Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaipoista - Kokemuksia?

11.01.2006 |

Toivoisin kertomuksia kestovaippakokeiluistanne (saman aloituksen laitoin möys Odotus-palstalle).

Ajattelin, että alkuun päästäisiin harsoilla ja Ruskovillan hahtuvasta kudotuilla villahousuilla. Harsoja on n. 20 kpl (erikokoisia, isommat liene parhaimpia, näitä varmaan tarvitaan lisää?) ja neljät villahousut.

Tarkoituksena on lisäksi vielä ommella harsoihin lisäimuja, mikähän niihin olisi paras materiaali? Käsittääkseni hamppu on hyvä, mutta ei " imaise heti" , joten riittääkö harso siinä päällä hoitamaan tuon ensi-imun? Paksua flanelliakin kaapista löytyy...

Jos joku asiaan perehtyneempi viitsii vastata - niin kiitos! =)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi ihan hurahtanut... Jos haluat tosi paljon tietoa, käyhän http://www.kestovaippainfo.fi/ -sivustolla...

Mutta omia kokemuksia. Aloitin aika lailla samanlaisella pakkauksella kuin sinäkin ja kyllä noilla aika pitkäänkin pärjää. Flanelli-imut riittävät ihan pienelle hienosti. Nyt myöhemmin olen hankkinut jokusen muotoonommellun vaipan ja taskuvaipan esim. kauppareissuja varten. Tähän asti kyllä olemme hoittaneet kauppailut ja kyläilyt ihan kertiksillä. No, laitan vaippalistausta, se selittänee paljon...

- n. 30 harsoa (Ruskovillaa, äidiltä saatuja vanhoja tosipaksuja harsoja ja muutamaa Disanan ohut luomuharso)

- 10 flanelli-imua (osa Ruskovillan paksuja, osa itse vanhasta flanellilakanasta ommeltuja)

- pari näpsyä (kannattaa hankkia, helpottavat vaipattamista huomattavasti)

- 4 puuvillaista nauhavaippaa

- 2 hamppunaihavaippaa (nauhikset hyviä yökäytössä)

- pari Popolinin froteeimua

- 3 Under The Nile sisävaippaa (yökäyttöön)

- 1 Slinki Minki -taskuvaippa (söpöilyyn ja kauppaan :))

- 2 Kissaluvsin Contour-vaippaa

- muutama Ottobren kaavoilla itse ommeltu sisävaippa

- 1 fleecekuori (mallia tee-se-itse)

- 6 hahtuvat (osa jäämässä pieniksi, paria mallia)

- 2 ruskovillan pitkäpunttiset villakuoret (hyvät ulkona nukuttaessa)

Aion kyllä vielä ommella lisää. Tilasin juuri kasan kankaita. Esim bambusta pitäisi saada tosi hyvin imeviä ja silti ohkaisia imuja. Vielä en ole kokeillut, kankaat odottavat... Ja itse asiassa minullakin on ihan turhia ja ylimääräisiä vaippoja tuossa. Taskuvaippoja (kosteussulullisia) ajattelin kyllä vielä yrittää ensin ommella itse ja jos ei onnistu, tilata sitten muutaman. :)

Eli melkoinen viidakko ovat kestovaipat, mutta kestovaippailu on tosi kivaa ja vaipat ovat jotenkin niin suloisia. Luultavasti asiaan perehtymätön pitää minua seinähulluina... ;) Mutta oikeasti kestovaippailu on ollut kivaa ja onneksi sitä kestää vielä jonnin aika. Neiti on vasta vajaat 4 kk nuori!

Niin ja rahaa on mennyt ehkä ~300 euroa, jos sitäkään...

Vierailija
2/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listasta unhtui ihana yösisävaippa Bumble.. ;) Niin ja mukavaa vaippailun aloittamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kestovaippailu hiipui siihen kun aloitettiin oman talon rakentaminen ja aika oli siis muutenkin kortilla. Uudelleen se ei ole alkanut sen takia, että omakotitalossa vesiongelmien vuoksi kestovaippailusta ei juurikaan tulisi säästöä, mutta vaivaa kyllä...

Mutta niistä kestovaipoista. Minusta homman ydin on se, että niitä vaippoja pitää olla TARPEEKSI!!! Se on siis ehdottomasti tärkein ja määräävin asia koko hommassa. Kukaan ei jaksa loputtomiin joka päivä pestä vaippapyykkiä, joten vaippoja pitää olla niin paljon, että pestä voi silloin kun on aikaa ja huvittaa! Luulenpa jopa, että suurin syy useimpien kestovaippainnostuksen hiipumiseen on se, että vaippoja on liian vähän ja siitä syystä ihmiset väsyvät jokailtaiseen pyykkäämiseen..

Itse en kokenut, että vaippojen merkillä tai mallilla olisi ollut juurikaan merkitystä. Jopa kysymys all-in-one-vaippa / harso / villavaippa on minulle ihan yhdentekevä, meidän lapsille kävivät kaikki - vähän vuorokaudenajan mukaan sompaillen.

Ehdottomasti paras paikka vaippojen hankkimiseen ovat kirpputorit. Meillä oli läjäpäin kirpparilta ostettuja vaippoja ja aina ostettiin lisää kun kirpparilla nähtiin. Nyt en ole kyllä juurikaan viime vuosina nähnyt enää kestiksiä livekirppareilla, mutta netissä niitä näyttää olevan myynnissä vaikka missä. Eniten ilmoituksia näkyy Huuto.netissä, mutta myös vauva-lehden ja Kaksplussan sivuilla on välillä kestovaippoja myynnissä.

Uutena kestovaippoja ei minusta kannata ostaa, koska ne maksavat ihan järjettömän paljon ja vain harvalla on varaa ostaa vaippoja riittävästi jos ne ostaa uutena. Itse siis ehdottomasti kannatan tässä asiassa määrää vaikka laadun kustannuksellakin!

Vierailija
4/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki minäkin olen osan vaipoista ostanut käytettynä. :) Sen verran lisään, että tuolla kestovaippainfon sivuilla on myös tosi toimiva myydään-palsta...

Vierailija
5/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuulun sitten varmaan niihin helpolla pääseviin eli olen hankkinut toistaiseksi pelkästään taskuvaippoja, joihin olen itse ommellut täytteeksi vanhoista pyyhkeistä imuja sekä käyttänyt harsoja :)

En oikein koskaan ole käsittänyt noita sisävaippa ja kuorivaippa systeemejä...Tuntuvat vähän turhan paksuilta minun makuuni ja olen liian laiska harsojen vaipaksi taitteluun :)) Mutta kaipa se tämmöinen laiskan äidinkin kestoilu on edes jonkin arvoista...Rahaa toki kuluu enemmän kun ostaa noita taskuvaippoja, joita olen ostanut sekä uusina että käytettyinä. Toisaalta nämä vaipat on niin pitkänajan sijoitus (nyt kun 1.lapseni 3,5kk ja tuskin jää viimeiseksi):, etteivät ne loppujen lopuksi kovin kalliiksi tule.

No mutta joka tapauksessa...Pitipä vaan noihin edellisiin täydentää, että myös babyidean kirpputorilta löytyy hyvin vaippoja.

Jaa mutta voisin tähän heittää vielä lisäkysymyksen lähinnä Kirahville, että mistä olet ostanut hamppukangasta?? Siis jos olet ostanut ;) Minulla kun ei ole asiasta hajuakaan...:)

Hauskaa kestoilua...:)

Vierailija
6/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luinkin nyt tarkemmin eli mistä olet ostanut tuota bambua???

Vierailija
7/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut bambupuuvillakangasta www.pompoli.net

ja bambujoustosingleä www.myllymuksut.com. Myllymuksujen kangas on ollut melkoinen pettymys. Se on painavaa, peltimäisen tiivistä, lötköä, enkä ostaessani tajunnut sen sisältävän ELASTAANIA. Tuon elastaanina takia se joustaa joka suuntaan, on todella tylsä ommeltava. Suosittelen siis ennemmin Pompolin kankaita, niistä sain tehtyä pumpulinpehmeitä kevyitä vaippoja, ja niiden kankaiden käsittely on ongelmatonta.

Vierailija
8/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten kiitän tiedosta :)))

Vierailija
9/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kestoilun periaatteella että jos menee liian työlääksi tai muuten vaikeaksi niin ei stressiä, sit kerttiksiä. Hankin kasan harsoja, neuloin parit villahousut ja satuin vielä saamaan parit nopeasti kuivuvat kuoret. Ja näillä pärjäsin alussa ja pärjäisin vieläkin ellen olisi täysin hurahtanut kestoiluun. Alussa harsot pitivät maitokakan sisällä paremmin kuin kerttikset, sen kun saa niin hyvin aseteltua juuri sopivasti vauvalle.

Siis pärjäät ainakin alussa tuolla satsilla mitä sinulla on. Ota huomioon että villahousuja joutuu alussa puhdistelemaan kakasta alvariinsa ja ne kuivuvat tosi hitaasti.

Joo, käytettyjä on paljon myynnissä babyidean mutta myös kestovaippainfon kirppiksellä. Monet uudet ovat kalliita mutta ainakin kun katsoo kirppishintoja niillä on hyvä jälleenmyyntiarvo. On myös paljon vaippoja jotka menevät pitkään, jopa koko vaippaiän. Itse en kyllä allekirjoita tätä aivan vastasyntyneen kohdalla niiden kahden vaipan kohdalla joita olen kokeilut. Mutta nyt, 3 kuiselle, molemmat jo menevät hyvin.

Kokeile taskuvaippoja nyt ainakin kun sinulla noita harsojakin on, sopivat hyvin täytteeksi. Käytän yleensä öisin taskuvaippaa, jossa sisäpuoli pintakuiva. Vauvani ei näin itke märkää vaippaa, eikä sitä tarvitse yöllä vaihtaa.

Sisävaippa+kuori paketti on yleensä paksumpi. Mutta jos käyttää villakuoria, se on ainoa todella toimiva mutta silti hengittävä paketti. Meillä iho saadaan aina kuntoon kun käytetään hengittäviä systeemeitä.

Vierailija
10/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että olet päättänyt kestoilla. Meillä tämän viidennen kanssa on erittäin onnistunut kestoilu-ura alussa ja kertiksiin en enää ala !

Tuolta kestovaippainfon sivuilta tosiaan löydät kaiken tarvitsemasi tiedon ja mitä ei löydy voit kysäistä. Ja olet saanut monia hyviä vastauksia, mutta en huomannut suositteliko joku sinulle AIO-vaippoja ? Elikkäs, varmaan tiedätkin, siinä on kaikki samassa vaipassa eikä erillistä kuorivaippaa tarvita. Näitä kannattaa olla muutamia (meillä 5 ) kiireiden varalle ja mummin käyttöön ;o). Useampaa ei kannata ostaa kun ne kuivuu toooosi hitaasti =/.

T : Rapuliini ja Katras.

Vierailija
11/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosi nopeasti tuli. :) Suosittelen..

Vierailija
12/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joustofroteeta ja collegea, siis bambusellaisia ja ovat kyllä mielestänoi tosi miellyttävän tuntuisia. Vielä ajattelin hankkia sieltä bambufleeceä. Kovasti sitä on kehuttu. :) Ikävää, jos tuo bambusingle ei toiminut..

Vierailija
13/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siskot ensimmäisestä erästä! :-)

Tässä tulee jo toista satsia:

Tsekkasin Pompolin bambu-tarjonnan, oli mm. " Supreme lacoste" -

bambukangasta, mikä noista sopii imuihin?

Toinen kysymys: PUL-kangasta olen haalinut kuin heikkopäinen, nyt sitä on kasassa jo " jokunen metri" ja jonain päivänä siitä on tarkoitus tehdä taskuvaippoja.

Käsittääkseni ohut polyester(?) fleece on parasta sisäkankaaksi?

Sen (polyester) ei kai pitäisi " lahkeista" johtaa kosteutta vaipan ulkopuolelle.

Onko ko. tarkoitukseen muita kangasvaihtoehtoja?

Jotta saisin tästä oikein sekalaisen (oma ajattelu on pahasti estynyt :-)

- hamppufleeceä ei kai voi laittaa taskuvaipan sis.puolikankaaksi...vai voiko?

Harmittaa kun ei voi etukäteen ommella kaikkia vaippoja valmiiksi (vielä kun olis aikaa), jos vaikka joku kankaista ärsyttää vauvan ihoa...

Vierailija
14/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fleece on nimitys kankaalle, jonka toinen puoli on harjattu pehmeäksi. Voi siis olla polyesterfleeceä, hamppufleeceä, puuvillafleeceä (sherpaa), jne. Näistä polyesterfleece on sitä tavallista fleeceä ja ainut, joka toimii kuivaliinana (tai kuorivaippana, kaksinkertaisena). Kuivaliinana käytetään yleensä mikrofleeceä tai muuta ohutta fleeceä. Lisäksi on myös kuivaliinakangasta ja polyestermokkaa. Tavan kangaskaupoista ei näitä taida oikein löytyä, mutta kestovaippanettikaupoista kylläkin (Myllymuksut, Kestovaippakauppa, Ekopirpana, Kangastukku, ja taitaa niitä olla muitakin).

Vaippojen laadulla ja söpöydellä on mun mielestä ihan oikeasti väliä, oman jaksamisen kannalta. Söpöjä vaippoja on paljon mukavampi nostella kuivumaan ja viikkailla. Jos vaipat tuntuvat omasta mielestä ihan miltä sattuu " paskaräteiltä" , niin varmasti niiden hoitokin tuntuu työläämmältä. En tarkoita, että harsoissa olis jotain vikaa tai että kaikkien pitäis hankkia markkinoiden kalleimpia vaippoja. Meilläkin on harsoja ja ne toimii hyvin, mutta kyllä ne söpöstelyvaipat saavat ainakin minut hyvälle tuulelle joka päivä. Eikä vaippojen huolto tunnu ollenkaan raskaalta.

Vierailija
15/15 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on tsi-puolella palstat eri vaippatyyppien ompeluun ja löytyy vastaus melkein ongelmaan kuin ongelmaan ja jollei löydy, aina voi kysyä ja yleensä saa myös vastauksen :)

Noista bambuista: Kestovaippainfon keskustelujen perusteella olen ymmärtänyt, että bambufleece olisi kaikkein imukykyisin noista bambukankaista. Onhan se tietty paksumpaakin kuin muut...

Aiheesta: http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=13560

Ja lisää löytyy samalta palstalta. :)