.
Imetä aina kun vauva haluaa imeä. Jos maitoa riittää hyvin, voi imettää yhdestä rinnasta yhdellä syöttökerralla, mutta jos vauva tuntuu jäävän nälkäiseksi niin toisesta lisää. Näin vauva saa myös sitä rasvaisempaa takamaitoa. Neuvolan th sanoi myös, että anna vauvan olla rinnalla niin pitkään kun hän ikinä haluaa, koska lapsi tankkaa myös läheisyyttä ja lämpöä, ei pelkkää maitoa. :0)
Olen imettänyt tähän saakka vain ja ainoastaan yhdestä rinnasta kerralla. Meidän poju kasvaa vauhdilla (n. 300-350g/vko), enkä itse ole " kärsinyt" mistään rintatukoksista tms. Lueskelin vain mm. äitiyspakkauksessa tullutta opasta, Vauva-lehden opasta ja paria muuta " Meille tulee vauva" -tyyppistä, ja niissä oli keskenään ristiriitaista infoa, minkä vuoksi kysyin tänään neuvolassa asiasta. Ja vastaus oli tosiaan, että molemmista joka kerta, ettei tule rintatulehdusta. Kysyin heti, että mistä sitten tiedän, että vauva saa myös sitä takamaitoa. " No se vaihtuu jossain vaiheessa" . Juu-u...
Taidanpa pitäytyä tässä totutussa, sillä omakin järki on sen kannalla. Alkoi vain kiinnostamaan, että millaisia neuvoja muut ovat saaneet ja millä perusteilla. Maitoa on tullut varmaankin riittävästi, sillä poika voi hyvin ja kasvaa, eikä itsekele mitään lisää syötön jälkeen.
Mutta, nyt imetyspuuhiin! :)
Näätä77
Olen syöttänyt yhden rinnan per syöttö. Vain jos vauva näyttää jäävän nälkäiseksi olen antanut toisestakin. Maito on riittänyt hyvin ja vauva kasvanut :)
Olen järkeillyt sen niin, että parempi imettää yhdestä kerrallaan, jotta varmasti tulee myös sitä takamaitoa.
Eli imetän niin kauan kuin vauva itse tahtoo. Ja kun vauva ei huoli enää yhtä rintaa, niin kokeilen vielä jos huolisi toista perään, viakka vaikuttaisi tyytyväiseltä, jos ei siis ole vielä ihan nukahtanut rinnalle.
Joskus huolii toisenkin perään. Ja sen mukaan, tarjoan tätä toista puolta heti perään mikä on kasvuvauhti ja syöntivälit milloinkin. Koska kärsin suihkutissiongelmasta, niin myös on välillä ollut pakko syöttää vain yhdestä rinnasta, etten ole tarjonnutkaan toista ollenkaan, mieluummin sitten lyhyempi syöntiväli, jotta maito pysyisi sisällä. Ja toisellakin kertaa saatan syöttää vielä siitä samasta, riippuu kauanko oli sitä väliä.
Ei sitä vaan osaa kukaan kenellekään selittääkään, eikä opastaa yksiselitteisesti niin että se pätisi koko imetysajan, se on yrityksen ja erehdyksen kautta itse kunkin opeteltava ja vielä lisäksi muutettava näitä tottumuksia sitä mukaa, kun vauva kasvaa ja muuttuu. Pääasia on, että rintatulehduksia ei tule, ja vauva kasvaa ja on tyytyväinen. Näiden asioiden kanssa tasapainossa sinnitellessä siis.
näätä77:
Olen imettänyt tähän saakka vain ja ainoastaan yhdestä rinnasta kerralla. Meidän poju kasvaa vauhdilla (n. 300-350g/vko), enkä itse ole " kärsinyt" mistään rintatukoksista tms. /--/
Kysyin heti, että mistä sitten tiedän, että vauva saa myös sitä takamaitoa. " No se vaihtuu jossain vaiheessa" . Juu-u...
## Jos poikasi noin hienosti kasvaa, niin ihan taatusti saa myös sitä takamaitoakin :)
## Rintojen toiminnan perusperiaate on se, että mitä " tyhjemmät" rinnat (sitten kun maidoneritys on kunnolla käynnistynyt), sitä rasvaisempaa maitoa sieltä tulee. Mitä täydemmät rinnat, sitä vetisempää maito on.
## Imetyskäytännöt vaihtelevat äidin rintojen ja vauvan mukaan. Jos äidillä on rinnoissa paljon kapasiteettia (ts. ne varastoivat paljon maitoa kerrallaan) riittää usein imetys yhdestä rinnasta kerrallaan. Jos äidillä on runsas maidoneritys, ja sitä halutaan hillitä, voi äiti imettää samasta rinnasta parikin kertaa peräkkäin. Jos kapasiteettia on vähemmän, vauva saattaa haluta joko imeä tiheämmin tai molemmat rinnat yhdellä syötöllä (tai molemmat), ja jos on tarkoitus lisätä maidoneritystä, niin silloin kannattaa tyhjentää molemmat rinnat samalla syöttökerralla (ja jos vauva tyytyy vain yhteen rintaan, niin silloin äiti voi lypsää sen toisen).
## Ei siis voida sanoa, mikä on ainoa oikea tapa imettää. Se kun vaihtelee tilanteen mukaan.
Mutta luin imetyksestä kaiken mitä käsiini sain jo raskausaikana ja meillä paras käytäntö oli imettää kaksi syöttöä peräkkäin samasta rinnasta. Jossain vaiheessa aloin syöttää vuorotellen, mutta en koskaan syöttänyt molemmista samalla syötöllä. Vauvalla oli kova imemisen tarve, muttei kuitenkaan nälkä ja tähän auttoi tuplaimetykset samasta rinnasta. Ja painokäyrällä oli ensimmäiset kuukaudet +15-+20. Eli kasvoi hienosti.
Oma paras tapa löytyy varmasti vauvaa tarkkailemalla ja itseään kuuntelemalla. Ja eri vaihtoehtoihin tutustumalla.
mulle sanottiin kun maitoa tuli runsaasti, että yhdestä. Nyt kun poika kohta 7 kk syötän välillä myös molemmista jos jaksaa syödä. Jos sulta tulee esim niukemmin maitoa, tuo molemmista imettäminen lisää maidon tuotantoa kun maitoa tulee sitä enemmän mitä enemmmän imetään. Muistaakseni myös tiheän imun kausilla syötin molemmista rinnoista välillä. Lapsentahtisesti kannatta mennä! Jos vauva haluaa syödä vain yhden rinnallisen, sitten se riittää. Mun mielestä ei kannata vaihtaa kesken syötön koska silloin rinta ei ikinä tyhjene kunnolla ja se taas vaikuttaa omaan oloosi ja lisäksi myös maidontuotantoon. Jos taas vauva jää nälkäiseksi, niin tottahan kannattaa antaa molemmista.