Hammas kipeä purtaessa, mitä voi olla?
Hei!
Olisko kellään kokemusta? Eilen huomasin ku rupes tekemään kipeetä takahampaaseen kun pureskelee ruokaa tai hampaita yhteen. Sit välillä maistuu pahalle suussa eli voisi olla ientulehdus tai jotain. Raskauden aikanahan ientulehdus tulee helpommin ja on yleistä. Onko sillä vaikutusta vauvaan masussa ja pitääkö mennä hammaslääkäriin vai meneekö tämä ohi itsestään putsaten usein ja hyvin. Voiko tai pitääkö käyttää jotain esim. purskutteluainetta tai jotain? Tietysti tuota hammasta särkee, kun sitä oon rassannut, mutta ei tää kivaakaan oo...
Kommentit (4)
joka on puoliksi kasvanut, mutta osittain ikenen alla. Ikeneen pääsee tosi helposti pöpöjä ja hammaslääkärini sanoikin, että voi tulehtua useamman kerran ja vielä helpommin raskauden aikana. Eli kyllä mulla ainakin ientulehduksesta tulee koko hammas tosi kipeäksi, eikä puremaan pysty silloin ku toisella puolella.
Mutta kannattaa käydä hammaslääkärissä, varsinkin jos vaiva jatkuu pidempään!
Onko hammaslääkärisi antanut jotain neuvoja ientulehdukseen?
kipua ollut, tuolloin olen erittäin huolella harjannut hampaita ja langannut välit sekä käyttänyt suuvettä, minulle näistä on ollut apua, enkä ole tarvinnut siinä asiassa kääntyä hammaslääkärin puoleen. Viisaudenhampaat kannataa kuitenkin poistattaa, jos ne ei nouse kokonaan, vaan ovat vain puoliksi näkyvillä tai kasvavat vinoon. Minä poistatin näistä syistä kaikki 4 viisuria viime syksynä ja suosittelen yksityiselle menoa, osaavat ainakin homman ja suoriutuvat tehtävästä nopeasti.
Mulla takimmaista hammasta (tai -hampaita, oikea ja vasen yläposkihammas) särkee myös joskus aamuisin ja pitkälle päiväänkin, silloin tällöin yhteen purtaessa. Joskus säteilee leukaan ja päähänkin. Mulla on taipumusta narskutella hampaita yhteen. Meen ens kuussa purentafysiologiseen tarkastukseen, katsovat siellä että saanko purentakiskon vai mitä teen.
Kannattaa tarkistaa, onko sulla samaa taipumusta vai johtuvatko kivut jostain muusta.