Mitä tehdä kun 2v isoveljen ja 9kk vauvan nukutus on yhtä rumbaa?
Eli aikaisemmin homma toimi hienosti, pojat ovat nukkuneet samassa huoneessa siitä asti kun vauva oli 3kk. Nyt yhtäkkiä isoveli on päättänyt tehdä nukutuksesta yhden hienon shown joka ilta.
Vauva käy yöunille n 1-2 tuntia isoveljeä aiemmin ja nukahtaa hienosti itsekseen omaan sänkyyn. Näin myös isoveli aiemmin, mutta nyt aloittaa kauhean huudon sängyssään, joka herättää pikkuveljen ja siitä alkaa show joka kestää n 2 tuntia: kumpikaan pojista ei nukahda ja pikkuinenkin vaatii jonkun viereensä ettei huuda henkihieverissä.
Mitäs teemme? Mieheni antaa lasten huutaa, mutta itse en halua että 9kk:n ikäinen joutuu veljensä sijaiskärsijäksi, isovelihän ne huudot joka ilta aloittaa.
ja homma on hanskassa ainoastaan silloin kun huoneessa on jompi kumpi meistä vanhemmista. Muulloin pojat itkevät lähes oksennuspisteessä.
Tilanne on aivan kamala ja haluaisin kuulla onko muilla ollut vastaavaa ja miten siitä selvisitte?
Nyt pitää mennä kun pikkuinen huutaa raivoissaan/hädissään... :(
Kommentit (2)
Pihlajan kanssa. Meilläkin 2 v 3 kk on muutamana iltana ollut aivan lohduton, haluaa koko ajan halia tai olla muuten lähellä nukkumaan mennessä, vaikka tähän mennessä on nukahtanut hienosti itse. Luulen että se on vain tilapäistä. Lohduta ihmeessä pientä! Vaikka muuten yritämme tehdä nukahtamisesta aina mahdollisimman yksinkertaista, ei temppuilua (vaikka hän sitä säännöllisesti yrittääkin ;) mutta jos lapsella on selvästi hätä, en jätä häntä koskaan yksin niissä tilanteissa.
Täällä keskusteluissa on jo paljon juttua 2-vuotiaiden muuttuneista nukahtamistavoista. Sen ikäisillä taitaa useimmiten olla kysymyksessä jonkinlainen eroahdistus: tarvitsevat ekstraturvaa iltaisin päivän touhujen jälkeen. Meillä toimii vain ja ainoastaan se, että olemme taaperon vieressä. Näin lapsi nukahtaa helpommin ja nukkuu yön rauhallisemmin. Mitä jos nukuttaisitte 2-vuotiaan " vierihoitona" niin että nuorempikin saisi nukkua rauhassa? Väliaikainen vaihehan tämä vain on - ennen kuin huomataankaan, ovat jo niin isoja ettei iskä tai äiti kelpaa enää mihinkään... :)